simu Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 Hon har koll på Hipshot, Rikard, och div annat som jag inte tänker nämna publikt hon har öht stenkoll på det mesta Bara Åsa kan svara på detta med vuxen hund men jag gissar att hon vill köra iväg de vuxna lite mer tränade jyckarna till någon som tävlar aktivt. Kennlarna lever på tävlingsmeriter, titlar ser coolt ut på meritlistan även om det kanske säger mest om vilka människor de sålt valpar till. Men det är som sagt en gissning, har inte en susning. Tror iofs det kan vara skillnad på de olika kennlarna där men jag vet inte. He he.. nej du måste inte jaga flera dagar i veckan.. vi gör det inte...eller oftast inte och har 4 jaktlabbar. Under säsong så blir det flera dagar i veckan men nu luftar jag en av dem jaktligt i snitt i veckan mer är det inte.. eller äsch.. det är så olika. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre, tröttmössorna bakom mej verkar inte ha några åsikter om vilket de föredrar Ja, tränade hundar låter mest logiskt till aktiva jägare. Vilket jag så småningom blir, tävling dock är ju synd som krav. Men hon sa att det är främst aktiva bra hem som är krav och om något så är det aktivt bra hem med kärlek, pratstunder, gosdagar och träningsdagar m.m. Så förhoppningsvis ser hon sådant å, men det får vi veta efter mer prat :-) Vad menar du luftar jaktligt? Jag tänker mig övrig träning med apport och sök av dummy ev. kallt vilt? Tider det inte jagas exempelvis jag personligen ser mig som en aktiv person (jag läser ju idrottstränarprogram ) så att hund ska bli lat, tjock och icke aktiv är nog oerhörd liten risk! men åter till frågan; lufta jaktligt? Quote
Hipshot Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 "...jag trodde först stt man behövde jaga var och varannan dag för att hunden ska ha det bra men förstår nu att det ju faktiskt inte behöver vara så. Desto mer intresserad blir jag ju mindre "måsten" det är, haha! :D" Skrev det mest för att bekräfta att du är rätt ute.. DU måste inte jaga 4 av 7 dagar i veckan Vad jag skrev var att JAG gör det någon gång i veckan eller något.. men det beror nog mer på mitt intresse för jakten sen att jyckarna får gno lite är en bonus..och en förutsättning äsch jag vet inte Quote
simu Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 "...jag trodde först stt man behövde jaga var och varannan dag för att hunden ska ha det bra men förstår nu att det ju faktiskt inte behöver vara så. Desto mer intresserad blir jag ju mindre "måsten" det är, haha! :D" Skrev det mest för att bekräfta att du är rätt ute.. DU måste inte jaga 4 av 7 dagar i veckan Vad jag skrev var att JAG gör det någon gång i veckan eller något.. men det beror nog mer på mitt intresse för jakten sen att jyckarna får gno lite är en bonus..och en förutsättning äsch jag vet inte Jag skulle gissa på att man märker vad som passar. Gällande hunden dvs. Men aktiva blir dom, oavsett mycket jakt eller ej! I can promise that 1 Quote
Kias Husse Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 Nu har det ju blivit en liten vändning i tråden i och med att du har börjat att titta på jägarexamen MEN jag tillhör dom som inte tycker att man ska köpa en jakthund om man inte ska jaga med den, oavsett ras. Labradoren har ju varit utsatt för det här med att vara sällskapshund och nu har vi en uppdelning av rasen. Att köpa en jaktlabrador och inte jaga med den är ungefär som att köpa en Audi RS6 med 500 hk och aldrig köra fortare än 50 km/h sen kan man hålla på med kantarellsök och bruks hur mycket man vill; jaktlabradoren är framavlad för jakt, precis som Audin är utvecklad för autobahn. Jag förstår att man kan bli närmast förtrollad av en jaktlabrador, mjuka, snygga, mysiga, snälla och sen är det vackert att se en jaktlabrador arbeta MEN har du otur så köper du inte en vanlig Audi RS6, för att fortsätta liknelsen med bilvärlden, utan du köper Jon Olssons trimmade RS6 med 900 hk och då kan man hålla sig för skratt. Lika lugna, mysiga och goa som dom är, lika hårt kan de jobba, i vatten såväl som på land och en jaktlabrador är varken trög kroppen eller knoppen. Är man inte med så är det lätt att bli avhängd och då har men en hund som jobbar/jagar lite för sin egen skull. Det här låter kanske lite hårt och surt men ingen tänker likadant med en gråhund eller en jämte, så därför försvarar jag labben som jakthund. Ja ja vet att man skulle kunna kalla mig för labradorfundamentalist men sån är jag bara... Ser inga eg problem att äga och träna en jaktlabbe även om du som förare inte är skytt. Är uppfödd på labbekenel där mina föräldrar iof skaffade sig jägarexamen. Men det var relativt få gånger som någon av dem tog med sig bössan för att själv skjuta. Hundarna dom fick/får fram kvalificerade sig rätt ok vid SM osv. Det positiva med att dom själva inte i förstahand är ute efter att skjuta vilt själva, är att det är rätt lätt att få komma med ut på "godsjakter" osv, endast som hundförare för att plocka in vilt. Det kan vara svårare att få komma ut om du vill gå som skytt.... Hursom så får ju deras hundar "jaga" praktiskt även om dom själva inte skulle ha jägarexamen och också själv jaga. (Dock var det alltid trevligt att ut på försommaren och jaga morkulla innan den jakten försvann.) Visst finns det tillfällen som det är trevligt och stimulerande att gå med hunden själv och samtidigt agera skytt. Men knappast en nödvändighet för att äga och träna en labbe för att hunden ska kunna få arbeta med det den ska. Ett bra första steg är att följa med och se hur en labbe arbetar och tränas. Sen ta ställning till om det är nått som du vill göra. Sen skaffa valp och börja träna hunden. Visar det sig sedan att du även vill kunna fälla lite vilt själv, då är det "bara" att ta "examen" också. Ta kontakt med http://www.ssrk-dalarna.se/så kommer du få hjälp och svar på dina frågor. Finns mycket bra och trevligt labbefolk i Dalarna och du får garanterat följa med på träning mm, för att lära dig mer om rasen. Quote
Popular Post Hipshot Posted April 14, 2015 Popular Post Posted April 14, 2015 Veto! Så här är det.. De hundförare som man VILL ha i dessa sammanhang är de som är vana och trygga att hantera både hund och bössa. Utan bössa är du rökt på ett eftersök. Det handlar inte om jakt, det handlar om att lösa en uppgift, ett eftersök. Det kräver vapen allt annat är nonsens..Om du pratar om en "normal" andjakt i viltvatten. Rena hundförare.. du kan fylla en sl-buss inför varje jakt utan problem, där finns precis hur många som helst att välja på. Frågor på det? >> Ny tråd. 4 Quote
Sun Flower Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 En viktig sak är att inte välja/ta emot första hunden man blir erbjuden. Det finns ganska stora variationer inom jaktlabbarna från de som är TOKIGA i att apportera till de som knappt har något apportintresse alls. Från rent av veka, skygga hundar till riktigt skarpa hundar med mycket vakt i och tom. aggressivitet. Därför är det ju viktigt att gå och se föräldrarna dels på prov/jakt men även gå träffa dem i mer vardagliga situationer. Ska man, som du, skaffa en vuxen hund så är det ju lite enklare för då kan man ju träffa DEN hunden man ska ha och kanske tom. ha den hemma ett tag på prov. En annan sak som jag tänker på om man ska ta en omplacering är att ta reda på varför de omplacerar. Tittar man på blocket så ser man t.ex. att många verkar bli allergiska när hunden är mellan 10-14 månader. Precis när den är i den jobbigaste slyngelåldern... Placerar man om en jakthund för att den t.ex. är skotträdd eller biter grannens ungar så kommer ju inte du att ha nån nytta av den heller. Quote
simu Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 En viktig sak är att inte välja/ta emot första hunden man blir erbjuden. Det finns ganska stora variationer inom jaktlabbarna från de som är TOKIGA i att apportera till de som knappt har något apportintresse alls. Från rent av veka, skygga hundar till riktigt skarpa hundar med mycket vakt i och tom. aggressivitet. Därför är det ju viktigt att gå och se föräldrarna dels på prov/jakt men även gå träffa dem i mer vardagliga situationer. Ska man, som du, skaffa en vuxen hund så är det ju lite enklare för då kan man ju träffa DEN hunden man ska ha och kanske tom. ha den hemma ett tag på prov. En annan sak som jag tänker på om man ska ta en omplacering är att ta reda på varför de omplacerar. Tittar man på blocket så ser man t.ex. att många verkar bli allergiska när hunden är mellan 10-14 månader. Precis när den är i den jobbigaste slyngelåldern... Placerar man om en jakthund för att den t.ex. är skotträdd eller biter grannens ungar så kommer ju inte du att ha nån nytta av den heller. Nej då just den biten har jag koll på och är hård med att veta varför, träffa och ha på prov, samt mer detaljerad information. Vill inte bli lurad och sjävklart inte lura. Hade den diskussionen med sambon imorse och sa precis det du skrev. Men det är bra att ni säger saker att tänka på! Jag tänker mig att om Åsa har så bra rykte som hon har vill hon nog inte riskera komplikationer hur det än blir (omplacering av en person hon känner eller egen såld vuxen hund). Jag kollar blocket men jag är rent generellt väldigt vaksam och försiktig där. Är jag seriös köpare vill jag ha seriös säljare! 1 Quote
simu Posted April 15, 2015 Author Posted April 15, 2015 Hon har koll på Hipshot, Rikard, och div annat som jag inte tänker nämna publikt hon har öht stenkoll på det mesta Bara Åsa kan svara på detta med vuxen hund men jag gissar att hon vill köra iväg de vuxna lite mer tränade jyckarna till någon som tävlar aktivt. Kennlarna lever på tävlingsmeriter, titlar ser coolt ut på meritlistan även om det kanske säger mest om vilka människor de sålt valpar till. Men det är som sagt en gissning, har inte en susning. Tror iofs det kan vara skillnad på de olika kennlarna där men jag vet inte. He he.. nej du måste inte jaga flera dagar i veckan.. vi gör det inte...eller oftast inte och har 4 jaktlabbar. Under säsong så blir det flera dagar i veckan men nu luftar jag en av dem jaktligt i snitt i veckan mer är det inte.. eller äsch.. det är så olika. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre, tröttmössorna bakom mej verkar inte ha några åsikter om vilket de föredrar Jag hälsade från dig! Vi ska åka dit den 28e april och hälsa på, kika runt lite, säkerligen få svar på lite frågor men mest bara hälsa på, nosa runt lite och känna av stämningen. Tack för all hjälp hittills allihopa 1 Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Hallå hörrni! Jag fortsätter på denna, jag hoppas det är ok för er admins!Jag har tagit kontakt med Carmals! Det ryktas ju om att dom är oerhört bra, är det någon som har hundar därifrån?Hur som helst som ni vet var vi ute efter en vuxen hund och det verkar lovande! Om det inte skulle vara så att dom säljer vuxen hund just efter sommaren så kunde man köpa valp och ha den där tills den blivit 1år och tränad. Det känns helt toppen för oss! (Märks det att jag är glad?)Vad tycker ni om dessa? Vad anser ni att köpa hund i 1-2-3 årsåldern? Kan man fortfarande skapa sig en tight vänskap/kontakt? Har ni mer att tillägga som man skall tänka på? Jag är oerhört pirrig, fastän jag inte riktigt vet än hur det blir, men det känns väldigt lovande! Snart kanske mina ensamma dagar är slut! Quote
Sun Flower Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Carmals har jag bara hört gott om har dock sett nån hund därifrån jobba så det kan jag inte uttala mig om. Däremot så har Anders och Miriam varit instruktörer på en kennelträff för våran gula labbe. De verkade vara väldigt trevliga och hade en sund inställning till hundträning i mitt tycke. Som jag förstår det så riktar de in sin avel mer mot jakt (och A-prov) än mot B-prov vilket borde passa dig. Angående att köpa en vuxen hund så anser jag nog att det är roligare att träna valpen själv. Men har du inte möjlighet till det så kommer du nog inte bli missnöjd med en hund som de har tränat. Tror förresten Hipshot har en hund från dem? Har du kommit iväg på några jaktprov än? 1 Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Carmals har jag bara hört gott om har dock sett nån hund därifrån jobba så det kan jag inte uttala mig om. Däremot så har Anders och Miriam varit instruktörer på en kennelträff för våran gula labbe. De verkade vara väldigt trevliga och hade en sund inställning till hundträning i mitt tycke. Som jag förstår det så riktar de in sin avel mer mot jakt (och A-prov) än mot B-prov vilket borde passa dig. Angående att köpa en vuxen hund så anser jag nog att det är roligare att träna valpen själv. Men har du inte möjlighet till det så kommer du nog inte bli missnöjd med en hund som de har tränat. Tror förresten Hipshot har en hund från dem? Har du kommit iväg på några jaktprov än? Vad spännande! Jag hoppas vi kan åka dit i juli och hälsa på, det skulle vara riktigt kul. Men jag vet dock inte om jag skulle gå något prov med hund alls, eller om man kanske kan låta någon annan göra det åt en i värsta fall. (Prov, tävlingar och dylikt är alldeles för påfrestande för mig, haha!) Vi får se vad dom säger om det. Jag är inte inlärd på något prov alls, men varför skulle A-prov passa mig mer? Borde inte B-prov vara något att börja med i så fall? Samt... Brukar det vara krav på att gå sådana här jaktprover med sin hund från kennlar? Jag beskrev vad min tanke var och nämnde ingenting om någon tanke på prov så förhoppningsvis är det ok, ändå! Jo, visst skulle det vara det men möjligheten till det ser ytterst smal och i princip obefintlig ut.. Därför känns det så himla tråkigt att vänta på den tid det _KANSKE_ blir möjligt för valp, när vi har möjlighet till en basic-tränad hund så att säga. Vi får se vad allting sägs, men en 1-2åring skulle nog funka finfint tror jag! Ja det kanske han har, hoppas han svarar här då! Nej. Nästa är 30 maj i Hedemora som jag hoppas jag skall hinna till. Jag har födelsedagskalas just den kvällen med besök fr.o.m 29e så jag skall tvinga med dessa, någon lösning finns nog så att man kan komma iväg på den! Quote
Sun Flower Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Som jag förstod så skulle du främst jaga med hunden inte gå prov då tänkte jag att en kennel som baserar sin avel på just jakt i större utsträckning än jaktprov borde passa dig. Sedan skrev jag A-prov inom parentes eftersom de, som jag förstod det, helst meriterar hundarna där. Sorry att jag var otydlig. Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Som jag förstod så skulle du främst jaga med hunden inte gå prov då tänkte jag att en kennel som baserar sin avel på just jakt i större utsträckning än jaktprov borde passa dig. Sedan skrev jag A-prov inom parentes eftersom de, som jag förstod det, helst meriterar hundarna där. Sorry att jag var otydlig. Åh, ingen fara! Jag trodde det var tvång på prov, hähä! På tal om jakt så skrev jag igår in mig på kommande kurs inför Jägarexamen här i Falun. Så om lite över ett år bör även jag ha jägarbevis! Förhoppningsvis hinner man connecta lite med den (eventuella) hunden innan man sticker ut på sin första jakt! Tur att dummies finns! 2 Quote
Hipshot Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Jag har tagit kontakt med Carmals! Det ryktas ju om att dom är oerhört bra, är det någon som har hundar därifrån? Hur som helst som ni vet var vi ute efter en vuxen hund och det verkar lovande! Om det inte skulle vara så att dom säljer vuxen hund just efter sommaren så kunde man köpa valp och ha den där tills den blivit 1år och tränad. Det känns helt toppen för oss! (Märks det att jag är glad?) Vad tycker ni om dessa? Vad anser ni att köpa hund i 1-2-3 årsåldern? Kan man fortfarande skapa sig en tight vänskap/kontakt? Har ni mer att tillägga som man skall tänka på? Jag är oerhört pirrig, fastän jag inte riktigt vet än hur det blir, men det känns väldigt lovande! Snart kanske mina ensamma dagar är slut! Morsan till våra två hanar kommer från Carmals och den tiken var en helt underbar liten jaktlabberacer! Det var Madeleines första riktigt egna labbe så hon gnodde på med div kurser och annat med hunden vilket resulterade i att hon rasslade igenom provcirkusen ganska lätt initialt...och med en och annan tokförförd domare Hon var riktigt jävla duktig Fancy och förbannat snabb Nu har M en ny tik från Anders och Mirjam, Fifi tre år.. Blir nog riktigt bra det med även om M inte har gnott lika mycket träningsmässigt med henne så hon är rätt mycket "på tå" Att köpa vuxen hund tror inte jag är några som helst problem.. förutom att det kan bli lite dyrt. Inte en susning om vad de tar för vuxna men jag kan ana att det är en del. Sen.. de här stora kennlarna.. de har många hundar och alla i princip har "kennlar" som det heter dvs hundhus där doggarna bor. Jag har lite svårt för den hanteringen. Hundarna far inte illa men den mänskliga kontakten mellan hund och uppfödare är begränsad och jyckarnas personlighet vaskas ju fram i kontakten med husse och matte tror jag. Sen är det lättare att få jycken "tam" om man har dem i sin närhet hela tiden.. Quote
Hipshot Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 A-proven är väl the shit i dessa sammanhang, det är väl där de roliga tävlingarna finns osv. Alla dessa kennlar vill stoltsera med meriter på sina hundar och i viss mån så strävar ju avelsarbetet efter att ta fram hundar som går bra tillsammans med sina förare. Proven och resultaten är en indikator på hur pass bra hunden är.. eller.. hur pass ambitiös husse/matte är. De flesta labbar från dessa kennlar går att nå framgång med på prov, det krävs bara mer eller mindre jobb. 1 Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Morsan till våra två hanar kommer från Carmals och den tiken var en helt underbar liten jaktlabberacer! Det var Madeleines första riktigt egna labbe så hon gnodde på med div kurser och annat med hunden vilket resulterade i att hon rasslade igenom provcirkusen ganska lätt initialt...och med en och annan tokförförd domare Hon var riktigt jävla duktig Fancy och förbannat snabb Nu har M en ny tik från Anders och Mirjam, Fifi tre år.. Blir nog riktigt bra det med även om M inte har gnott lika mycket träningsmässigt med henne så hon är rätt mycket "på tå" Att köpa vuxen hund tror inte jag är några som helst problem.. förutom att det kan bli lite dyrt. Inte en susning om vad de tar för vuxna men jag kan ana att det är en del. Sen.. de här stora kennlarna.. de har många hundar och alla i princip har "kennlar" som det heter dvs hundhus där doggarna bor. Jag har lite svårt för den hanteringen. Hundarna far inte illa men den mänskliga kontakten mellan hund och uppfödare är begränsad och jyckarnas personlighet vaskas ju fram i kontakten med husse och matte tror jag. Sen är det lättare att få jycken "tam" om man har dem i sin närhet hela tiden.. Priset har jag faktiskt inte tänkt på riktigt. Självklart har jag funderat på det men tänkt att det kommer ju fram sen. Vad skulle det kunna vara, egentligen? Borde det inte vara billigare med en vuxen mot valp, då man missat mycket? Fast det kanske är åt andra hållet, man har "sluppit", haha! Förstår hur det menar men den mänskliga kontakten. Därför skulle det kännas bra om den inte var mer än 1-2år då jag fortfarande ser dom rätt så valpiga i den åldern. Har en jaktlabbe hos mig ibland som är 4 och hon är en racerkanin som är så barnslig så det sprutar om det! Det kan nog tänkas bli svårare med en betydligt äldre hund som spenderat mycket mer tid i kennlarna. Förhoppningsvis blir det bra i slutändan ändå, man får väl känna efter. Få den "tam" lyckas man nog med ändå. Sen betyder det väl inte att dom blir stora monster av att vara i kennel? :-) A-proven är väl the shit i dessa sammanhang, det är väl där de roliga tävlingarna finns osv. Alla dessa kennlar vill stoltsera med meriter på sina hundar och i viss mån så strävar ju avelsarbetet efter att ta fram hundar som går bra tillsammans med sina förare. Proven och resultaten är en indikator på hur pass bra hunden är.. eller.. hur pass ambitiös husse/matte är. De flesta labbar från dessa kennlar går att nå framgång med på prov, det krävs bara mer eller mindre jobb. Hmm. Ja visst är dom säkert roliga, men frågan är om det kommer ske. I övrigt sa dom i mailen att ibland säljer dom vuxen hund som inte ska gå just till avel eller inte passar dom av olika skäl (men inte sagt det är en dålig hund för det) men istället passar någon annan. Så vi får väl se vilket det blir. Jag hoppas jag träffar min stora framtida kärlek, helt enkelt! Quote
Hipshot Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Nej monster blir de väl inte men de blir lite svältfödda på mänsklig kontakt och det blir lätt så att de blir galet glada när man väl hanterar dem.. Bara det att samla ihop jycken och få den fokuserad på en uppgift kan vara knivigt men det är väl en vanesak med. Händer ju att de olika kennlarna får fram jyckar som ser lite konstiga ut exteriört eller har någon belastning på ögon eller armbågar vilket gör att det inte går att meritera dem. Dessa hundar säljs givetvis och dessa hundar är lika bra som alla andra i princip bara det att man inte kan eller bör avla. Quote
Sun Flower Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Priset har jag faktiskt inte tänkt på riktigt. Självklart har jag funderat på det men tänkt att det kommer ju fram sen. Vad skulle det kunna vara, egentligen? Borde det inte vara billigare med en vuxen mot valp, då man missat mycket? Fast det kanske är åt andra hållet, man har "sluppit", haha! Det är ju skillnad på att köpa en hund som tas ur avel pga. en dålig höft eller armbåge eller för att den inte håller måttet på ett eller annat sätt och att köpa en valp och få den dresserad av uppfödaren, dvs. Köpa en mer eller mindre färdig jakthund. Den första kostar nog mindre än en valp medan den andra kostar bra mycket mer. Quote
Hipshot Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Min första jaktlabbe köpte jag som två-åring tror jag.. Påväg hem med Kane hajjade jag inte någonting, fick en skittrevlig ruskigt duktig jaktlabbe för valppris.. Han gjorde ett uppköp med, helt säker på att snubben som sålde honom elat honom 4-5 år senare upptäckte jag vad som skulle kunnat förklara det, han fick ett ep-anfall. Men han hade bara ett under hela sitt liv och vi hade väldigt mycket kul ihop! Så jag hade nog ruggig tur. Han var helt klart klar att starta i nybörjarklass vilket jag iofs aldrig gjorde, han var jakthund rakt av. Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Min första jaktlabbe köpte jag som två-åring tror jag.. Påväg hem med Kane hajjade jag inte någonting, fick en skittrevlig ruskigt duktig jaktlabbe för valppris.. Han gjorde ett uppköp med, helt säker på att snubben som sålde honom elat honom 4-5 år senare upptäckte jag vad som skulle kunnat förklara det, han fick ett ep-anfall. Men han hade bara ett under hela sitt liv och vi hade väldigt mycket kul ihop! Så jag hade nog ruggig tur. Han var helt klart klar att starta i nybörjarklass vilket jag iofs aldrig gjorde, han var jakthund rakt av. Jag får nog vara uppmärksam vid köp av vuxen. Men blir det en hos Carmals, som har så bra rykte, hoppas jag inte dom säljer en som tex har allvarliga höftproblem eller dylikt. Jag kanske är blåögd, men jag hoppas så i alla fall! :-) Längtar efter svar och hoppas att dom kan tänkas ha någon till mig att köpa efter sommaren! Quote
Sun Flower Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Det finns ju en kennel med bra rykte närmare dig också: http://www.djurbergas.nu Kanske kan vara nåt? Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Det finns ju en kennel med bra rykte närmare dig också: http://www.djurbergas.nu Kanske kan vara nåt? Ska definitivt kolla det! Skitsvårt att veta känns det som.... Samt att det tammefasiken känns omöjligt att hitta hund som är något år.. Så himla svårt. Men den som väntar...! Quote
Sun Flower Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Ska definitivt kolla det! Skitsvårt att veta känns det som.... Samt att det tammefasiken känns omöjligt att hitta hund som är något år.. Så himla svårt. Men den som väntar...!Det finns en facebookgrupp som heter "jaktavlade spaniels och retrievers" som har väldigt många medlemmar. Ett tips kan vara att höra där om någon vet om någon lämplig omplaceringshund. Quote
simu Posted April 27, 2015 Author Posted April 27, 2015 Det finns en facebookgrupp som heter "jaktavlade spaniels och retrievers" som har väldigt många medlemmar. Ett tips kan vara att höra där om någon vet om någon lämplig omplaceringshund. Jag har inte Facebook men kanske testar genom sambon sen om det inte går an via kennlarna. Ni är himla snälla som ger tips! imorgon åker vi till Perdix sedan får vi se vad som händer där och även Carmals. Håll tummen! Jag skickar nog in frågor här titt som tätt ;-) Vad gäller höft och armbågar; är det vanligt? Till vilken grad kan det vara om man ens ska överväga att köpa den? Kanske är det bäst att inte ta risken? Quote
simu Posted April 28, 2015 Author Posted April 28, 2015 Hörrni!! Jag var i Norrtälje där och blev helt såld, speciellt på en tjej som det kaaaaanske skulle kunna bli något med. Hon blir då 2 år i september, fantastisk stamtavla med _massor_ ftw&ftch osv. Hon är då tränad dessa 2 år och väldigt duktig, bright future ahead alltså (förhoppningsvis med oss! ) Min fråga är; vad för pris (ungefärligt) kan tänkas för en sådan här jaktlabrador? Tror absolut inte det luras el. dylikt, har stor förtroende för henne och kenneln! Men vi försöker få en fingervisning om var det kan tänkas ligga, eller vad ni tror samt kan tänkas ge? Vi är spända!! Quote
Recommended Posts