Hipshot Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Inte ens nästan en susning.. 20.000 en ren gissning.. Dyrt som f-n skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuke Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Valppris + veterinärkostnader + mat i 2 år är väl en grund att stå på. Är hunden tränad och ej belagd med avelsförbud åker det nog upp lite till. Tror 20000:- är i underkant för en välstämmad och felfri hund. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flower Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Jag tror det blir ännu dyrare. En valp brukar väl kosta 14-15000. Är den sedan tränad i två år får man nog lägga på lika mycket till. Men detta är också bara en gissning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånepåg Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 lägger man sen till timpris på träningen för att få en bra hund så borde den ju kosta minst ett par hundra tusen En av mina kollegor köpte en 1½ årig grundtränad jaktspringer för ett par år sen, den kostade dubbelt valppris. Men det var i Danmark.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 Hallå hörrni! Liten update, och jag fortsätter på samma tråd som vanligt nu när jag vill berätta lite!Det lutar åt denna lilla tjej som vi träffade på, så antagligen efter sommaren blir det en tös från Perdix! Vi håller tummen! Hon blir då två år (på min och sambons årsdag, ödet? ) efter sommaren och ja. Som Hippen sa är det från kennel så det blir nog att jobba på i lägenhet, trappor, behoven m.m. Men det är pirrigt!Sen är det ju så att jag gääärna vill ha lite tips och tricks och råd från er alla som svarat på alla mina tusentals frågor! Jag är så övertaggad hela tiden och tänker att det alltid måste hända något, alltså nästan så jag är rädd att hunden blir överstimulerad. Jag vill absolut öva på att det är lugnt hemma, inte höja förväntningarna på varenda promenad o.s.v. Verkligen ha det i åtanke! Men! Ni som har jaktlabbar (och andra raser för den delen!) hur ser era dagar ut? Hur aktiverar ni hundarna? Har ni vilodagar? Tränar ni hellre 2 timmar eller 30 min intensivt?Jag har suttit och knepat och knåpat i min lilla "hundbok" på hur man kan tänkas lägga upp det när träningen kommer igång (jag tror att det är mycket redan med nytt hem o.s.v.) och jag tycker roligast och härligast är träning på morgonen, t.ex. markering, dirigering i samband med lydnaden och så. Detta tänker jag mig allt ifrån 30-45 minuter (härlig morgonstart!) för att nästa promenad bara vara promenad med kontakt, inkallning och i stil med "Hej se vad rolig matte är; var med mig!". Och ha likadant på någon mer promenad för att sista ska bli väääldigt kravfri. Uppmuntra kontakt men inte ha en massa kommandon heela tiden. Summasummarum är det alltså 4-5h med fysisk samt psykisk träning. Det är självfallet plus minus någon timme beroende på vad man gör i övrigt, alla dagar är olika för en student!Jag oroar mig så mycket trots en stor hundvana och erfarenhet, men jag gör nog lätt hunden en björntjänst genom att alltid låta den göra någonting istället för att bara vila lite uttråkat då och då. Jag skulle nog lätt kunna, i ren iver, ta med dummies ut på varenda promenad och det tror jag absolut skulle stjälpa i slutändan. Så som sagt, hur gör niii mina kära medhjälpare? Ser ni på era hundar när det blivit mycket? Eller lite för den delen!PS. Det är inte första hunden men första ordentligt aktiva hunden som jag kommer använda och ha större mål med! DS. Ni är bäst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Liten mani på G? Verkar vara du som taggat igång något helt otroligt, jycken kommer att beordra sitt och stanna kvar för att lugna ned dej Våra går på promenad typ 5 gånger i veckan, runt en timme per gång. Sen luftar vi dem med lite jakt någon gång i veckan men när jag är själv ute så har jag aldrig mer än en labbe ut. Så övriga får vara hemma och de river inte stället för det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 Liten mani på G? Verkar vara du som taggat igång något helt otroligt, jycken kommer att beordra sitt och stanna kvar för att lugna ned dej Våra går på promenad typ 5 gånger i veckan, runt en timme per gång. Sen luftar vi dem med lite jakt någon gång i veckan men när jag är själv ute så har jag aldrig mer än en labbe ut. Så övriga får vara hemma och de river inte stället för det Megamani! Vill att den ska ha det bra och må bra och bli aktiverad, haha! Nu kan ju inte jag jaga än, om jag inte kanske följer med en jägare ibland. Vet dock inte hur tränad hon är för det då, det visar sig! Men fram tills det går att "jaktlufta" henne så duger det fint med dummy-träning varje dag? Som Åsa sa, dom är rätt lata av sig egentligen. hahaha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flower Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 I början är det ju viktigt att fokus ligger på kontakt, som du är inne på. Sedan är ju, tråkigt nog, passiviteten jäkligt viktig. Hunden måste kunna sitta still och ha tråkigt om den ska gå att använda på jakt. Den måste förstå att när du säger "sitt" då är det bara att sitta tills du säger nåt annat. Den ska ALDRIG få hämta någonting när den är upphetsad. (Typ piper, hässjar eller svansen går som en propeller). Vi försöker gå en längre promenad per dag, runt en timme, med hundarna lösa så de får rasa av sig. Sedan blir det ju en del "kissrundor" när vi bara går ut några minuter så de får göra ifrån sig. Det blir väl inga riktiga promenader eftersom vi bor precis vid skogen så vi släpper mest bara ut dem. Träning kan bli allt från en gång i veckan till varje dag och variera från 10minuter till någon timme. Eftersom vi också har små barn så måste man ju ta vara på den tid man får så det kan bli tio minuter här och femton minuter där. Mycket träning blir ju i vardagsrummet, på tomten eller på en närliggande äng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 I början är det ju viktigt att fokus ligger på kontakt, som du är inne på. Sedan är ju, tråkigt nog, passiviteten jäkligt viktig. Hunden måste kunna sitta still och ha tråkigt om den ska gå att använda på jakt. Den måste förstå att när du säger "sitt" då är det bara att sitta tills du säger nåt annat. Den ska ALDRIG få hämta någonting när den är upphetsad. (Typ piper, hässjar eller svansen går som en propeller). Vi försöker gå en längre promenad per dag, runt en timme, med hundarna lösa så de får rasa av sig. Sedan blir det ju en del "kissrundor" när vi bara går ut några minuter så de får göra ifrån sig. Det blir väl inga riktiga promenader eftersom vi bor precis vid skogen så vi släpper mest bara ut dem. Träning kan bli allt från en gång i veckan till varje dag och variera från 10minuter till någon timme. Eftersom vi också har små barn så måste man ju ta vara på den tid man får så det kan bli tio minuter här och femton minuter där. Mycket träning blir ju i vardagsrummet, på tomten eller på en närliggande äng. Det låter som att jag är inne på rätt spår! Dock så känns det skönt att veta man kan slänga in lite vilodagar här och där ibland! Det är alltså nog med det jag tänker? Vill inte överdriva heller så hon blir helt övertaggad så fort det är promenad! Men det blir nog fint. Jag har ju er här i värsta fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Passivitetsträningen är den biten det fuskas med mest, det får man ångra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flower Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Passivitetsträningen är den biten det fuskas med mest, det får man ångra.Ja, det är synd att det är då himla tråkigt. Roligare med full fart. [emoji41] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Ja, jag har satt det på en stor viktig punkt. Våga ta det lugnt, vila, sitta i händelserik miljö med lugn! Bloggar rätt mycket och skriver väldigt ofta om träningsfokus jag vill ha, varav passiv träning med vardagslydnag skall ingå oerhört mycket. Vill inte "överträna". Det behöver inte alltid ske saker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted June 22, 2015 Author Share Posted June 22, 2015 Hej!!Nu är jag tillbaka igen med ännu fler frågor gällande vovvetösen!Stora debattfrågan; vad matar ni era hundar med?! Jag har alltid tänkt; torrfoder. När jag sedan läser runt och kollar runt backar jag mer från torrfoder och är inne på helt rå mat. Vissa ger sina hundar rå kycklingfile och rå fiskfile, rå kycklinghals m.m. Helt ärligt tycker jag det verkar kanon?! Det vore hur smidigt som helst att köpa in rå mat för en ok summa än att hålla på och krångla med typ BARF, MUSH m.m. Även om det säkerligen är lika bra. Men ni förstår hur jag menar smidigt. Därefter tänkte jag att det vore väl inte fel att hunden då får äta det jag/någon har skjutit o.s.v. Är väl inte mer än rättvist att hund får ta del av det den apporterat!Men hur ser ni på det? Hur gör ni? OM ni ger rått kött (typ kyckling, fisk, revben) hur i så fall? En gång per dag? Flera gånger? Höftar ni med mängden och ser på hunden om vikten går upp/ned? Himla spännande ämne och det är oerhört kul att få höra från alla hur dom gör! Men istället för att läsa runt på "vovve.net" "bukefalos" o.s.v. eller skriva på facebook så frågar jag alla er här med jaktlabbar och/eller andra jakthundar! Ni är ju den bästa källan med svar jag har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Hej!! Nu är jag tillbaka igen med ännu fler frågor gällande vovvetösen! Stora debattfrågan; vad matar ni era hundar med?! Jag har alltid tänkt; torrfoder. När jag sedan läser runt och kollar runt backar jag mer från torrfoder och är inne på helt rå mat. Vissa ger sina hundar rå kycklingfile och rå fiskfile, rå kycklinghals m.m. Helt ärligt tycker jag det verkar kanon?! Det vore hur smidigt som helst att köpa in rå mat för en ok summa än att hålla på och krångla med typ BARF, MUSH m.m. Även om det säkerligen är lika bra. Men ni förstår hur jag menar smidigt. Därefter tänkte jag att det vore väl inte fel att hunden då får äta det jag/någon har skjutit o.s.v. Är väl inte mer än rättvist att hund får ta del av det den apporterat! Men hur ser ni på det? Hur gör ni? OM ni ger rått kött (typ kyckling, fisk, revben) hur i så fall? En gång per dag? Flera gånger? Höftar ni med mängden och ser på hunden om vikten går upp/ned? Himla spännande ämne och det är oerhört kul att få höra från alla hur dom gör! Men istället för att läsa runt på "vovve.net" "bukefalos" o.s.v. eller skriva på facebook så frågar jag alla er här med jaktlabbar och/eller andra jakthundar! Ni är ju den bästa källan med svar jag har! Det finns många väldigt bra torrfoder att välja mellan så gör det enkelt för dig och välj ett torrfoder av bra kvalitet. Hur lätt är det att se till att hunden får rätt mängd mat, fett, rätt mineraler och vitaminer etc med rå kyckling, rå fisk. Läs följande tråd om revben: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51305-st%C3%B6vare-som-%C3%A4r-d%C3%A5lig/#entry867221 Spontant känns det inte enkelt att lyckas med rå mat till hunden och smidigt... Nu kanske inte du har samma tider som jag men när jag har varit ute med mina hundar mellan 05.30 - 06.15 har jag ingen större lust att börja skära upp kycklingfiléer och tänk bara på hygienen. Nä använd torrfoder, komplettera med en äggula i veckan om du vill ha blank päls på din hund och jobbar den riktigt hårt och blir mager så ger du den lite komage. Nu var jag grinig igen. Två tips Skaffa de nya antifästingstabletterna. De är så jäkla bra, håller i tolv veckor och inga biverkningar. Vissa hundar får lite dålig matlust men som veterinären sa: det har inte drabbat någon labbe än och skrattade. Leta upp ett bra hundpensionat (såvida du inte har familjen nära). Det är guld när du ska resa bort. Jag var motståndare till hundpensionat tills jag testade ett och det funkar så himla bra. Man lämnar in hunden, hämtar och betalar, ingen tacksamhetsskuld eller snack om att blomvasen trillade ner och inga rådjursjakter över nejden etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånepåg Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Kör också torrfoder till min jaktspringer, Doggy prof extra. Finns med olika energinivåer så jag växlar upp till den högsta i jaktsäsongen. Ger 1/3 om morgonen och 2/3 på kvällen. Sen har jag småbarn hemma så det blir supplerat upp med lite allt möjligt "en sked till mig - en sked till dig" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T4bb3 Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Kör också på torrfoder på våra hundar. Nutra Nuggets för jämten och Taste of the Wild för labradoren. Skulle kunna tänka mig att prova färskfoder. Men det faller lite på frysutrymme och hur man ska lösa det på resande fot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Har inte läst ifatt i tråden men sett till utvecklingen på frågeställningen så undrar jag om det är hund på G nu lite mer konkret? Vi kör torrfoder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flower Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Vi kör också torrfoder. Doggy professional extra aktiv. Började dosera efter vad som stod på påsen och har sedan anpassat givan efter hullet. Man ska kunna känna revbenen men inte se dem är väl en enkel tumregel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Har inte läst ifatt i tråden men sett till utvecklingen på frågeställningen så undrar jag om det är hund på G nu lite mer konkret? Vi kör torrfoder. Ja! Se andra tråden jag stal!Intressant med Maten till hundarna! Är ändå inne på rå föda eller färskfoder. rå föda då med eventuella grönsaker eller dylikt för vitaminer och mineraler samt kycklingklubbor/halsar m.m. för kalcium. Då tror jag nog man kan få med det viktiga. Hör och läser himla mycket positiva aspekter om rått mat eller färskfoder som dom flesta med torrfoder går miste om pga tex spannmål och så. Men jag antar att man testar och ser. Men kul att få höra från andra ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuke Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Ta det försiktigt med Barf, kör hellre på färskfoder. Mat med ben i kan ge dyra veterinärräkningar om man inte har väldigt bra koll på vad man håller på med. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Ja, lutar åt eventuellt färskfoder! Med kycklingvingar/hals/klubba då och då, tror jag. Så ska man hitta bra färskfoder också!! Jisses. [emoji1] Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simu Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Dock har jag faktiskt bara hört positivt av BARF-användare och lutar ändå åt det ändå. råa ben bör inte vara problematiskt för en hund, dock tillagade som är sådant som kan skapa problem med flisor och vassa kanter. Tycker Barf är bra för dom har "nybörjarpåsar" för såväl att vänja vovvens mage samt redan färdigmixade och kan användas som helfoder, så man riskerar inte att blanda fel eller så! men jag söker vidare [emoji1] Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Dock har jag faktiskt bara hört positivt av BARF-användare och lutar ändå åt det ändå. råa ben bör inte vara problematiskt för en hund, dock tillagade som är sådant som kan skapa problem med flisor och vassa kanter. Tycker Barf är bra för dom har "nybörjarpåsar" för såväl att vänja vovvens mage samt redan färdigmixade och kan användas som helfoder, så man riskerar inte att blanda fel eller så! men jag söker vidare [emoji1] Skickat från min iPhone med Tapatalk BARF hm.. ett lästips om BARF (på danska): http://bagsvaerd-dyreklinik.dk/faktaombarf.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linaaxelsson Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Har du fått nån prisuppgift på vad hon kommer kosta?. Vi kör med torrfoder på våra jaktlabbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Hur har det gott, blev det någon labbe. Om inte så har vi en tik som skall omplasseras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts