Popular Post simu Posted August 5, 2015 Author Popular Post Posted August 5, 2015 Hej hallå! Jag ligger just nu i soffan med en tjej vid namn Glenbriar Beatrex! Hon fyller 2 år i september och är nu på prövotid ett par veckor så får vi se hur det känns därefter! :-) Wish me luck! 3 Quote
Linaaxelsson Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Låter härligt, kommer säkert bli kanon! Quote
Linaaxelsson Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Har själv funderat på en vuxen labbe nästa gång. Har varit inne och kollat på hennes hemsida en massa gånger, och även sätt gennes hunda jobba. Hade hon fler vuxna hundar tillsalu nu? Har en tik på 3 år, att skaffa en jaktlabbe va det bästa jag gjort du kommer inte ångra dig Quote
faxe Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Hej hallå! Jag ligger just nu i soffan med en tjej vid namn Glenbriar Beatrex! Hon fyller 2 år i september och är nu på prövotid ett par veckor så får vi se hur det känns därefter! :-) Wish me luck! Det kommer att gå kanon . Quote
culot Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Hur har det gott, blev det någon labbe. Om inte så har vi en tik som skall omplasseras. Varför ska den omplaceras ? Ev så har jag en jaktkompis som vill ha en Labbe och gärna en vuxen .. /P Quote
faxe Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Varför ska den omplaceras ? Ev så har jag en jaktkompis som vill ha en Labbe och gärna en vuxen .. /P Hon är både tränad och tävlad med utmärkelser samt färdig för jakt. Men frugan kommer inte vidare på proven, då Ruby inte riktigt funkar med allt folk på provena . Men som apportör funkar hon utmärkt. Quote
Linaaxelsson Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Hur har det gått? Ska ni behålla henne ? Quote
faxe Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Hur har det gått? Ska ni behålla henne ? Om du frågar ang, våran Ruby så har hon nu flyttat. Och har det kanon som ensamhund . Quote
simu Posted September 5, 2015 Author Posted September 5, 2015 Hur har det gått? Ska ni behålla henne ? Antar detta var riktat mot mig? :-) Tyvärr föll beslutet på att ej behålla. Upplevde det som att hon var väldigt osäker och rädd. Miljömässigt var det ok men osäkerhet för människor var dessvärre för mycket. Jag velade väldigt mycket och tänkte en stund tacka ja för att det går ju att träna bort sådant men sedan kände jag att ska man träna sådant med en unghund, att våga, självkänsla, människor etc så kunde jag likagärna skaffa valp och det gör vi ju inte av olika skäl.. Jag hade stora förhoppningar på detta, planering och framtidsplaner ihop men det är dels en stor summa pengar, dels livsavgörande beslut för alla inblandade och därav känslan att finns inte det där "detta känns RÄTT" så kan man inte ta ett sådant beslut huxflux. Besvikelsen var stor, jag gillade henne skarpt och på kort tid märkte man att hon tydde sig till mig. Men man kan inte blunda för problemen som var kring det. Funkar det inte i Falun vad gäller människor runt oss så kommer det inte funka i Stockholm sen, tyvärr.. Det är förjävligt men så föll bönorna på mig, så att säga.. Många hade gjort annorlunda, köpt och påbörjat en träning men det kändes helt enkelt inte som rätt beslut. Så är ni en av dom som skulle gjort det, kudos till er, men det gick inte för mig. Möjlgitvis förstår ni, möjligtvis inte, men så är det ju! Varit ledsen över detta så det räcker och blir över. Men i slutändan är känslan kvar - det var rätt val för oss! Vad som händer i framtiden får vi se. Jag blev ledsen, bränd och skraj så jag tar det lugnt nu.. Quote
Linaaxelsson Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Okej, va synd. Men det måste kännas rätt. Det kommer flera tillfällen. Och när du väl hittat den rätta så kommer du inte ångra dig en sekund. Quote
Hipshot Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Fan va tråkigt!! Ge inte upp, finns andra doggar där ute! Quote
Popular Post simu Posted January 2, 2016 Author Popular Post Posted January 2, 2016 Hörrni!Nu jävlar ska ni få höra!Jag tittade runt efter hund, en unghund som kunde vara ensam i och med skolan. Men nu ju mer slutet närmar sig på skolan så insåg jag, vafasiken, vi kommer har hemskt mycket hemskrivningar. Jag kollade runt med våra lärare inför framtida kurser och dom flesta gav oss (mig och sambon, samma utbildning) grönt ljus för att skaffa valp. Jag kollade runt och föll på en kull av en Searoverhane och Fältmanstik. Så nu, nu sitter jag här med en tös som heter Yemse, är idag prick 11v och är klipsk ut i tassatopparna.Hon har genom lek lärt sig att hålla, släppa, vänta markeringar, hämta markeringar, avlämna (om än något intensivt och glatt men det är bra med positiv känsla!), gå sidan, ta sin svans (haha) och är helt fantastisk! Hon är en känslig men lyhörd tös, - här behövs inte säga till 2 gånger för hon tar till sig och man måste vara försiktig med hur man säger till. Som tur är kör jag inga tuffa tag här hemma och hon svarar definitivt bättre på positiv förstärkning än hård korrigering - passar oss som handen i handsken!Vi ska som ni förstått nu hålla på med hobbyapportering och jakt, viltspår, nose work m.m. Nosarbeten helt enkelt, hon är grym på det!Vi har en blogg som vi lägger upp bilder på (yemse.blogg.se) men här kommer en bild på världens sötaste tös:Äntligen är letandet över för mig och jag sitter med en goding hos mig! Äntligen!! 7 Quote
Sun Flower Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Kul! Grattis till en underbar ras! Jag vet inte om det finns sötare valpar än labbar... Tänk på att skynda långsamt och lägga mycket fokus på passivitet! Det låter som att Eva Bodfäldts kurser skulle passa er som handen i handsken när du beskriver hur ni tränar. Quote
Nils l Posted January 3, 2016 Posted January 3, 2016 Du har många års glädje och bedrövelse framför dig. Labbar är bland de finaste vänner man kan ha. Quote
Popular Post simu Posted August 30, 2016 Author Popular Post Posted August 30, 2016 Hej hörrni! Tänk, ett år har gått sedan jag skrev här första gången och frågade om jaktlabrador utan att jaga... Nu har jag en tös på lite över 10 månader som ligger och sover bredvid mig, jag har börjat jaga, tack vare Hippen som lyckades vända om mig (om än ej kommit till skott ännu!) och tösen har fått följa med på jakt och apporterar -allt-. Varmt, kallt och fryst. Bära är livets ändamål, tycks hon säga. En helt fantastisk tik är det, som nu börjar komma upp i åldern där hon blir halvt döv men vad vore livet utan några gropar på vägen, eller hur? Vi bor i Stockholm och all sorts färdmedel klarar hon av utan problem vilket är det viktigaste i dagens samhälle, tycker jag. Vi har tränat sen valpben och jag är såååå glad att vi lade en ordentlig grund när hon var liten med allting. Det faller sig så naturligt mu allting! Vi lär av varandra precis hela tiden, men det bästa, vet ni vad det är? Det är när jag lägger mig i soffan och hon kommer och lägger sig ovanpå mig med sin lilla nos mot min hals och suckar djupt och somnar. Värmen och kärleken är obeskrivlig! Hon är en rätt liten tik, faktiskt. Väger nog runt 20kg nu skulle jag tippa på, kanske minus något kilo. Är rätt låg... 50cm? Dvs, väldigt liten men praktiskt på många sätt! Lyfter henne utan problem (av och påstigning på tåg med stora hål i trappor exempelvis) eller diverse grejer. Super är det! Jag vill tacka er alla för att ni svarat på alla mina frågor och bidragit till väldigt mycket! Angående kurser har vi funnit Eva Thorén Söderström som passar mig till 110% med allt kring hundträning och tänket där. Jag har aldrig gått en kurs, inte ens valpkurs, och har oftast inte varit bekväm med sådana tillfällen. Men hos Eva känns det naturligt och bra, - visst är det härligt när man finner en sorts mentor man verkligen trivs med? Tjoho! Vi ska faktiskt dit imorgon för en kurs ihop med en vän och sen återstår att planera lite duvjakter. Så, hundlivet går framåt och bra. Att finna ett ordentligt jobb var svårare! ;-) Hoppas ni alla mår bra! Hur mår era hundar? 4 Quote
Popular Post simu Posted August 30, 2016 Author Popular Post Posted August 30, 2016 PS. Jag är nu helt och hållet av den åsikten att man bör apportera med en jaktlabrador! Det är otroligt vacker att se en hund arbeta med det den är avlad för! Fantastiskt! 3 Quote
faxe Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 Vi vill ha fortsatta rapporter både från jakt och träning. Quote
simu Posted August 30, 2016 Author Posted August 30, 2016 55 minutes ago faxe sa: Vi vill ha fortsatta rapporter både från jakt och träning. Självfallet! Hon är så jävla grym så jag kommer ju bara skryta... Quote
faxe Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 Just now simu sa: Självfallet! Hon är så jävla grym så jag kommer ju bara skryta... Det är vi många som gör här. Quote
simu Posted August 30, 2016 Author Posted August 30, 2016 1 minute ago faxe sa: Det är vi många som gör här. Vad brukar ni berätta? Quote
faxe Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 17 minutes ago simu sa: Vad brukar ni berätta? Om 47 st inlägg till så kommer du åt allt här inne, ink våra dagböcker. Quote
Skånepåg Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 5 minutes ago faxe sa: Om 47 st inlägg till så kommer du åt allt här inne, ink våra dagböcker. Där du bla kan läsa om hur Faxe har sparat bort köttkvarnen genom att använda wachtlar som apportörer.. 2 Quote
faxe Posted August 30, 2016 Posted August 30, 2016 5 minutes ago Skånepåg sa: Där du bla kan läsa om hur Faxe har sparat bort köttkvarnen genom att använda wachtlar som apportörer.. Ska vi ha omalet så tar jag en av våra 3 labbar. 2 Quote
simu Posted August 30, 2016 Author Posted August 30, 2016 Haha, ni är för goa grabbar! Gubbar? Vi kör på grabbar! ;-) Jag får återkomma med träningen, vi gör så mycket så jag tror inte allt intresserar er. Men imorgon är det apportering på schemat! Quote
Recommended Posts