Hoppa till innehåll

Hjälp med Husqvarna gevär!


kastanj3n

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är nybliven jägare och mitt första vapen ska jag ärva från min farfar, själv är jag väldigt okunnig men nyfiken!
Tyvärr så är han inte så insatt i vapen utan har alltid varit i skogen för att njuta i naturen och haft bössan med sig ifall att.
 

Det jag vet om vapnet är att det är tillverkat av Husqvarna, kaliber 30-06. Tror han införskaffade sig det 1960.

Geväret har sidosäkring, och du måste osäkra för att plundra etc. 

 

Någon som kan indentifiera modell åt mig?

Även intresserad av vad den har för lådsystem, då vissa är enklare att byta stock på än andra.

 

post-16771-0-44988100-1431031009_thumb.j

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligen en 1600/1640. Lådan är en mauservariant framtagen av Husqvarna, en sk 'small ring mauser'...så stockar för m98-system (t.ex Boyds) passar dessvärre inte rakt av utan kräver en hel del bäddning/utfyllnad. Fanns med stålunderbeslag (tidiga modeller) och senare med alu.underbeslag. Det första naturligtvis att föredra :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror som doktorn att det är en 1640, inga fel mekanismen alls, driftsäker och stabil. Originalstocken är dessvärre en annan femma, du gör dig själv en tjänst om du byter stock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är nybliven jägare och mitt första vapen ska jag ärva från min farfar, själv är jag väldigt okunnig men nyfiken!

Tyvärr så är han inte så insatt i vapen utan har alltid varit i skogen för att njuta i naturen och haft bössan med sig ifall att.

 

Det jag vet om vapnet är att det är tillverkat av Husqvarna, kaliber 30-06. Tror han införskaffade sig det 1960.

Geväret har sidosäkring, och du måste osäkra för att plundra etc. 

 

Någon som kan indentifiera modell åt mig?

Även intresserad av vad den har för lådsystem, då vissa är enklare att byta stock på än andra.

 

attachicon.gifDSC_0196.JPG

 

Tack på förhand! :)

Där har du i dina händer en riktigt fin bössa. Sköt om den väl!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! 
Är väldigt nöjd med vapnet över lag, skjutit en hel del med den tidigare, men känner att som första bössa så vill jag ändå investera i den, anpassa den till mig själv och ta lärdom.
Vet ju att dessa slår ganska hårt, tack vare den "dåliga" konstruktionen på kolven. Därav är jag sugen på att investera i en ny stock! 
Men denna har alltså lådsystemet m96, föregångaren till m98? Om jag har fattat det rätt. 

 

Om jag ska köpa en stock, ska jag då köpa en m98 stock och sedan anpassa den efter min låda? Eller finns det någon med ett relativt bra utbud som redan passar till detta systemet? 
Jag är inte kräsen, skulle givetvis föredra en fin trästock men syntet funkar!

 

Tips och råd uppskattas!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmn. Jag är då rakt ingen expert. Men jag tycker det ser ut att vara tvärtom. Googla lite bilder 96 eller 98 och titta på slutstycksmuttern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen varken eller. Läs och lär :-) Stockar för m98 passar 'halvbra' och bör anpassas med bäddning. Men jag vet folk som slänger ner 1640 i t.ex Hogue m98 stockar och skjuter och är glada trots att det inte passar 100%. Kanske KKC och/eller GRS har färdigfrästa stockar till 1640...nån som vet?? :-)

http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/husqvarna-1640---bra-och-billig-bruksbossa/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Googlade en hel del igår natt! 
Precis som du säger Dr Krall så är de ju inte optimala för m98 stockar, men dom ligger lika bra som de andra Husqvarna gevären i t.ex. en Hogue m98 (som verkar vara en populär stock att byta till i detta fall), det enda extra är att du får göra utrymme för sidosäkring och även underbeslaget om jag minns rätt. Utöver det så är det samma arbete som de andra Husqvarna gevären medför. Sedan bädda!

Då vet jag att en m98 stock funkar, inte det optimala, men det går! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, det är fortfarande en small ring även om den råkar ligga närmre large ring i rekylklack och bultar. Så frågar du mig får du plasta hur du än gör. För det är en helt egen unik mekanism.

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, det är fortfarande en small ring även om den råkar ligga närmre large ring i rekylklack och bultar. Så frågar du mig får du plasta hur du än gör. För det är en helt egen unik mekanism.

T

Precis det jag menar, bygger man med m98 så får man anpassa måttet med plastbäddning för att få rätt mått anpassad för stocken? Men även göra plats för sidosäkringen m.m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis det jag menar, bygger man med m98 så får man anpassa måttet med plastbäddning för att få rätt mått anpassad för stocken? Men även göra plats för sidosäkringen m.m.

Har du plastat tidigare?

Det verkar inte så om du tror att de ligger lika bra i en 98 kolv som hva's 98or.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du plastat tidigare?

Det verkar inte så om du tror att de ligger lika bra i en 98 kolv som hva's 98or.

T

Nej det har jag inte, men ska eventuellt lämna in det så någon med erfarenhet får göra arbetet.

Det jag menade va att Hva's pipor med lådsystem ligger likadant i m98 kolvar(beroende vad det är för storlek på ringen), men inte i deras orginalstockar givetvis som är figurformat efter systemet.

Dvs att har jag small ring så får jag anpassa den med plasten så den sitter med det måttet large ring gör? Vet inte om du förstår vad jag menar. 

Svårt att beskriva med ord, men läste en guide om att plasta etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope. 98or är 98or - lite smålir brukar behövas men det mesta går att passa ihop så länge det är de vanliga 98orna.

Men 16xy är en egen konstruktion, en helt egen konstruktion. De ligger inte i 98kolven lika bra som en äkta 98:a gör. Sedan att ett knippe amatörer tycker att det funkar är ju upp till dem, men det brukar inte bli så där himla snyggt. I dina kläder hade jag sågat i orginalkolven och rättat upp den på det viset.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svend får ju till det skapligt med alla 16xx han monterat i Boydsstockar. Men han kanske inte klassas som "amatör" ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sa nu inte att alla var amatörer..... Det är bara inte så enkelt att göra det bra.

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...