Hoppa till innehåll

hermanssonmartin@live.se

Recommended Posts

Hej alla drevervänner! hämtar hem min första egna jakthund, en dreverhane under pingsthelgen. förhoppningsvis en blivande räv,hare & rådjurspiska  :yes:

 

Vad tror ni om valpens stamtavla?  :smile:

http://hundar.skk.se/Hunddata/Hund_Stamtavla.aspx

om länken inte funkar så är regnr. SE26287/2015

 

Tänkte först och främst jaga in den på hare och räv för att sedan övergå till rådjur. Och sen jaga alla 3djurslagen i framtiden.  :thumbsup: Jag vill jättegärna ha tips angående injagningen. så har ni några tips? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla drevjägarens hemsida! Mycket bra att läsa den!

Lycka till !

tack, den har jag redan läst x antal gånger  :wink:  tänkte mer på era egna tankar kring injagning  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg tid och energi på att träna inkallning.

okej, jo det har jag tänkt att börja med redan nu när jag hämtar hem han  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej, jo det har jag tänkt att börja med redan nu när jag hämtar hem han  :yes:

Kungligt att blåsa av på drevet.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med strävhår, inkallning är prio ett. Har haft ett par innan jag blev taxförälskad och det är riktigt bra jakthundar. Dom har enorm jaktlust så pusha inte på för hårt i början, snarare bromsa är min rekommendation.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med strävhår, inkallning är prio ett. Har haft ett par innan jag blev taxförälskad och det är riktigt bra jakthundar. Dom har enorm jaktlust så pusha inte på för hårt i början, snarare bromsa är min rekommendation.

Nu är valpen hemma, super lugn och trygg valp som även är tuff. Inkallningen har jag börjat med och funkar kanon just för tillfället, och det ska det förhoppningsvis göra i framtiden också.

Okej då ska jag låta bli att pusha på han. Är det då det bildas så kallade jaktidioter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är valpen hemma, super lugn och trygg valp som även är tuff. Inkallningen har jag börjat med och funkar kanon just för tillfället, och det ska det förhoppningsvis göra i framtiden också.

Okej då ska jag låta bli att pusha på han. Är det då det bildas så kallade jaktidioter?

Nja, det behöver ju inte bli jaktidioter bara för det. Min sista drever lade jag ner mycket tid på att bygga upp vi känslan på. Alla våra hundar har varit med överallt och stojat och varit fullvärdiga familjemedlemmar. Det tror jag bygger upp ett bra samarbete. Sedan gäller det att jobba med lydnad och ge din hund mycket omtanke med kel o bus mm. Jaktidioter kan det ju bli även om alla andra bitar faller på plats, men det är då lydnaden kommer in. Att kunna ropa/ blåsa av en hund på drevet är inte många förunnat och det krävs mycket för att få en jaktsugen hund att bryta. Men om man tränar flitigt på inkallning, till att börja med vid matskålen och sedan fortsätter på trädgården mm och belönar och klappar om så ökar ju chansen. Jaktidioter är ju inte något som är lika med drever utan det finns ju inom alla raser. Vår sista drever jagade i snitt 2 timmar vilket jag tyckte var ganska ok. Drevern är ju en stark hund och ofta med bra fysik samt att jaktlusten är det inget fel på, så dom kan bli lite långdragna i mitt tycke. Min rekommendation är att gå en valpkurs om du har möjlighet och låt den vara med i alla möjliga lägen om det går. Med puscha på menar jag att valparna är inte riktigt mogna första hösten för att tackla allt i intryck mm. När han börjar driva i höst och om drevtiden barkar iväg så ta det lugnt och ställ av honom lite för det kan vara omognad. Nåväl, får gratulera till en fantastisk kompis du skaffat, många fina stunder får ni förhoppningsvis. Både i skog o hem. :-)
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anser att om man väljer en Drever så har man valt att ha rätt långa drevtider. Man ska veta att ett förstapris på jaktprov är 90 minuter och ska man klara det på borta mark osv. Så fodras det drevtider på två timmar och mer!

 

Ät bara hunden drevnoga och har ett tätt bra skall kan det bukta fint länge. Bommades på ett rådjur för min Drever sista jaktdagen i år och då låg hon 200 meter fter rådjuret efter drygt två timmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var noggrann med tillbaka gången och träna inkallning. Gärna en pipa. Lär du den från början att komma på pipan har man vunnit mycket. Rikligt med beröm när valpen kom in.

Var ärlig.

Pappa fick riktigt höga egenskaps poäng tack vare att han kunde kalla av hunden.

Hade kunnat tänka mig en Cykelpumpsstövare men lär aldrig få släppa den här då de bara ska jagas gris.

S.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om en månad ska jag hämta min första jakthund, en drever tik. Valde drever mycket pga drevtiderna. Jagar i västerbottens inland på stora marker så att den håller i länge är ingen nackdel:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ut och sätt dig på harställen och bara sitt, det kommer efterhand. 

 

Min var väldigt tidigt och drev hare och räv när han var 6 månader, 20-30 min sen klockrena återgångar. 

 

Första viltet för min drever skjöts efter ett drev på 3 timmar en rå-killing då var han 8 månader.. Sen fick han stå i 1.5  månad efter det. Rent idiotiskt att skjuta så sent så här i efterhand. Omöjligt att blåsa av när han driver rådjur efter det.. då blir det koppla på löpa... Går bättre när han driver hare och räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...