Hoppa till innehåll

Skjutkäpp / skjutstöd vid jakt.


Frank69

Recommended Posts

Funderar på att investera i en hyfsat bra justerbar skjutkäpp.

Vad har ni för erfarenheter kring dessa?

Finns det ruggit bra sådana? Finns det sådana som man bör undvika?

Vad är normal livslängd osv på sådana?

325b974e11ba89068feeb939bdcb8aab.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har både enbent och tvåbent. Blivit väldigt förtjust i den dubbla. Jag har den de säljer på SJFs hemsida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Livslängden är beroende av främst två saker, 1 om man försöker tvinga Mad Mike att använda den, 2 om man som jag tappar bort den/dem.

 

I övrigt så har jag försökt med detta med stöd, det har inte fungerat med mitt skytte och eller sätt att jaga, när jag var i England och jagade/stalking så var det krav på att bössan skulle vila i klykan innan skott och det fungerade där, 

 

men jag har svårt med det för egen del, terra firma eller annan naturligt stöd alt benstöden på pangen är det som gäller. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt tvåbent och enbent väldigt mycket, mest den enbenta. Jag har tidigare täljt mig en skjutkäpp vid dagens början och sedan lämnat den i skogen, nackdelen med detta är att om man som jag oftast använder den sittande blir den väldigt lång om den även ska fungera stående.

 

Jag köpte en variant nu i år på biltema och visst finns det kanske bättre men den är nog bra. Jag föredrar att inte vila geväret i klykan för då måste man justera längden på käppen mer noggrant. Jag klämmer förstocken mot käppen med handen, det sitter någon typ av neopren/skummgummi där så det blir inte mot aluminiumet. Då är det lättare att snabbt reglera höjden genom att flytta handen i höjdled.

 

Som sagt jag använder den mest när jag sitter på ändan och tar stöd på knäna och skjutkäppen och får då ett ganska stabilt stöd, kombinera det med att luta kroppen mot ett träd också och det blir fenomenalt stadigt. Jag skjuter absolut bäst från denna ställning, faktiskt ofta bättre än från liggande med benstöd. Det kräver dock mycket träning och jag har skjutit en bra bit över 5000 skott från denna ställning. Detta stöd/ställning har jag skjutit det mesta småviltet från, förutom toppfågel.

 

För mig som är klen är det även en hjälp när jag måste skjuta stående men det är också väldigt mycket teknik för man får lätt svaj på kroppen framåt och bakåt. Här är den inte riktigt utvärderad ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit en flitig användare av tvåbent skjutkäpp på senare år. Förr använde jag sällan skjutkäpp då jag oftast satt i torn och aldrig hade råkat ut för att möta något på vägen ut till tornet. Numera går jag inte ut utan min skjutkäpp som är av det enklare snittet med en led i form av en skruv och mutter ca 15cm ner från toppen. Jag har dessutom tejpat "skumgummimuffarna" där man håller/lägger bössan med eltejp för att undvika missljud och än så länge har det fungerat mycket bra.

Jag har använt enbenta käppar främst på kuljaktstigar och det är ett fördärv och väldigt oprecist som Mike uttryckte det. Det stabiliserar endast rörelsen upp och ned medan rörelsen i sidled kvarstår och ibland känns det som att den nästan förvärras.

Trebenta käppar har jag aldrig använt praktiskt utan bara kollat på i affärer, mässor etc men där blir det enligt mig för mycket att hålla reda på.

Så en sammanfattning av mina erfarenheter säger - ett ben, för lite. Två ben, lagom. Tre ben, för mycket.

Mvh

Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett trebent Primus eller vad det heter, stabilt att lägga bössan i och snabbt att justera - det ligger tyvärr oftast kvar i bilen bara... Ruskigt bra då man sitter på ändan ute i spenaten. Men då har man haft god tid på sig att ställa in stödet och kroppen mot det tänkta målet. Oftast får jag improvisera, har lett till en del skott från knästående med stöd mot träd eller liggande i stengärden etc. Ville bli mindre beroende av bra stöd i naturens val därför köpte jag det trebenta stödet, men jag tänker alltid att jag vill resa lätt och då får det ligga kvar i bilen. Minimum för mig är tvåbent! Enbent har jag testat och är i mitt tycke genomvärdelöst annat än om man sitter och stabiliserar med resten av kroppen.

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förespråkar pinne i naturmaterial, hassel är bra. Kan göras tystare med grepptape eller dylikt.

 

Stora problemet med skjutkäppar är annars som tidigare nämnts i tråden att man glömmer dem i bilen eller i skogen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både en- och tvåbent variant, samt björnstödet, och jag verkar vara inkompatibel med alla varianter... Förmodligen är det för att jag är van att lägga min vikt på den ytan jag tar stöd mot och då blir det bara blaj av alltihop när man testar med dessa...

Dock kunde man skruva av klykan på mitt enbenta stöd och så satt det där en standardgängad skruv för mina kameror så på det hela var det en lyckad affär ändå ;)

 

Skall göra en ny tvåbent klyka och testa med igen för det är ju onekligen trevligt att ha till hands vid skott mot statiska mål!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett enben från Xxl. Det har snabbjustering av höjden. Funkar bra men det kräver en del tillvänjning. Och som nån skrev tidigare så stabiliserar det ju bara i en led. Har provat tvåbenta också. Klart stabilare men lite för klumpigt för min smak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1bent har funkat ok för mig och blir klart stabilare OM man gör rätt o tränar med den.

Men 2 bent är o föredra om man orkar släpa med sig den. Vilket man ibland gör men ibland inte.

Skjuter iof ändå 90% av skotten liggandes eller sittandes med benstöd så någon vetenskap om användning av skjutkäppar har jag inte på lager ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar alla för all information!

Det var mycket trevlig läsning.

 

Min egen erfarenhet är rätt blygsam... skjuter ju alltid utan stöd annars...

Men fick prova ett enbent när jag sköt på älgbanan... tyckte det var helt ok...

har dock endast avfyrat 20skott med hjälp av ett sådant stöd.

 

Använder ni stöden till all storviltsjakt eller är det några där stöden direkt är till en nackdel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan bara erfarenhet av "enbenta" käppar och mest vid kuljaktstigar. En grej jag verkligen stör mig på när jag provat tvåbent hemmagjord käpp är att om jag vinglar åt höger så åker mynningen/hårkorset åt vänster - det blir helt fel för mig. Mitt styrsystem klarar inte av att kompensera för den rörelsen åt fel håll. I fristående eller med enbent käpp så åker hårkorset åt samma håll som jag vinglar åt. Säkert bara en vanesak men det får mig att fundera på om det inte är bättre med mer avancerade skjutkäppar där man även har ett tvåbent stöd där bak under kolven så att man slipper ovanstående fenomen. Alternativt väldigt mycket träning med tvåbent stöd.

 

Varje år på jaktstigarna hör jag någon säga att skjutkäppen som tillhandahålls gör mer skada än nytta för deras skytte, och jag förstår den kritiken till viss del (den löser ju i stor utsträckning problemet med skyttar som dippar mynningen i skottet när de rycker i avtryckaren). Framförallt om man aldrig använder en slik förutom på jaktstigarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi rörlig jakt och plötsliga skottchanser så är det inte någon fördel att ha en pryl till i händerna...

 

Använt käpp vid smygjakt. Bra hjälp vid diverse knöliga skjutställnignar sittande som pga terräng mm sällan är så tillrättalagda som på skjutbanan. Annat än vid upprätt stående ser jag inga fördelar med de där handtagen som finns på köpekäpparna.    

 

Skjutkäp är också praktisk som stöd när man skall ta ett krumbuktigt steg vid smygjakt.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en beskrivning till en enkel hemmagjord två bent skjutkäpp, går att vika ihop eller ha som enkel enbent  med möjlighet att montera ett tredje ben på nätet, sökte på  Bi-fur-pod har en länk till byggbeskrivningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använda ofta skjutkäpp förut men har slutat med det. Finns nästan alltid något annat man kan ta hjälp av så som träd, sten eller lägga sig ner. Även jag är som Christian och lyckdes glömma kvar dom allt för ofta när man ställde ifrån sig dom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört Primos 3-benare nu ett tag och den är alltid med. Ihop-strappad vid förflyttning och fungerar då som enbening och vecklas ut om tid medges. 

Sköt en bock häromdagen, där den användes praktiskt.

 

Känner mig naken utan den numera, likt om man glömt handkikaren..  :ohmy:  :smile:

 

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört Primos 3-benare nu ett tag och den är alltid med. Ihop-strappad vid förflyttning och fungerar då som enbening och vecklas ut om tid medges.

Sköt en bock häromdagen, där den användes praktiskt.

Jag har precis samma erfarenhet. Uppgraderade till en trebent efter många år med en enbent och skjuter alltid med benen ihop.

Funderar på att byta tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma erfarenhet. Uppgraderade till en trebent efter många år med en enbent och skjuter alltid med benen ihop.

Funderar på att byta tillbaka.

 

Nja, det var inte min erfarenhet (att de mest fungerar som en enbent.) Kanske kunde tolkas som det, men dessa kommer jag att fortsätta använda....

 

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det, körde faktiskt med käpp/tvåbening, när jag var hos Maichel i fredags, jag kan i liggande lätt hålla stadigt inom skallprofilen på en hare på 200 meter, med tvåbening och i sittande, med armbågar på knäna, klarar jag inte helt av samma sak på 100 meter, först inne på 70 meter var jag stadigt inom profilen.

 

Hade jag mycket mark att smyga på hade jag omgående köpt varianten där man har stöd, tvåbent, fram och bak. /CHristian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pappa, som fått en nervsjukdom liknande ALS, använder en liknande skjutkäpp och skulle nog inte kunna jaga utan den. Perfekt när man blivit för svag för att orka hålla upp bössan tillräckligt länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, det var inte min erfarenhet (att de mest fungerar som en enbent.) Kanske kunde tolkas som det, men dessa kommer jag att fortsätta använda....

Ja, när man vecklar ut benen så är stödet väldigt bra. Men det händer mest på skjutbanan för min del.

När jag smyger så brukar jag sällan vilja böka med tre ben, utan jag skjuter med benen ihop, vilket också funkar bra. Så jag släpar på en trebent utan att dra nytta av det ......

Men det är ju jag det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...