Jump to content

Skjutkäpp / skjutstöd vid jakt.

Frank69

Recommended Posts

Jag har alltid med mig mig skjutkäpp.

Jag har lite tur och är kompis de som har firman som gör käpparna för synnedsatta.

Jag bad Sebbe på Nyåkersgårdenssadelmakeri att göra två ihopfällabara skjutstöd åt mig, ihopfällabara är de ca 35cm långa.

Materialet är 10/12mm aluminium som jag krymp på krympslang för o ta bort ljudet om man vispar i något.

Har en enbent och en tvåbent.

Riktigt smidiga och man tar alltid med dom iom att de är så små o smidiga om ta med.

Jonas

Jag har alltid med mig mig skjutkäpp.

Jag har lite tur och är kompis de som har firman som gör käpparna för synnedsatta.

Jag bad Sebbe på Nyåkersgårdenssadelmakeri att göra två ihopfällabara skjutstöd åt mig, ihopfällabara är de ca 35cm långa.

Materialet är 10/12mm aluminium som jag krymp på krympslang för o ta bort ljudet om man vispar i något.

Har en enbent och en tvåbent.

Riktigt smidiga och man tar alltid med dom iom att de är så små o smidiga om ta med.

Jonas

Den får du posta en bild på

Jag har Primos mellanhöga 3-bensvariant. Införskaffad främst för rävlock, som ofta bedrivs sittande eller knästående och jag ser en fördel i att jag kan lyfta bössan, om räven t ex kommer bakom mig, och benstödet står kvar för sig själv.

Den fyller även ett annat syfte som nämnts, nämligen att man kan skruva av klykan och skruva på kamera/kikare/chronograf.

• 1 year later...

Hur upplever ni som har en dylikt monterad på bössan ? Själv tror jag (utan att veta), att det blir väldigt framtungt med en sådan och ljuddämpare monterad. Tänker då framförallt om/när man skjuter på frihamns, s a s.

2 minutes ago MrT. sa:

Hur upplever ni som har en dylikt monterad på bössan ? Själv tror jag (utan att veta), att det blir väldigt framtungt med en sådan och ljuddämpare monterad. Tänker då framförallt om/när man skjuter på frihamns, s a s.

Jag har alltid mina Harris stöd på vid vak och smygjakten (räv och bock), men aldrig vid övrig jakt.

• Like 1

11 minutes ago faxe sa:

Jag har alltid mina Harris stöd på vid vak och smygjakten (räv och bock), men aldrig vid övrig jakt.

Ok. jag vet inte skillnaden på nämnda Harris-stöd, eller Biltemas dito:n, men någon skillnad bör det väl vara. Måste vara enkelt att ta bort/sätta dit om man så önskar, kan jag tänka.

2 minutes ago MrT. sa:

Ok. jag vet inte skillnaden på nämnda Harris-stöd, eller Biltemas dito:n, men någon skillnad bör det väl vara. Måste vara enkelt att ta bort/sätta dit om man så önskar, kan jag tänka.

Harris är för det första mycket dyrare. Nu har jag inte känt på biltemas, men jag har svårt att tro att de kommer upp i samma klass. 

Just now faxe sa:

Harris är för det första mycket dyrare. Nu har jag inte känt på biltemas, men jag tror inte de kommer upp i samma klass.

Kan du länka till var man kan köpa en dylikt ? Var och tittade på XXL idag, och dom hade en från (Norska) Norma. Något namn som ringer några klockor ?

Just now 357 mangnum sa:

Vill man ha lätta stöd så finns Neopod

Jo, det vill man ju, bara det inte är sämre till det tänkta användningsområdet.

Biltemas stöd ligger och skräpar i garaget!

Det är en smula skräp om jag får säga mitt.

Jag har ett par hemmagjorda för sittande skytte som till viss del liknar Ijahmans tidigare i tråden. trevligare :thumbsup:

Vill man ha sådana som sitter fast så tror jag det finns de som är både billigare och bättre än Harris stöd.

20 minutes ago 357 mangnum sa:

Det viktigaste är att stöden är med dom gör inge nytta hemma.

Det förefaller vara rimligt, ja.

20 minutes ago 357 mangnum sa:

Och att man tränar skytte med dom.

Lämpligtvis då om man har dom med sig till skyttebanan ;),

För jakt använda jag Harris S25 då dem funkar vid skytte både liggande och sittande.IMG_20160812_230801.jpg

S

7 minutes ago hs_merkel sa:

För jakt använda jag Harris S25 då dem funkar vid skytte både liggande och sittande.IMG_20160812_230801.jpg

S

Tror det var ett par sådana som jag tittade på. Det går att vrida bössan i sidled på denna variant också, eller ?

Ja. Har haft mina i snart tio år tror jag? Rost finns men med lite teflon spray i mellan åt så funkar dem galant. 

S

Jag har haft en uppsjö stöd och har nu Versapod för liggande (skytte, ej jakt egentligen) och ett par Harris också (för liggande) som jag inte kan med att sälja. Monopod från Jägareförbundet som är hög nog (jag är 193 cm) men mycket ranglig. Dock bättre än inget. Innan bockjakten i fjol slog jag på stort och köpte ett par såna här:

https://xxl.se/primos-primos-triggerstick-gen-ii-bi-pod/p/1098786_2_style

Tycker tvåbensvarianten har många fördelar framför en- och trebenta, men frågar du nån annan får du andra svar ;)

Min kompis Hannes som har Netjakt visade mig några intressanta stöd jag var där sist. Detta är en tripod där man kan ta loss ben och på så sätt få bipod eller monopod.

http://netjakt.se/jakt-skyttetillbehor/skytteutrustning/skjutstod/skjutstod-backcountry-tripod-bipod-monopod-detail

Han har även en monopod som var intressant såtillvida att man justerar höjden genom att trycka ner stödet då det är fjädrande. Ganska smart lösning faktiskt när man väl vant sig.

http://netjakt.se/jakt-skyttetillbehor/skytteutrustning/skjutstod/skjutstod-reflex-adjusting-detail

17 minutes ago hs_merkel sa:

Ja. Har haft mina i snart tio år tror jag? Rost finns men med lite teflon spray i mellan åt så funkar dem galant. 

S

Hm, tror det lutar åt en sådan (om det inte blir en Neopod). Tyckte den sistnämnda var ett synnerligen intressant, men  priset :o:o:o !!

11 minutes ago exabit sa:

Jag har haft en uppsjö stöd och har ju Versapod för liggande (skytte, ej jakt egentligen) och ett par Harris också som jag inte kan med att sälja. Monopod från Jägareförbundet som är hög nog (jag är 193 cm) men mycket ranglig. Dock bättre än inget. Innan bockjakten i fjol slog jag på stort och köpte ett par såna här:

https://xxl.se/primos-primos-triggerstick-gen-ii-bi-pod/p/1098786_2_style

Tycker tvåbensvarianten har många fördelar framför en- och trebenta, men frågar du nån annan får du andra svar ;)

Min kompis Hannes som har Netjakt visade mig några intressanta stöd jag var där sist. Detta är en tripod där man kan ta loss ben och på så sätt få bipod eller monopod.

http://netjakt.se/jakt-skyttetillbehor/skytteutrustning/skjutstod/skjutstod-backcountry-tripod-bipod-monopod-detail

Han har även en monopod som var intressant såtillvida att man justerar höjden genom att trycka ner stödet då det är fjädrande. Ganska smart lösning faktiskt när man väl vant sig.

http://netjakt.se/jakt-skyttetillbehor/skytteutrustning/skjutstod/skjutstod-reflex-adjusting-detail

Tackar för dessa tips. Får kanske anledning att besöka nämnde Hannes om jag inte hittar någon kikare av intresse på beg. marknaden. Då ligger en Delta Forest II nära till hands, men jag måste åka ner och titta på den först, om det nu blir aktuellt.

På ‎2015‎-‎05‎-‎28 at 10:41 turtola sa:

Jag hittade en beskrivning till en enkel hemmagjord två bent skjutkäpp, går att vika ihop eller ha som enkel enbent  med möjlighet att montera ett tredje ben på nätet, sökte på  Bi-fur-pod har en länk till byggbeskrivningen.

Jag gjorde en egen förut.
Beskrivning finns här:

https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/39281-skjutkäpp/