Jump to content

Luftvapen i klass4

aasenheim

Recommended Posts

Hej!

Ä det nån som har ett luftvapen som är klass 4 klassat och som ni använder till jakt?

Letar runt och de enda jag hittar är en Hatsan-modell och ett par FX-modeller. Alla i kal 30. Finns det godkända vapen i kal 22 eller 25? (för klass 4 inte skyddsjakt)

De flesta som sysslar med skyddsjakt verkar ju ha kal 22. Blir kal 30 för tufft för skyddsjakt i ladugård? Jag skulle med all sannolikhet kunna skaffa en skyddsjaktlicens och köpa kal 22 men vill kunna jaga även kråka tex.

Hur mycket tjänar man säkerhetsmässigt på ett luftvapen gentemot ett krutvapen i 22lr? Då menar jag med betoning på hur långt kulan går...

Det handlar om jakt på ca 25 meters håll och däromkring.

Vid skytte i lador och liknande vill du inte ha ett luftvapen som har så mycket fart som en som kräver licens för det blir väldigt fort hål lite överallt annars...

Ett vanligt gammalt 4.5 mm luftgevär är betydligt bättre för den typen av aktivitet, men vi pratar ju nu om duvor och kajor och inte huruvida det går hål i taken.

Personligen föredrar jag .22LR sub hollowpoint för svartfågel där jag inte riskerar att skjuta hål på någonting bakom men ett FX i kaliber 22 gör jobbet lika bra, men är mer känsligt för vind pga den lättare kulan.

Finns det godkända vapen i kal 22 eller 25? (för klass 4 inte skyddsjakt)

Det har jag inte hört talas om. (Jag har hört talas om massiva kulor i kal 25, men de skulle inte varit avsedda för nåt som klarar klass 4 om de alls började tillverkas.)

357 börjar det vid och då är det antingen revolverkulor eller massiva hålspetskulor för luftgevär som kostar bra mycket mer än en patron .22lr, en luftmängd som klarar cirka 5 skott innan fyllning och förstås ett rätt stort riskområde (det är ju i praktiken luftdriven 38 special). Så fördelen med dem i Sverige är ganska obefintlig.

Klass 4, EO 150 min och ingen vikt som krävs, krav på att kulan kan expandera,

.30 cal FX mfl gör tydligen 260-270 m/s med 3,25 grams kula, vilket som någon annan påpekade inte ger 150 Joule utan snarare runt 110,

för att nå gränsen behövs det runt 305 m/s, vilket är svårt.

Att använda en slik pang att skyddsjaga duvor inne i ladugård kommer att medföra trasiga tak, det är i varje fall min mening. Angående att använda en klen 4,5 mm pjäs för sådant arbete är det lika fel i sak och olagligt som att skjuta alla katter man ser på jaktmarken, 

kravet som ställs för skyddsjakt är 180 m/s och 5,5 mm kaliber, ingen kulvikt angiven men kulan skall vara konstruerad för att kunna expandera.

Att ens överväga att kliva på cal .357 luftgevär för svenskt bruk, ja det låter inte genomtänkt om än ganska roligt för att prova ut, en del klipp på nätet visar att effekten på vilt är väldigt påtaglig.

/Christian

• Like 1

Hittade det här. Kan inte hjälpa att jag tycker det verkar vara enheter kul bössa!

Får man importera?

Ett luftgevär kaliber .22 med så moderat utgångshastighet som 150-160m/s klarar av att effektivt döda

förvånansvärt stort vilt. Så man måste inte ha världens kraftigaste luftgevär. :)

Jo så är det ju men då uppfyller det inte klass 4 och är bara godkänt för skyddsjakt. Inte för kråka tex.

Tror du ska släppa allt utom en vanlig kal 22 i bra fart. Rör det sig om skyddsjakt så hamnar man ofta inomhus och du skjuter igenom det mesta med den prestanda du far efter. Vanligt plåttak klarar en kal 22 i bra fart, blir en buckla och en jävla smäll, men det håller. Kråkan utomhus på 25 meter finns lämpligare kalibrar till.

Det är bra det att luftgevär är så kul! blir nog ett Hatsan i kal 22. Kråkorna får hag ta med hagel!