Joj0 Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Det finns säkert undantag, men såvitt jag lärt mig så ger längre pipa en högre utgångshastighet, pga att gastrycket blir starkare (eller något åt det hållet) Skilljer sej effekten av en .22lr som skjuts i ett gevär mot en som skjuts i en pistol eller revolver? För jag antar att man använder samma patron till dessa vapen? Quote
sidelock Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 22lr är smått unik med sin oerhört lilla volym, den bygger hastighet i ca 40-45cm pipa, därefter är trycket så lågt att friktionen mot pipan bromsar kulan. I regel ger pistoler och revolvrar lägre hastighet än ett gevär, men med en riktigt långpipig revolver och ett riktigt långpipigt gevär går det att bryta den regeln. Var det sker vet jag inte. Det är inte helt ovanligt att tävlingsgevär i 22lr bara är räfflade ca 40cm trots att pipan är tex 60cm. Quote
exabit Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Tävlingsgevär har kortare pipa för att minska lopptiden och sen ett längre rör framåt som kornet sitter på, för att maximera riktningsnoggrannheten. Quote
Joj0 Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Finns det några tabeller där man kan se ungångshastigheten i förhållande till piplängden för .22lr? Nu vet jag att det är lagigt att avliva i fälla med .22lr pistol, men i lagtexten står det väl bara .22lr? Borde det inte rimligtvis finnas någon minsta-piplängds-rekomendation? Quote
sidelock Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Något sånt kan inte skapas då det skiljer mellan olika pipor. Quote
Joj0 Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Något sånt kan inte skapas då det skiljer mellan olika pipor. Detta pga att .22lr är så klen och därmed lättpåverkad? Man ser ju annars info om grövre kalibrar där utgångshastigheten presenteras i infon om olika patroner, och där står inget om piplängder då Quote
sidelock Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Detta pga att .22lr är så klen och därmed lättpåverkad? Man ser ju annars info om grövre kalibrar där utgångshastigheten presenteras i infon om olika patroner, och där står inget om piplängder då Det gäller alla kalibrar. Texten på asken stämmer i princip aldrig. Quote
Recommended Posts