Hoppa till innehåll

Mellanklassoptik den nya toppklassen?


Mad Mike

Recommended Posts

Jag har under några år noterat den enorma utvecklingen på mellanklassoptiken vilket gör mig lite förundrad.

lägstanivån är så hög idag sannolikt beroende på konkurrens att jag för egen del inte längre kan förmå mig att köpa optik av de största då jag helt enkelt inte länge tycker att priset står i proportion till kvalitet.

 

För ett tag sen köpte jag en Minox som imponerade stort på mig och idag har jag fått hem tre Delta Opticalsikten för påseende och även här ser det initialt väldigt bra ut.

Bara för att ta en sak som ljustransmission uppmätt av tyska DEVA,Zeiss med flera toppar med 95%,delta är uppmätt till 93%.

 

I andra tester så testas mekaniken där Delta med fl andra mellanklasskikare får 100% på tracking.

 

Fortfarande idag så fort en optiktråd skapas så kommer rådet som ett brev på posten att köp begagnat tyskt/österrikiskt istället för nytt billigt.

 

För egen del så skulle jag aldrig välja en 10-15år gammal europeisk tub med allt vad det innebär av slitage på ytbehandlingen av linser,repor,torkade packningar som garanterat inte levererar som en ny välkänd mellanklassare.

Särskillt inte som många av dom idag har schottlinser,ed glas m,m.

 

Är det märkessnobberi eller någon faktisk övertygelse som gör att många vägrar tänka utanför boxen? Vad får ni mer för de där 15000-20000:- extra toppkikarna kostar?

 

/Mike

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar att det mindre tillverkarna kommer ikapp med det stora på alla fronter. Även om i dagsläget Zeiss och Swarovski tillhör toppen men är det värt 20000 + kr ? Hoppas verkligen på en ny trend där folk köper sikten i mellanklassen och får mer valuta och superfin optik för pengarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ptja rent krasst betalar man en slant för märket och sedan kräver klart fabriksarbetaren i tyskland en större lön än en japan... Sen finns det lilla extra ofta i en dyr tysk eller österrikare. Det kan man inte komma ifrån. Skulle ta en Leica Magnus över allt annat på marknaden under 25 000kr när det gäller det optiska. Mekaniska under som är vrålbra är annars march men de lämnar lite att önska optiskt sett om man ser till priset.

 

Mest för pengarna idag tycker jag IOR ger, de använder schott-linser och sätts ihop i rumänien. Även minoxen har väl schott men jag är inte helt hundra på att en total ihopsättning görs i tyskland vilket det dock står på min minox. Kan det vara så att sista besiktning görs där?

 

Tittar man på Delta som byggs i japan så är det samma sak där. Billiga arbetare, dock lite sämre linser men inget som spelar roll för den normala brukaren. Japan är nog det land i asien man ska se till att en produkt kommer ifrån om man har för avsikt att köpa kvalitet, de är ofta oerhört duktiga! Finns inte en chans att meopta håller sig kvar på marknaden om man ser till prisnivån om fler förstår hur bra ett delta är.

 

Vortex tycker många ger mycket för pengen... Köper man inte deras dyraste vilket inte är bättre än något annat i samma pengaklass så tycker jag mest det är blaha...

 

Hensoldt lämnar vi därhän, dom är ju trots allt militärklassade vilket jag inte ser som ett krav när jag pangar räv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde för övrigt att produktionsmassan är en nog så viktig parameter... Klart dyrare att tillverka 1000st än 100 000stycken oaktat om en japan eller poven sätter ihop dom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Skulle ta en Leica Magnus över allt annat på marknaden under 25 000kr när det gäller det optiska. 

 

Leica Magnus 91% ljustransmission :wink:

 

Nästa pilsner om vi tar nya Zeiss V8 1.8-14x50 så har den en maximal höjdjustering på 31cm, Deltas jaktsikte 2.5-10x56 har 1.45m.

 

För egen del har jag svårt att se hur den dyrare tyska fabriksarbetarlönen gynnar mig?

 

Vad är det för extra du syftar på i tyskar som är värt 10-20000:- extra?

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag var otydlig. Jag tycker helt enkelt den passar mig bäst för den summan.

Man får bättre mekanik (oftast), generösa garantier, bättre materialval o linser, ofta både dag och nattbelyst istället för natt, större chans till skottfasthet genom förstoringarna, antireflexbehandling av bra kvalisort och en större funktionskontroll innan leverans (vilket gör att vi sällan hör om felen med finare optik dock).

Värt det ? Nja inte för mig, vad jag vill ha är en annan femma :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får bättre mekanik (oftast), generösa garantier, bättre materialval o linser, ofta både dag och nattbelyst istället för natt, större chans till skottfasthet genom förstoringarna, antireflexbehandling av bra kvalisort och en större funktionskontroll innan leverans (vilket gör att vi sällan hör om felen med finare optik dock).

 

Det är ju precis den här skillnaden som jag menar har ätits upp av mellanklassarna,det var så för 10-20 år sen men det är inte så idag,finns mängder av tester på nätet som visar att skillnaden är hårfin nu.

Just den här gamla sanningen är det som man idag ser lyser igenom på forumen,i många fall av skribenter som aldrig ägt eller testat en modern mellanklassare.

 

Delta och Minox har dag och nattbelysning för övrigt.

 

Om du kollar med säljarna på Walter Borg tex så kommer du få höra att två av toppmärkena är överrepresenterade med avseende på reklamationer.

 

Av alla kikare jag ägt genom åren(och det är många) så har jag bara haft problem med ett Zeiss och ett Helia,inga mellanklassare.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant det här.

Just nu har jag en klar mellanprissamling utav kikarsikten

Burris Euro Diamond 2,5-10x50

Nikon Monarch III ED 8-32x50

Zeiss diavari 1,5-6x42 ca 20år gammal

Burrisen är jag nöjd med sånär som på att där finns en "posi-lock" skruv som ska "hålla kvar" riktmedel, den kommer jag inte riktigt överens med.

Nikonkikaren är jag nöjd med frånsett att eyeboxen är katastrofal över 25x förstoring och att det är kämpigt att få kristallklar skärpa över 30x, vilket det är under 30x.

Zeissen är fin frånsett att där är en spricka eller något i en utav linserna i "linspaketet" så den syns nere i vänster hörn upp till ca 3x förstoring.

Alla har med andra ord sina fel och brister. Begagnade tyskar är inte alltid det bästa köpet.

Hade jag blivit en gladare och bättre jägare med något annat? Jag tror faktiskt det, men jag vet inte vad det skulle vara för tillfället. Kanske ett Sightron SIII 8-32x56 eller ett Minox,Delta osv. Som sagt var, jag har ingen aning - det enda jag vet är att inget är fullbordat och perfekt ännu.

Mvh

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast då har det ju med arbetskostnaden att göra i stort... Man får betala företagets kostnader för att ha en dyrare anställd som sätter ihop sakerna. Resonerar man enligt det så har du rätt, man får inget mer av värde för de extra pengarna.

Dock finns väl en anledning att militären kastar allt som inte heter hensoldt i soptunnan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par Burris och dom skulle jag vilja placera i nedre mellanklassen,helt ok brukskikare men det finns bättre.

 

Appropå din Nikon så har jag problem med min March angående kristallklar skärpa mellan 35-40ggr,inte helt lätt att få allt med dessa extrema förstoringsväxlar.

 

Å andra sidan så är min Sightron SIII 8-32x56 kristallklar ända ut till 32ggr så i mitt fall så gav inte 20000:- mer för ovanstående tub mer för pengarna.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dock finns väl en anledning att militären kastar allt som inte heter hensoldt i soptunnan.

Ingen tvekan om att Hensoldts glasbitar är i världsklass men samtidigt är kikaren byggd för att kunna luftlandsättas,hoppa av en humvee i farten och har IR-skydd-inga egenskaper jag avser att nyttja eller vill betala för :wink:

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har en budget på 5-6000 vilket märke ska man då satsa på ? Har en burris fullfield idag som sitter på en 222 och det är mitt första vapen så jag har inget och jämföra med. planerar att köpa en klass 1 och vill gärna veta vad man ska satsa på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par Burris och dom skulle jag vilja placera i nedre mellanklassen,helt ok brukskikare men det finns bättre.

 

Appropå din Nikon så har jag problem med min March angående kristallklar skärpa mellan 35-40ggr,inte helt lätt att få allt med dessa extrema förstoringsväxlar.

 

Å andra sidan så är min Sightron SIII 8-32x56 kristallklar ända ut till 32ggr så i mitt fall så gav inte 20000:- mer för ovanstående tub mer för pengarna.

 

/Mike

Ja jag vet att du varit väldigt nöjd med dina Sightron SIII - det var därför jag tog med den i exemplet. Skulle vilja prova/äga en någon gång, men tills vidare får Nikonkikaren duga.

Mvh

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har en budget på 5-6000 vilket märke ska man då satsa på ? Har en burris fullfield idag som sitter på en 222 och det är mitt första vapen så jag har inget och jämföra med. planerar att köpa en klass 1 och vill gärna veta vad man ska satsa på.

Svårt att svara på utan mer info hur du jagar,önskad förstoringsväxel,belyst eller ej.

 

Meopta,Delta eller Nikon har kikare som kan passa in i budgeten.

 

http://natur.astrosweden.se/meopta-meopro-4-12x50/19977-0

 

http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-hd-25-10x56-ir/19842-0

 

http://www.handladigitalt.se/nikon-monarch-iii-416x50sf-nikoplex-kikarsikte-matt-p-4465.html

 

Har haft ett par Meopta och har ett idag,är inte så värst imponerade av dom.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

¨Nästa pilsner om vi tar nya Zeiss V8 1.8-14x50 så har den en maximal höjdjustering på 31cm, Deltas jaktsikte 2.5-10x56 har 1.45m.¨

 

Nja…. Du har nog läst lite fel där - är 310 cm, inte 31.

 

Mvh

Sem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I stand corrected,läste mm istället för cm.

 

Tur att man får någon valuta för pengarna då :wink:

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med trådskaparen. Jag har arbetat i många år som fotograf och samma utveckling har varit tydlig vad gäller optik för foto. Upplever samma sak vad gäller kikare. Kikarsikten har jag inte jättemycket erfarenhet av men har skjutit med ett flertal. Av de zeiss jag testat har någon varit bättre och några likvärdiga men alla har varit dyrare, ofta mycket dyrare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japan är inget låglöneland men man har en jäkla stolthet att göra rätt - hela tiden vilket sparar pengar. Sen tror jag kanske inte alltid att mellanklassarna har samma overhead som de som kör produktutvecklarbussen. Det är tack vare premiumsiktes tillverkarna vi fått det attraktiva mellanskiktet i form av Minox, Steiner Delta m.fl då det är billigare att låta andra göra fel först.

 

Intressant att du testar, tror du är tillräckligt objektiv att trots att "nån" varit snäll och gett dig siktena på prov. (Västgötsk dialekt månne) :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört att det topptillverkarna av kikarsikten jagar små små förbättringar som säljer svindyra sikten till folk.Fast det är så "bra" att det mänskliga ögat inte uppfattar det ändå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japan är inget låglöneland men man har en jäkla stolthet att göra rätt - hela tiden vilket sparar pengar. Sen tror jag kanske inte alltid att mellanklassarna har samma overhead som de som kör produktutvecklarbussen. Det är tack vare premiumsiktes tillverkarna vi fått det attraktiva mellanskiktet i form av Minox, Steiner Delta m.fl då det är billigare att låta andra göra fel först.

 

Intressant att du testar, tror du är tillräckligt objektiv att trots att "nån" varit snäll och gett dig siktena på prov. (Västgötsk dialekt månne) :wink:

Det är helt rätt,visst ser man topptilverkarnas lösningar i mellanklassarna och sant är att dom åker snålskjuts på deras utvecklingsavdelning.

Tex har Minox samma lösning på nollställning och låsning av rattarna som Hensoldt.

 

Dock ser jag en trend att toppsiktena blir rejält dyrare för varje modell som kommer medan mellanklassarna blir billigare,konkurensen är stenhård då det är ett stort kundsegment att slåss om för många aktörer,det tvingar mellanklassarna till att ständigt ta fram bättre produkter för att överleva.

 

Meopta får nog ta sig i kragen framöver om dom ska hänga med.

 

Ingen har varit snäll då jag snällt frågat om möjligheten finns och det fanns det(fast vi vet att han är snällheten personifierad) :wink:

 

Det intressanta med att få titta i tre sikten är att man får en uppfattning om jämnhet över modeller,två utav dom får nog ny adress förövrigt :yes:

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Intressant att du testar.

I min värld är det enkelt,håller det inte måttet får det gå vidare oavsett om det heter Zeiss eller Delta.

 

Jag lurar på ett litet praktiskt test med en av Deltorna men det är några veckor bort åtminstone.

 

Testa parallaxen på lasrade avstånd,skjuta fyrkantsbox,träffläge kontra förstoring tex ett lite annat upplägg än med Minoxen.

 

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första Deltan monterad,en Titanium 4-16x42AO med mil dot riktmedel,om allt går som jag hoppas så kommer jag utöka räckvidden markant med pcp luftgeväret.

Test nästa vecka på denna.

/Mike

post-240-0-29902600-1434473894_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utseendemässigt sjukt lik Weaver V serien, tur att optiken, är skarpare, på vilken X är mil doten korrekt. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...