Alingsås Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Då är den väl tillverkad där efter övertagandet från Husqvarna.Jo, det kan man ju förmoda eller anta så klart.. är dock intresserad om det mot förmodan finns mer information, därav mina frågor i första inlägget. [emoji3] Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Jo, det kan man ju förmoda eller anta så klart.. är dock intresserad om det mot förmodan finns mer information, därav mina frågor i första inlägget. [emoji3] Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk Hade f. d ägaren till Tommys vapenverkstad funnits kvar på jorden så hade jag tipsat honom men han gör tyvärr inte det. http://www.tommysvapenverkstad.se/ Tyvärr så har jag ingen mer som jag kan tipsa om, sedan min tid på Husqvarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Hej och tack för intressant läsning! Men får ändå inte ihop det, det står FFV i licensen som utfärdades 1975? Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk Med tanke på att Geson och Viking startade 1983-84 eller däromkring så lär det ju knappast vara en av deras - även om färgen stämmer med en SG. FFV tog över vapentillverkningen 1977 så givet att datumen stämmer så är det en HVA. Annars är det just datum som jag brukar lita på när det är de "gula lapparna" - resten är meningslöst att lita på...... MEN nu var det en del saker som HVA gjorde som är en aning slirigt - om jag ska vara snäll. Man övervägde att licenstillverka en hel del grejor i Italien bl.a. 1900an så det ska finnas italiengjorda 1900 som är graverade HVA gjorda just runt 1975-76. Jag har dock aldrig själv sett en...... Har den provstämplar? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alingsås Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Med tanke på att Geson och Viking startade 1983-84 eller däromkring så lär det ju knappast vara en av deras - även om färgen stämmer med en SG. FFV tog över vapentillverkningen 1977 så givet att datumen stämmer så är det en HVA. Annars är det just datum som jag brukar lita på när det är de "gula lapparna" - resten är meningslöst att lita på...... MEN nu var det en del saker som HVA gjorde som är en aning slirigt - om jag ska vara snäll. Man övervägde att licenstillverka en hel del grejor i Italien bl.a. 1900an så det ska finnas italiengjorda 1900 som är graverade HVA gjorda just runt 1975-76. Jag har dock aldrig själv sett en...... Har den provstämplar? /T Precis..nej den har dessvärre inga fabrikatstämplar alls vad jag sett..endast de som är bifogade i bild..därför jag undrar så mycket:) Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 FFV tog väl över redan 73`? Har jag absolut för mig, men har haft fel åtskilliga gånger förr! Jag hade fel! Det var redan 1970 som FFV tog över. Tack Google Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Det kan vara duktigt svårt att få fram exakt information om vissa vapen och tillverkare. Titta bara på Sakos historik, som är ett gytter av årtal, lådtyper, kolvtyper och modeller som överlappar varandra. Din studsare kan mycket väl vara en tidig Italien-tillverkad 1900. Utseendet tyder lite på det i alla fall. Dessutom om du vet att den är tillverkad - eller ihopsatt - i Eskilstuna år 1975. Ja, då är det rätt gott om info faktiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Fast 1975 gjorde FFV INTE civila vapen.......... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alingsås Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Fast 1975 gjorde FFV INTE civila vapen.......... /T Vet du vilket år man slutade tillverka civila vapen? Har nämligen för mig att jag läst att 1975 var sista året man slutade tillverka till den civila marknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Fast 1975 gjorde FFV INTE civila vapen.......... /T Så.............vem tillverkade 1900 från 1971 då..........? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Vet du vilket år man slutade tillverka civila vapen? Om du menar FFV så är det 1989. Om du menar Husqvarna så är det 1989 där med. Husqvarna lär ganska omgående nr 1900an lanserades 1967-68 att ha funderat på att lägga ut delar av produktionen för att spara pengar - det lär alltså finnas Italienska 1900 från före 1970 - jag har aldrig sett någon och aldrig sett något bevis för det, men so goes the tales. OM (notera att det är ett jävla stort OM) de finns lär lådorna komma från MMT och de lär ha monterats helt eller delvis av Zoli. När det gäller HVA har jag sedan många år gett upp att tro att det är enkelt eller begripligt vem som gjort vad, när och åt vem....... Det finns massor med Husqvarnor som "inte ska finnas" helt enkelt - så varför inte italienska? Jag hade lite fel - det är 1970 som FFV tar över Husqvarnas vapenfabrik efter att Elektrolux köpt upp koncernen för att komma åt vitvarorna - resten såldes på lite olika håll. Före 1970 har CG/FFV aldrig gjort civila vapen. Motorcyklarna hamnade väl hos KTM efter ett varv hos Cagiva har jag för mig.... Motorsågarna hamnade hos Jonsereds som la sin motorproduktion i Husqvarnas lokaler i Husqvarna om jag nu minns rätt från museet. Vapenverkstaden i Husqvarna hade en liten produktion av hagelvapen 1970 - 1989, i realiteten till 1977. Strax efter 1970 har FFV produktionen i gång av 1900 och Ak4 (det var det kontraktet de var efter), de första vapnen är graverade Husqvarna (de var ju helt eller delsvis gjorda i Husqvarna), sedan blev det FFV-Husqvarna och på slutet FFV. Dessvärre fick man aldrig vinst på produktionen och runt 1985 lanseras CG2000 MkI vilket blir en flopp av rang (lång marknadsföring och produktionsproblem av rang gav inte speciellt mycket ut), man gör ett nytt försök något år senare med CG2000 MkII vilket inte heller den går att få vinst på och 1989 stänger man den civila produktionen. För gott. Viking och Geson startar ungefär när CG2000 är på tapeten och börjar komma ut på marknaden runt 1984-85. Men det är alltså två olika vapen - eller kanske tre: 1900/2000/2000MkIII. Att det är lite kinkigt med en semitaliensk bössa när CG2000 lanseras som svensk kan man ju räkna ut med lilltån. Viking kör på till 1990 har jag för mig liksom Geson, då får även de kasta in handduken. Svenskar har aldrig förstått det där med kvalitetsvapen och den enda export av Viking och SG är till Danmark....... Hur som görs lådorna till Viking/Geson av MMT i Brescia, de gör även lådorna till Zoli i början. Många brukar anklaga Stanley Stolz som var inblandad i Geson som den landsförrädaren som gav Zoli ritningarna på 1900. Men det är såvitt jag kan förstå inte sant då dessa redan var på snurr via Husqvarna/Winscan sedan långt tidigare. Winscan köper namnet Husqvarna runt 1989/1990 och gör en runda 1900 hos Zoli som tydligen ska vara graverade Husqvarna, men jag har aldrig sett någon så bara gud vet om det stämmer. Det som stämmer är att efter det dyker Zolis 1900 upp på marknanden world wide, men det är i runda slängar över 20 år sedan de började montera 1900 i större eller mindre omfattning. I slutet på 90-talet köper Classic namnet Husqvarna och CG, och har sedan dess lite då och då sålt vapen på den svenska marknaden under de namnen. Har nämligen för mig att jag läst att 1975 var sista året man slutade tillverka till den civila marknaden. Nej, det är 1989. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 E-lux köpte Husqvarna AB långt senare o inte 1970. 1978 förstärktes Electrolux svenska hushållsproduktsektor genom köpet av Husqvarna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Electrolux#F.C3.B6retagsuppk.C3.B6p Jag jobbade själv då på Husqvarna AB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Cagiva köpte MC sidan ca 1987. Men fick bara rättighet till namnet i 10år. Sedan omförhandlades det ca1997 och det var ganska många rykten kring vad det nya avtalet egentligen sa. Fanns även rykten om att Långe Bengt köpte aktier i Cagiva group för att hålla koll på hur varumärket användes. Troligen bara ett rykte. Cykel, moped och utombords tillverkning hade man bytt bort i en väldigt kartell liknande överenskommelse tidigt 60 tal. Tror det var 62 men är inte säker. Jonsered tog aldrig över någonting. De fick dock behålla en liten utvecklingsgrupp i Jonsered i några år. Modell 2051 var nog sista modellen som var utvecklad enkom för Jonsered. Därefter planerades utvecklingen för multi branding redan från början. Kapsågarna som egentligen var Partner (Gamla BEBO) fick dock en egen utvecklingsavdelning och montering som åtminstone fram till för några få år sedan fanns Jonsereds gamla lokaler i Jonsered. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Och ja KTM förvärvade Husqvarna från Cagiva men det är nog bara 10 år sedan. Där kan nog google ge säkrare svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 E-lux köpte Husqvarna AB långt senare o inte 1970. 1978 förstärktes Electrolux svenska hushållsproduktsektor genom köpet av Husqvarna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Electrolux#F.C3.B6retagsuppk.C3.B6p Jag jobbade själv då på Husqvarna AB. Ja, men E-lux hade börjat köpa in sig i HVA redan 69-70. Att det formellt sett skedde en sammanslagning 78 är liksom bara vad som var väntat. Hans Werthens aggresiva agerande i vitvarobranchen är smått legendarisk....... Vad gäller Jonsered så var det vad jag minns från museet - där var ett av alla dessa bondeoffer som svernsk industrirationalisering är så full av. Sågarna köptes upp / såldes av men man lovade ha kvar något i Husqvarna (minnet säger motorerna men det kan mycket väl vara fel) och körde det i ett eller två år så man kunde uppvisa en klädsam olönsamhet och sedan fimpa det man planerat redan från början. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ja, men E-lux hade börjat köpa in sig i HVA redan 69-70. Att det formellt sett skedde en sammanslagning 78 är liksom bara vad som var väntat. Hans Werthens aggresiva agerande i vitvarobranchen är smått legendarisk....... Vad gäller Jonsered så var det vad jag minns från museet - där var ett av alla dessa bondeoffer som svernsk industrirationalisering är så full av. Sågarna köptes upp / såldes av men man lovade ha kvar något i Husqvarna (minnet säger motorerna men det kan mycket väl vara fel) och körde det i ett eller två år så man kunde uppvisa en klädsam olönsamhet och sedan fimpa det man planerat redan från början. /T -78 var Husqvarna konkursmässigt o blev uppköpta av E-lux. Husqvarnas aktier rasade då o var inte värda många kronor. Werthén gav inte många kronor för Husqvarna. Om jag minns rätt så var det inte över 100 milj. kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 -78 var Husqvarna konkursmässigt o blev uppköpta av E-lux. Husqvarnas aktier rasade då o var inte värda många kronor. Werthén gav inte många kronor för Husqvarna. Om jag minns rätt så var det inte över 100 milj. kr. Ja, då klapp man resten. Husqvarnas lönsamhet var urusel under hela efterkrigstiden...... Hela frågan med vapentillverkningen ligger hos Werthen och att man 1968-69 flyttade FFV från försvarsdepartementet till industridepartementet, då fick FFV helt plötsligt göra massor med saker man varit förbjuden tidigare. Så då var helt plötsligt Husqvarnas produktion helt klart intressant för FFV. Eftersom Werthen var den store generalen kring omstruktureringen av vitvarubranchen så var det ju till honom man gick först. Resten är som det heter - historia...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ja, då klapp man resten. Husqvarnas lönsamhet var urusel under hela efterkrigstiden...... Hela frågan med vapentillverkningen ligger hos Werthen och att man 1968-69 flyttade FFV från försvarsdepartementet till industridepartementet, då fick FFV helt plötsligt göra massor med saker man varit förbjuden tidigare. Så då var helt plötsligt Husqvarnas produktion helt klart intressant för FFV. Eftersom Werthen var den store generalen kring omstruktureringen av vitvarubranchen så var det ju till honom man gick först. Resten är som det heter - historia...... Werthén hade inget att göra med Husqvarna före -78 när E-lux köpte upp dom. Det verkar som att vi har olika uppgifter du o jag om Husqvarnas lönsamhet m. m. Jag tänker inte hålla på o käbbla med dig mer uti detta när det är så stor skillnad på uppgifterna. Farsan hade en hög position på Husqvarna under sin tid o aldrig att jag hörde sådant som du nämner ifrån honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Werthén hade inget att göra med Husqvarna före -78 när E-lux köpte upp dom. Det verkar som att vi har olika uppgifter du o jag om Husqvarnas lönsamhet m. m. Jag tänker inte hålla på o käbbla med dig mer uti detta när det är så stor skillnad på uppgifterna. Farsan hade en hög position på Husqvarna under sin tid o aldrig att jag hörde sådant som du nämner ifrån honom. Då har du långt bättre insyn där - jag har mer koll på vad som hände med FFV, det är därifrån min info kommer. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Då har du långt bättre insyn där - jag har mer koll på vad som hände med FFV, det är därifrån min info kommer. /T Ja, det hade jag! Ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Nej. Inte motorerna. Proffssågar har inte en separat motor på samma sätt som en bil. Allt är integrerat. (Även om man försöker modularisera så gott det går) Fabriken i Brastad. Som var Partner/BeBo gör dock vevaxlarna. Det är de jäkligt bra på. Inte många tillverkare av småmotorer som inte frågat om de får köpa... Så länge jag var kvar på Husqvarna fick de dock inte göra så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Nej. Inte motorerna. Proffssågar har inte en separat motor på samma sätt som en bil. Allt är integrerat. (Även om man försöker modularisera så gott det går) Fabriken i Brastad. Som var Partner/BeBo gör dock vevaxlarna. Det är de jäkligt bra på. Inte många tillverkare av småmotorer som inte frågat om de får köpa... Så länge jag var kvar på Husqvarna fick de dock inte göra så Nu var det ett knippe år sedan jag var på museet (vi pratar på andra sidan sekelskiftet), och huvudet säger "motorer" - det kan som sagt vara delar till motorn med, eller nått annat i den vägen - så pass bra minne har jag inte att jag kan hävda det med någon bestämdhet........ När motorsågarna slogs ihop med Jonsereds så behölls en del produktion i Husqvarna - ett eller ett par år innan det med försvann. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 "Vi" tillverkar nästan 5000 motorsågar (inkl röjsågar och häcksaxar mm) per dag inne på samma gamla Husqvarna område , blandade varumärken, så helt nerlagda är de inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Vet bestämt att jag tom läste tester på tidigt 90 tal om Italientillverkade 1900, alltså märkta Husqvarna, gjorda av Zoli, innan de bytte till eget namn. Kompisen hade en Italienare tom. Vet att för några år sen var det en artiklel i Allt om jakt och vapen där de jämförde svenska och italienska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Vet bestämt att jag tom läste tester på tidigt 90 tal om Italientillverkade 1900, alltså märkta Husqvarna, gjorda av Zoli, innan de bytte till eget namn. Kompisen hade en Italienare tom. Vet att för några år sen var det en artiklel i Allt om jakt och vapen där de jämförde svenska och italienska. Zoli 1900 fanns på Husqvarna redan under slutet på 80-talet. Minns inte vilket som dom började tillverkas åt Husqvarna. Zoli gjorde även en hagelbössa som går under benämningen 1410. m. m. som också fanns på Husqvarna vid tidpunkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Vet bestämt att jag tom läste tester på tidigt 90 tal om Italientillverkade 1900, alltså märkta Husqvarna, gjorda av Zoli, innan de bytte till eget namn. ..... Mig veterligen beställda och sålda av Winscan - som ju ägde namnet. Franchi gjorde deras hagelautomat som också hette Husqvarna. Jag har för mig att hagelbockarna 1410 och 300 är gjorda av FAIR för det mesta, men det kan vara Franchi på en del där med....... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts