Jump to content

30-06 1900 FFV, Eller är det?

Alingsås

Recommended Posts

Mig veterligen beställda och sålda av Winscan - som ju ägde namnet.

Franchi gjorde deras hagelautomat som också hette Husqvarna. Jag har för mig att hagelbockarna 1410 och 300 är gjorda av FAIR för det mesta, men det kan vara Franchi på en del där med.......

/T

Zoli gjorde även deras hagelvapen vad jag vet från Tommy Andersson bl. a. Jag köpte en fabriksdemo 1410 C som första hagelbössa o den gick Tommy igenom åt mig innan jag fick den i handen. Tommy var vapentekniker o startade sedan eget när Husqvarna upphörde med vapen helt o hållet.

http://www.tommysvapenverkstad.se/

Tommy var otroligt duktig o hjälpsam när man frågade honom om hjälp el. råd. :wub:  :smile:

Tyvärr så gick han bort alldeles för tidigt. :sad:

Sedan var Husqvarna extremt villiga att ta emot betalning från Tjeckoslovakien i varor. Tex importerade Egil Skog två sportbilar av märket Skoda någon gång på åttiotalet. Gissar 85-87.

Det som krånglar till det i det här sammanhanget är att jag vet att det kom produkter från BRNO den vägen. Nu talar då kring 80. Men om det var hela vapen, vapendelar eller kolv bultar eller något annat vet i tusan.

Hyffsat offtopic just nu:) men tack för Era svar till huvudfrågorna..

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Det är väl inte så farligt. Va glad att det inte har blivit värre. :wink:  :biggrin:

Sedan var Husqvarna extremt villiga att ta emot betalning från Tjeckoslovakien i varor. Tex importerade Egil Skog två sportbilar av märket Skoda någon gång på åttiotalet. Gissar 85-87.

Det som krånglar till det i det här sammanhanget är att jag vet att det kom produkter från BRNO den vägen. Nu talar då kring 80. Men om det var hela vapen, vapendelar eller kolv bultar eller något annat vet i tusan.

Haha! Den affären minns jag. Tapper som då sålde Skoda i Huskvarna? hade demo på fariksomr. med den gamla Skodamodellen o gjorde man en för häftig vridning i ratten så var det nästan att du la bilen på sidan. :biggrin: Provkörde du gamla Skodan någon gång henke? Vi var ner ett gäng från transporten o testade dom. Tapper? stod o höll andan medan vi provade dom. :laugh:  :laugh:  :laugh:

Det är väl inte så farligt. Va glad att det inte har blivit värre. :wink: [emoji3]

Ingen fara för min del..men tråkigt för dom som sedan använder sökfunktionen för och leta information

Ingen fara för min del..men tråkigt för dom som sedan använder sökfunktionen för och leta information

Ja, men nu har ni fått lite historia från Husqvarna med på köpet. :wink:  :biggrin:  :tongue:

Det var nog uteslutande hela vapen - mig veterligen sålde Husqvarna BRNO mer eller mindre frekvent ända fram till 1989 då de slog igen butiken definitivt. Jag har ett knippe gamla kataloge ri källaren från det glada 80-talet - där säljs BRNO genom Husqvarna.

/T

• Like 1

Zoli gjorde även deras hagelvapen vad jag vet från Tommy Andersson bl. a. Jag köpte en fabriksdemo 1410 C som första hagelbössa o den gick Tommy igenom åt mig innan jag fick den i handen. Tommy var vapentekniker o startade sedan eget när Husqvarna upphörde med vapen helt o hållet.

http://www.tommysvapenverkstad.se/

Tommy var otroligt duktig o hjälpsam när man frågade honom om hjälp el. råd. :wub:  :smile:

Tyvärr så gick han bort alldeles för tidigt. :sad:

Ja, Zoli förekommer de med, liksom ett par andra italienare. Men det mesta var Franchi och FAIR.

Ja, det var trist när Tommy gick bort - han var en klippa med ett enormt reservdelslager. Som tur är har ju sonen tagit över.....

/T

Ja, Zoli förekommer de med, liksom ett par andra italienare. Men det mesta var Franchi och FAIR.

Ja, det var trist när Tommy gick bort - han var en klippa med ett enormt reservdelslager. Som tur är har ju sonen tagit över.....

/T

Ja visst var det tråkigt när han lämnade oss Tommy men sonen kommer nog aldrig få det kunnandet som Tommy hade.

Jag har aldrig haft med sonen att göra så jag vet inte hur kunnig han är.

Nej Jonsson. Jag körde dem nog aldrig. Jag tror dock att Egils son har kvar den ena av dem.

PMT

Att de importerade kompletta vapen står helt utan tvivel. Men jag har lite koll på vilka som var där och besökte BRNO sent sjuttital och det stämmer inte med att det bara skulle importeras kpl vapen. Det behöver ju inte betyda att det blev av men det sår lite tvivel.

Nej Jonsson. Jag körde dem nog aldrig. Jag tror dock att Egils son har kvar den ena av dem.

PMT

Att de importerade kompletta vapen står helt utan tvivel. Men jag har lite koll på vilka som var där och besökte BRNO sent sjuttital och det stämmer inte med att det bara skulle importeras kpl vapen. Det behöver ju inte betyda att det blev av men det sår lite tvivel.

Då fick du ha livet i behåll iaf. :biggrin: Ok!

• Like 1

........

Jag säger nu inte att det ALDRIG importerats delar, men det som talar emot det är:

- i HVAs kataloger från 80-talet så följer de där sålda modellerna BRNOs modeller ner till minsta detalj

- jag har ännu inte sett BRNO:er som är "annolunda" med någon regelbundethet. Man hittar många ombyggda, men det är som regel gjort som custom med ett extremt varierande resultat och det är i princip aldrig lika från ett vapen till ett annat.

/T