marcus.söderlund Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Tänkte skicka in ansökan här snarast för o se hur dom ställer sig till ännu en trumma. Annars tänkte jag bara söka på en revolver fast i wmr istället för lr. Söker nu handlare som skulle kunna ha sån revolver hemma. Krav är: ska vara en vettig revolver. Reck o dylikt skrammel undviker jag hellst. Mvh Quote
Tippex Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Sportec.se har tidigare sålt Ruger Single Six, en SA-revolver som är riktigt trevlig. Den kommer från fabrik med dubbla trummor, både lr och wmr, så den kanske kan vara nått? Handlaren borde i alla fall ha några wmr-trummor på hyllan från tidigare affärer då revolvern sålts som endast .22lr. Vet inte om modellen finns med på hemsidan men kanske kan vara värt att slå dem en signal? Quote
lsjonsson Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Hur mycket kan du om Sundsvall? Varit hit ännu? http://www.barracuda.nu/ Quote
MKJ Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Turbo, vad är anledningen till 22wm i avfångningssyfte, i.e. hur låter motiveringen? Quote
marcus.söderlund Posted June 27, 2015 Author Posted June 27, 2015 Rugern är riktigt intressant tycker jag. Får höra med dom! Vet vart de är men inte varit där än lsjonsson MKJ: 22lr är trevlig men ibland när de blir fel. Dvs skottet tar sämre än beräknat så känns det bättre med en kraftigare patron är lr. 22lr har funkat bra så det är inte det. Dock känns det som en 22wmr med v-max kula ska va effektivare ändå. Annars har jag brukat cci segmented hv och den har funkat ok. Den är så nära 22wmr som man kan komma dock. Och är man ändå så nära så känns det som man likväl kan ha lite mer kraft ändå. Motivering till polisen är samma som jag tänker. Dvs det ska vara större marginal för snabbt avslut med en lite kraftigare patron är den starkaste 22lr patronen för djurets skull. Quote
MKJ Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Behöver man mer firepower är flerskott bättre ur en etisk synvinkel. Döv hund och livsfarliga ricochetter får du av 22wm. Skjutit mitt tyngsta djur med 22lr, en cherolaistjur på 1200kg lv så nog finns pulver tillräckligt i den lilla bulan. Brukar skjuta bogskott på grävling rätt ofta då jag är usel pistolskytt, funkar utmärkt. 1 Quote
sidelock Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Behöver man mer firepower är flerskott bättre ur en etisk synvinkel. Döv hund och livsfarliga ricochetter får du av 22wm. Skjutit mitt tyngsta djur med 22lr, en cherolaistjur på 1200kg lv så nog finns pulver tillräckligt i den lilla bulan. Brukar skjuta bogskott på grävling rätt ofta då jag är usel pistolskytt, funkar utmärkt. Givetvis är flerskott bättre, men det ska fan till för att få tillstånd för en slik. kraftigare enskottare är enda uppgraderingen som finns för många. Perfekta huvudskott är 22lr idealisk till även på nötkreatur, jag har dock aldrig sett ett kroppsskott med 22lr stoppa en grävling direkt. Vad skjuter du för ammunition? Jag tänkte skaffa en pistol jag med, enskotts för fällorna. Quote
MKJ Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Jag skjuter mina grävlingar på ståndskall ovan jord, så fort det smällt tar hunden hand om resten och även efter ett mindre bra skott är det över på 3 sekunder. Anväder vanliga cci subsonic i pistolen, till avlivning av nöt remington thunderbolt. Quote
sidelock Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Det håller inte i underjorden, även 3 sekunder är nog för att böka ner sig utom räckhåll från nedslaget. 1 Quote
Popular Post MKJ Posted June 27, 2015 Popular Post Posted June 27, 2015 Jo man skall passa sig för att generalisera kring andras vapenbehov, den uppgiften har ju SJF tagit på sig. Tycker ändå att 22wm känns lite läbbig som avfångare på klenvilt, jäkla fjång är det i den. 3 Quote
sidelock Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Den lär ju laddas med 30gr vmax eller dylikt. 1 Quote
marcus.söderlund Posted June 27, 2015 Author Posted June 27, 2015 Som kristian skriver så är 3 sec jävligt lång tid för en grävling att ta sig från ett bea läge till ett jävligt dåligt läge eller inget alls. En 30gr v-max i 22 wmr hade känt betydligt bättre. Eller en 22lr i flerskottare men orkar inte tjafsa med polisen vart 4e år för o få den ok vart 5e år... Så w2lr funkar utmärkt vilket säkerligen flertalet grävlingar bevittnat om iår för egen del. Dock känns 22wmr mkt bättre o därför tänkte jag söka på en sådan enpetare nu. Quote
marcus.söderlund Posted June 27, 2015 Author Posted June 27, 2015 Har inte o tänker aldrig skjuta när hunden är nere i gryt. Ty min hund är mer värd än 100 grytdjur för mig 1 Quote
Recommended Posts