MagnusN Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Har nog skrivit det tidigare i en annan tråd men iaf. Hällde ut majsbom extra allt på Qvarnhills väldigt välskötta åtel. Galten som kom klev helt obrydd över majsbomben och kalasade på brödet i rulltunnan. Ett väldigt litet underlag men något säger att bröd är bra skit. Var förvånad att han inte ens stannade och luktade på majsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonarvestrand Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 har inte lyckats locka några grisar alls med majsbomb men korvbrödsbagarns korvbröd så kommer dom samma kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Majsen börjar ju jäsa av sig själv, varför blanda in jäst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 43 minutes ago Galne sa: Majsen börjar ju jäsa av sig själv, varför blanda in jäst? Procenten hälge, Procenten.. Nä, men det går fortare, helt enkelt. Bröd är svårslaget, men personligen får jag inte lägga ut processat spannmål (förutom majsbomber då) Körde bröd förut, och det var dom som galna i. Men det retade folk ist, så jag och bonden kom överens om att hålla oss till spannmål) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted June 12, 2017 Popular Post Share Posted June 12, 2017 5 hours ago killer_mouse sa: duger det med vilken gäst som helst?? ju finare Gäst desto bättre 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 7 hours ago kkjon sa: ju finare Gäst desto bättre Ooops, tror felstavaren var i farten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ijahman Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Jag körde med turbojäst. Det luktade sött vin efter 4-5 dagar. Fick pytsa i mer kolhydrater två gånger när det slutade bubbla. Med vänlig hälsning John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonarvestrand Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 efter jul är överbliven glögg ett fint komplement i blandningarna, glögg brukar locka bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ijahman Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 2 minutes ago simonarvestrand sa: efter jul är överbliven glögg ett fint komplement i blandningarna, glögg brukar locka bra Jag har en låda starkglögg spetsad med rom som blivit över. Tänkte pytsa ut dessa på åtlarna lite då och då. Är dock lite fundersam på om jag ska blanda in för många nya dofter på en gång. Avvaktar tills jag testat majsbomben några gånger innan jag testar med glöggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonarvestrand Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 10 hours ago Ijahman sa: Jag har en låda starkglögg spetsad med rom som blivit över. Tänkte pytsa ut dessa på åtlarna lite då och då. Är dock lite fundersam på om jag ska blanda in för många nya dofter på en gång. Avvaktar tills jag testat majsbomben några gånger innan jag testar med glöggen. en sak i taget är något jag håller hårt på annars har man ju ingen aning om vad som funkar. senaste jag testade som drog lite gris va en hink havre med en flaska glögg iblandat, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ijahman Posted June 14, 2017 Popular Post Share Posted June 14, 2017 Majsbomben verkar fungera i alla fall. Dessa kom på en ½ liter-flaska av den. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Vart köper ni majsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Har du inte majs till åteln redan så är kanske det enklaste att handla på Granngården:http://www.granngarden.se/Granngården/Foderråvara-Granngården-Fodermajs%2C-25-kg/p/1230660 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 1 hour ago redtop sa: Har du inte majs till åteln redan så är kanske det enklaste att handla på Granngården:http://www.granngarden.se/Granngården/Foderråvara-Granngården-Fodermajs%2C-25-kg/p/1230660 Om de har hemma, här är det slut sen länge och de tror inte de får in nytt förrän efter skörd. Inte vete, havre eller så heller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 Det löste sig! Jag hittade hos lokala lanthandeln. Nu ska jag brygga min första cocktail och testa. Behöver jag tjära träd innanför skogsbrynet innan jag kastar ut majsbomberna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Vevat ihop tre kärl med majsbomb nu. Behöver man tjära träden i närheten av platsen man kastar ur majsen på? Behöver man komplettera med nåt annat utöver majsen? Doftämnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Tjära tycker de om så varför inte, om du har möjligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted November 4, 2017 Share Posted November 4, 2017 Förra gången jag gjorde en laddning blev det att lukta vin efter en tid och höll sig så fram till det var slut. Den här gången har det börjat lukta skarpt i hela rummet det står i. Inte lika vin-aktigt, utan skarpare. Skillnaden från förra gången är att jag även gjort en laddning på vete jag fått från bonden samtidigt som jag gjort en laddning på majs. Använde turbojäst istället för vanlig bakjäst den här gången. Hur ska det lukta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Satte en 5liters hink på jäsning igår.. Fyllde till hälften med majs.. på med en skvätt glögg..ett paket brödjäst.. 2dl socker... och lite vaniljsocker.. Sen tärnade jag upp ett gäng potäter..och fyllde upp med vatten..Ställde det hela på jäsning på dassgolvet där jag har golvvärme.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Hällde ut majsbomben i en rishög och grisen hade vart framme ganska omgående och vänt uppåner på riset.. Det luktade gammal spya men tydligen föll det nöffe i smaken.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Longshot Posted April 25, 2021 Share Posted April 25, 2021 Bumpar tråden... Jag har haft en hink nu stående i några dagar. Fyllde på med ca 2 cm vatten över majsen. Kan man röra om i den eller är det stort NEJ på det? Tycker att det är mycket vatten kvar som majsen inte sugit åt sig, typ mer än 3cm...samt att majsen ser packat under vatten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted April 26, 2021 Share Posted April 26, 2021 20 hours ago, Longshot said: Bumpar tråden... Jag har haft en hink nu stående i några dagar. Fyllde på med ca 2 cm vatten över majsen. Kan man röra om i den eller är det stort NEJ på det? Tycker att det är mycket vatten kvar som majsen inte sugit åt sig, typ mer än 3cm...samt att majsen ser packat under vatten... Rör om du, och om du känner för det, i med mer socker.. skicka gärna i en öl.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts