Jump to content

T3 montage-skruvar: Vilken gänga?

LGH
 Share

Recommended Posts

Är det numera alltid 6-48-gänga på montageskruvarna i T3?

Jag köpte nyligen en fabriksny Varmint och har lite problem med att få i skruvarna jag fick med min skena från Tikka Performance (de är just 6-48). Kan det vara så att europeiska T3:or har metrisk gänga eller är det helt enkelt skador i gängans början från räfflingen ovanpå lådan som gör att det blir sådant motstånd?

Om vapnet är tillverkat fram till 2003 är det M3.5 gänga men efter det så är det 6-48.

Det kan sitta kvar plast i hålen av de plastpluggarna som skall skydda gängan. Jag gjorde den grodan på min T3 i alla fall...  :blush:

Tack Wizard! Horologi-lupparna åkte fram och visst fanns där svart plast (eller Loctite?) i spåren. Skruvarna passade som de skulle trots allt. Tack igen för snabbt och koncist svar!

0372c95d29eef802d5d3a6e8cddabde6.jpg

Jag gjorde som sagt den grodan själv när jag köpte en T3 och det blev en del fipplande innan jag fick ur plastplupparna eftersom jag försökte skruva i skruvarna trots att de var där...

Jag är varken den första eller den sista som gjort detta och därför var det inte så svårt att gissa att även du åkt på samma nit ;)

• Like 1

• 1 month later...

Hej.

Tänkte kapa tråden och höra med dig hur du beställde din skena från tikka performance?

Kollade på deras hemsida och hitta ett paket med skena och lite annan gott och blandat men kanske blir dyrt att skicka från USA eller?

Mvh Martin

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Hej Martin!

Tikka T3 Performance Series Picatinny Rail, Model: T3PSRAIL 0 MOA: $59.99

Tikka T3 Limbsaver Recoil Pad, Model: T3SVL: $34.99

Priority Mail International® (Estimated Time: 6 - 10 business days to many major markets): $39.50

Total: $134.48

Jag tycker inte det blev så himla dyrt. $39 för frakten och en Limbsaver för nästan inga pengar om man jämför med vad de kostar i Sverige. Jag tror frakten kan ha varit någon dollar mindre utan bakkappan men i det stora hela tycker jag det var en bra affär. Runt tusenlappen i svenska pengar för skena och bakkappa alltså.

Skenan fungerar helt utan anmärkning och har mycket bra passform. Bakkappan är ju bara för härlig också. Det blir mysigt att skjuta med den monterad! Rekommenderar den varmt, till alla klass ett-kalibrar!