Jump to content

Vem är Jussi?

Guest Jussi
 Share

Recommended Posts

Guest Jussi

Jag heter Robin men kallas av i stort sett alla för Jussi. Jag bor på Åland och bor långt ut i skärgården och är alltså uppväxt med jakt och fiske. Jag jagar allt från råttor i hönshuset till älg. Var med till vettan första gången när jag precis hade lärt mig gå och sköt min första fågel då jag var 7. En svärte. Sen dess har största delen av min tid upptagits av jakt och fiske. Om man vill ha tag i mig under jaktsäsång kan man följa detta schema:

16 juli och framåt: trut och kråkjakten börjar och då hittar man mig sittandes i mitt gömsle med en hög fiskrens utslängt på berget.

20 augusti framåt: bockjakten börjar. Sitter förmodligen i något dike och smäller mygg.

1 sept framåt: Duvjakt, duvjakt och duvjakt. Sitter antagligen på en nyslagen åker med några dussin bulvaner framför mig. Antagligen så har jag slut på skott.

1 oktober: Är ute med min tax Ida och har antagligen gått vilde i någon stor enrisbuske.

15 oktober: Älgjakten börjar. Antagligen så sitter jag och fryser på något kallt bakpass eller så går jag drev och håller på att dö av värmeslag.

När älgjakten är slut: Jagar rådjur med Ida. Kommer nog inte hem direkt efter jakten eftersom jag har glömt mitt hölster på något av mina pass som jag tog medans Ida drev.

När rådjursjakten är slut 1 januari: Står på rävpass. Granens stövare (tik) har ingen sett skymten av på 3 timmar och när vi avbryter jakten hittar vi den hos en av gubbarna som har en hantax.

15 mars: Har lyckan att få fara ut på strömfågelskytte. Sitter antagligen från 4 på morgonen till på eftermiddagen och njuter.

1 maj: Årets största händelse. Inget kan hindra mig från att fara ut och skjuta fågel första maj. Som tur är så är det inte olagligt här än.

På somaren så står jag nog på skeetbanan. Har ju en Åländsk mästartitel att försvara.  ;)

Ja. Sådär ser ett år ut för mig. Sen hinner jag även med lite andjakt och knipskytte på hösten. Och säkert nånting till. + lite fiske som omväxling.

Roligt roligt..  :D och välkommen.... det där med bockjakt på Åland verkar intressant! Kanske du kan ge tips var man ska ta kontakt, och om någon bjuder ut jakt där? Svårt att jaga rådjur där jag bor.... finns inte speciellt mycket av rådjuren här.

Guest Jussi

hmmm. Jag känner inte till nån som anordnar bjudjakter. Jag tror att det är för att det blir så mycket krångel med papper och skit ännu. Men jag vet inte. Tag kontakt med Ålands turistinformation tel: +358(0)18 24000

Dom borde väl veta.