Hoppa till innehåll

Tips på klass 1 vapen


Emelie Eriksson

Recommended Posts

Jag har ännu inte hunnit skaffa mig ett eget klass 1 vapen och är ganska så nybörjare som "ensam" jägare idag.

Jag är inne på att förhoppningsvis kunna skaffa ett eget klass 1 vapen som ska vara lätt,smidigt, lätt vid repetera i nytt skott, hundförare kommer jag också vara så de är mycket viktigt det inte är för tungt också. Jag har funderingar på en 9,3a eftersom jag kommer att vilja använda det till allt från älg till björn. Därför vill jag ha ett lätt och "säkert" vapen utan att de just nu inte kostar allt för mycket eftersom inkomsten inte är på topp idag.

Har ni några tips på ett bra och "snällt " nybörjare vapen till en tjej? Gärna vad det skulle kosta att köpa och vad de har för bra egenskaper och gärna nackdelar med det. All tips mottages varmt! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera en begagnad Sako, allt från Finnbear till 75. Man får en sådan för en vettig peng

i dag, och du kan få pipan kortad och vettiga "snabb" riktmedel monterade så har du en fin hundförarbössa.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

cz 557 Lux är ett fint vapen i mellansegmentet. Smidigt och har fina fasta riktmedel. Cz 550 är en äldre variant som fortfarande säljs. Har sett den på xxl i 9,3 för under 10 000.

Sen finns ju mycket bra begagnat också!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog påstå att en Tikka T3 är ett klokt val, antingen en Battue Lite -  om du vill ha öppna riktmedel - eller en T3 Lite. Vapnet skjuter i regel bra direkt ur kartong, lätt och oöm. Den förstnämnda säljs väl under 10 000,  om man klarar sig med järnsiktet. Den senare finns i paket hos någon handlare där kikarsikte (tror det var ett rätt sunkigt Burris, men ändå) och ljuddämpare ingår, tillsammans ca 15K.

Nackdelar som brukar nämnas är att de kan kännas en aning rappliga, med magasin i plast t ex, men du hör sällan någon klaga på vare sig funktion eller prestanda. Kanske inte så vackert vapen heller, men plastkolven är praktisk om man traskar omkring i ris och snår. Dock ger ett lättare vapen snärtigare rekyl, om/hur det påverkar skyttet är individuellt men en dämpare tar bort mycket av den.

Å andra sidan kan du besöka en välsorterad handlare och fråga vad de har stående begagnat, det går att göra fynd - men du bör då förvissa dig om att det är en säljare du har förtroende för som inte bara vill bli av med någon hyllvärmare...

 

/B

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har fått ok tips på vapen. Men varför just 9,3x62. Jag har 9,3 och 308 w, och jag skulle aldrig tveka på att ta med 308 w på björn jakt.

Jag säger inte att den kalibern inte skulle passa dig och ditt skytte. Men personligen så skjuter jag lite bättre med den snälla 308:an, och jag skjuter rätt så mycket. Om du köper ett beg vapen oavsett kaliber, så begär att få provskjuta med det. Helt enkelt för att se om det vapnet passar till dig, då det kan vara stor skillnad beroende på hur man är byggd.

Lycka till med vad du än väljer :smile:.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Anledningen till 9,3 är tror jag är mest för min egen de att känna mig "säker", liksom den har en ju en större kaliber och de känns bra för min del att ha något liknande iaf på björn. Sen kanske det inte spelar någon roll vilken kaliber så men för mig iaf i början vill ha någon liknande kaliber. :) Ska kolla lite på de ni har tipsat om tack igen!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade också känt mig säkrare med en 9,3 faktiskt, även om det kanske inte har någon större praktisk betydelse. 

Men en grövre kaliber spär i alla fall på självförtroendet om nu det skulle gå galet och björnen anfaller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade också känt mig säkrare med en 9,3 faktiskt, även om det kanske inte har någon större praktisk betydelse.

Men en grövre kaliber spär i alla fall på självförtroendet om nu det skulle gå galet och björnen anfaller.

Ja men precis de är så jag tänker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag ha missförstått det här men att börja sin karriär med en 9,3x62 och dessutom i ett lätt vapen tror jag är dåligt om inte rent ut sagt riktigt dåligt.

 

Har du inte stor erfarenhet av kulskytte med klass 1 kalibrar så finns det enligt mig bara ett rimligt alternativ och det är 6,5x55. Billigast övningsammunition och trevlig att skjuta med. 

 

Jag personligen känner mig mycket tryggare med ett vapen och en kaliber som jag vet att jag skjuter bra med än ett med grövre kaliber som jag vet att jag skjuter sämre med. Jag vet nämligen att jag skjuter sämre med grövre för att jag började min karriär i fel ände och är nu tillbaka till 6,5x55 där jag skulle ha startat.

 

Jag vågar nästan påstå att alla skjuter sämre med grövre kaliber än med klenare.

 

Jag är dock ingen skyttetalang och tränar inte så mycket men jag tycker jag håller ganska rimlig nivå med den träning jag kör nu. I år är det snart eller är 5000 skott varav ca 750 är med hagel och den biten kommer öka eftersom jag precis köpt mig ett hagelgevär. Blir inte så mycket träning när jag lagt ner tävlandet men jag landar säkert på 6000-7000 skott i år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste man kunna hantera kalibern på ett bra sätt om det inte ska vara förkastligt. Men med mycket

träning anser jag att det går. Skjuter själv lika bra med min 375H&H som med min 30-06, men jag har också

skjutit mycket bana med båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt med Johan här,att börja sin karriär som jägare och kulskytt med en lätt 9.3x62 är direkt kontraproduktivt.

 

6.5x55 är absolut ingen dum kaliber och om det är något som de långa projektilerna i 6.5 gör så är det att penetrera djupt.

med en 6.5a så kan du träna tills skotten är slut varje gång,inte fullt lika roligt med en 9.3x62.

 

Sen med handen på hjärtat så är de flesta björnar som skjuts i sverige inga monsterbjörnar,lika lite som att de flesta vildsvin som skjuts är monstergaltar som kräver minst 375 för att dö :wink:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej men nu är det såhära. Jag har inte ännu fått färdig min högvilt och nu när den snart är färdig har jag 6,5 som jag får ta över men inget jag vill jaga björn med. Men utöver den vill jag ha typ 9,3 för de lite större vilt. Exempelvis björn. Jag har skjutit med 9,3,308,6,5 redan förut så då har jag valt att kolla på en 9,3a inför kanske nästa års björnjakt. Den 9,3an jag har provskjuter med ibland med och utan dämpare utan problem och den är väldigt lätt och smidig men kostar då ist över 20.000. Kan tillägga att 9,3an är det vapnet jag skjuter bäst med av dem alla. Där funderar jag ifall ni har erfarenheter av liknande men billigare vapen? Jakt och vapen har funnits i min uppväxt så där är jag inte ny men ny som "ensam" jägare. Hoppas ni förstår bättra nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I början av min jägarkariär tyckte många att mitt val av 30-06 inte var någon bra nybörjarkaliber, speciellt

då jag jagar med 13g Oryx. Men efter en del tränande på banan så började jag skjuta väldigt bra med den.

Så visst kan man vänja sig med rekyl. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte skjutit några mängder med 9,3 bössor, men tikka, husqvarna, och sako har jag skjutit och ingen av dem har varit "hemska". dock skulle jag inte köpt en tikka t3 battue lite på grund av att jag tycker den kändes för lätt och (vinglig) men tycker dom andra t3 modellerna varit trevliga. även mauser m12 extreme tycker jag verkar väldigt trevlig och den ligger ju rätt hyfsat i pris. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför just 9,3×62? X57 är ju både potent å trevlig att skjuta med. En Hva 146:a i 9,3×57 är ju inte nån tungviktare heller.

Annars ha du ju Tikka T3 Battue light i 8x57 att klämma på. Med en Havana 175 å ett Meopta 1-4 på bli de inte så vispigt tror jag.

Lycka till...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En Sako Finnwolf i 308 kan ibland hittas riktigt billigt även om det kan krävas lite letande (Kan pipas om till 358w vi behov). Smidig, trevlig och snabbrepeterande :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ingen 9,3'a, sparkar alldeles onödigt! gå på en 308'a, dödar allt i svenska skogar och snäll att skjuta med. Sedan är en rak stock, bra bakkappa, ljuddämpare och ett bra sikte värt att satsa på. Bössan behöver inte vara dyr för att göra jobbet, nästan ingen skjuter så dåligt att det är ett problem, oberoende av fabrikat och ålder. Själv har jag en gammal Brno ZG 47 köpt för 900 spänn, skjuter som en gud. Däremot har jag ett Trijikon sikte och ljuddämpare som jag satsat på. Min har kalibern 30.06 som också sparkar lite onödigt mycket men ljuddämparen fixade detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt hålla med om 30-06, tycker faktiskt det är en väldigt behaglig kaliber att skjuta med. Dessutom kan den hantera ett väldigt spann av kulvikter, är en jäkligt bra kaliber i mitt tycke. Även gamla Husqvarna i 30-06 tycker jag går fint att skjuta med. Ska jag vara helt ärlig märker jag inte stor skillnad mellan kompisens .308Win  och min 30-06 rekylmässigt. (Båda Sako 75)  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall du köpa begagnat så skulle jag nog rekommendera två klass I:or, en Hva 146 9,3X57 med Aimpoint och bibehållen flaggsäkring samt en Tikka M55 eller M65 i 308W. eller 6,5X55 med en bra german på som komplement. Bra kvalitet till billig peng..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...