sakkis10 Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Hej, vilken av dessa tre kalibrar skulle ni välja för vakjakt på räv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qaxe Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Det är mycket död i .22 hornet men den är ganska dyr. Själv så kör jag med .22 mag funkar bra för mig om man håller sig på moderata håll. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Uff.. knepigt.. Men jag skulle nog satsat på 22 Hornet. Lite mer förlåtande vindmässigt än WMR och kanske lite rakare kulbana, lite mer kraft. Svårt nog ändå tycker jag med att pligga räv, överskott av kraft ger att du inte behöver vara fullt så noga med hur räven står osv. Sen är Hornet faktiskt en ruskigt söt skapelse som bara genom det estetiska sopar mattan med WMR .17 Hornet har jag inte en susning om vad det är.. 22 Hornet strypt? Verkar kul men dyrt och udda? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakkis10 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Men det går väl att ladda 22 hornet själv? svårt? dyrt?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 17Hornet går bort pga klassindelningen - 17Hornet = klass4. Av de andra båda hade jag valt 22hornet för rävjakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Men det går väl att ladda 22 hornet själv? svårt? dyrt?.17 hornet går inte att ladda lagligt för räv i Sverige, annars är det en intressant kaliber i det lilla formatet, kräver handladdning. Som svar på frågan, allt annat motsvarande, 22H, 22 WMR är i klenaste laget över 65 meter. Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 22 hornet skulle vara mitt val så länge inte klassen ändras på 17 hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakkis10 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Får man ner priset nå om man laddar 22 Hornet själv mot om man köper färdigladdad ammunition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Får man ner priset nå om man laddar 22 Hornet själv mot om man köper färdigladdad ammunition? Ja helt klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 22 hornet av de tre utan tvekan. Laddat med en Hornady 40grains V-max, för under 2,50 per kula och ungefär 70 öre i krut plus 55 öre i tändhatt så blir det billigare än att skjuta med en kantantänd patron utan omladdningsmöjlighet. Dessutom presterar en hornet runt 800 - 850m/s med den kulan. Det gör att den praktiska räckvidden ökar med minst 75m mot en 22WMR. Men varför någon av de tre kalibrarna när det dräller av begagnade sakos i 222rem eller liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Du får ju använda ljuddämpare på klass 2 vilket gör den tystare än en klass 3 utan. Dessutom så klarar du ytterligare 50m i praktisk räckvidd med en 222 eller 223för den delen. Enda gången du behöver en hornet är väl vid jakt på skygga ripor till fjälls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakkis10 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Men man får inte ha ljuddämpare på klass 3 om man inte är skyddsjägare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Det är betydligt svårare att få licens på dämpare för klass tre och skyddsjakt kan vara en motivering men då måste det även vara styrkt med dokument från den som beviljat skyddsjakten. Får jag råda så tänk till både en och två gånger innan du köper en hornet. Det är absolut inte lätt att hitta en hornet som skjuter riktigt tätt heller. Jag har ägt en som sköt bra men det har blivit några byten innan dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakkis10 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Så då rekommenderar du 222? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 För egen del ser jag inga fördelar med klass 3 på vanlig rävjakt nedom fjällgränsen. 204 Ruger, okej, men inte heller den har nån riktigt brutal fördel mot 223rem eller 22-250. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Njae.. men har man en eller flera fasta åtlar i skogsmark med begränsade avstånd uteslutande så klass 3 why not? Jag tilltalas lite av den här tanken less is more så gärna klass 3 på åteljakten under speciella förhållanden. Åtlarna och tornen jag frekventerar har, vissa av dem, närmast obegränsade avstånd därav kalibervalet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Vilken tillverkare har .22 Hornet i sitt modellprogram i dagsläget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Förstår hur du menar R, och håller med men ser det lite annorlunda då jag värdesätter "less noice" också = 222/223 med burk för oss civila. Ruger, cz, anschutz och weirauch har iaf vill jag minnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Så då rekommenderar du 222? Då man inte får sätta dämpare på en hornet så rekommenderar jag 222 eller 223 rem det kvittar vilken. Med en 223 så blir det möjligt att skjuta ännu lite tyngre kulor om man väljer rätt stigning. Enda gången som en hornet kommer i fråga är vid jakt ovan odlingsgränsen då obegripliga regler sätter stopp för jakt med klass 2. Bössor i hornet finns det några men jag rekommenderar i så fall CZ eller en gammal Sako. Båda skjuter i normalfallet jäkligt bra. Ruger går bort på grund av slutstyckets och säkringens utformning. Men det är bara att söka på 22 hornet i datorn så hittar du massor med matnyttigt från folk som gått före och delar med sig av sina misstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 222/223 med ljuddämpare om man inte ska åka mycket skoter med vapnen. Då är det väl klass 3 som gäller i fjällvärlden. Annars så är 222an ganska svårslagen som redan sagts i pris kontra vad man får. Stog en ruger i 22 hornet uppe i vapenaffären i strömsund för någon månad sen. Rostfri och laminat om det ändå är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Ok om frågeställningen vidgats så till vida att ljudet blir en faktor även så hade jag rekommenderat .223. Lite mer tryck, om man vill.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Nisse nu har du väl läst fel eller tolkat det galet,visst får du jaga med klass 1 och 2 ovan odlingsgränsen om du promenerar eller åker skidor? Men helt rätt i att skoter transport och vapen i klass 1 och 2 ej får förekomma på statens mark,om du ej kör på över snöad skogsbil väg..Men om du vet nåt annat så får du väldigt gärna ta fram dessa uppgifter! Annars är det nog många som gör fel och ej vet om det!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Urklipp från allmänna regler ovan odlingsgräns. "Vid vinterjakt (januari-mars) efter ripa med kulgevär får av säkerhetsskäl endast kulgevär indelade i klass 3 och 4 medföras och användas." Det står att man inte får medföra klass 2 tror att det blir svårt att motivera med att man ska locka räv och att det därför hänger en 6xc på ryggen istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Vilket är en lite konstig skrivning då det är ammunitionen och inte geväret som dikterar klass... De kunde väl åtminstone skrivit "kulgevär avsedda för ammunition i klass 3 &4". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Vilket är en lite konstig skrivning då det är ammunitionen och inte geväret som dikterar klass... De kunde väl åtminstone skrivit "kulgevär avsedda för ammunition i klass 3 &4". Har fått en känsla av att de som skrev reglerna kanske inte själva är så bevandrade i klassning av ammunition. Det stod i den tidigare skrivningen "endast ammunition i klass 3 och fyra får användas" Vilket i slutändan betyder att det varit tillåtet att använda kaliber .50 med helmantel. Lite snurrigt är det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts