Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Men nu spårade tråden lite. Frågan var vilken av tre kalibrar som var lämpligast. Av de tre rekommenderas en hornet men vill du ha en lättskjuten bössa med billigast möjliga ammunition som inte lever om mer än nödvändigt så köp en Sako L461 utan boforspipa och gänga den för en Sonic 35 eller liknande. Du kan skjuta utan hörselskydd utan att bli döv även om skydd rekommenderas. Tillgänglighet till ammunition är som reservdelar till en volvo, den lokala korvkiosken kan ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Sorry för urspårning. Jag förordar Hornet men har wmr. Detta för att jag numer mängdtränar med ett luftgevär. Jag har dessutom en 6,5:a i skåpet för de längre skotthållen. Men jag har några favvorit tillhåll för tjäder som ligger för nära byn för att våga använda vassare ammo. En lagom laddad Hornet vore bättre. Men för räv kanske man har bättre förutsättnungar att ha kulfång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Jag har haft tre olika hornet bössor. De byggdes om till K-versionen för att få hållbarare hylsor. Den enda som sköt bra var en Contender men den sköt fruktansvärt tätt. Tyvärr så görs det inte många hornet där man ser till att låset på vapnet är fullvärdigt. Rugers delade slutstycke kan aldrig fungera men de äldre sako, CZ, Winchester och så vidare är byggda på ett riktigt sätt med mauserliknande konstruktioner. Vad som numera är största problemet är att hitta bra hylsor till hornet då både norma och sako lagt ner tillverkningen. Winchester RWS och S&B håller inte i närheten samma klass. Inget problem för den som inte laddar om men med ett pris som är i närheten av 20kr smällen så en nödvändighet för den som vill träna med sitt vapen. Men har man inte ett exklusivt krav att ammunition och vapen skall tillhöra klass 3 så är nog en 222/223rem ett bättre val och framförallt ett billigare val ur ammunitionssynpunkt. Det dräller ju av fina bössor i de sista kalibrarna. Varenda tillverkare med självaktning har ju dem i sitt sortiment. En Tikka/Sako/CZ/Thompson Center/Remington så skjuter de hål i hål. Lättare att misslyckas med en hornet. Där rekommenderar jag bara äldre sako / Brno eller om ekonomin tillåter en Blaser enkelskottare som är ett garanterat säkert kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Beträffande verkan i viltet så går även en hornet igenom räven och ger ett stort utgångshål. Faktiskt så är det mindre risk med en 223 där man ser till att ha en tvär stigning på pipan. Visst ger det också genomslag ibland men inte alltid. För att vara helt säker på att få skinnet helt så måste kulor som inte uppfyller kravet för klass 3 användas. 35 grains v-max eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Fullkomligt älskar min Ruger No1 i 22 hornet, spottar iväg 40gr V-Max extremt tätt och mycket förlåtande bössa. Min har tagit livet av ett x antal rävar och åtskilliga fåglar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Förstår hur du menar R, och håller med men ser det lite annorlunda då jag värdesätter "less noice" också = 222/223 med burk för oss civila. Ruger, cz, anschutz och weirauch har iaf vill jag minnas. Aha! Trevliga bössor allihopa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Fullkomligt älskar min Ruger No1 i 22 hornet, spottar iväg 40gr V-Max extremt tätt och mycket förlåtande bössa. Min har tagit livet av ett x antal rävar och åtskilliga fåglar.. Ruger no 1 är ju en enkelskottare och en av de stadigaste bössor man kan få tag på. Den är däremot onödigt tung för en så klen kaliber som en 22 hornet även om den garanterat skjuter som en gud och är ett bra vapen för vakjakt och jakt där vikten inte är avgörande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Kan inte påstå att min No1 är speciellt tung.. Inte alls klumpig att släpa med sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jägare i södern Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 .22 Hornet! Men jag är gravt partisk sedan 1985. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts