Popular Post strävhår Posted August 4, 2015 Popular Post Posted August 4, 2015 2 veckor valpledigt och en massa tid över här på altanen med en kall en, så jag tar tiden att starta upp en tråd om vår resa. Även om det är en stund kvar, kanske nån har input eller funderar själva på att resa, alltid ger det nåt. Ide´n om att fara ner till NZ är en gammal en, den började i slutet av 90talet då jag läste i en av jakttidningarna om en dalmas som varit där nere i 5 månader och skjutit 21 olika arter tror jag det var. BV sket på sig och gick i blöjor de åren, eller kanske drog han flickorna i håret. Masen heter/hette Mathias tror jag och han har varit synlig i en del gåslockarreportage vill jag ha det till, han ringde jag såklart. Trevlig pojk och efter samtalet var jag inte mindre sugen, om man säger så. En resa ner dit kräver sin planering och med skilsmässa och turbulent vårdnad om sonen, en massa jobb för att behålla strukturen för densamma, så har åren dragit iväg. Livet kom emellan som de sägs, nu har vi inte suttit still på en låda i köket och väntat utan en del andra resor har då åstadkommits under åren. Men det blir endast min andra jaktresa, BV har trots ung ålder redan det under sitt bälte när vi far. Känns skönt att ha rutinerat sällskap, en svetsande globetrotter. Nu de sista åren har tanken legat rätt långt bak måste jag tillstå, men när bror började prata om att de skulle åka runt med husbil under några veckor på ön och undrade om vi vilja följa med så väcktes den igen. Blir det nån jakt undrade jag, kanske blev svaret. Dum i hela huvudet, vara luftburen ett dygn och kanske bara jaga om tillfälle gavs? Så den planeringen sket sig, men nu var björnen väckt. Delad glädje är dubbel som vi alla vet och nu gällde det att finna resesällskap, gick rätt fort att lura upp BV med ett sms. Tog 10sek tror jag, så var det klart. För de som inte vet så är jakten gratis på Nya Zeeland, så länge man håller sig på statlig mark. Alla de där dyra jakresorna som du läser om är oftast på rancher med megatrofe´r, mer likt Sydafrika. Som tur är så äger staten nästan all mark och vilt finns det gott om på sina ställen (gäller framförallt hålla sig undan de områden staten flygbombat med gift) och en artrikedom av däggdjur som alla är utplanterad, var endaste fladdermöss som fanns där innan engelsmännen togs sig dit. Öring och regnbåge tog de också dit, vilda och stora nu. Hoppas vi slipper se klara strömmar med ädelfisk i, det klarar inte mitt fiskehjärta av utan ett spö. Vill man jaga på privat mark måste man fråga om lov först, inte för att skjuta vilt för den äger ingen, men för att få gå på marken måste man få ett ok. När vi började prata om vad vi ville jaga så var vi rätt snabbt överens om vilka vilt som var mest intressanta och bergsjakt efter thar och gems ligger först på listan, blir det tid och möjlighet så kan vi nog tänkas utöka den listan. Vildget vore coolt och BV vet jag är svag för kron, men som sagt om tiden tillåter. Oavsett om man ger sig iväg på fiske eller jaktresor så är det ju alltid bra att få hjälp och tips av de som kan och vet om man planerar att resa utan guide, kan bli mkt i blindo annars. Så ett steg på vägen var att nästla sig in på ett jaktforum där nere och be om råd, det gav sig inte bättre än att jag fick ett erbjudande av en gammal yrkesjägare som skjutit hjort åt staten att han vilja hjälpa. En synnerligen trevlig mate som ser ut att veta vad han pysslar med och som det ser ut nu så kommer vi bo hos honom under de veckor vi är där, ”so we can spend much time on the hill”. Han är pensionär. En pensionär som är som bergsget och flåset kommer få sig en match är jag rädd, gäller att plocka fram pannbenet. Han hade haft en dansk där för några år sedan som tränat i ett år innan, men bara ölmagen, så han var inte så imponerad. Här får vi skärpa till oss, kan ju inte vara sämre än en grötstövel. Nu planerar vi två för att flyga ut ett par vändor och därigenom spara både tid och lungor, hur han sedan lägger upp det blir spännande att se. Egentligen var tanken att förlägga veckorna i juni för då är kronbrunsten över, vintern är kommen och vi skulle ha berget för oss själva. Men svetsaren har en chefsroll att fylla och en firma att tjäna, så vi jämkade ett par veckor och åker i mitten av maj istället Får hoppas brölet tystnat och att de jägarna gett sig iväg hem. To be continued.. 16 Quote
Sun Flower Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Låter jäkligt kul! Har jag fått upp flåset i den här otränade spillran till kropp på typ sex månader så borde det väl inte vara nåt problem för dig som väl redan tränar en del? Du kan väl börja cykla till jobbet eller nåt? Quote
Urban Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Behövde bara läsa första meningen......två veckor. Jag bor extremt valpvänligt, och har ett hus att renovera!! [emoji106] [emoji3] Quote
Popular Post strävhår Posted August 4, 2015 Author Popular Post Posted August 4, 2015 Behövde bara läsa första meningen......två veckor. Jag bor extremt valpvänligt, och har ett hus att renovera!! [emoji106] [emoji3]Valpledig=Umgås med den.Inte vara snickarlärling och tjat om jakthundar hela dagarna 3 Quote
strävhår Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Låter jäkligt kul! Har jag fått upp flåset i den här otränade spillran till kropp på typ sex månader så borde det väl inte vara nåt problem för dig som väl redan tränar en del? Du kan väl börja cykla till jobbet eller nåt?Cykla är inget kul och lite långt för my butt. Quote
Sun Flower Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Cykla är inget kul och lite långt för my butt.Nu känns det som att du bara ser problem och inga lösningar. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Du får väl komma på nån annan motionsform. Är det nåt det är gott om så är det ju sätt att träna... Pole dancing kanske? Quote
Kendo Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Kul med NZ. Jag sköt mitt första djur på NZ. Det är nu 18 år sedan. Tiden går vansinnigt fort. Skulle gärna återvända, jag gillar landet skarpt. Bra val av land med andra ord. Quote
strävhår Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Kul med NZ. Jag sköt mitt första djur på NZ. Det är nu 18 år sedan. Tiden går vansinnigt fort. Skulle gärna återvända, jag gillar landet skarpt. Bra val av land med andra ord.Intressant, utveckla gärna. Quote
strävhår Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Nu känns det som att du bara ser problem och inga lösningar. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Du får väl komma på nån annan motionsform. Är det nåt det är gott om så är det ju sätt att träna... Pole dancing kanske?Viss poleträning förkommer redan. Quote
Sun Flower Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Viss poleträning förkommer redan.Sedär, byt bara hand ibland så får du en allsidig träning. (OT slut) 1 Quote
Kendo Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Intressant, utveckla gärna. Den superkorta versionen ovan låter bättre än vad det egentligen var. Jag var där och semestrade 2 månader, men inte för jakten. Någon jag lärde känna tog med mig på skyddsjakt. Inte någon speciellt jaktlig erfarenhet jämfört med jakter man innan det hade varit med sedan barn. Visst att possums är en pest men synen och inställningen till dessa djur kan vara ganska extrem i många fall. I alla fall så var det så hos den personen. Inte första jakten men första avlossade skottet var det. Så någon riktig jaktlig erfarenhet har jag inte från besöket, men landet. Landet i sig är värt ett besök. Ett litet land så det är lätt att färdas genom stora delar av det, naturen är väldigt varierande. Ena stunden känns det väldigt exotiskt och i nästa ser man natur som påminner om det vi svenskar är van vid. På håll i alla fall. Quote
JPA Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Häftigt! Kommer nog bli spännande och utmanande! 1 Quote
hobbe Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Då har vi Prepf som drar till Kirgisiztan i aug ( iår om jag inte minns fel..) och ni till Nz nästa år, själv så ligger det i tankebanan att dra till Azerbadjan för att jaga Dagestan Thur 2016, Bergsjakt is the shit ( om man. Nu måste lönnmörda)! Quote
strävhår Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Då har vi Prepf som drar till Kirgisiztan i aug ( iår om jag inte minns fel..) och ni till Nz nästa år, själv så ligger det i tankebanan att dra till Azerbadjan för att jaga Dagestan Thur 2016, Bergsjakt is the shit ( om man. Nu måste lönnmörda)!Och det måste man. 1 Quote
strävhår Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Den superkorta versionen ovan låter bättre än vad det egentligen var. Jag var där och semestrade 2 månader, men inte för jakten. Någon jag lärde känna tog med mig på skyddsjakt. Inte någon speciellt jaktlig erfarenhet jämfört med jakter man innan det hade varit med sedan barn. Visst att possums är en pest men synen och inställningen till dessa djur kan vara ganska extrem i många fall. I alla fall så var det så hos den personen. Inte första jakten men första avlossade skottet var det. Så någon riktig jaktlig erfarenhet har jag inte från besöket, men landet. Landet i sig är värt ett besök. Ett litet land så det är lätt att färdas genom stora delar av det, naturen är väldigt varierande. Ena stunden känns det väldigt exotiskt och i nästa ser man natur som påminner om det vi svenskar är van vid. På håll i alla fall. Låter som de flesta som varit där, har inte hört nåt annat än positivt om NZ. Quote
BollnäsViktor Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 288 dagar kvar [emoji3] Kanske dags att börja med träningen?! [emoji4] 1 Quote
Popular Post strävhår Posted August 4, 2015 Author Popular Post Posted August 4, 2015 288 dagar kvar [emoji3] Kanske dags att börja med träningen?! [emoji4] Muckkammen fram! (Lugn Skkooog, farfar förklarar för dig sedan). 3 Quote
Takko Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Spännande, härligt äventyr. Blir nog ett härligt jaktminne och skall bli spännande att följa. Rapporter krävs:-) 1 Quote
Waidmanns_Heil Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Väldigt töntigt, JAG ÄR INTE ETT DUGG AVUNDSJUK. Eller jo, vilket äventyr ni har att se framemot 1 Quote
andreas.gren@gmail.com Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Ett tips är att hammis (tror jag) varit i NZ och jagat. I runda slängar vill jag minnas att han och några kompisar blev släppta i bushen och skulle jaga sig mot civilisationen - tydligen var det svårare än de trodde. Han bor och jagar inte långt från dina marker i Sandviken så ni kanske kan få lite erfarenheter därifrån. I övrigt låter det hemskt horribelt. Lång resa osv osv. Skulle inte alls gilla det. Quote
JaktGripen Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Häftigt, sitter själv med jämna mellanrum och dreglar över tubklipp från nz. Någon gång ska jag dit... 1 Quote
strävhår Posted August 5, 2015 Author Posted August 5, 2015 Ett tips är att hammis (tror jag) varit i NZ och jagat. I runda slängar vill jag minnas att han och några kompisar blev släppta i bushen och skulle jaga sig mot civilisationen - tydligen var det svårare än de trodde. Han bor och jagar inte långt från dina marker i Sandviken så ni kanske kan få lite erfarenheter därifrån. I övrigt låter det hemskt horribelt. Lång resa osv osv. Skulle inte alls gilla det. Alldeles precis, var och jagade kråka med uv hemma hos han för ett par år sedan nu. Blev en del prat om just NZ, otroligt nog När man tittar på tuben ser det nog enklare ut än vad det är, men hoppas på vår kontakt. Quote
Recommended Posts