Popular Post UngJägarn Posted August 12, 2015 Popular Post Posted August 12, 2015 Skapar väll en tråd här också för vad man har gjort för viltvården idag. Idag har jag gjort 11 knipholkar och förra veckan gjorde jag 10 st så nu har jag några knipholkar att sätta upp i vinter [emoji2] Fortsätt gärna skriva vad ni har gjort alltifrån viltåker till saltsten och holkar osv 4 Quote
hulkovius Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 Hjälpte grannen med höet under helgen. .. Så nu får jag nån bal ibland till rådjuren vart finns mått/ritning till knipholkar? Vill också prova... Vinterns andkorg ar verkar blivit fiasko... Quote
UngJägarn Posted August 13, 2015 Author Posted August 13, 2015 Svensk jakt hade nå holkar i tidningen för ett tag sedan och det är dom som jag var gjort. Men jag har haft 220mm och 195mm brädor. http://svenskjakt.se/viltvard/ritningar/liten-enkel-och-funktionell-knipholk/ Skickat från min D5803 via Tapatalk 1 Quote
Takko Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 Mycket saltsten har det blivit och nya platser. Vart o kollat in skicket på foderplatserna för vintern om det blir tufft. Quote
Popular Post ÅlandsFilip Posted August 13, 2015 Popular Post Posted August 13, 2015 Vi har 3 st viltåkrar på min mark nu, med allt från sockerbetor, raps, fodermärgkål osv. Tycker det var nämnvärt även om det inte hände idag. Flera borde satsa på det. Men bara för sakens skull så gjorde jag detta för viltvården idag. 3 Quote
UngJägarn Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 Men vissa behöver kanske lite inspiration för att komma igång med viltvården.. Så då kan ju en sån här tråd vara bra. Men en viltåker skulle jag vilja fixa men det är lite svårt då man saknar redskap och maskiner... Men det kommer jag fixa frågan är dock bara när... Quote
UngJägarn Posted August 19, 2015 Author Posted August 19, 2015 Idag vart det att göra 4 knipholkar till av lite spillvirke... Sen fixade jag iordning en gammal fladdermusholk. Jag har även fixat material till åtminstone en grävlingsfälla... 2 Quote
Popular Post alias Posted June 5, 2022 Popular Post Posted June 5, 2022 Är kanske ett gränsfall om det kvalar in som viltvård, men det minskar i vart fall skaderisken för både vilt, folk och hundar. På väg hem från skogen, efter att ha kört ett par tankar med röjsågen, så började jag samla ihop gammal taggtråd som någon tidigare generation hivat i skogen. Får ta med en sidavbitare nästa gång så att jag kan klippa ner resterande, icke sönderrostade delar, i hanterbara bitar. MVH Alias 2 3 Quote
Popular Post alias Posted June 27, 2022 Popular Post Posted June 27, 2022 Ju mer man drar i nedvuxen taggtråd, desto fler löpmeter uppenbarar sig... 🤬 Efter ännu en vända till skogen så hade jag fått ihop detta och ytterligare en spann (utöver det på bilden i inlägget oven): Nu måste jag skicka farsan en sväng till återvinningscentralen med bråten, innan jag får plats att försöka plocka upp vad jag tror är den sista omgången taggtråd. MVH Alias 5 3 Quote
Popular Post alias Posted June 16, 2024 Popular Post Posted June 16, 2024 Har avlägsnat ytterligare mängder gamla, mer eller mindre nervuxna, taggtrådsstängsel på egen mark och på mark som farsan nyligen köpt till. I betesmarken som farsan köpt till så har tidigare ägare och arrendatorer varit lika flitiga med att spika upp nya taggtrådar som de har varit dåliga med att plocka bort den gamla tråden. Gissar att det beror på att man har gjort det dåliga valet att ofta spika i träden i ytterkanten på betesmarkerna, så att den gamla taggtråden och märlorna redan varit djupt invuxna i trädstammarna när man kompletterat stänglsen med nya trådar. Har inte fått överblick på allt stängsel på farsans tillköp, men om övriga ytterkanter på betesmarkerna liknar den korta sträcka som jag har påbörjat så pratar vi sannolikt om kilometervis med taggtråd att avlägsna om den inte har rostat så pass mycket att den inte håller att hantera. MVH Alias 3 2 Quote
Recommended Posts