Jump to content

Skogsfågeljakt med stående fågelhund för nybörjare?

Sun Flower
 Share

Recommended Posts

Jag ska upp och jaga skogsfågel med min setter i slutet av augusti och som nybörjare har jag massor av funderingar. Därför tänkte jag utnyttja kunskapen på forumet för att skapa en nybörjarguide till denna jaktform. Alla tips är välkomna. När på dagen ska man jaga/inte jaga?

Vilken terräng ska man välja?

Vilka skott ska man använda?

För- och nackdelar med bjällra?

Vilket väder är bra/dåligt?

Vad ska man ha med sig?

Hur ska man klä sig?

Osv...

*myrkanter är väl en bra regel i början av sesongen... Dom ligger oftast lite jävligt till mot för senare på hösten.

*skott 5-6 kör själv nsi old english riktigt bra tycker jag

*du har lättare å följa hunden. Nackdel om du har en hund som går stort alt det blåser å rasslar i löv så det inte hörs. Och att det låter mkt. Kör numer bara på astro

*alla väder går å jaga .. Värst är väl regn och när det blir för varmt..

*kläder tunnast möjligt. Skalbyxor, å underställströjja brukar jag ha. Ev en löparjacka om d blåser

* tid på dygnet föredrar jag EM jakter ända in i skymningen . Även FM är bra men man behöver inte vara ute i första gryningsljuset utan låt fåglarna göra lite löpor blir deg lättare för orutinerad hund

Mina 5 ören... Kan nog variera mot andras :))

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 2

När på dygnet: Värmen ställer ju till det så jag brukar jaga i gryning + på kvällen i början på säsongen.

Terräng: I början på säsongen så jagar jag i "blötmark", myrkanter + skog där blåbär växer.

Skott: 3:or 36 gram (kör samma jämt).

Bjällra: kör själv med plinga (lite bjällra gjord i mässing köpt i hundbutik) som jag fäster längst bak på hundens väst (vid hundens ryggslut). Mycket bra att ha då man kan följa hundens arbete i skogen genom ljudet utan att se hunden + att man faktiskt kan höra vad hunden pysslar med: frekvensen på plinget avslöjar om den rusar efter, står, rotar på stället mm. Att fästa plingan på västen vid ryggslutet är mkt bra iom att hunden inte störs så mycket av ljudet + att snö och skit inte fastnar i bjällran lika lätt som om du har den runt halsen.

Väder: Inte för varmt och soligt + inte för blåsigt.

Ha med sig: oj ! Förutom utrustning mm: Tålamod, envishet + viljan att gå, gå och åter gå.

Kläder: Det du vill.

Bär gärna din bössa på ryggen i vapenremmen så du INTE luras/kan låta bli att panga då hunden gör fel. Låt den resa och få den att stanna innan du ens börjar fundera på att panga ned fåglarna.

Hoppas du och hunden får många trevliga dagar i skogen !

MVH: Tjäder

• Like 2

Tack för bra tips! Det finns närmare tio större myrar på marken jag ska jaga på så där har jag att göra ett tag. Jag får hoppas att det blir rejält mycket svalare än nu bara. I så fall blir det nog ett pass på förmiddan sedan en längre lunch och sedan ett pass på eftermiddagen.

Mtp. värmen så skulle jag börja så tidigt som möjligt på morgonen. Nu är det ju ett tag kvar, men det blir fort varmt på fm.

Är inte det klassiska morgonstråket att söka av grusvägarna, dikeskanterna och x tiotal meter in, längs med?

Ska du inte upp på fjället i stället?  :cool:

/Må

Jag får kolla av vädret och anpassa mig efter det. Blir det nu sommarvärme så får jag göra som du säger och börja tidigare och ta ett ännu längre lunchuppehåll.

Grusvägar är det rätt glest med men jag kommer ju köra en sån ut i skogen och jag släpper väl från bilen.

Fjället blir lite senare i höst. :thumbsup:

Jag ska upp och jaga skogsfågel med min setter i slutet av augusti och som nybörjare har jag massor av funderingar. Därför tänkte jag utnyttja kunskapen på forumet för att skapa en nybörjarguide till denna jaktform. Alla tips är välkomna. När på dagen ska man jaga/inte jaga?

Vad ska man ha med sig?

Hur ska man klä sig?

Osv...

Tycker de tips du fått hittills sammanfattar det mesta rätt bra. Så här ser jag på saken och har även försökt förklara varför

När på dagen ska man jaga/inte jaga?

Om jag kan välja så jagar jag morgon och kväll men visst händer det även att jag jagar mitt i dagen ibland. Beror på värme och väder (och tid). Är det varmt och/eller vindstilla kan man passa på att vila eller fiska istället.

Grundtipset i början på säsongen är att leta i myrkanter, surdrog, bäckdrag etc där det funnits gott om insekter och skydd. Sen beror det också på vilka fåglar det finns på marken? Ripor kan ibland ligga ute på rätt blöta myrar där varken tjäder eller orre trivs. Sen ska man vara medveten om att alla myrar inte är bra. Har det regnat mycket så att det är ordentligt blött i markerna brukar jag söka fåglarna på lite torrare mark där det finns bär och bär-ris. Om du fäller en fågel kan man alltid kolla i krävan om man vill för att se vad den ätit. En del tjädrar betar gärna ”tjädergräs” önskar bara att jag visste vad det heter egentligen... :blush:

Platser med grus där de kan fylla krävan kan också vara intressanta.

Favorit terrängen för mig är skogsbeklädd myr, gärna med någon liten grusås i kanten.

Som vid de flesta jaktformer så kan man säga att kantzoner är av intresse. Även hyggeskanter och ungskog kan vara riktigt bra om det finns mat där vill säga.

Det beror på vilka fåglar som är aktuella? För egen del använder jag mest 6:or. Då är jag rustad för det mesta. Perfekt för orre och ripa men fäller utan tvekan även mindre tjädrar. Förväntar jag mig däremot tjäder har jag gärna 4:or i bössan ifall gammaltuppen dyker upp men då har jag sämre täckning av svärmen för mindre fågel. Omvänt kan jag säga att om jag förväntar mig morkulla så har jag helst 7:or i bössan men får då avstå om gammal tjädern startar.

Kolla gärna hur hagelsvärmen tecknar och dra egna slutsatser av det. Viktigaste är att inte skjuta på för långa håll.

Du hör lättare var hunden är men hunden hör dig sämre (även ifall den går efter). Har väldigt liten erfarenhet av bjällra dessutom är det länge sen. Men om jag inte minns fel plockade jag bort bjällran för att hunden hörde mig sämre.

Allt väder som man fäller fågel i är bra :thumbsup: 

Skämt åsido lite surväder gör att fågeln trycker bättre även lättare med vittringen om det bara är lite lämplig vind.

Hård blåst gör att fåglarna blir ”nervösare” av sig.

Vad ska man ha med sig?

Första förband till dig själv och hunden.

Att tänka på (tycker jag)

Oavsett om man inte kom i läge, om hunden eller en själv stötte fågel eller om man skjuter på en fågel som inte ramlar ner så håller man koll på vilken riktning den flyger. Ta gärna kompassriktning om du är osäker. Ta en fikapaus innan du går på med hunden i den riktningen. Orsaken att vänta är för att hunden ska ha lite mer vittring att jobba med. En stött skogsfågel flyger i många fall några hundra meter (undantag järpe) innan den träar. Då vill man helst att den hinner gå ner på backen för födosök innan man går på. Har även hänt att hunden hittat fågeln död ett par hundra meter bort.

Om hunden står så gå på. Börja inte smyga själv utan man går på utan att leva om. Är man van att gå i skogen så att man kan gå hyfsat raskt (när det behövs) och smidigt och tyst är det en klar fördel. Titta på hunden och var den riktar intresset. Tänk på var du kan skjuta redan när du går fram. Om hunden står trångt och risigt till så försök hitta en lucka på sidan om som hunden kan resa mot. Låt säga att hunden står trångt till men i nära anslutning till en skogsbilväg eller myr så går jag i kanten och reser hunden när jag är snett bakom hunden i förhoppning att hunden ska trycka ut fågel där jag har möjlighet att skjuta alternativt att hunden får resa mot mig om det passar bättre. Nu ska man vara medveten om att många gånger så går fåglarna före man gett resningsorder. Är man två kamrater som följs åt går man på varsin sida om hunden. Så länge man får stopp på hunden kan man gott fälla för den också då den inte gjort något fel. Apport kan man gärna vara lite restriktiv med, speciellt med en ung hund. Det lurar en knallapportör i varje hund. Om jag ser var fågeln faller brukar jag oftast hämta den själv medan hunden får sitta eller ligga kvar.

Står hunden i en backe så närmar man sig den helst nerifrån eller från sidan då speciellt tyngre fåglar vill starta i nerförsbacke.

Uppmuntra inte hunden om den rotar utan jaga hellre på den. För egen del tar jag hellre någon enstaka stöt än att hunden ska rota på hela tiden för det blir lätt ett dåligt beteende hos hunden. Har hunden konstaterat att det inte var någon fågel där ska den inte ödsla tid och energi på att köra runt runt i samma spår.

Kör inte för långa släpp med hunden. Låt den vila och återhämta sig med jämna mellanrum. Om man vill kan man alltid ha hunden till att gå bakom någon bit också oavsett om man har någon annan hund ute på sök eller om det bara är ren transportsträcka. Har man någon kamrat med hund så blir det ännu trevligare då man kan varva hundarna så orkar de mycket längre samt att det är roligt att titta på andras hundar och hur dessa arbetar.

Gå hyfsat långsamt och tyst när hunden ligger ute i sök. Kolla vinden ofta. Tänk på att terrängen kan få vinden att blåsa åt olika håll. Exempelvis en myr som ligger instängd i skog så kan vinden ibland gå runt runt myren. Ta de intressantaste avsnitten i bra vind.

finns säkert bra mycket mer tips också men det är vad jag kan komma på för stunden

mvh Broder tuck

• Like 2

Glömde givetvis åtminstone en sak.

Skjut bara när det är ett hyfsat eller bra läge för det är inte roligt om man just skjutit dubbelbom när det startar fler fåglar som ger bättre skottläge. Är det en kull händer det att de startar i omgångar så skjut inte bössan tom på första bästa fågel om det inte är ett bra läge mao. Håll koll på hunden så den inte går efter när fåglarna startar eller att den knallar.

Om du har möjlighet så gör gärna någon uppflogsträning i skog innan. Sen ska man komma ihåg att retningen för hunden är större med en fågel som startar flackt som skogshönsen gör motför när man kör duva i sprättbur som oftast startar rätt brant. Vita vingar ger ändå större retning för att inte tala om när en tjädertupp börjar löpa framför hunden.

• Like 1

Förvänta dig inga rena situationer som du får på fält eller fjäll, förutom på myr och hyggen då. Men i skogen blir det helt annat, trångt, buskigt och bullrigt.

Du skall vara väldigt snajdig om du skall hinna vara säker på att hunden blir kvar och hinna skjuta sedan, skottchanserna är oftast över innan de uppkommit.

• Like 2

Tack för tipsen! Mycket matnyttigt.

Apropå förväntningar så är jag nöjd om jag ens får se en fågel. Får jag sedan till en skaplig situation så är jag i det närmaste salig. Och skulle jag ha sån tur att jag faktiskt skjuter en fågel så finns det nog inte ord för att beskriva den lyckan. (Även om jag nog kommer att försöka beskriva det med massor av ord i dag boken ;) )

Förvänta dig inga rena situationer som du får på fält eller fjäll, förutom på myr och hyggen då. Men i skogen blir det helt annat, trångt, buskigt och bullrigt.

Du skall vara väldigt snajdig om du skall hinna vara säker på att hunden blir kvar och hinna skjuta sedan, skottchanserna är oftast över innan de uppkommit.

Givetvis är det ofta träd i skogen. För egen del jagar jag uteslutande skog även om jag jagat en del i fjällen också. Det jag tycker är ett bra läge i skogen är det inte säkert en som bara jagat fält tycker är något vidare? Tycker ändå att det är viktigt speciellt i början att man ser till att hunden blir kvar och inte går efter eller börjar knalla. Visst man kan få avstå något läge ibland men jag värdesätter säkerheten och hundarbetet högre än en eventuell extra fågel i säcken. Sen går det ju inte som tänkt alla gånger.

Första hunden vi hade stannade ALLTID självmant i floget ända till den dagen då jag skammade en orrkyckling och skickade henne på apport direkt. Nästa fågeltagning som gav skottchans stod hon endast 6-7m från en orrtupp. När den flög så gick hon. Hon var inte många metrar bakom fågeln när min fru sköt med fullt fokus på orren... Ett tag efteråt stod hunden på nytt men den gången fick hon inte resa och fick stoppkommando när fågeln startade så den fågeln fick jag också hänga bak på ryggsäcken. Personligen avstår jag hellre ett läge om hunden gör fel än belönar med en fällning.

Det är därför jag försöker planera var jag kan skjuta redan när jag närmar mig hunden på ståndet. För mig är ett bra läge när hunden är utanför skottsektorn, hållet är måttligt och jag har någon lucka där jag kan skjuta.

• Like 1

Tjädergräs tänker du säkert på fräken??? Som gröna rör med mörka ränder.... En gång stig hunden ut i en sjökanten där det just lättat en gåsflock ... Hon var unghund å jag var säker på att det var deras doft hon stod på.. Tji fick jag när jag med bössan över axeln gav resningskomando å hon for ut i sjön å en gammeltupp går upp långt ut i vassen . Snubblar till på en sten å gör en praktfull dubbelbom på stortupp över öppet vatten rakt frånskott[emoji16][emoji16][emoji16]

• Like 1

När det gäller nosarbetet litar jag på hundarna för de har näsan och inte jag.

Lyssnade på när Per ”Bula” Kristoffersson pratade om eftersök på Fäviken i år. Då sa han något i stil med: En del säger att hundar är intelligenta men jag håller inte med. Det fullständigt susar i kolan på dom. :biggrin:

Tjädergräs tänker du säkert på fräken??? Som gröna rör med mörka ränder.... En gång stig hunden ut i en sjökanten där det just lättat en gåsflock ... Hon var unghund å jag var säker på att det var deras doft hon stod på.. Tji fick jag när jag med bössan över axeln gav resningskomando å hon for ut i sjön å en gammeltupp går upp långt ut i vassen . Snubblar till på en sten å gör en praktfull dubbelbom på stortupp över öppet vatten rakt frånskott[emoji16][emoji16][emoji16]

Nej det var inte fräken jag tänkte på utan det är någon slags vass eller vassliknande gräs. Har i och för sig haft tjädertuppar som varit och betat gräs på odlingen utanför huset en del gånger också. I höstas satt det en ungtupp bara 70m från huset en morgon när jag kom ner i köket, antar att han åt lite spillsäd. För de hade tagit kornet redan. Så de torde äta lite av varje när andan faller på.

Minns när jag var i tonåren och jagade lite på egen hand. Hade gått en sväng ner mot älven förbi några gamla odlingar och var på väg uppför en backe inne i storskogen då jag hör en kråka kraxa ovanför krönet. Smyger likt en indian och hör att det går en fågel på marken. Var helt säker på att nu ska kråkan få sin medicin snart. Kommer över krönet och upp går en gammal tjädertupp på bara15m avstånd! Jag hade väl knappt sett en tjäder på den tiden så jag blir jättehet, kastar upp och skjuter bom!!! Rakt frånskott gles skog och den flyger över odlingen, inte ens en kvist i vägen på hela vägen. Har aldrig någonsin haft ett sådant bra läge igen under jakt. Hade bara ett hagelskott då min far bara lät mig ha kombin och bara ladda med hagel. Det är nästan så det grämer mig än fast det är minst 25 år sedan :wallbash:

Ungefär så här ser det ofta ut där jag jagar då brukar det också gå bra veta var hunden är och även hitta bra läge att skjuta

post-3231-0-41137400-1440061001_thumb.jp Denna bild påminner mycket om mina absoluta favorit marker att jaga på.

men visst jhänder det att man hittar fågel även där det ser ut så här men då blir det svårt att veta var hunden står. Man ska även ha tur om man får ett läge att skjuta

post-3231-0-95282700-1440061034_thumb.jp

• Like 1