Urban Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Han var fin! Jag fattade först att han var till salu, men det är väl din hund? Quote
faxe Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Han var fin! Jag fattade först att han var till salu, men det är väl din hund? Jo då det är våran. Vi går och väntar på att sista kulan skall trilla ner. Kommer den ner så blir han hämtad direkt, men uteblir nedfallet så är han till salu. Men vi väntar tills han är 6 månader, då den bör ha kommit ner. Quote
strävhår Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Grundtränad Urban, till kompispris. Fi fan! 2 Quote
Skånepåg Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Som Wizard säger, det är inga problem med apportering och det Jag har apporterat lite gäss med min spaniel, och har en del kamrater med spaniels i umgängeskretsen. Det är inga problem att apportera gäss, men storleken spelar roll om det är riktigt många som ska apporteras. Jaktspaniels har fruktansvärt stor motor och en envishet som är enorm, så generellt inga problem. 1 Quote
lindgren Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Munsterländer har jag haft i åtanke, men dom verkar vara väldigt ojämna! Jag skulle nog säga, du får vad du förtjänar. Men fan dom mognar sent. Mina kräver mer tid, än min fru ville.. En utråkad münsterländer kan vara jävligt kreativ. Quote
Hipshot Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Inget snack om att spanielerna apporterar.. men de är inte lika enkla som labbarna och det tar ofta lite mer tid. Går som skytt några gånger per år på spanielprov och det känns som det tidvis tar onödigt lång tid att få in skjutet vilt. Dock.. det finns några spanielförare som är jävla stensäkra och där hundarna får apportera mycket, då är det en hårfin obetydlig skillnad. Min gamla spaniel var en ren slaskspaniel, han höll jämna steg i effektivitet med labbarna. Men är det större vilt så blir det lite segare. Sen har jaktspringlarna och cockrna med för den delen en tidvis rent olidlig motor. Det behöver de för att ta sig igenom slån och allsköns skit som de ska forcera.. Men shit vad jobbigt det kan vara att kupera denna energi, kräver ofta en hel del av föraren och det är rätt tröttsamt i längden tycker jag. Jag har en jaktspringel hemma och han är totalpensionerad nästan, för jobbig att jaga med helt enkelt och för hårt psyke. För hård i munnen osv.. Svårt att komma runt labbarna här alltså. Dock ska du veta att även en labbe kan överladda hårt. Vår lilla tik från Carmals är j-ligt het och i vissa situationer så kan det låta lite om henne. Men hon är världens goaste och är den enda som sover i min säng 1 Quote
faxe Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Då får jag slänga in några bilder på jaktcocker. Den första är på Jack och Jolly. Sen är det två på Hummla, som jag delar säng med. Och så lite valp bilder. 1 Quote
Kallel Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Då det måste blivit någon genetiskt strul i samband med tillverkningen av äldsta sonen Erik..... Han pratar konstant om fågeljakt!! [emoji6] [emoji3].... Så har tankarna spunnit igång på att införliva en sådan där fågelhämtarhund, bland jakthundsflocken! [emoji6] Funderingarna går främst i två riktningar... 1 En labrador! Hustrun är måttligt road av mina hundar, och jag inbillar mig att en labrador är den lugnaste varianten av apporterande hund man kan ha. Nackdelen är att det är en ren efterskottshund för apportering och eftersök....dvs ett ganska smalt användningsområde. 2 Ett strävhår! Jag har haft ett strävhår tidigare, älskar rasen för dess hårdhet och arbetsvilja... Tillför dessutom ytterligare en dimension iom att man kan åka uppåt och jaga fågel... Nu är dock denna ras något av definitionen på hundar som hustrun inte är så himla förtjust i.....milt sagt! [emoji6] Jag tänkte att jag kanske kunde få några inputs....har jag missat någon ras, som klarar samma efterskottsarbete som dessa, men har ytterligare någon dimension i jakten. Har tänkt spaniel....men är dom jämförbara som apportörer...? Har även tänkt wachtel (gud förbjude...![emoji6]), men tror det är svårt att hitta en säker apportör där? Strävhårig vorsteh tror jag blir bra!:-) En fågeljägare kommer vilja jaga fjäll och skog! Här är min flock: https://youtu.be/tANcrYZS9vU Eller tre är mina, och en är träningshund. Blir nog en kull till våren...:-) 2 Quote
Urban Posted August 17, 2015 Author Posted August 17, 2015 Strävhårig vorsteh tror jag blir bra!:-) En fågeljägare kommer vilja jaga fjäll och skog! Här är min flock: https://youtu.be/tANcrYZS9vU Eller tre är mina, och en är träningshund. Blir nog en kull till våren...:-) Nu ställer du till det för mig.... Jag hade precis bestämt mig för en lab![emoji6] Gillar din pli på dom, men vet också att det inte gör sig själv.... En sak som jag ser som ett problem är att träningen i Sörmland blir beroende av utsatt fågel, och jag saknar helt kontakter inom fågeljakteriet....[emoji45] 1 Quote
Kallel Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 Nu ställer du till det för mig.... Jag hade precis bestämt mig för en lab![emoji6] Gillar din pli på dom, men vet också att det inte gör sig själv.... En sak som jag ser som ett problem är att träningen i Sörmland blir beroende av utsatt fågel, och jag saknar helt kontakter inom fågeljakteriet....[emoji45] Är ju nära till Stockholm, sätter du ut fågel på marken kan du sälja lite träningar och finansiera det på.Dessutom blir ju fågeljakten bonus jämfört med en labbe!:-) Dessutom perfekt nybörjarhund :-) https://youtu.be/hTcjsIFCGt8 Quote
W.T. Posted August 17, 2015 Posted August 17, 2015 den här filmen gillar jag på tova. har sett den många gånger. den säger väldigt mycket om vilken typ av hund Vorsteh är tycker jag. Sen är vovven en jättefin hund dessutom /Kalle 2 Quote
Gurkangc Posted August 19, 2015 Posted August 19, 2015 Klart du ska ha en borste!! Min börjar faktiskt bli duglig nu, och landa mentalt :-) din respektive kommer bli förälskad 1 Quote
Skooog Posted August 19, 2015 Posted August 19, 2015 Jaa min röst ligger ju på ett strävhår. Känns som kokkaffe på fjället å ripjakt slår te och vita handskar till dirigeringen[emoji41] Ett bra strävhår och lite hjälp med dressyren så har ju grabben en jaktkompis i ur och skur som alltid ger allt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk 1 Quote
Foxtrot Echo Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 F-n. Här har man hållit sig borta från forat ett tag, och känner sig allmänt nöjd med livet och jakten med min enda hund. Landat i att frugan faktiskt har rätt i att jag inte hinner med fler hundar just nu. Och så i första tråden jag läser börjar det skramlas om labbar igen. Helt plötsligt är spelplan öppen igen och allt från labbar till spetsar verkar inte bara rimligt utan nödvändigt att skaffa. FY! Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
faxe Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 F-n. Här har man hållit sig borta från forat ett tag, och känner sig allmänt nöjd med livet och jakten med min enda hund. Landat i att frugan faktiskt har rätt i att jag inte hinner med fler hundar just nu. Och så i första tråden jag läser börjar det skramlas om labbar igen. Helt plötsligt är spelplan öppen igen och allt från labbar till spetsar verkar inte bara rimligt utan nödvändigt att skaffa. FY! Sent from my iPhone using Tapatalk Obs!!! Det är inte alltid så att fruar har rätt, tvärt om faktiskt . (Duckar) 1 Quote
Hipshot Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Om en kvinna säger något i skogen där ingen hör.. har hon fortfarande rätt? Quote
Popular Post faxe Posted August 20, 2015 Popular Post Posted August 20, 2015 Då tar jag några teaser bilder igen, bara för att jävlas . 3 Quote
Urban Posted August 20, 2015 Author Posted August 20, 2015 Då tar jag några teaser bilder igen, bara för att jävlas . 11.JPG 20.JPG 5.JPG Du, jag kanske snart kontrar....?![emoji6] 1 Quote
Popular Post faxe Posted August 20, 2015 Popular Post Posted August 20, 2015 Du, jag kanske snart kontrar....?![emoji6] Stor risk att jag åker dit, då jag är hundoholik. Vi har 13 st nu, så en till gör inget . 3 Quote
lsjonsson Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Härliga foton faxe. Riktigt söta de små liven. Quote
Sun Flower Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Jag tror du ska fundera lite på hur mycket tid du kan/vill lägga på att få en bra hund. Är det främst en apportör du ska ha så anser jag att valet självklart blir labbe. Är man lite noga med linjer så har man mycket gratis där. Självklart kan man få till en bra apportör av en spaniel eller en stående men jag inbillar mig att det krävs betydligt mer jobb. Ska du även ha den till skogsfågel och ripa så är ju såklart Vorsteh ett bättre alternativ. Men då blir det ju ännu mer jobb med dressyren. Quote
Urban Posted August 20, 2015 Author Posted August 20, 2015 Blir det en fågelhund, blir det en lab. Jag gillar lugnet hos dom.... Just nu är hustrun inte helt med på noterna....! Kan vara så att en jaktsugen gråhund, som piper så fort jag kliver upp har något med hennes negativa inställning att göra... [emoji6] 2 Quote
Sun Flower Posted August 20, 2015 Posted August 20, 2015 Har du provat att bildgoogla "labradorvalp"? Här är en bild på Sara som valp som hjälp med övertalningen. Quote
Urban Posted August 20, 2015 Author Posted August 20, 2015 Efter att haft ett par valpkullar, och det passerat ett 10tal hundar, går hon tyvärr inte på valptricket 1 Quote
Recommended Posts