cocktail Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Äntligen närmar det sig! Tänkte ta jaktlabrador för ca 2.5år sen, då bodde jag på en ö med 5000ha jakträtt och jagade änder till 90%, however som jänkarna säger, flyttade 10mil norrut och har renoverat en gammal bondstugan sen dess och kom nu in i ett nytt jaktlag med 25000ha jaktmark och även rådjursjakt och vitsvans(bor i Finland). Gillar fortfarande änderna men om jag vill kasta bössan över axeln å ta med vovven så bor jag mitt i åkerlandskap med blandskogar, rävfarmer och myrar inom 5km radie. Fältharar, duvor, kråkor, rävar, minkar och mårdhundar ligger närmast till med förstås hjortdjuren, och tar jag bilen 10min finns kusten med andvassar och gås, och 10min åt andra hållet finns gammalskogarna med skogsfågel och skogsharar! (Trivs väldigt bra med mitt nya boställe) Till saken hör att vi har en kille på snart 3år som småningom ska få komma på lite jakt och en mindre kille på 5veckor! Vintern/våren har vi tänkt ta en valp, men frågan är vad? Vorsteh går tyvärr inte frun med på, KLM kunde hon gilla även om det är lika mycket (mer) jobb än vosteh vilket skrämmer mig en aning.. Jaktlabbe lurar fortfarande i bakhuvudet men (nu sticker jag ut huvudet lite) är lite rädd för alla sjukdomar. Alla (ja faktiskt alla) jag känner som har labbe har något fel med dom, antingen leder eller matallergier, pälsproblem eller bölder. Nu är dom flesta från showlinjer men även en del jaktlabbar. Flatcoat som används i jakt kommer valpar i bekantskapskretsen lagom till jul men frågan är hur bra dom är, aldrig jagat med dom även om möjligheten finns redan i höst. Dom tycks ju inte vara allt för populära på forumet.. Wachtelvalpar kommer i närheten i vår av hårt jagande föräldrar. Dessa intresserar mycket med sin mångsidighet, men kommer dom till sin rätt i ensamjakt? Jaktspringer vore också intressant, en kulle i grannbyn blev leveransklara förra veckan, men långt till nästa uppfödare.. Stövare kommer också finnas på agendan men förmodligen några år tills dess. Innehund med möjlighet till Hundhage är tanken också. Lite funderingar i samband med skötandet av barnen så har överseende med dålig text Quote
Popular Post strävhår Posted August 22, 2015 Popular Post Posted August 22, 2015 Byt fru, låter som ett klockrent vorstehfall. 4 Quote
Sun Flower Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Håller med Strävhår om Vorsteh. Ev. att någon av de andra kontinentala stående fågelhundarna kan passa. Har lite för dålig koll där. Flat är ju i det närmaste samma hund som en labbe. De är väl ofta något mer självständiga och lite mer stressade. Sedan är de ju rätt drabbade av cancer. Quote
ozzian Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Visa en bild på KH vorsteh KH är väl lite mer avlade åt fågelhållet. Jag har haft flatte båda fick cancer och du får träna dubbelt så mycket som med en jaktlabrador! Nu har jag tysk jaktterrier så nu får jag träna ännu mer 1 Quote
faxe Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Jag får väl lägga in lite bilder på Wachtel valpar (riktiga hundar) . Först har vi Lilla Hjärtat ca 5 veckor en rödskimel tik. Sen kommer en Brun skimel pojke ca 8 v Sen våran röda Mocca ca 10 v tillsammans med lite labbe valpar. 1 Quote
trumpetarn Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Om hon inte kan tänka sig någon variant av vorsteh blir valet enkelt. En KLM är ett utmärkt substitut rent jaktligt men har utseendet med sig. Spanielutseendet tilltalar de flesta samtidigt som storleken är behändigare. Dressyren och utmaningarna är likartade raserna mellan. Se bara till att träffa föräldradjuren (gäller vid alla valpköp). Quote
underbron Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Skall du kunna bedriva meningsfull jakt klövvilt, hare, räv och samtidigt hämta hem änder är en wachtel överlägsen övriga nämnda raser. Fågelhundar heter så av en orsak. De kan förvisso fås att förfölja klövvilt men inte sällan jagar de tyst och det är fanimej den sämsta klövviltjakten som finns. Wachteln är inte sämre apportör än de tyska fågelhundarna men kan givetvis inte mäta sig med en retriever. 1 Quote
cocktail Posted August 24, 2015 Author Posted August 24, 2015 Haha nej fru byter jag inte:). Finns en övertalnings öjlighet med tanke på att hennes gudfar föder upp str vorsteh, dessvärre blev hon biten av en dylik som liten vilket satt sina spår! Cancern som flattar dras med har jag nog vid närmare eftertanke hört om, och lite ensidigt med retriever med de jaktmöjligheterna jag har... Såå wachtel! Visserligen om jag får fram en bra wachtel har jag säkert bjudjakter hela säsongen, men det var detta med ensamjakten. KLM (eller vorsteh) alternativt wachtel... Hmm behagliga bekymmer:) vet nån om KLM valpar på kommande? Quote
strävhår Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Wachteln är inte sämre apportör än de tyska fågelhundarna men kan givetvis inte mäta sig med en retriever.Frågan är ju hur många som tränar/avlar på just apporteringen i Svedala, ögnade genom jaktproven och det talade ett annat språk. Man kan få alla hundar att apportera, en del har det mer spontant. 1 Quote
faxe Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Skulle nog vilja påstå att det går att få Wachtelen att apportera nästan lika bra som labbarna. Om man la ner lika mycket tid på dem, för fan vad elit labbarna tränas året runt. En wachtel är lite hårdare i käften och i det här fallet lite hungrigare . Quote
strävhår Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 En wachtel är lite hårdare i käften och i det här fallet lite hungrigare .Det sågs att läsa i domarprotkollet oxå. Quote
Hipshot Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Håller med Strävhår om Vorsteh. Ev. att någon av de andra kontinentala stående fågelhundarna kan passa. Har lite för dålig koll där. Flat är ju i det närmaste samma hund som en labbe. De är väl ofta något mer självständiga och lite mer stressade. Sedan är de ju rätt drabbade av cancer. Sun.. du bubblar på shit-listen Flatte är inte det samma som jaktlabbe. Punkt. Om hon inte kan tänka sig någon variant av vorsteh blir valet enkelt. En KLM är ett utmärkt substitut rent jaktligt men har utseendet med sig. Spanielutseendet tilltalar de flesta samtidigt som storleken är behändigare. Dressyren och utmaningarna är likartade raserna mellan. Se bara till att träffa föräldradjuren (gäller vid alla valpköp). Hur är dessa KLM? Har idel dåliga erfarenheter där.. lynniga och jävligt svårjobbade med apporteringen. Var hundvakt åt tre slika, fick panik när det dök upp oväntat besök då den ena utan tvekan högg folk som klev in. Finns säkert plusvarianter. Skulle nog vilja påstå att det går att få Wachtelen att apportera nästan lika bra som labbarna. Om man la ner lika mycket tid på dem, för fan vad elit labbarna tränas året runt. En wachtel är lite hårdare i käften och i det här fallet lite hungrigare . Njae.. Elitretrivrarna.. många av dem gör inte så mycket annat än att böka med sina doggar och under säsong, jakt alltså, så kör de ogärna med hundarna då det stör träningen Men, det ska sägas till deras försvar.. de har nästan alltid ngn slaskhund som är färdig eller mindre bra på prov så hundar brukar de ha ändå. Visst går det att få en wachtel att apportera.. bra. Min är riktigt duktig faktiskt men rätt ofta går det någon säkring och de stissar upp och då knäcker de vilt eller som någon berättade här om dagen.. drar och jagar vildsvin Ang retrivrarna så är det bevisat att jaktlabbarna så är det bevisat via något register att showlabbarna är behäftade med sämre hälsa än jaktisarna. Men visst händer det att det dyker upp trassel, tror vi har en tik hemma med anmärkning på höfterna. Avelsförbud.. men inte jaktförbud Som jag ser det så har du tre raser att välja mellan.. ett strävhår från linjer där du V_E_T att föräldrarna apporterar med glädje.. ge en slik mycket tid så har du det tillbaka mångfalt. Sett en ruskig massa apporterande hundar jobba men inget kan mäta sig med ett strävhår som bor i norra Roslagen. Han är iofs ett unikum.. Alt 2 är wachtel efter likaledes väldokumenterande apporterande föräldrar. Uppfödarna/ägarna måste ha ett genuint intresse av det och jaga med dem som apporterande. Alt 3.. en bra jaktlabbe. De är lite som vorsthe, de jagar det du vill. Sen är det upp till individen hur de tex hanterar mårdhund.. kräver nog lite träning. Bubblare: Skalldrivande spaniel. Finns en uppfödare i Skåne som kör hårt på dessa linjer, jagar allt och apporterar riktigt bra. Lite sugen på slik själv.. men så vill jag ha vorsthe och en labbevalp med 2 Quote
faxe Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Det sågs att läsa i domarprotkollet oxå. Du är lite sugen va . 1 Quote
underbron Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Frågan är ju hur många som tränar/avlar på just apporteringen i Svedala, ögnade genom jaktproven och det talade ett annat språk. Man kan få alla hundar att apportera, en del har det mer spontant. Att det ser illa ut i UKL statistiken skall skyllas ägarna/förarnas ointresse för annat än klövviltsdrev. Det är vanligtvis ett jäkla okynnesbärande på en wachtel, krävs ingen tvångsträning som för en del fågelhundsraser. Men mjukt grepp det har inte så många, vill gärna avsluta jobbet om inte fågeln är livlös när den slår i backen. Nu är inte tävlingslusten så stor hos wachtelhundsägare, så få meriteras i ÖKL men apportmomentet där är klurigare än för de pekande raserna. 1 Quote
Sun Flower Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Sun.. du bubblar på shit-listen Flatte är inte det samma som jaktlabbe. Punkt.Det jag menade var att de var samma hundtyp, dvs. apporterande fågelhund. Med det menar jag att om TS inte vill ha en labbe finns det verkligen ingen anledning att köpa en flat... 1 Quote
strävhår Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Att det ser illa ut i UKL statistiken skall skyllas ägarna/förarnas ointresse för annat än klövviltsdrev. Det är vanligtvis ett jäkla okynnesbärande på en wachtel, krävs ingen tvångsträning som för en del fågelhundsraser. Men mjukt grepp det har inte så många, vill gärna avsluta jobbet om inte fågeln är livlös när den slår i backen. Nu är inte tävlingslusten så stor hos wachtelhundsägare, så få meriteras i ÖKL men apportmomentet där är klurigare än för de pekande raserna. Bärande hör nog till för fler raser, tvånget ligger förmodligen mer på de brittiska raserna där apporten inte alls spelar lika stor roll. Även om Jonas Sandberg visade med sina pointrar och setter att med rätt förare och material är allt möjligt, men inte för alla. De jag känner med Wachtel skaffar dem ffa för klöv, vet bara en som apportera på regelbunden basis. Urtagna och klara. De flesta som skaffar vorsteh avser att använda dem som apportörer, som de fågelhundar de är Quote
hs_merkel Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Säger två hundar! Blir inte lätt att täcka de där. Men ska jag välja en säger jag jaktspaniel. S. Quote
hs_merkel Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Bärande hör nog till för fler raser, tvånget ligger förmodligen mer på de brittiska raserna där apporten inte alls spelar lika stor roll. Även om Jonas Sandberg visade med sina pointrar och setter att med rätt förare och material är allt möjligt, men inte för alla. De jag känner med Wachtel skaffar dem ffa för klöv, vet bara en som apportera på regelbunden basis. Urtagna och klara. De flesta som skaffar vorsteh avser att använda dem som apportörer, som de fågelhundar de är Är de vår Wachtel du tänker på Quote
strävhår Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 Är de vår Wachtel du tänker på Utifall två 1 Quote
Popular Post cocktail Posted August 22, 2016 Author Popular Post Posted August 22, 2016 Tog ganska exakt ett år, men igår var vi efter vår nya familjemedlem! Och det blev en ......(trumvirvel)........WACHTEL! Och inte vilken wachtel som helst utan världens sötaste och duktigaste lilla wachtel:). När vi kom hem med valpen gick han runt och snusade på gården och sniffade upp en död mus som katten dragit hem! En del olyckor under första natten, men har idag vart med och snickrat och promenerat. Ingen som helst reaktion på varken cirkelsåg eller spikbössa! Har grymma förväntninngar på vår lille krabat!:) 4 Quote
faxe Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Du har gjort ett bra val, fast strävhår kommer nog att påstå något annat. Jag hämtade nummer 6 i helgen, Axa. Och som du ser så apporterar hon redan änder. 1 Quote
strävhår Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 20 minutes ago faxe sa: Du har gjort ett bra val, fast strävhår kommer nog att påstå något annat. Jag hämtade nummer 6 i helgen, Axa. Och som du ser så apporterar hon redan änder. Volvo. 1 Quote
faxe Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 4 minutes ago strävhår sa: Volvo. Jag trodde att det skulle komma typ. Att det behövs minst 6 st för att fixa det 1 ...... gör. 1 Quote
Recommended Posts