strävhår Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 1 minute ago faxe sa: Jag trodde att det skulle komma typ. Att det behövs minst 6 st för att fixa det 1 ...... gör. Jo, men det är ju uppenbart. Quote
Popular Post cocktail Posted March 18, 2024 Author Popular Post Posted March 18, 2024 Hoppsan! Hittade min gamla tråd av en slump sådär 8 år senare. Ska sätta in några valpbilder också småningom 😁 vår snälla wachtel blev egentligen den labrador jag skulle behövt, sitter timtal bredvid mig om jag har bössa med. Stöter morkulla och skogsfågel, älskar vatten och apportera (om än lite knalligt) och framför allt sin boll! hare jagade han mycket som liten men efter ett väldigt fint buktande drev där jag inte hade med bössa har han inte rört hare, inte ens färska spår.rådjur och älg följer han gärna en liten stund men inte hjort. En väldigt mjuk och fin familjehund i övrigt men fick tyvärr epilepsi för några år sen. Enda jag inte gillar är hans långa päls som allt fastnar i. min klövviltsjakt har mestadels blivit smygjakt utan hund senaste åren. Tror att min nästa hund blir en labbe med samma sorts jakt samt min dröm att kunna ha hunden med lös på smygjakt efter råbock. Har testat med min nuvarande i Lina men har börjar småskälla då han får vittring 6 Quote
Popular Post cocktail Posted March 19, 2024 Author Popular Post Posted March 19, 2024 Och lite fler bilder 3 Quote
Popular Post cocktail Posted March 19, 2024 Author Popular Post Posted March 19, 2024 Vilka minnen!😁 Innan denna duvan var det svårt att få hunden att sitta still, han sprang oftast omkring bulvanerna eller rotade i nåt dike och det var mest tur att få nån sträckfågel. Vid dryga 2 års ålder (hunden alltså) hade jag med grabbarna och ett knippe bulvaner som han sprang omkull. Såg en duva komma rätt mot oss, fräste sitt!! Åt hunden, han satte sig, duvan föll och apporterades, efter det har det aldrig varit ett problem att få hunden att sätta sig vid pass😊 åtminstone äldste grabben minns denna dagen också. samt första morkullan, en favoritjakt för mig men väldigt utmanande skytte 6 Quote
Hipshot Posted March 19, 2024 Posted March 19, 2024 Det händer alltid en massa grejer med dessa jyckar!! Jag inbillar mej att med dessa gynnare så ska man vänta med apportering osv tills man fått dem att fatta att klövdjur är skoj och spår. Annars lär de sig att allt kul börjar med att husse skjuter ngt vilket påverkar söket kraftigt negativt. Det kan gott och väl vara så att jag hade dåliga erfarenheter av rasen och jakten, min hade kasst sök men jagade bra när han väl reste ngt. Apportering och lydnad var aldrig ngt problem.. Riktig roliga hundar oavsett! Quote
cocktail Posted March 19, 2024 Author Posted March 19, 2024 Jag tror du har helt rätt, jag var lite för rädd att han inte skulle funka till apport och började apportera typ från dag ett. Sen har jag lite dåligt tålamod att sitta still även om jag har erfarenhet av stövare så gick mycket i skog med honom. Gick lite jaktprov i början men han hade så dåligt sök (vilket beror på mig) och gav upp klövjakten då det inte funkade som jag ville. det roliga är att alla kullsyskon är väldigt duktiga klövhundar men funkar inte till apport😁 så det är nog kanske mer med wachtel än många andra raser att man får den hund man förtjänar och de lär sig snabbt vad som krävs för att bli belönade i mitt fall ska det smälla under bössan😊 1 Quote
Hipshot Posted March 19, 2024 Posted March 19, 2024 Wachtelhundar verkar bara kunna ha en sak i huvudet antingen eget sök och klövdjur eller apportsök och hämta döda fåglar Jävligt skumt, en av de topp tre hundar jag jagat med är en wachtel.. han fixade att resa änder och hämta en och annan. Ingen stjärna på något sätt men söte jesus vilken jävla drömhund på klövdjur! 1 Quote
Popular Post hs_merkel Posted March 19, 2024 Popular Post Posted March 19, 2024 26 minutes ago Hipshot sa: Wachtelhundar verkar bara kunna ha en sak i huvudet antingen eget sök och klövdjur eller apportsök och hämta döda fåglar Jävligt skumt, en av de topp tre hundar jag jagat med är en wachtel.. han fixade att resa änder och hämta en och annan. Ingen stjärna på något sätt men söte jesus vilken jävla drömhund på klövdjur! Våran wachtel hane var riktigt bra på apportering. Köde han på godset, labbefolket blev rätt imponerad när han gick att dirgera, men bäst var han när han bara fick köra på. Även klöv funka han bra på, lite långa drevtider tycker vissa.., men jagade allt med puls, sköt de mästa för honom, en riktig drillinghund! Kunde bli vad som när man strök kopplet. Inte lika bra på att spåra som tiken jag hade men, otrolig i familjen, med lagom med hyss. Han var även med när jag pyrcha gick bakom. Glömde han vid åteln en gång, när jag kom tillbaka låg han där och titta i mörkret 2 1 1 Quote
Recommended Posts