Jump to content

Pulled Badger

Recommended Posts

Posted

Klart intressant! Återkom gärna med fler såna här smaktest!

Posted

Hur mycket mat är det på en grävling? Det kan inte bli några mängder antar jag.

Posted

Det där tror jag att jag står över! :yucky:

• Like 1
Posted

Jag blir helt klart frestad att testa också, hur fel kan det bli?

Viktigt med trikinprov såklart.

Posted

Eftersom man ska koka sönder köttet spelar det väl ingen roll

om det finns trikiner i köttet.

De lär dö.

Tycker det verkar lika äckligt med eller utan kokta trikiner. :smile:

Posted

Riktigt skoj. Kul att det finns folk som vågar bryta lite och inte bara gå på fördomar.

Posted

Känner ni er modiga serveras det ungkråka på Tennstopet i Stockholm på vårkanten. Ska tydligen vara en upplevelse, har inte provat själv.....

/Markus

Posted

Eftersom man ska koka sönder köttet spelar det väl ingen roll

om det finns trikiner i köttet.

De lär dö.

Tycker det verkar lika äckligt med eller utan kokta trikiner. :smile:

Det är avgörande för vart man gör av slaktresterna.

Jag tar inte ur mina vildsvin i skogen utan jag tar allt i en stor plastback med lock och så får det stå kallt tills trikinprovet är klart.

Skall vi någonsin få bukt på trikinerna så måste vi vara försiktiga!

Rävarna brukar jag elda upp av precis samma anledning.

• Like 1
Posted

Det är avgörande för vart man gör av slaktresterna.

Jag tar inte ur mina vildsvin i skogen utan jag tar allt i en stor plastback med lock och så får det stå kallt tills trikinprovet är klart.

Skall vi någonsin få bukt på trikinerna så måste vi vara försiktiga!

Rävarna brukar jag elda upp av precis samma anledning.

Tar heller aldrig ur gris i skogen, inte för trikinernas skull, de finns i alla fall bara i muskelkött, mer för att det blir mer hygieniskt slakt. Rävar och grävlingar blir kräftmat, tänker inte stjäla deras mat!

Är man intresserad av lite mer udda mat så kan man försöka få tag på "Jägarfruns kokbok" ISBN 9789119612021, den innehåller allehanda recept för totalt tillvaratagande av skjutet vilt bl.a "stuvad småbäver" och "mulsylta"...

• Like 1
Posted

Trevlig tråd  :smile:

Blev lite hungrig :happy:

Posted

Jag har ätit syltat brax, dvs kokt och sedan inlagt i lag, det var ingen höjdare men klart ätbart.

Imponerad av viljan att prova detta med grävling, förmodligen skulle det kunna göra sig väl som rökt kött men jag vet inte alls om jag vill prova./Christian

Posted

Har inte provat grävling, men det måste vara bättre än björn iaf.....

Posted

funderar fortfarande om det är ett drev oavsett roligt. om det är for real så att säga så kudos! 

jag har provat mycket konstigt i mina dagar och delar bla Christians uppfattning om att sk hakarl eller fermenterad haj är det jävligaste jag provat. surströmming framstår nästan som fräscht i jämförelse.

å andra sidan satt jag i godan ro och tryckte rostade insekter som öltilltugg efter några månader i en förort till Seoul så vem är jag att döma 

• Like 1
Posted

Det är på riktigt kan jag intyga.

Grävling har jag ännu inte smakat men sen jag testade räv för en herrans massa år sedan så avtog en del av min nyfikenhet att testa det mesta (en gång!) för herre jösses vad vidrigt det var...  :sick:

Förr åt man både grävling och flera av våra svartfåglar vi knappt tar i med tång i dag och krisar det bara ordentligt så föds uppfinningsrikedomen. Se bara på alla sorters surrogatkaffe som joxades ihop under krigsåren. Det var allt från hasselrötter till brända makaroner som maldes ner för att göra "kaffe", och när det kom till kött så åt man det mesta i många områden.

Som bördig från Jämtland så var vi befriad från den typen av krismat med undantag för surströmmingen, men den skiten äter jag inte under vapenhot ändå ;)

I England så lever rätt mycket av den gamla krismaten från andra världskriget kvar och då främst råka, kanin, duva, ekorre (trädkyckling som det så fint hette då) och säkerligen ett flertal till djurarter. Grävling och fiskmås är fredade där borta så de åt man inte av den anledningen, men då det var gott om ungråkor, kaniner och grå ekorre så kunde man med enkla metoder skaffa middag ändå.

Posted

jag har provat mycket konstigt i mina dagar och delar bla Christians uppfattning om att sk hakarl eller fermenterad haj är det jävligaste jag provat. surströmming framstår nästan som fräscht i jämförelse.

Om man upplever surströmming som "nästan fräsch" då borde landet hakarl görs sättas i karantän... :dry::sick: :sick:
Posted

Okej kanske lite överdrivet med fräscht.

Diametrala motsatsen till pulled badger? Koreanskt på rådjursfile

post-4114-14422560151862_thumb.jpeg

• Like 1
Posted

Eftersom jag skjuter hyfsat med grävling så vill jag prova vad man kan göra med dem. Det känns så infernarliskt dumt att bara kassera. Tidigare har jag kokat skosmörja och gjort rakborstar av nackhår. Har sparat mängder med skinn i syfte att bereda oh sy väska, men det har inte hunnits med. Däremot levereade jag ett gäng skinn till Blekinge museum som en där garvade. De skinnen finns nu utställda i deras utställning om arkeologin inför motorvägsbygget.

Att ta tillvara på en grävling kändes helt rätt när det blev en ung höstgrävling en tidig kväll. Då fanns tiden att göra allt by the book. Myket kött blev det absolut inte, och med trikintestet knappast billigt. (Det vanliga vildsvinstestet dög inte riktigt, de ville analysera dubbel mängd för säkerhets skull, dvs dubbel kostnad). 

Vi får väl se vad det blir nästa gång, men rent spontant känner jag att sjömansbiff borde funka fint. 

Så för att svara på en fråga en bit upp i tråden. Nog är det på rikigt alltid. 

För övrigt Håller jag med Christian om att surhaj är riktigt läbbigt även om jag åt det vid en fjord i norra Island, iskalla vindar drog in norr ifrån och hajen följdes av en nödvändigt stor mängd svarta döden. Både för smakens skull och för att driva ut kylan ur kroppen. 

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Har en nyfångad grävling om någon go göteborgare är hungrig

Posted

Har en nyfångad grävling om någon go göteborgare är hungrig

Du.... Tack men det blev pulled pork idag. Håller mig till det ;-)
  • Like 1
Posted

För att ens testa räv eller grävling så tror jag att det ska till ett världskrig för min del. Inte för att jag är kräsen men jag är för bortskämd med bra råvaror för att chansa eller lägga ner tid på kött som är så udda och som inte känns helt ok att stoppa i truten.