Lastad Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Drevern går bra just nu! http://www.jaktjournalen.se/sm/smahunds-sm-2015/resultat/49/ Båda ettan och tvåan är hundar från mina trakter. I vårt egna klubbmästerskap som gick i fredags, hade alla hundarna minst ett första pris. Tror i princip alla fem hade två första pris, ska vara möjligtvis någon som hade en 2:a på hare. Låter som en jaktligt stabil ras. Har du någon bedömning vad en 8 årig högt meriterad drevertik är värd? Quote
mats_bengt Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Nej Men kan spekulera, 8 år är ju rätt gammal, Kan jaga rätt bra en fyra år till! Skulle själv inte ge mer än halva valppriset d.v.s. 6000 kr. Men det är min högst personliga uppfattning. Quote
charlie Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Har för mig att den här killen har rätt bra jyckar... lite osäker om han kör mest hare??? http://slagstigens.dinstudio.se/ Hursom så e han en trevlig prick och kunnig vad gäller hundar. /M Edit: håller till ett par mil utanför Växjö Quote
mats_bengt Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Har för mig att den här killen har rätt bra jyckar... lite osäker om han kör mest hare??? http://slagstigens.dinstudio.se/ Hursom så e han en trevlig prick och kunnig vad gäller hundar. /M Edit: håller till ett par mil utanför Växjö Kommit många bra Drevrar från den kenneln, sen så är Jyrki ordförande i Kronobergs Dreverklubb. Hans Slagstigens Kiri är Sveriges bästa avelstik genom tiderna inom Drever. http://slagstigens.dinstudio.se/blog_60_69.html. Quote
Morris Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Jag har haft tax och ett antal basset genom åren. Men har jagat mycket med Anders på Hjortebackens Kennel. Varje gång det är dags att köpa ny hund så har jag tänkt köpa en drever därifrån, men det slutar ändå med en basset. Men nästa gång... [emoji6] Skickat från min E6553 via Tapatalk 1 Quote
Popular Post Kallel Posted November 15, 2017 Author Popular Post Posted November 15, 2017 Hade nog varit vettigare med en drever, men det får bli en annan gång. Det blev en strävhårstax! Hämtning om två veckor. 7 Quote
Arctic Posted November 16, 2017 Posted November 16, 2017 Gratulerar. Jakt med tax på mindre områden är ofta riktigt trevligt. Rådjur brukar bukta bra. Min oro skulle vara att få en tax som är hård på vildsvin. Men alla individer är inte det, och det finns inte så mycket vildsvin överallt. Quote
kkjon Posted November 16, 2017 Posted November 16, 2017 22 hours ago Kallel sa: Hade nog varit vettigare med en drever, men det får bli en annan gång. Det blev en strävhårstax! Hämtning om två veckor. Undrar om du har samma inställning om några år, jag tror du kommer bli riktigt nöjd med din nya hund. Quote
Kallel Posted November 16, 2017 Author Posted November 16, 2017 24 minutes ago kkjon sa: Undrar om du har samma inställning om några år, jag tror du kommer bli riktigt nöjd med din nya hund. Så blir det nog, fast sett till mina hemmamarker med rätt karg skogsterräng skulle nog en drever göra sig bättre. Men har fler marker, det blir säkert bra! Quote
Popular Post strävhår Posted November 16, 2017 Popular Post Posted November 16, 2017 2 hours ago Kallel sa: Så blir det nog, fast sett till mina hemmamarker med rätt karg skogsterräng skulle nog en drever göra sig bättre. Men har fler marker, det blir säkert bra! Felet med drevern är att de inte finns i strävt hårlag. 4 Quote
Popular Post kkjon Posted November 17, 2017 Popular Post Posted November 17, 2017 12 hours ago strävhår sa: Felet med drevern är att de inte finns i strävt hårlag. Måste rätta din svenska lite. ETT av felen menar du väl 1 2 Quote
Popular Post alias Posted November 17, 2017 Popular Post Posted November 17, 2017 7 hours ago kkjon sa: Måste rätta din svenska lite. ETT av felen menar du väl Precis! Det går säkert att avla fram en strävhårig variant, men risken är att man fortfarande har kvar en drever i andra änden av kopplet. Gör man rätt från början och skaffar en strävhårig tax så tror jag att man har eliminerat den risken! Fler strävhår åt folket!!! MVH Alias 3 1 Quote
Miljöfriend Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 På 2015-09-22 at 18:25 Kallel sa: Är rätt sugen på att komplettera upp hundstallet med en långsamdrivare när vi bott in oss på nya stället. Är uppvuxen med strävhårig tax, men är tveksam. Bor i norra Småland och det är rätt snösäkert. Har jagat en del över drever och aldrig jagat över någon som varit dålig. Olydiga som tusan, men alltid effektiva att hitta och driva vilt. Är rätt sugen, hur mycket snö klarar de? Funderar lite på beagle också, men enligt min erfarenhet är drevrarna betydligt jämnare. Några tips på bra uppfödare man kan besöka? Har du tittat på ADB? En bra ADB skall driva mln 20 - 40 minuter och fungera på de flesta viltslag. Quote
Kallel Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 4 hours ago Miljöfriend sa: Har du tittat på ADB? En bra ADB skall driva mln 20 - 40 minuter och fungera på de flesta viltslag. Nej, det är alldeles för kort drevtid. 1 Quote
Kallel Posted January 29, 2018 Author Posted January 29, 2018 Tillbaka på ruta ett, tackade nej till taxvalpen. Så velandet fortsätter... 1 1 Quote
Kallel Posted January 30, 2018 Author Posted January 30, 2018 Valpen hade anmärkning på besiktningen, som jag inte tyckte var ok. Nu är jag uppsatt på valplistor på både sträv- och korthårig tax och drever. Nåväl ska väll bli bra jakt vad det lider oavsett ras!? 1 Quote
Skooog Posted January 30, 2018 Posted January 30, 2018 Har alltid gillat stridstaxarna men kompisen har en Drever på snart 3 år som är riktigt trevlig. Jagar bra och är stabil. Drever och Vorsteh måste vara en perfekt kombo. Släppa drevern på morgonen, kvista iväg och jaga lite över Vorstrarna tillbaka till drevern på eftermiddagen och skjuta för den 1 Quote
Popular Post Kallel Posted May 27, 2018 Author Popular Post Posted May 27, 2018 Så där, nu är hon hemma, lilla Svea! 11 Quote
robban.jagaren Posted May 27, 2018 Posted May 27, 2018 9 hours ago Kallel sa: Så där, nu är hon hemma, lilla Svea! Fin drever! 1 Quote
faxe Posted May 28, 2018 Posted May 28, 2018 Fastnade lite vid Dreverklubben på Tullgarn, men jag gick vidare då drever redan är avprickad på min lista. Vilken söting, lycka till!!! 1 Quote
mats_bengt Posted May 28, 2018 Posted May 28, 2018 Kul med en Drever här på sidan, vad har den för härstamning? 1 Quote
Kallel Posted May 28, 2018 Author Posted May 28, 2018 37 minutes ago mats_bengt sa: Kul med en Drever här på sidan, vad har den för härstamning? e. SE UCH SE JCHSimbackens Bamse u. C.I.B. NORD UCH NORD JCHVildtjärns Doris Quote
Kallel Posted May 28, 2018 Author Posted May 28, 2018 2 hours ago faxe sa: Fastnade lite vid Dreverklubben på Tullgarn, men jag gick vidare då drever redan är avprickad på min lista. Vilken söting, lycka till!!! Tack! Min första första, uppvuxen med taxar. En morbror hade drever, riktigt dryga hundar som man INTE klappade. Men det har hänt mycket! 1 Quote
mats_bengt Posted May 28, 2018 Posted May 28, 2018 5 hours ago Kallel sa: e. SE UCH SE JCHSimbackens Bamse u. C.I.B. NORD UCH NORD JCHVildtjärns Doris Då har jag dömt både modern och en kullbroder till fadern på jaktprov. Rätt stort harintresse i dom hundarna. 1 Quote
Kallel Posted May 31, 2018 Author Posted May 31, 2018 På 2018-05-28 at 10:23 mats_bengt sa: Då har jag dömt både modern och en kullbroder till fadern på jaktprov. Rätt stort harintresse i dom hundarna. Var det något att ha då?? Quote
Recommended Posts