Garou Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Bra avslutning igår Fint väder och bra drev. Lava började m hare som hon fick tappt på efter 10 min ute på en asfaltsväg. Kopplar o släpper om och strax upptag på get o kid. Går i pass hos en som fick dom på för nära håll o sen får jag dom liite för långt bort för att kunna skjuta. Drar på långkörare men kommer tillbaka efter en timme. Kopplar då hon har dåligt kontakt. Kompisen släpper sin taxhane sen och den får upp omgående och efter ett drev m bra tryck får jag smaldjuret i pass 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted February 1, 2016 Popular Post Share Posted February 1, 2016 Här small det med i helgen På lördagen var det slyngeljakt hos grannen. I första såten blir jag hundförare med Doris. Hon får upp ett rådjur ganska direkt. Rådjuret passerar en jägare men vi hade rådjursförbud . rådjuret drar iväg mot vinden och behagar inte bukta på 3 km. Jag följer med då min handenhet tappar kontakten lite väl tidigt. Tanken var att jag skulle koppla, men när det bara drar iväg är det inte lätt. Till slut kan jag koppla och traskar tillbaka till jakten och hinner nästan tillbaka till fikat. I andra såten blir jag passkytt och lyckas skjuta en spets i tredje såten får Doris fatt i en spets av det snällare slaget. Han traskar lite lojt en 20-30 meter framför henne och det buktar riktigt fint. Spets och Doris passerar mig på ca 10 meter men kulfånget är mina jaktkamrater så jag avstår att skjuta. Det går förbi några andra jägare med men av olika anledningar klarar sig spetsen. Doris släpper efter en halvtimme när en stöthund skickar spetsen till grannkommunen eller nått. när Doris kommer tillbaka så går vi vidare in i skogen och det blir rådjursdrev igen. Passkytt i sista såten och hinner knappt i pass innan en riktigt fin skovel ställer bredsidan till på 60 meter. Givetvis 5 meter in på en markbit med oklara förhållanden om vem som har jakten. Marken tillhör gården vi jagade på men tydligen finns nån muntlig uppgörelse att det inte ska jagas där. Jaja skoveln klarade sig men han hade suttit fint på väggen. Igår jagade vi med ett grannlag (inte samma som hade slyngeljakt på lördagen) men Doris fick stanna hemma. Tassarna tog stryk igen ( det hinner liksom inte läka innan jag släpper igen) Nu hade vi hundar så det räckte ändå. tre TAXAR, tre drevrar och nån stöthund. Först skjuter jag en spets när vi jagar på grannens. När vi kommer hit skjuter jag en kalv i första såten och taxägaren skjuter en kalv i andra såten. I den skjuter även två från grannlaget var sin spets. rätt bra jakthelg faktiskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Måste man heta Urban för att få jaga på drömmarker??? kkjon: Grattis till ett fint avslut på säsongen! UrbanD: Snart drar vi! (Kanske!?) p. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted February 2, 2016 Author Popular Post Share Posted February 2, 2016 Sitter med fruktansvärd huvudvärk...!! För att få tankarna på annat så försökte jag mig på en summering av jaktåret 15-16. Detta är preliminärt men ändå... Och som jag tänker är det Alice jag räknar för! 41 jaktdagar 1 trafikeftersök 11 rådjur 3 rävar 1 dovhjort Vi kanske kommer få till nån mer jakt på nån ö där det bara finns hare, men i huvudsak så är det ju faktiskt slut!!! p. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Bra gjort o ge hunden 41 dar Inte illa Vill oxo ha tillgång till " haröar " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 hoppas jag!!! Äntligen harö! Först hämta motor på en gård, släpa ner båten till havet, umbäranden och skit och.... så in i h-e gött!!! Två gubbs, fyra taxar: vad kan bli bättre?? Ute i havet på en stenknalle med endast harar!! Skall ju bli skälligt väder oxå!!! Nä, jag tror inte nån vill byta med mig imorgon! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Två gubbs, fyra taxar: vad kan bli bättre?? p. Fem taxar såklart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 kkjon: ibland är det enkla det svåra! Självklart har du rätt i det! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Ett sånt antiklimax..... Hamnen igenfrusen på 4 dar.... Och där var säsongen definitivt slut! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Shit happens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted July 4, 2016 Author Share Posted July 4, 2016 givetvis inte, om inte på skjutbanan då...! Skriver för att smyga igång säsongen med att berätta att vi hämtar nya taxen på söndag, halvsyster till Alice. Nu går tiden sakta... Så injagning plus jakt på schemat i höst. Tips på injagning av valp under vanlig jakt mottages gärna! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post hubler Posted July 6, 2016 Popular Post Share Posted July 6, 2016 Invigde jaktåret med en galt på 65kg 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted July 7, 2016 Author Share Posted July 7, 2016 Grattis!!! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gustavsson Posted September 19, 2016 Popular Post Share Posted September 19, 2016 Snart är det dags igen :-) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted September 22, 2016 Author Popular Post Share Posted September 22, 2016 Ja, nu är det inte långt borta! Håller på som bäst att rotera allt på laddning, kolla över allt i grabbagsen, uppdatera pejl mm!!! Känns som att allt har tänkts på, OCH DET OROAR MEST!!! Måste hitta på några checklistor så man har koll på att allt tas fram från sommarförvaring: från lånkisar till batteriladdare... Och sen checklista för grabbagsen... Och sen... eller så kör man som vanligt: ånar saj, ska du se...!!!! p. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefa7n Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Riktigt trevlig läsning. Man blir helt klart sugen att skaffa en Tax, Beagle eller Drever att ha med som följeslagare uti skogen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 På 2016-09-19 at 09:54 Gustavsson sa: Snart är det dags igen :-) Det är väl inte möjligt att du har fått snö redan nere i Småland! Inte ens på höglandet har den fallit ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustavsson Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Haha, nä bilden är några månader gammal ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted September 26, 2016 Author Popular Post Share Posted September 26, 2016 inte förvisso, men på fredag har jag nog varken tid eller nerver att skriva....!! Så om premiären: tar med en kompis från grannkanalen och släpper våra taxar på min nya jaktmark: ca 1500 ha 18 min hemifrån! Sen studsar vi i bilen och åker till vårt nya lanthus/ skjul på landet, och där möter vi upp olika jägare som jagat på olika håll och ljuger oss blå! Fördelen med att sitta med folk som inte varit med på jakten man just upplevt! Sen uppstigning och en till jakt på vägen hem! Mitt livs dröm att kunna bjuda med andra på jakt har därmed blivit sann, och dessutom övernattning på vårt lantställe!!!! ( vilket inte är så märkvärdigt som det låter, men ändå helt fantastiskt, i min värld!!!), vilket leder till slutsatsen: just nu leker livet!!! Sen några till släpp med Alice, innan injagningen av Aina tar vid på allvar!!! Jag hoppas ni alla har det grymt bra, men just nu vill jag inte byta med nån!! Skitjakt på er allihop! p. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted September 26, 2016 Popular Post Share Posted September 26, 2016 Jag har lämnat en ansökan om ledighet från husrenoveringen och faktiskt fått den beviljad så jag gör nått liknande. Fredag kväll åker jag med en kompis till hans jaktmark där vi sover över i deras jaktstuga och ljuger samt tvistar långt in på natten om det är tax eller drever som gäller. Lördagen jagar vi på bortaplan och när vi hittat alla bortsprungna hundar far hemåt och laddar om för söndagen. Då blir det jakt här på Kinnekulle. skitjakt!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted September 26, 2016 Author Share Posted September 26, 2016 kkjon! Jaha, och jag som just skrev att jag inte vill byta med nån..... p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 4 minutes ago vandraren sa: kkjon! Jaha, och jag som just skrev att jag inte vill byta med nån..... p. Hmmmm, jag tyckte nog dit upplägg såg lovande ut... och du har väl ingen svärmor som fyller år på söndagen, har inte löst det problemet fullt ut än..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 7 hours ago kkjon sa: där vi sover över i deras jaktstuga och ljuger samt tvistar långt in på natten om det är tax eller drever som gäller. skitjakt!! Det jävliga är att ingen av er kommer att få rätt, så ljug på ni. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted September 27, 2016 Popular Post Share Posted September 27, 2016 Håller på taxen ett år utan egen hund, riktigt jobbigt Men fått en kompis till att köpa en tax så det blir till o hänga på där och ta med honom hemma. vad vore livet utan Tax 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 20 hours ago kkjon sa: Jag har lämnat en ansökan om ledighet från husrenoveringen och faktiskt fått den beviljad så jag gör nått liknande. Fredag kväll åker jag med en kompis till hans jaktmark där vi sover över i deras jaktstuga och ljuger samt tvistar långt in på natten om det är tax eller drever som gäller. Lördagen jagar vi på bortaplan och när vi hittat alla bortsprungna hundar far hemåt och laddar om för söndagen. Då blir det jakt här på Kinnekulle. skitjakt!! Det är väl inget att tvista om.....Alla vet väl att det är BASSET som gäller!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts