Jump to content

Imorgon smäller det

vandraren

Recommended Posts

1 hour ago Urban sa:

Det är väl inget att tvista om.....Alla vet väl att det är BASSET som gäller!!:D

Artiensen, Yes. Bra där Urban:thumbsup:

På ett overkligt sätt känns det på riktigt nu. Ska ta och packa väskan. Allt annat är fixat inför helgens drabbning.

3 hours ago Urban sa:

Det är väl inget att tvista om.....Alla vet väl att det är BASSET som gäller!!:D

Ja basset får gärna vara med i diskussionen. Fanns en petit på gården förut och det var en trevlig och glad hund som jagade som man ska jaga, alltså följa vittringen från djuret. Och inte bjäbba iväg efter fladdrande löv eller synobs för att runt nästa buske tappat kontakten och då springer tillbaka till husse för att jaga nästa stubbe eller nått annat oviktigt som det ska skällas på.

• Like 2

6 hours ago kkjon sa:

Ja basset får gärna vara med i diskussionen. Fanns en petit på gården förut och det var en trevlig och glad hund som jagade som man ska jaga, alltså följa vittringen från djuret. Och inte bjäbba iväg efter fladdrande löv eller synobs för att runt nästa buske tappat kontakten och då springer tillbaka till husse för att jaga nästa stubbe eller nått annat oviktigt som det ska skällas på.

Den där beskrivningen låter som en Drax. 

7 hours ago kkjon sa:

Såna kallas visst wachtlar här i Sörmland!;)

• Like 1

Som frånskild är det där inget problem.
Fast, jag ska faktiskt städa huset nu innan allt drar igång, för sen har man förhoppningsvis inte tid att städa innan jul.

Fattar ingenting, varför denna uppståndelse i helgen.

Jag ska till stugan och höst städa, visst låter det som en bra prioritering.

Städade stugan förra helgen... Även det till lilla fruns missnöje: ut med fina trasmattor och dukar, bort med kakfat och bröte, in med fula skrapmattor, hushållsrullen ersatt med golvstående stativ med rulle a'la verkstad osv... Avfeminiserad, och lilla frun känner sig utslängd... Hmm: var det inte nån som nämnde skilsmässa...? 

p.

• Like 1

På 30 september 2015 at 19:03 vandraren sa:

i bästa fall! Hoppas iallafall få lyssna på taxmusik!

En alltför lång (så känns det iaf!) väntan är över!

Allt framtaget, batterier laddade osv. Man längtar mao på att klockan skall ringa! Bara snabbfix med käk, bössan ur skåpet sen drar vi iväg! Samling med några få skyttar. Dessutom varit på Lidl och köpt köttrikekorv till grillningen, Jonny's senap chipotte/svartpeppar....

Blir nog svårt att somna ikväll likt ett barn natten före julafton!!

Hur gör ni?

Skitjakt!

p.

Första inlägget i denna tråd, och det stämmer ganska bra för imorgon oxå! Bra saker tål upprepning! Som tidigare nämnts så tar jag med en polare fån grannkanalen och hans två korthår. Sen hemom och packa för övernattning i nyanskaffade skjulet. Därefter jakt på mark där både jag och Alice lyckats en del.. Hoppas på helgen! De andra i familjen kollar på Idol, men jag börjar nog bli stingslig.... Ligger på soffan med en sovande Alice i knät och lillasyster Aina på golvet nedanför. Underbart! Snart skall hon jagas in oxå.. Skriver inte mer än att jag hoppas kunna bjuda mitt nya jaktlag på en fin upplevelse!!

skitjakt på er alla, och hoppas John Blund finner er!! 

För övrigt anser jag att korv smakar bäst i skogen!

p.

• Like 1

Grattis Gustafsson:)

Här klarade sig rådjuret då jaktlaget inte ville skjuta på grannens. 1 och 1/2 timme drev taxen. Drevrarna har hittills presterat hela 20 minuters drev.

Och grattis alla ni som skjutit eller fått skjutet för era taxar!

p.

nog inte... Men då åker jag upp till landet för släpp hos grannar på lördag. Ibland lönar sig promenader med tax på grusvägar i grannskapet....

Men gör nog ett litet frest idag, som typ långlunch. Sjukt kul att äntligen ha mark nära hemma! Och nära landet!    

p. 

Årets grej!!! Tror det blir svåröverträffat trots att det bara är tredje släppet..!!
Efter 1.5 hs drev så gör hon en sak som hon aldrig gjort förut: hon följer en skogsbilväg.... Hon väljer att gå där för att det är lättgånget antagligen. Det hade buktat helt tokigt i några branter så hon hade nog problem att gå bakspåret klockrent... Så, rätt dom det är väljer hon alltså att gå på skogsbilvägen. Jag ser att hon passerar en sankmark med en damm i mitten. När hon passerat det blöta så börjar jag att blåsa i pipan. Hon vinklar av vägen DIREKT!!! Sen blåser jag tills hon når sin utlöpa, innan allt buktande. Då slutar jag blåsa... och hon faller fint ini löpan och följer den tebax. När jag har henne på 150 m så börjar den första bukten, och hon skulle alltså göra en lång tur runt mig. Då blåser jag igen... Och strecket i pejlen visar att hon är på väg mot mig. Efter nån sekund kontaktskall.
Så j-a coolt: man tänker en sak, och ser det ske på pejlen!!! Så stolt över detta!
Låter kanske fånigt, men tycker det är stort!
p.

image.jpg

image.jpg

• Like 2

Visst är det gött att äga en tax! Du hade aldrig blivit inbjuden om du ägt en wachtel:P

här kommer det också att smälla imorgon,,,när jag slår in spik:(

• Like 1

Vaknat av att Alice driver i sömnen..! Hon är nog taggad!?

kkjon: bra jobb räcker länge...? Det verkar då vara ett väldigt bra jobb du skaffat dig?

p.

kanske.,,,,,

imorgon jakt med stövare och tax. Jag passkytt när stövaren är lös. Han som har stövaren passar när Alice är lös. Väldigt mysigt upplägg, när jag tänker efter. Två man och två jyckar.

Dagens jakt tog ner mig på jorden igen... Nyttigt! Alice gick 13.4 km medan jag gick 1... Hon sökte alltså mycket och sjävständigt: bra! Men låter hon inte annorlunda när hon väcker efter 2.5 h.....: ko och kalv, gångstånd och ståndade i ca 7 min..,, jaja, hon är ju inte så gammal och nånstans måste väl jaktlusten få utlopp.,,.? Trodde först det var vildsvin, vilket varit sämre...

En mycket ödmjukare p.