vandraren Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 Nä, small gjorde det inte... Men bra drev på båda jyckarna. Jag tror att Alice drev hjort, och jag hade djur nära mig, riktigt nära, då jag hade ställt mig i ett kryss på hennes löpor, mitt i en tät plantering. Spännande som skam, men inget läge att skjuta. Hon splittrade en grupp djur, därför tänker jag hjort, två gånger och djuren hon inte drev stod kvar nära mig. Ännu en lärorik dag i skogen, där korven smakade perfa! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 nog inte.... Premiär för mig som älgjägare, kan man säga.. Har varit med en gång förut, men då hade jag fullt sjå med vapenhantering, prata i radio och annat som man typ kan nu.... Så därför blir detta premiär som jägare på älgjakten, vill jag mena. Har skjutit mer än jag brukar, känner mig trygg(are) med många saker, så nu känns det som att jag kan lägga fokus på den rent jaktliga biten. Har faktiskt lyckats uppbåda sug och lust att delta på denna jakt. Annars går jag mestadels med bruten hagla eller kombi på ryggen. Hoppas nu bara jag lyckas hålla ihop allt, ifall älgen dyker upp. Skitjakt på er alla! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 10, 2016 Author Share Posted October 10, 2016 Hund släpps om 3 minuter känns som vettigt älgväder, enligt en gröngöling Skitjakt p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Och den lusten jag lyckades uppbåda är nu helt slut/borta. Jobbar idag, och är ok med det. Längtan efter att sitta i torn är inte såååå stor. Jag såg inget på två dagar, förutom sista passet sista dagen: när jag gör patron ur så lättar ett smaldjur som antagligen legat och tryckt.. Inte skjutbart, men kul med djur. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 antagligen inte... Älgjakt imorgon, och där tyx Diana inte hitta mig... på de få försök jag gjort. Men riktigt kul att sammanstråla med jaktlaget! Men det blir ev repris på släppet häromsistens med Alice och stövare på söndag! Skall dock inviga en kompis bastu, med bad i bäck, på lördag, så det kan bli lite tyngre att gå upp på söndag morgon.... skitjakt p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Nope, det small inte idag heller... Men fundersam kring en sak: Alice drev hjort i ca 2 h. Det hela slutade med ståndskall! Jag försökte smyga in på det, men vinden vred och vände hela tiden, så det brakade iväg. Jag lyckades ropa in Alice, då hon nog var nöjd. Korsat bäckar och Ätran ett par gånger. 11.8 km med snittfart på dryga 5.5 km/h... Hur vanligt är det att en hjort "ger upp" och ställer sig efter 2 h drev??? p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Njae,, nu ger dom nog inte upp utan snarare surnar till på den där envist gläfsande hunden som aldrig slutar att följa efter (tacka vet jag en wachtel, dom släpper ju innan upptaget till och med) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 21, 2016 Author Share Posted October 21, 2016 kanske... Men har svårt att se att det blir jag som skjuter, såvida det inte är en knallorange elefant i XXLformat! Jobbar till 7.00 imorgon, full fart hem och byter om, tar med bössa och Alice till samlingen kl 8, i bästa fall. Har redan kört några nätter, så lär vara rätt seg i reaktionerna imorgon... Men hoppas verkligen att något faller för henne imorgon, mtp jobbet hon gjort utan avslut några gånger nu. Hon förtjänar en bättre jägare till husse. p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuggyBear Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Jag jobbar dygn nu men få avbyte kl 6.30 imôra bitti. Fixar fika å skutta i jaktkläder på jobbet så behöver jag bara göra en snabbsväng hem å hämta hunn å bössa. Jagar ensam på måndag sen istället eftersom jag missar idag. Skulle vara så otroligt roligt att få skjuta en på ståndskall åt han innan denna höst är slut. Va ju så otroligt nära förra helgen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Så tänker jag nog oxå försöka få till det en dag i veckan, men då gå ut med valpen. Ett drev idag... Men å andra sidan var det över två timmar och 12 km. Släppte två marker bort. Jaktledar'n där fick rådjuret på 20 m... p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Jaaaaaaaa!!!! Med 12 sekunder kvar av 4 mins tilläggstid målar REID!!!!!!! Det small alltså ändå idag! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Garou Posted October 23, 2016 Popular Post Share Posted October 23, 2016 Första skogsharen för Lava, hon drev tapptfritt o spik efter 1 timme så small det ✌ September i Hoting 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Grattis till jösse o kul för hunden! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 29, 2016 Author Share Posted October 29, 2016 hoppas jag innerligt!! Vi blir tre gamla kompisar, som odlat jaktintresset på var sitt håll, som skall sammanstråla för jakt! Det blir grymt kul detta! Skulle vi dessutom lyckas skjuta nåt djur för Alice, ja då blir det helt yber!!! skitjakt p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 30, 2016 Author Share Posted October 30, 2016 Det small inte eftersom det var två drev på get... Satt med kombin och siktade på 50 m ena gången, och andra gången så gick den förbi mig som närmast på 6-7 m..... Osäkrade båda gångerna men sköt inte.... Vill så hemskt gärna skjuta en bock för henne! Men underbar dag med strålande sol, gott sällskap och god korv! p. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 2, 2016 Author Share Posted November 2, 2016 kan man ju hoppas..... Det blir blandjakt. Först släpps en tjt i den änden av marken det förekommit mängder med vildsvin ett tag nu. Ifall han tar upp vildsvin så blir det första gången jag jagar vildsvin med hund. Spännande. Sedan är tanken att Alice skall vara lös en stund. Då hoppas jag att nåt blir skjutet för henne. Jag har med två kompisar som är heta på att skjuta. Inte dumma skott, utan hetare/rappare/ mer benägna att skjuta än genomsnittet. Andra gången jag har förmånen att ta med gäster till marken! Kul. Sen skall ju vädret bli bra oxå! p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lasse_c Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Fast terrierns förare lovar inget... Vi får hoppas att kräket hittar grisar innan han träffar på rådjur. Ingen gris skjuten för honom ännu, lugn och fin på gris i hägn. Kul att få komma P! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 2, 2016 Author Share Posted November 2, 2016 Hehehehe så du har hittat hit oxå....!! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 3, 2016 Author Share Posted November 3, 2016 Nu small det ju, men det var en grabb jag tränade i fotbollen som sköt på tavla... Jaktligt kammade vi noll, trots två fina drev för jyckarna. Vildsvin för tjt och räv för Alice. Glest mellan skyttarna en torsdag..... Dock så har vi pass på bra ställen, vilket är glädjande! Dreven nästan prickade av passen stundtals. Jag och grabben var de enda som fick grillat... p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Kan bli en episk helg... På lördag skall jag och en taxkollega släppa jyckarna på hemmamarken. Sen uppresa till stugan. Där kl 20.... så blir det månskensjakt!!! Det coolaste som jag provat hittills! På söndag blir det släpp efter kronhjort med Alice! Vilken helg det kan bli!!!! p, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 Nu hoppas jag det smäller imorgon, samt att det inte blir problem med skare... Brukar sällan vara särskilt blodtörstig men: 1 alla rådjur som jag fått på mig har varit getter 2 Alice har presterat riktigt fina drev, men "bara" fått ett rådjur skjutet för sig 3 mannen som verkligen fick in mig på taxjakt kommer medverka med sina taxar. Ifall jag sedan skulle få knäppa en hare i månskenet så.... Men det blir säkert som vanligt: jag är så fascinerad av hela situationen när den dyker upp att jag glömmer att agera jägare... Mer fascinerad åskådare... hursomhelst så anser jag att korv smakar bäst i skogen! Skitjakt p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Kan man konstatera ensamt hondjur så faller nog inte stammen handlöst för det, skitjakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Fick tyvärr ställa in hjortjakten pga fruktansvärd huvudvärk... De två andra jakterna var grymma! Två stövare och tre taxar stod för sången på dagen, och två stövare på natten. Fick återigen in ett hondjur för Alice, denna gång ett smaldjur, men var grenar emellan så det klarade sig... Strävhår: absolut! Bara det att jag alltid är osäker på ifall det finns kiddar avställda... Då blir det oftast att jag släpper. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 inte... Men till helgen kanske!? Jag har fixat syskonjakt för min Alice's kull. Vi blir fyra totalt, efter ett avhopp pga löp, och en valp gick till Tyskland. Skall bli riktigt intressant att höra hennes syskon!! Vi bor och jagar tillsammans hela helgen, i trakten av Värnamo. Det var den plats som var geografiskt central i kullen. Vi jagar som gäster hos ett älgjaktlag. Detta kan bli riktigt kul!! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 låter som en trevlig helg själv hoppas jag att jag kan lägga undan hammaren på söndag och försöka få tag på nån av dom 800 hundra.... Och jo jag fick ditt sms på väg hem från Danmark, lite mycke nu bara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts