Jump to content

Imorgon smäller det

vandraren

Recommended Posts

Nu så:

Imorgon, jävlars, hoppas vi att det smäller!!! Är hundarna taggade...?; njaaaaa..... SKOJAR DU!?!? Sedan kylan och mörkret kom går de på tå, och dammsuger backen, kombinerat med lyft huvud vid varje vindpust! Igår gick vi till tågstationen för att möta yngste sonen. Astrid, minstan, var helt plötsligt uppe på bakbenen och hann med två gälla väckskall ( i ordets alla bemärkelser, då hon säker väckte flera som sov runt 1.30...!) innan hela gänget drog igång!!!! En hare kom fram ur skuggorna, och när den drog iväg längs cykelbanan, så gjorde den det under taxsång!!! Mötte grabben och tog en lite annan väg hem för att slippa harlöpa och ev bannor.... Jo, så de är nog taggade så det räcker! Längtar infernaliskt efter morgondagen! Var uppe läääänge igår, med mina mått mätt, och steg upp hyfsat tidigt för att kunna somna ikväll..., barn, julafton osv.... Enda smolket i bägaren är att Astrid har en spricka i benet, efter ett hunddebackel där jag var tvungen att freda en hund. Mina taxar ogillar den skarpt pga mattes (med hunden!) beteende kring valphagen. Jag fick hiva taxar hit och dit och nån gång då så hände nåt med Astrids ben.... Hon hade jätteont... I TVÅ DAR!!!, sen var det full fart igen! Hon lyssnade inte på vet.s ordination om 6 veckors vila!!! Men de andra två är nog i så god form de kan vara efter en för varm sommar för bra träning, och med en slö husse.... Enda som återstår i förberedelserna är att köpa riktigt fet fläskfärs, för deras jaktfrukost: mycket vatten med fläskfärs uppvispat i!!! Då är nog inställningen 110% jakt efter det!!! Så sköter vädergudarna sitt, passkyttarna likaså, så ligger det nog rådjur imorgon.....!!!!

Skitjakt!

p.

13D643E3-A8C4-4346-A69D-4648E7B96B8C.jpeg

07E8B800-3FB1-4F04-B97E-852FD79A40C7.jpeg

23DF4C82-B570-4CDD-A80B-CC158E05E980.jpeg

B60270F5-7F03-415B-BF83-A225673DC12C.jpeg

77F1BE0F-F5C0-4A41-95A1-3893F6835948.jpeg

• Like 2

blir nog bra det där, men du får nog avlägsna ljuddämparen på taxen om drevet ska höras.

Får se hur det blir med jakt och Axa imorgon. Kompisen är tvungen att jobba så jag har inte bestämt mig om jag ska släppa här hemma. Tränar ju knappast något sök med släpp här.

• Haha 1

Vad är det för kompis du har!?!?

p.

7 hours ago vandraren sa:

Vad är det för kompis du har!?!?

p.

Ja inte är det mycke till kompis, men men vad kan förvänta sig av en dreverägare

Inte så möcke, tyvärr... 

p.

vafaen, kollade tågtiderna.tappade sugen totalt. släpps ingen hund här på vardagar. jävla miljöpartiet:down::(

Vadå: de fick ju 4%, så deras inflytande borde väl vara ofantligt....?

Trist för er! 

p.

det antagligen inte....

Bössan blir med, men imorgon ligger fokus endast på att jyckarna skall få söka och jaga. Tar med en kompis med en basset (långhårig drever) och kan nog komma släppa alla tre samtidigt. Marken är på 1600 ha, och vi har varken tider eller passkyttar att passa. Så det blir gemensam frukost i skogen, gemensam grillning och ett släpp till efter det. Allt beror på hur dagen artar sig för hundarna, och om vädret står oss bi.... Kanon eller kalkon återstår att se!

p.

För övrigt anser jag att korv smakar bäst i skogen!

• Like 2

hoppas jag innerligt!!!

Jag och en kompis släpper taxarna på min hemmamark. Så totalt 3-4 krokodiler! Måtte nu mitt jaktlag visa sig från sin bästa sida!

p.

Älgjakt...... ett slöseri med hagel.... och taxarna får vara hemma.... tror treudd hade passat bättre i detta väder..... dax för årliga hemvärnsövningen..... men det är ju skönt att komma ut i ösregnet.... särskilt med en riktigt smärtande hälsena....... vi hade ju även otur med vädret.....

p.

• Haha 1

27 minutes ago vandraren sa:

Älgjakt...... ett slöseri med hagel.... och taxarna får vara hemma.... tror treudd hade passat bättre i detta väder..... dax för årliga hemvärnsövningen..... men det är ju skönt att komma ut i ösregnet.... särskilt med en riktigt smärtande hälsena....... vi hade ju även otur med vädret.....

p.

Känns som någon ser positivt på dagens aktiviteter!!:D

• Sad 1

nog lika mycket som idag!!! Dvs inget alls...... vi kan nog räkna med lite kompensationsregn imorgon, eftersom det bara regnade 99% av jaktdagen idag.... hade studsar’n i fodralet på vägen ut, och packade aldrig upp den.... Riktigt snygga hundar var det!! Men det var väl det som var bra med dem.... Enl traditionen skall vi få soppa första dagen!, så det blir väl kanske imorgon då.... Den kommer nog bli vääääldigt utspädd av regnet! Upptäckte oxå att mina älskade Meindl gett upp efter många års trogen och fantastisk tjänst!!! Det blir nog kul imorgon... iaf så är man blöt om fötterna redan på morran när man åker hemifrån.... Älgjakt när den är som ..... vanligt?

p.

16 minutes ago kkjon sa:

Då ska du prova älgjakt utan hund, då kan man snacka om tristess!!

Så jäkla vanligt här nere i Blekinge, förstår mig inte på det alls. Känns helt magiskt korkat, ja om man kör mandrev  då är det ok utan hund men annars... :huh:

Jag var hund till slut.... passade på att prova Astrids pejlhalsband. Så nu kunde de äntligen få ”hunden” dit de ville! Gått 11 km men t.o.m långsammare än tax...  Två vildsvin skjutna, båda av gubbar som uteblev första ösregninga dagen. Den ene kom till morgonsamlingen : sköt efter 1.5 h. Den andre dök upp efter lunch: fick pass över radion.... Pang!!! efter ca 1 h!

Är det så karma funkar...? Vid älgjakt....?

På’t igen imorgon!

Kul

p.

7 hours ago kkjon sa:

Då ska du prova älgjakt utan hund, då kan man snacka om tristess!!

Vi kör folkdrev (vargrevir-mark) men har hur kul som helst på Älgjakten, små såter med korta pass och turas om att gå och stå.

När vuxen älg ligger och det är kalv kvar så blir det fritt att skjuta enl jakttabell, alltid ser man något som får upp pulsen under en jaktdag.

Sen att vi har ett bra gäng betyder ju såklart mycket.

• Like 1

4 minutes ago Järven sa:

Vi kör folkdrev (vargrevir-mark) men har hur kul som helst på Älgjakten, små såter med korta pass och turas om att gå och stå.

När vuxen älg ligger och det är kalv kvar så blir det fritt att skjuta enl jakttabell, alltid ser man något som får upp pulsen under en jaktdag.

Sen att vi har ett bra gäng betyder ju såklart mycket.

Låter som ni kan få rejäl kul jakt när vuxen ligger 

40 minutes ago killer_mouse sa:

Låter som ni kan få rejäl kul jakt när vuxen ligger 

Japp, och även innan.

Älgjakt-korvgrillning-brasljug-Älgjakt-korvgrillning-brasljug....o.s.v.

Korta pass blir aldrig långtråkigt.

9 minutes ago Järven sa:

Japp, och även innan.

Älgjakt-korvgrillning-brasljug-Älgjakt-korvgrillning-brasljug....o.s.v.

Korta pass blir aldrig långtråkigt.

I dom lagen jag har jagat älg I har varit ett test hur länge man stod ut 

11 minutes ago killer_mouse sa:

I dom lagen jag har jagat älg I har varit ett test hur länge man stod ut 

Har varit på med om jakt där man satt runt en 5 timmar utan att något hände......började tänka på annat redan efter två.

Då måste man fan elda och ha sig på passet för att låta sig hypnotiseras av glöden eller nåt för att stå ut.

Låter som en älgjakt i senaste laget vi hade en gråhund som inte vart tillstymmelse till jakttränad plus att hundföraren inte bemödat sej att läsa på om hur man bör gå med en älghund eller hur man läser vind dvs inte tittar på molnen och man bör kryssa över såten I mot vinden inte gå rakt igenom med vind i ryggen för att sen gå samma väg tillbaka för omtag 200 m högre upp blir lite tradigt om såten är dryga 2 km lång och 7-8 hundra bred

jag förstår omtag om det är som grannsåten där marken delas av ett stup annars fika och omplacering så man rör runt lite och folk inte somnar