karelsk blandning Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 15 hours ago killer_mouse sa: Låter som en älgjakt i senaste laget vi hade en gråhund som inte vart tillstymmelse till jakttränad plus att hundföraren inte bemödat sej att läsa på om hur man bör gå med en älghund eller hur man läser vind dvs inte tittar på molnen och man bör kryssa över såten I mot vinden inte gå rakt igenom med vind i ryggen för att sen gå samma väg tillbaka för omtag 200 m högre upp blir lite tradigt om såten är dryga 2 km lång och 7-8 hundra bred jag förstår omtag om det är som grannsåten där marken delas av ett stup annars fika och omplacering så man rör runt lite och folk inte somnar Ett sånt område söker nästan hunden igenom på första sökrundan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 31 minutes ago karelsk blandning sa: Ett sånt område söker nästan hunden igenom på första sökrundan. Ska söka igenom ja inte när hunden passar bäst som handskar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 7 minutes ago killer_mouse sa: Ska söka igenom ja inte när hunden passar bäst som handskar Det är till och med bättre vara på arbetet än att jaga med såna hundar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 6 minutes ago karelsk blandning sa: Det är till och med bättre vara på arbetet än att jaga med såna hundar. Helt klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted October 10, 2018 Author Popular Post Share Posted October 10, 2018 Det small inte!!!!, eller ja, det gjorde det ju: en tjur, men dagens höjdare var ändå att jag anmälde mig till drevet, och fick då smugit mig på dessa: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted October 11, 2018 Author Popular Post Share Posted October 11, 2018 Så har man nu då tre jagande taxar... Blev en vilodag från älgvältandet, så tänkte släppa yngstan.... Hon drog iväg och gjorde allt som man skall (inklusive skall!!) i skogen. Detta är absolut första gången hon var i skogen, undantaget nån sittning nära bilen...., och hon gör allt rätt. Hon får tappt 925 m från mig, och jag tänker att hon får nog panik nu...! Men inte!!! Söker och ringar och kommer på löpan igen! 1.2 km från mig vänder sedan drevet tebax! Kommer nog skriva om detta och Alice’s besök i gryt, jakt efter dov, gångstånd på gris i deras egen tråd, imorgon eller nån annan dag.... eller inte... Skall sortera dagens intryck bättre först. Mör i skallen efter lite riktig jakt... p. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted October 11, 2018 Share Posted October 11, 2018 Grattis då,,,,, inte alls bitter för att Axa Inte har visat framfötterna i skogen än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 11, 2018 Author Share Posted October 11, 2018 Det rättar nog till sig med Astrid: hon blir nog som de andra varit i början.... men heeelt sjukt hur det kan bli så här ändå!!!? Axa var oräddast i kullen, Astrid smidigast... Jag har verkligen gjort ingenting för att förbereda detta! Det var ett av råden jag fått... Rings imorgon em!? p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Japp, vi hörs i em. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted October 12, 2018 Author Popular Post Share Posted October 12, 2018 lika säkert som Amen i kyrkan!!! Skall till landet och jaga med gode vännen Lasse C, och ev hans adept! Astrid bör väl få nåt skjutet för sig nu när hon jagat två drev... Tar med lite trökkorv, då jag går och väntar på lite riktig gokorv! Grillas skall det nog, då vi skall jaga!? Rörlig hageljakt nu när det stånkats älg ett par dar för mycket!!? Jag nämnde ju tidigare att Alice jagade gris igår.... Idag sköts en där, på samma ställe.... Hoppas kunna sortera bort gris ur hennes jaktmeny, och då är nog en jakt med Lasse C en bra väg! Bild på grisen de sköt idag... för fan Alice: de skall du inte hålla på med!!!! För övrigt tycker jag korv smakar bäst i skogen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Hmmmmm... helt tomt på rådjur! Släppte Astrid först. Flera bra sökturer, men inte ett ljud. Hon fick hålla på lääänge. Ett ställe var intressant, men det gick ut över en liten å, och det var inte tillräckligt hett för att gå i vattnet tyckte hon. Släppte om Alice på samma ställe för att förvissa mig om att Astrid inte missat nåt. Hon följde löpan över vattnet men kom tebax: inte tillräckligt hett på andra sidan heller. Vinden var gynnsam så hon sprang inte hela den delen av såten, så tom. Hon sprang över till nästa skogsparti. Inget där heller, men gick upp med henne dit för att ta en bit som inte blivit genomsökt. Stack iväg som en iller: hade vi stött något...? Upptag, drev: hare! Men den lurade bort henne. Släppte sedan Aina: inget, förutom sök i gamla löpor. Således tomt, sånär som på en hare!!! Märklig dag.... men underbar kväll med några goa öl på altan, I T-SHIRT!!! Galet! Nu vaknar man i stugan, till en jaktfri dag. Skulle eg ha jagat i Alingsåstrakten, men det blev inställt igår em. Gör nog inget faktiskt.... p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Mor & dotter sover vid min axel, syster/moster med hakan i ljumsken. Laddar inför morgondagen! Har tillbringat några dar på landet med att greja med stugan, inreda bilen, vilat och hängt med jyckar och vänner! Älskar denna plats väldigt! Nu dax att fara hemåt, så jaktar halvvägs. Hoppas på bra jakt, då det bara blir jag, tre taxar och jakträttsinnehavaren! Mysigt! Hoppas komma i god tid så jag får igång en brasa och grilla mig en frukost! Dock skall inredning och packning in i bilen först... och hoppas färgen hunnit torka...! Efter några jakter då älg, vildsvin och räv med följande ? på pejlen jagats återvänder vi till marken det sköts rådjur för äldsta jyckarna! Astrid jagar ju oxå sedan några dagar, så förhoppningen borde då vara tre rådjur? Känns rimligt.... Köpt högoktanig korv på Lidl,, durum tunnbröd och lite annat att ha till korven, så hoppas på uppehåll... Det blir ev tre grilltillfällen! Det skulle jag behöva efter några dar då jag missat äta, annat än ett mål om dagen... Trökigt att äta själv, antagligen? Nu går ögonen i kors... hoppas det finns täckning för att få iväg detta meddelande...? p. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Det small inte.... Astrid låg ute och sökte fint, men resultatlöst, tyvärr. Släppte sedan Aina, och hon gjorde ett fint arbete och reste rådjur. Drevet varade i ca 45 min. Hon bröt när det blev öppet och gick rakt. Hon kom tebax med en lååång tunga hängande... Det var 22 grader, så släppte inte Alice! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 kanske.... Går ut en stund på hemmamarken, så även Alice får jaga lite! Har med en jägare till. Blir det för varmt för att jaga så finns annat att göra på marken ändå. Sen fick vi fråga om jakt på fredag oxå... Får se hur det går imorgon först. Många mil blir det, för att bjuda på taxjakt. Får fler och fler frågor om att komma och släppa, så det känns som lite revival för taxarna...? p. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Ingen jakt imorgon fredag. Idag nåt grönjävulskt med jakt. Ledig dag imorgon så skriver om dagen då. Men drev från 9 till 16.35 då ett Ravelliingripande satte punkt för jakten! Taxen är ju från Tyskland....? Och Tjt likaså....? Svartbruna är de oxå..... Upphör likheterna där!? NEJ! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Sådärja... hmmm... gårdagen.... jämförelsen med tjt... Som oftast VET man inte exakt vad jyckarna jagar, men man drar slutsatser efter erfarenheter, vad andra sagt/berättat, saker man läst osv. Ni får dra era slutsatser på vissa ställen här i texten, men säkert är att taxarna gått bananas.. Samling vid kyrkan 8.30. En kille dök upp.... Supersympatiske uppfinnaren fixarPeter! Så, då blir det inte så många störningsmoment i skogen! Satan:fortsättning följer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted October 19, 2018 Author Popular Post Share Posted October 19, 2018 Efter lite chitchat så drog vi iväg. Han hade fritt att röra sig lite som han ville. Skiftarbetare som han är så sade han att han startar på en go plats i solen! Jag åkte för att släppa Alice. Efter ett par minuter så kom upptaget och drev. Hon drev i 1 h 30-40 min då hon tvärbröt. Hon påbörjade återgång, men efter 200 m gjorde hon en 90 gradare mot mig. Hmmmm... Hon hade ca 700 m till mig... tittade närmre på pejlen... lite knixigt för att bara springa! Och så kom skallen, grova sådana, vid stranden av en tjärn/liten sjö. Hastade dit och stannade på 80 m, då med 20-30 m till änden på sjön. Visslade på henne.. hon skällde vidare. Jag stod vid en grund dalgång, typ utflödet från sjön, ned myrmark och ingen öppen bäck. Från min sida så var det kanske 1,5 m ner till botten, men höjden på andra sidan är högre. Hör ljud från sjön som rör sig på andra sidan ”dalgången”. Där kommer en hekvetesstor älg på krönet med nånting springande parallellt i slänten. MEN i samma löpa som älgen, 15 m bakom kommer ett halvstort vildsvin: wtf? Noahs Ark!? Alice skäller fortfarande på nåt, så detta var väl stänkdjur? Galet! Går lite närmre och gormar med min grövsta och argaste röst på henne! Hon bryter och kommer till mig. Jag gormar tills hon nästan krypande kommer vid mina fötter. Då lyfter jag upp henne, och vi pussas och tramsar lite. Bör henne 150 m och sätter ned henne. Hon drar iväg i full karriär, gör några slag och upptag...: skönt, vanligt drevskall. En stund senare kommer hon förbi Peter med dovhind. Denna driver hon länge. Tar sen in henne, och ansluter till Peter som tänt brasa vid vindskyddet. Matar Alice och sätter på Aina pejlhalsband. Ner med Aina på marken, fram med ryggan för att grilla. 5 min efter Aina stack så blir det drev. Kl är då 13.05. Måste käka lite och drevet kan gott sätta sig lite. Hon driver runt oss, men även iväg där Alice jagade innan. Pejlen är nu ett grönlila nystan! Peter skall jaga för Aina, och jag går iväg med Astrid. Detta är fjärde dagen i skogen för henne. Sätter mig vid en skogsbilväg först, där hon drar iväg, hoppar av och undersöker lite, vad jag antar är löpor. Lagom uppvärmning efter en bra stund i bilen. Kallar in henne och går upp lite i skogen, där hon får kuta runt lite. För att vara extra tråkig kollar jag i pejlen: Aina! Helt loss! Hör henne då och då dessutom. Hon är nära drevdjuret låter det som! Peter rapporterar dov och rå, MEN ENDAST HONDJUR, som drevdjur, ett par gånger! Astrid ser jag inte, så får kolla i pejlen: dog, map, och så out.. och out.. där var hon. Går i hennes löpa sakta. Rätt som det är kommer grova och lite skraja skall. Går snabbare men så tyst det går. Astrid får syn på mig innan jag ser henne, och drar in i en snortät, vildplanterad grandunge, med plantor mellan 30 cm till 3 m. Grova skall och inte fullt så ängslig nu när husse är nära. Hon kommer ut och jag gormar till henne så hon kommer. Rundar denna lilla dunge, och vad det nu är därinne!?!?, passar ANTAGLIGEN på att smita iväg där Astrid kom ut. Plötsligt drar Astrid in igen, och får antagligen syn på rumpa/rumpor i rörelse ifrån henne och det kommer lite gladare skall, typ upptag. Vaddetnuänär bestämmer sig för att dra, och det blir drev! Det varar i ca 40 min, håller samma tempo och väljer samma vägar som rådjur skulle gjort, ANTAR jag... Inte ett enda till grovt skall hör jag. Hon driver så det blir en dubbelåtta i pejlen. När hon bryter så tänker jag att detta inte blir helt lätt att lösa, men återgången blir klockren. Letar då och då upp Aina i pejlen: hon kör på!. När Astrid är 25 m bort så sjunger jag en av våra tramsmelodier och får ett gnällskall till svar innan hon överfaller mig där jag sitter i riset!!! Vad glada vi är att se varandra igen! 40 min är alldeles för lång tid!!! Eller ja.... Säger till Peter att försöka kalla in Aina, då hon rotar i nån tappt ser det ut som, varvid hon tvärvänder och tar upp efter nån minut. Han får en aning... och mycket riktigt kommer en get smygande.... Hoppas, hoppas att det är drevdjuret!!!, och det var det! Aina försöker runda honom, men eftersom vi är ungefär samma generation så har han ju sett Ravelli -94, ett antal miljarder gånger, så hon är ”inkallad”!! Hon släpptes 13, tog upp 13.05, och kom ”så lydigt och fint på inkallning” kl 16.35! Så skall i skogen från 9 till 16.35, med undantag av en kort transport till vindskyddet. ” Jag hade bara tänkt vara ute en stund” som Peter sade... Drivet, gångståndat, utskällt vilt var rå, dov, älg och gris, vad vi med säkerhet vet... vad som var stänk osv vet man ju inte alltid! Hundjävlar & högt älskade taxar! p. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted October 23, 2018 Author Popular Post Share Posted October 23, 2018 det nog iaf! Åtminstone finns det god chans för skallfylld dag då en kompis har med sina rövhåriga straxa.... nä.... så heter de inte.... strövande hårtaxa.... nä... inte så heller.... Google, Google, Google... sina s t r ä v h å r i g a t a x a r. Det blir nog 4-5 taxar under dagen, och gäller bara att hitta pass! Och: hårlag är helt ointressant, men alltid kul att ”tjafsa” om vid brasan, eller när man träffas. Han föder upp strävhår under namnet Kustfyrens Kennel. Sen blir det nog inte så många passkyttar, så dreven blir nog rätt ostörda och långvariga. Go da’ får man hoppas på! p. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlersPer Posted October 26, 2018 Share Posted October 26, 2018 Förhoppningsvis, en dubbelkalv ovh vildsvin på schemat. Hundarna drev bra förra helgen men stolpe ut då. Kul att lyssna på bra hundar, tyvärr jagade en av dem för sista gången i söndags. Han mötte sin översugga och blev så skadad att han fick sluta sitt jordeliv i skogen. Imorgon får ”unghunden” (3 år) axla manteln och visa vad han lärt av den gamle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 26, 2018 Author Share Posted October 26, 2018 kanske.... Vi åker ikväll, käkar middag och inkvarterar oss. Sen jakt imorgon. Vet inte så värst mycket om jakten ännu. Det skall finnas gott om rå och kron. Har det puls så jagas det! Just nu hos vet med Astrid, för att se ifall hon får följa med. Deppigt värre... avbröt skrivandet förut hos vet. Sprickan inte färdigläkt så lämnade Astrid hemma. Nu lägger vi oss. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 27, 2018 Author Share Posted October 27, 2018 Small, gjorde det, som vanligt, inte... MEN,numer, som vanligt drevs det.... som fan.... både önskat och oönskat vilt! Släppte Aina, medvetet, ihop med en traumatiserad pbgv. Aina tog upp, efter en komplicerad ( snöstorm ) sökrunda med många skall i olika tonarter. När det började likna drev anslöt petiten. De jagade tillsammans något. Detta något drog iväg rätt så långt, över en bäck/fors/å och över en större väg. Vi hoppade i bilen och hamnade på passagen över vägen. Bilarna körde otäckt fort.... På andra sidan vägenskildes hundarna åt, och petiten var på väg tebax. När vi stod och viskade såg jag ett rådjur komma ut på vägen, pekade på det, och han jag hade med i bilen ställde sig på löpan. Strax var petiten infångad/omhändertagen. Aina då... hon hade problem med återgången efter att ha drivit vidare... eller...? Hörde henne skälla, yla, driva omvartannat. När hon sprungit fram och tebax några gånger i samma löpa blev jag irriterad! Gick upp och visslade och skrek på henne. Detta gjorde jag två gånger. Båda gångerna hände nåt med löpan i pejlen. Jag gick närmre och hörde fundersamt på henne.... kom ut på ett litet hygge precis bredvid löpan. När jag såg henne i hörnet på hygget, i löpan för femte gången!!!!, så gormade jag på henne, eftersom hon hade huvudet högt och skällde massa konstiga skall! Då drar fyra grisar iväg längs kanten tvärsöver hygget från mig!!! Trots att jag blev #^*#^% paff så gormade jag på Aina så hon kom till mig. Visste inte, och vet inte nu heller!!!, vad att tro!? Min slutsats är att hon vallade fyra grisar fram och tebax i samma löpa, minst fem gånger!!? Grisarna var nog i 40-50-60kgs klassen. Kollade i löpan, i vars ände jag nästan stod: den var rejält upptrampad precis där och vidare. Inga spår innan, nästan... Vet inte vad jag skall tro...? p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Låter som hon bytte drevdjur. Angående oönskade drev. Kompisens drever drev och ställde ko och kalv idag. Husse lyckades vissla till sig hunden och släpper om. Nu blir det grisdrev istället! Han avslutar faktiskt med att driva rådjur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 Ja, hon bytte absolut drevdjur!, det är inte frågan egentligen. Det jag eg undrar över är att fyra vildsvin låter sig vallas fram och tillbaka i samma löpa fem gånger? Aina var inte särskilt het, då de rörde sig, utan gick bredvid med högt huvud och skällde grovt och taktfast... märklig situation! Jag tittade oxå i löpan och den såg verkligen ut att vara upptrampad efter några vändor. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 22 hours ago kkjon sa: Låter som hon bytte drevdjur. Angående oönskade drev. Kompisens drever drev och ställde ko och kalv idag. Husse lyckades vissla till sig hunden och släpper om. Nu blir det grisdrev istället! Han avslutar faktiskt med att driva rådjur. Har det puls skall det jagas! Känner igen resonemanget, HOS MINA HUNDAR, och inte alltid hos husse... p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 6 hours ago vandraren sa: Ja, hon bytte absolut drevdjur!, det är inte frågan egentligen. Det jag eg undrar över är att fyra vildsvin låter sig vallas fram och tillbaka i samma löpa fem gånger? Aina var inte särskilt het, då de rörde sig, utan gick bredvid med högt huvud och skällde grovt och taktfast... märklig situation! Jag tittade oxå i löpan och den såg verkligen ut att vara upptrampad efter några vändor. p. Tror inte det där är så konstigt, en hund de har koll på och som inte är "för på". Tax och de andra småbenta är inga dumma grisdrivare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts