vandraren Posted January 1, 2016 Author Share Posted January 1, 2016 Ja, så är det ju iaf med en hund som håller sig på rätt mark...! p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 2, 2016 Author Share Posted January 2, 2016 Jupp, det gjorde det... 6 rådjur på en dag.... Nu får vi se på morgondagen.... p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Ute igår o första släppet på snö för säsongen, Lava tyckte det var supernöjd o väckte på alla spår hon såg under första 10 min Sen släppte snöovanan o hon sökte på bra i 25-30 till det blev upptag. Ingen såg drevdjuret men det gick ca 15 m bakom en kille som inget såg. Buktade skapligt mest uppe på några berg i utkanten av marken o efter 1,5 h gick det så knackigt att jag knallade in o visslade in henne. Trött hund som hade lite skav på tassarna men det hade jag räknat med. Nästa jakttur blir nog på onsdag o ska släppa på ett ställe där det alltid sitter hare för tänkte ta med barnen o då känns det lagom med hardrev o eldning / Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Garou! Vad är det för hund du har? p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Tax/drever. 50% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rkt Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Har du någon bild på den hunden? Garou Hls Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Här kommer några Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Fyllde 8år i mellandagarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rkt Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Ser ut som en tax... Typ. Är den större än en tax? Vilken ras är tiken resp hane. Ursäkta alla frågor men ja har evt en liknande påväg in hos mig. Hls Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Hon är som en tax i allt typ. Både vikt o o storlek. Modern tax o hanen drever Brukar ju vara ett säkert kort m den blandningen. Mkt hänger på hur mkt tid man lägger i skogen m hunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 hade jag hoppats på att kunna skriva... MEN nu jaktlös pga skare!!!! Nån som behöver tax, där det inte finns skare, 12 mils omkrets från Göteborg..? Skicka PM p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 om inte snön ställer till det!! Är det inte skare och hård barmark så är det snö.... Hoppas verkligen det blir av! Kraftig jaktabstinens här!! p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WestCoast Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Mitt besök ca 4 mil från dig vandrare blev just inställt pga mkt snö.... Här är det på gränsen nu med min pga snödjupet men hur går det med tösen din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 West Coast! Jag skall oxå en bit hemifrån, så får besked 8.00. Här i Partille skulle det funka. Vi var ute runt 21 och spårade hare. Det är ju rent puder som ligger, kanske 12 cent. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Inställt........... p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garou Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Ute imorse o tänkte få tag i hare, men det blev hjort ist troligtvis. Bra slagarbete o upptag 450m bort o ändå så gick det jäkligt stort o utan tendens till att vilja bukta. Tog henne 3 km bort när hon skulle korsa en väg. 1 mil hade hon gjort enligt astron, klofästena hade fått stryk men ändå ville hon fortsätta jaga. Stor hund i litet format m mkt motor Snödjupet är 1,5-2dm m ett litet litet lager skare underst o sen puder,funkar skapligt o jaga i men nu vore det bra om det slutade snöa annars e jakten hotad. Just att det blir kämpigt i måttligt snödjup för lava tippar över vågskålen mot att nästa hund blir en drever. Och det känns som att jag måste skaffa en valp nu till sommaren eller senast nästa år så jag inte står utan injagad hund när lava börjar bli till åren. Nån som har koll på bra drever linjer? / Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 "Nån som har koll på bra drever linjer?" Är du gooo eller??Jaja du gör som du vill. själv skulle jag inte ens tänka tanken. Igår var jag med på en jakt som hundförare. Min tax och en drös stöthundar. Det märkliga är på såna jakter att det är ingen som överhuvudtaget nämner stöthundarnas arbete. Men många nämner att dom sett taxen, hört taxen eller hur glada dom är när dom skjutit för henne. Och då är det oftast mycket enklare eftersom det går i snigelfart. här har vi mellan 5 0ch 10 cm puder med bitvis skarsnö i botten, frånsett skarsnön är det optimalt. Tassarna kraschade på Doris igen men det var väntat då det knappt läkt sen förra jakten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 " Är du gooo eller?" Hehehe: smyggöteborgare...? Jag har oxå ny hund på g, eller rättare hundar, men de är inte tillverkade än... p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Garou Posted January 9, 2016 Popular Post Share Posted January 9, 2016 känner att i valet mellan tax o drever så vinner drevern solklart för mig, klarar mer snö,överlag bättre tassar, säkrare på hare och klarar mer/fler jaktdar på raken. Bättre skall osv per 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Fick på ett drev på ca 20 min som gick ganska rakt med några vinklar. Höll i till 1.3 km då hon bröt pga bristande bukter... Sedan hårt sökjobb i ganska tom del av marken. Nyttigt! Kanske sista jaktdagen hemmavid för säsongen... Skitväder! p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rkt Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Själv blir det en drax som ska hämtas i början på mars. Tik drever hane tax... Hls Rickard 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Fick på ett drev på ca 20 min som gick ganska rakt med några vinklar. Höll i till 1.3 km då hon bröt pga bristande bukter... Sedan hårt sökjobb i ganska tom del av marken. Nyttigt! Kanske sista jaktdagen hemmavid för säsongen... Skitväder! p. Glömde: vid avspårning av löpan konstaterades dov. Kul! Tredje gången hon driver dov. p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaktGripen Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Har läst på många ställen att taxarna har problem med tassarna vid skare, är det större problem än vad tex drever och beagle har eller är det likvärdigt? Skaren kan ju skada de flesta tassar menar jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WestCoast Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Har läst på många ställen att taxarna har problem med tassarna vid skare, är det större problem än vad tex drever och beagle har eller är det likvärdigt? Skaren kan ju skada de flesta tassar menar jag... Beagle har bra och tåliga tassar Kul med doven vandris. Var det spår efter många? Sist jag såg dem var det 3 st och inga hjortar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted January 11, 2016 Popular Post Share Posted January 11, 2016 Härligt med olika synpunkter på våra kortbenta drivare Får väl flika in lite med mina tips/råd vad de nu kan vara värda Har varit dreverägare i många år och haft en fantastisk jaktmaskin i min sista drever, trots det så sadlade jag om och testade tax. Anledningen var nog mer att jag kommer nog "aldrig" att få en lika bra drever igen och samtidigt så tyckte jag taxarna var otroligt charmiga. Nåväl haft två strävhåriga nu och beställt en till vintern då vi fått plocka bort vår 15 åriga hane i våras. Idag om jag jämför raserna från min synvinkel så är det inte svårt att välja hund, taxen gäller för mig men det finns ju olika behov. Drevern orkar mer som någon skrev, helt klart. Tassarna håller nog lika bra på båda, har aldrig sett någon skillnad, mer föret som bestämmer. Skall, ja en tät o bra drever är ju lite över det vanliga. Charmen, här finns inget som slår taxen enligt mig. Hemma med familjen utmärker sig taxen också, skall alltid vara med överallt mm, mm. Strävhårig tax = hårar inte, en fröjd hemma jämfört med drever, och även korthår. Jaktligt sett är det ju två olika individer: Tax är en stor hund i en liten förpackning Jagar minst lika bra som en drever men med lite mindre fart. Svagare skall än drever men täta taxar finns med. Drever är en jaktmaskin om man nu får säga så, mycket ork och går att jaga mycket med i jämförelse med tax. För den som jagar mycket ett naturligt val. Charmen hos taxen har slagit i kull mig och min familj så det lär inte bli någon annan rå drivare hos oss även om en riktigt bra drever är optimalt. Ta detta för vad det är värt men jag har ganska stor erfarenhet från båda raserna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts