Jump to content

Imorgon smäller det

vandraren

Recommended Posts

Ja, så är det ju iaf med en hund som håller sig på rätt mark...!

p.

• Like 1

Jupp, det gjorde det...

6 rådjur på en dag....

Nu får vi se på morgondagen....

p.

Ute igår o första släppet på snö för säsongen, Lava tyckte det var supernöjd o väckte på alla spår hon såg under första 10 min ;)

Sen släppte snöovanan o hon sökte på bra i 25-30 till det blev upptag.

Ingen såg drevdjuret men det gick ca 15 m bakom en kille som inget såg.

Buktade skapligt mest uppe på några berg i utkanten av marken o efter 1,5 h gick det så knackigt att jag knallade in o visslade in henne.

Trött hund som hade lite skav på tassarna men det hade jag räknat med.

Nästa jakttur blir nog på onsdag o ska släppa på ett ställe där det alltid sitter hare för tänkte ta med barnen o då känns det lagom med hardrev o eldning

/ Per

Garou!

Vad är det för hund du har?

p.

Ser ut som en tax... Typ. Är den större än en tax? Vilken ras är tiken resp hane. Ursäkta alla frågor men ja har evt en liknande påväg in hos mig.

Hls Rickard

Hon är som en tax i allt typ. Både vikt o o storlek.

Modern tax o hanen drever

Brukar ju vara ett säkert kort m den blandningen.

Mkt hänger på hur mkt tid man lägger i skogen m hunden.

hade jag hoppats på att kunna skriva... MEN nu jaktlös pga skare!!!!

Nån som behöver tax, där det inte finns skare, 12 mils omkrets från Göteborg..?

Skicka PM

p.

om inte snön ställer till det!!

Är det inte skare och hård barmark så är det snö....

Hoppas verkligen det blir av! Kraftig jaktabstinens här!!

p.

• Like 1

Mitt besök ca 4 mil från dig vandrare blev just inställt pga mkt snö....

Här är det på gränsen nu med min pga snödjupet men hur går det med tösen din?

West Coast!

Jag skall oxå en bit hemifrån, så får besked 8.00.

Här i Partille skulle det funka. Vi var ute runt 21 och spårade hare. Det är ju rent puder som ligger, kanske 12 cent.

p.

Inställt...........

p.

Ute imorse o tänkte få tag i hare, men det blev hjort ist troligtvis.

Bra slagarbete o upptag 450m bort o ändå så gick det jäkligt stort o utan tendens till att vilja bukta.

Tog henne 3 km bort när hon skulle korsa en väg. 1 mil hade hon gjort enligt astron, klofästena hade fått stryk men ändå ville hon fortsätta jaga.

Stor hund i litet format m mkt motor :)

Snödjupet är 1,5-2dm m ett litet litet lager skare underst o sen puder,funkar skapligt o jaga i men nu vore det bra om det slutade snöa annars e jakten hotad.

Just att det blir kämpigt i måttligt snödjup för lava tippar över vågskålen mot att nästa hund blir en drever.

Och det känns som att jag måste skaffa en valp nu till sommaren eller senast nästa år så jag inte står utan injagad hund när lava börjar bli till åren.

Nån som har koll på bra drever linjer?

/ Per

"Nån som har koll på bra drever linjer?" 

Är du gooo eller??Jaja du gör som du vill. själv skulle jag inte ens tänka tanken.

Igår var jag med på en jakt som hundförare. Min tax och en drös stöthundar. Det märkliga är på såna jakter att det är ingen som överhuvudtaget nämner stöthundarnas arbete. Men många nämner att dom sett taxen, hört taxen eller hur glada dom är när dom skjutit för henne. Och då är det oftast mycket enklare eftersom det går i snigelfart.

här har vi mellan 5 0ch 10 cm puder med bitvis skarsnö i botten, frånsett skarsnön är det optimalt. 

Tassarna kraschade på Doris igen men det var väntat då det knappt läkt sen förra jakten.

• Like 1

" Är du gooo eller?"

Hehehe: smyggöteborgare...?

Jag har oxå ny hund på g, eller rättare hundar, men de är inte tillverkade än...

p.

• Like 1

Fick på ett drev på ca 20 min som gick ganska rakt med några vinklar. Höll i till 1.3 km då hon bröt pga bristande bukter... Sedan hårt sökjobb i ganska tom del av marken. Nyttigt! Kanske sista jaktdagen hemmavid för säsongen... Skitväder!

p.

Fick på ett drev på ca 20 min som gick ganska rakt med några vinklar. Höll i till 1.3 km då hon bröt pga bristande bukter... Sedan hårt sökjobb i ganska tom del av marken. Nyttigt! Kanske sista jaktdagen hemmavid för säsongen... Skitväder!

p.

Glömde: vid avspårning av löpan konstaterades dov. Kul! Tredje gången hon driver dov.

p.

• Like 1

Har läst på många ställen att taxarna har problem med tassarna vid skare, är det större problem än vad tex drever och beagle har eller är det likvärdigt? Skaren kan ju skada de flesta tassar menar jag...

Har läst på många ställen att taxarna har problem med tassarna vid skare, är det större problem än vad tex drever och beagle har eller är det likvärdigt? Skaren kan ju skada de flesta tassar menar jag...

Beagle har bra och tåliga tassar

Kul med doven vandris. Var det spår efter många? Sist jag såg dem var det 3 st och inga hjortar