Jump to content

Korthårstax för jakt kring Gbg finnes, ev även nån vardag

vandraren

Recommended Posts

Hej!

Jag har en käck tax som visat på goda takter. Vi har, hittills i år, inte lämnat skogen utan att fått till nåt drev. Vi var på ett ställe förra helgen då hon sökte i dryga timmen och sedan fick på ett  bra drev. Jag har möjlighet att jaga en vardag i veckan då jag jobbat in och förhandlat fram detta på mitt jobb. Behöver alltså inte vara nån jättejakt, utan kan lika gärna vara nån som vill ha sällskap en dag i skogen.

Bra mark är för oss utan vägar och järnvägar, snarare än vilttätt! När drevet väl tar fart är det skönt att slippa fasa och kolla på pejlen, och istället njuta av skallet.

Låter detta som något för dig/er? Kontakt via PM

Må väl

p.

I fredags föll femte rådjuret för henne. En ståtlig bock låg i slutet av löpan.

Detta efter ett fint drev! Kul för henne att äntligen bli belönad!

p.

post-17073-0-05070000-1445961312_thumb.j

• Like 2

• 1 year later...

Nu finns även halvsyster Aina att tillgå. Så två taxar i stallet. Aina är född 15/5-16. Hon avslutade sin första säsong med några riktigt fina drev.

p.

Om du fortfarande är i Örebro trakten och arbetar när säsongen börjar vore det kul om du ville komma och släppa taxen på Mörby någon helg. Vi har ganska gott om rådjur.

• Like 1

• 10 months later...

Nu finns även Astrid, Alice's dotter, i stallet. Hon föddes 2/6, så henne har jag tagit det väldigt lugnt med i skogen. Det har skjutits lite för några av hennes syskon, så jag räknar nog med att hon jagar kommande säsong... Så nån som vill ha tre, (eller fler, har gott om taxar i umgänget!) taxar jagandes i skogen: skicka ett PM så får vi se vad som kan ordnas. Jagar från Strömstad till Falkenberg (hittills) och har extrahus mellan Timmele och Hökerum, utanför Ulricehamn, där vi oxå jagar en del. Vi utgår från Partille.

p.

• Like 2

• 7 months later...

Hallå Vandraren! 

Vi har en liten rådjursmark utanför Alingsås, och vi gillar taxar. Vore kul om du ville komma och hälsa på vid tillfälle. 

Tjena

Gå in på min profil så får du mitt telnr där. Har jagat en del kring Bälinge, kanske i trakten? Åker gärna till er och släpper! Bara ett aber: Jag är lite känslig för vägar......, men är det inga kusliga såna på/vid/kring marken så!

p.

Btw Robin: är det din Vizla?

p.

Det är min Vizslatik ja. 3,5 år nu. Kommit igång på allvar denna säsong så nu har lyckats skjuta själv för henne också, inte bara skött hunden och bommat som tidigare. Jag svarade på ditt PM

Vizla är roliga jyckar! Lilla frun ville gärna ha en, men så stod Jackie, labrador, på vår tröskel en dag... så det får vänta ett litet tag... Vart är den ifrån? Katarina? Själv drömmer jag om fler taxar, mer tid och en Gammeldansk Hönsehund!

Svarat på ditt pm!

p.

Vizslan är skithärlig hund! Men man ska gilla att han en vovve som försöker smälta in i en och sällan låter dig vara i fred. Vidriga som valpar men sen är det bara kärlek hela vägen  

Den är från Olebjörks Kennel i Järna. Katarina på Your Choice är jättetrevlig och ambitiös på hundträning, men hon har tydlig inriktning mot utställning på sina. En del jagar bra men inget som har hög prio i aveln. 

Ska du jaga med den och frugan gosa med den, så ser det ut här hemma, då skulle jag kolla på Kennel Madarasz, Busvizslan eller Olebjörks. Tar jag en till kommer jag kolla efter parningar på nån av de två första, de jobbar med högre meriter på sina avelsdjur även om Olebjörks också är jaktdugliga. 

• 7 months later...

Nu finns även lille Collins i stallet: en röd, läcker liten hane. Jag behöll honom då jag hört så många stories om varför folk bara ville ha tikvalpar. Osså är han min 50årspresent.... Han är född 27/1, så tror på jakt för honom denna säsong, men det får man ju se!? Fader är Waterlovers Idefix. Vår egen Aina är modern.

Så numer fyra korthår i stallet! Dessutom är Alice sprängande dräktig! Fadern där är Morkheias Joker, från Sörlandet i Norge. Han har lämnat grymma avkommor tidigare, så jaktmaskiner på g!

p.

• Like 1

Snart 5taxar i partillestallet då, eller kan du haen kull utan att behålla en???

• Haha 1

Jag SKA inte behålla en valp, jag SKA inte behålla en valp, jag SKA inte .....

1 hour ago vandraren sa:

Jag SKA inte behålla en valp, jag SKA inte behålla en valp, jag SKA inte .....

Muahahaha fet chans att det inte sker  ungefär lika troligt som jag skulle komma hem å tanten hade köpt en taxvalp till mej 

Hehehe: den som har en lever får se....!?

Jag har pratat med fru Vandraren och hon lovade mig en tik på foder innan herr Vandraren behåller en till.....

• Like 1

Då får jag två ur kullen då.....

Jag SKA inte ta en valp, jag SKA inte ta en valp, jag SKA inte....

p.

• Like 2