Jump to content

Skottmöjligheter?

Andre´
 Share

Recommended Posts

Hej igen!

Jag har hund abstinens och har börjat fundera på en schillervalp,som jag tänkte i huvudsak ha till rävjakt. Jag jagar oftast helt ensam och har väl aldrig bedrivit någon seriösare rävjakt tidigare så därför undrar jag hur det är att jaga räv ensam med stövare,får man någon möjlighet till skott? kommer man kunna förflytta sig in i buktområdet?

Hej igen!

Jag har hund abstinens och har börjat fundera på en schillervalp,som jag tänkte i huvudsak ha till rävjakt. Jag jagar oftast helt ensam och har väl aldrig bedrivit någon seriösare rävjakt tidigare så därför undrar jag hur det är att jaga räv ensam med stövare,får man någon möjlighet till skott? kommer man kunna förflytta sig in i buktområdet?

Har extremt begänsad erfarenhet av rävjakt med stövare men mitt bidrag till din frågeställning är:

Många pass skyttar: man kan ställa tätt runt och stänga av ev flyktvägar för räven. Men för att bra jakt på en räv så får den absolut inte ana att det är folk i skogen, så det gäller att vara väldigt tyst när man går ut till pass och detta brukar vara svårt när man är många.

Få pass skyttar: svårare att stänga av alla pass. men lättare att ta sig ut tyst och inte skrämma eventuella rävar.

optimalt gissar jag är att vara ett fåtal jägare (4-6 stycken?) och att alla känner till marken väl och då kan man ställa runt lite glest på de bästa passen men ändå vara rörliga utan att det blir farligt rent skytte mässigt.

Ensam blir nog svårare,  men att det går att skjuta räv för stövare när man är ensam tvekar jag inte på, gäller bara att hitta rätt pass och ha en duktig hund som jagar lagom hårt och får räven att bukta.

om man jagar ensam och har hyfsad koll på olika rävgryt på marken så hade jag nog försökt få fram en bra grythund till att börja med. tror man har större chans att skjuta rävar vid ensamjakt med grythund än vid ensamjakt med stövare. ofta så går räven i gryt tillslut vid stövar jakt så då behöver man ändå en grythund. Men att få skjuta en räv efter ett bra stövar drev är svårslaget :smile: (kanske både en stövare och grythund är något att tänka på?) 

Ännu en med begränsad kunskap om detta!

De stövarjakter jag har varit med på så har hundföraren ofta kontakt tidigt i drevet!

Har själv skjutit räv redan vid väckskallen innan drevet startar när jag gått med hundförare som inte har haft markkännedom.

De flesta hundförare jag känner vill gärna ha ett drev först innan man skjuter räven (rätta mig gärna om jag har fel).

Är du ute efter att skjuta räven i första hand och höra klingande drev i andra hand så har du säkert en skapligt god chans att skjuta räv vid ensamjakt, har du dessutom god koll på gryten så är väl en förflyttning dit ett bra sätt att öka möjligheterna till nästa skottchans.

Du får komma ner hit o jaga lite istället. Så får du sällskap :)

Håller till utanför järkvissle/boda trakten där.

För övrigt så brukar uppfödaren till min schillerhane jaga själv. Han skjuter inte så mkt men det beror nog mer på vilja än möjlighet.

Är ute själv i stort sätt var gång med min. Men det är för att de är en unghund som inte är bra än.

Växt upp med stövare och stövarjakt.

Går utmärkt att jaga själv och skjuta oxå...

Gäller att ha hund som tar kalla slag och har stort sök.

Sen handlar det bara om att kunna marken, veta var passen är och gryten.

Bror hade för några år sen en stövare som vi sköt 18 rävar för fram till jul.

• Like 1

Jobbar mkt helger framöver resten av året. Därefter lugnar det sig lite. Just nu har jag dock ingen bra stövare men dee kommer förhoppningsvis ändra på sig