Hoppa till innehåll

Nytt luftgevär


Wopzis

Recommended Posts

!

Sen ska du ha Fx så måste du fixa antingen dämpare eller Shoudad pipa för ljudets skull. Odämpad Fx smäller faktiskt rätt friskt!

Nu har jag en dämpare till fx cyclone från Sako men helt tyst blir det inte. Men du behöver iaf inte hörselskydd med läge 3. Så dämpare till fx cyclone är bra men annan fx kanske har shroudad pipa som är lika bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag på att bolla mellan fx cyclon och Benjamin marauder. Cyclonen har ju ställbar kraft men Maraudern är tystare (från fabriken) om jag har förstått det rätt? Vad ligger Maraudern på för m/s? Det skulle inte vara så trevligt om det blev hål i taket på ladan!:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tak? Plåttak håller, blir en buckla på fullfräs. Var lite orolig ett tag med att skjuta mot glasfibertak men det höll det med. Smäller som fan i både plåten och glasfibertaken men det håller. Tegel.. där är jag mer osäker, anar att en direktträff kan spräcka en takpanna eventuellt. Men ofta skjuter man mot en fågel som tar ned hastigheten en smula.

 

Sen är det dags att du på allvar tar tag i licensfrågan.. du kan orera här hur mycket du vill och skriva tusen inlägg, ditt största problem är och förblir licensen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tak? Plåttak håller, blir en buckla på fullfräs. Var lite orolig ett tag med att skjuta mot glasfibertak men det höll det med. Smäller som fan i både plåten och glasfibertaken men det håller. Tegel.. där är jag mer osäker, anar att en direktträff kan spräcka en takpanna eventuellt. Men ofta skjuter man mot en fågel som tar ned hastigheten en smula.

Sen är det dags att du på allvar tar tag i licensfrågan.. du kan orera här hur mycket du vill och skriva tusen inlägg, ditt största problem är och förblir licensen.

Fick numret till bonden, och han sa att han inte ville ha hjälp med det:( Så det blir ingen licens för mig:( Men ska skaffa ett luftgevär endån. (I licensfritt utförande) vet någon om Maraudern i licensfritt utförande håller bra träffbilder, kanske 10-15m då ska jag bara skjuta tavlor på bakgården och kanske gå med i en skytteklubb!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strålande bra idé, kör hårt. Det skall gå att trimma en Mauruder att skjuta väldigt bra. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strålande bra idé, kör hårt. Det skall gå att trimma en Mauruder att skjuta väldigt bra. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Måste man inte ha licens för att trimma eller menar du att polisen aldrig ska få veta något?? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte trimma fart, det kräver tillstånd, trimma precision, det är trots allt i slutändan inte hur fort du har missat något, det enda som räknas är träffar. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte trimma fart, det kräver tillstånd, trimma precision, det är trots allt i slutändan inte hur fort du har missat något, det enda som räknas är träffar. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag förstår! Man vill ju träffa hål i hål på 10m ;) vilket antagligen inte kommer gå med Maraudern eller vad tror du?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ogster det är för att du misstar ett PCP med ett krutdrivet vapen, är det längre håll än säg 40 meter max är det alltid bättre med en 22lr/17 kaliber eller motsvarande.

Min uppfattning är att personer som kommer från luftsidan förvisso vet mer om att mecka och optimera PCP:er men även om de skjuter bra, vissa otroligt bra så brister det i horisont/omdöme. Bara för att man kan skjuta på väldigt långa håll, även i vind med så är båda luftvapen, sub .30 kalibrarna och kantantända kalibrar typ 22LR inte särskilt bra på avstånd över 70 meter, 17 kalibrarna undantagna, talar man 100 meter så är det bara att räkna på saken, en missbedömning av vind eller avstånd med 1 m/s eller 5 meter så missar man målet eller skadeskjutet viltet.

Men å andra sidan du förefaller veta detta.

Som praktiker är det viktigare med jämn effekt och lagom effekt utan strul än 100 meters kapacitet. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu tror jag inte riktigt du har nån koll alls på mig när du drar sånna där slutsatser.

Jag skulle aldrig skjuta på olämpliga avstånd enbart för att det är fysiskt möjligt vilket du verkar tro.

Självklart är 22lr bättre och 22-250 är ännu bättre men dom är ju helt olämpliga till inomhus jakt, ett luftgevär ska ses som ett komplement inget annat.

Vad är det för tak? Plåttak håller, blir en buckla på fullfräs. Var lite orolig ett tag med att skjuta mot glasfibertak men det höll det med. Smäller som fan i både plåten och glasfibertaken men det håller. Tegel.. där är jag mer osäker, anar att en direktträff kan spräcka en takpanna eventuellt. Men ofta skjuter man mot en fågel som tar ned hastigheten en smula.

Sen är det dags att du på allvar tar tag i licensfrågan.. du kan orera här hur mycket du vill och skriva tusen inlägg, ditt största problem är och förblir licensen.

Antingen har ni grova plåttak eller så har du dåligt med kräm i bössan ;)

Ett pcp i fullfart blåser utan minsta problem genom ett plåttak ( Jo jag har lärt mig det av misstag)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du jaga hål i hål på riktigt så faller dom flesta standardluftgevär ifrån iaf på jakten på 200 p på 10 m

Jag skojade bara när jag sa att jag ville skjuta hål i hål, men det går säkert med lite bättre grejer!:)

Har du själv något som skjuter hål i hål på 10m? Skulle vara intresserad om vad för bössa du har då? Intressant att veta vad andra har och skjuter med! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antingen har ni grova plåttak eller så har du dåligt med kräm i bössan ;)

Ett pcp i fullfart blåser utan minsta problem genom ett plåttak ( Jo jag har lärt mig det av misstag)

 

Det där var avgjort oroande.. måste lämna en reservation gällande glasfibertaket, där kan jag ha skjutit igenom..

 

Vet att jag dubbekollat flera gånger men jag har aldrig dragit igenom något tak. Möjligt att det beror på att jag dels träffar fågel först och dels lite längre avstånd (stora byggnader)? Alt grövre material i taket där jag skjutit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter med Feinwerkbau C60 som är skytteföreningens kan lova att dom presterar otroligt bra fast det är en instegsmodell som är väääällll använda  

skulle vara rätt kul å testa vapnet fastspänt i en bra rigg och se hur tight grupp det blir   minsta jag har presterat själv var en treskottsgruppering på runt över 6mm på provskotten men sen tappade jag stinget helt och presterade helt underbara 165 p av 200

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter med Feinwerkbau C60 som är skytteföreningens kan lova att dom presterar otroligt bra fast det är en instegsmodell som är väääällll använda

skulle vara rätt kul å testa vapnet fastspänt i en bra rigg och se hur tight grupp det blir minsta jag har presterat själv var en treskottsgruppering på runt över 6mm på provskotten men sen tappade jag stinget helt och presterade helt underbara 165 p av 200

Är det en pcp eller fjäder gevär? Är inte så insatt i luftgevärs världen men kan lite! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok nu, frågvis som jag är så har jag en till fråga :)

Någon av er som vet något annat en Benjamin Maraudern, i den prisklassen som man ska kolla på för skytte på bakgården och kanske de där jävla storråttorna som tuggar på elkablarna och som aldrig vill gå i fälla! ;) (skojar bara vet att man inte får jaga med ett 10j gevär)! Tack! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wopzis.. Du är inte speciellt bra kompis med Google va?  :biggrin:

 

Wopzis - tänk på att skjuta med jaktlicens för ett ostrypt luftgevär är friare än licens för målskjutning(ingen jakt).

 

Det blir liksom ingen olaglig jakt om du har rätt licens från början :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok nu, frågvis som jag är så har jag en till fråga :)

Någon av er som vet något annat en Benjamin Maraudern, i den prisklassen som man ska kolla på för skytte på bakgården och kanske de där jävla storråttorna som tuggar på elkablarna och som aldrig vill gå i fälla! ;) (skojar bara vet att man inte får jaga med ett 10j gevär)! Tack! :D

Ett .22 10j gevär fäller förvånansvärt stort vilt på moderata avstånd. Har använt det till avlivning av skadad fågel, vilket inte faller under jakt. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett .22 10j gevär fäller förvånansvärt stort vilt på moderata avstånd. Har använt det till avlivning av skadad fågel, vilket inte faller under jakt. ;)

Sonen skjuter mycket med min hatsan striker s! Han har "avlivat" lite råttor som gått i "fälla" men överlevt ;) storråttorna är inte roliga att ha! Tuggar sönder allt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är ett co2 gevär letar dock efter ett pcp dels för att slippa låna sen är co2 ett jävla jobb då det inte är små 12 grams tuber

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte riktigt du har nån koll alls på mig när du drar sånna där slutsatser.

Jag skulle aldrig skjuta på olämpliga avstånd enbart för att det är fysiskt möjligt vilket du verkar tro.

Självklart är 22lr bättre och 22-250 är ännu bättre men dom är ju helt olämpliga till inomhus jakt, ett luftgevär ska ses som ett komplement inget annat.

Antingen har ni grova plåttak eller så har du dåligt med kräm i bössan ;)

Ett pcp i fullfart blåser utan minsta problem genom ett plåttak ( Jo jag har lärt mig det av misstag)

 

Ogster- visst är du en och samma som dels skriver på Robsoft men även Luftvapen.info, jag tror nog att jag har läst väldigt mycket av vad du har skrivit historiskt,

 

men nu skall jag inte lägga det till grund för några vidare påståenden, 

 

vad jag anförde ovan kan ses som mer generellt, personer som började i luftvapen har en tendens att stanna kvar där och även om de är effektiva till mycket inom jakt så har de brister, de jag angett ovan. 

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fick numret till bonden, och han sa att han inte ville ha hjälp med det:( Så det blir ingen licens för mig:( Men ska skaffa ett luftgevär endån. (I licensfritt utförande) vet någon om Maraudern i licensfritt utförande håller bra träffbilder, kanske 10-15m då ska jag bara skjuta tavlor på bakgården och kanske gå med i en skytteklubb!

Har haft en Marauder i .22 och den går att tuna för att få väldigt bra precision med, både i licens och licensfritt. Tricket är att ställa hammarfjäder, slaglängd och flödesventil för att få jämn utgångshastighet över X antal skott. Att vrida upp effekten är enkelt, när du sökt licens. HN Barracuda, crosman Premier och JSB Exact gick väldigt bra i den. Det finns ett amerikansk forum som heter marauderairrifle.com där du kan läsa det mesta.

Köp tub o fyllkit från början. Man ruttnar snabbt på att pumpa. Branstationer fyller ibland, annars dykbutiker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...