Hoppa till innehåll

Jakt med tax


vandraren

Recommended Posts

Jagar du med tax? Passar du ofta för tax? Varför föredrar du tax?

Skriv berättelser, eller berätta om iakttagelser. Eftersom inte alla jagar med tax så finns mer att göra!

Skämt åsido: detta är en av mina favoritjaktformer, så vill här berätta för andra, höra andras berättelser/betraktelser/ funderingar osv. Jag är själv grön på detta, men heeeelt såld på taxjakt sen första upplevelsen! Detta ledde till att jag skaffade tax, vilket inte jag eller min familj ångrar!!

Låt höra:

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så skriver du bara för att du inte jagat med basset! ! [emoji6]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tips inför jakten:

Köp fläskfärs, frys in i bitar något större än golfboll. Lägg en boll i matskålen, fyll på med kokande vatten till halva skålen, mosa köttet, fyll på med kallt vatten, mosa med gaffel. Det är nu en ljummen sörja med kött och vatten. Servera kvällen före och frukost före jakt. Detta har gett strålande resultat! Hon är piggare under hela dagen, boostad med vätska, protein och fett. Har även gett det efter jakt, om det varit många drev. Bra för återhämtningen!

Detta har funkat perfa den period vi testat detta!

Alice kan "vägra" dricka före och under jakt, men nu är hon boostad med vatten, protein och fett!

Kan ibland även ges efter hårdare jakt.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Urban!

Jag har sett ljuset!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blev det ju livat!

Jagade idag: hon kom tebax till upptagsplatsen två gånger, dvs tre drev startades från samma ställe! Misstänker dovhjort....

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite ur form för tillfället.

 

men jag släppte Doris på annandagen. Upptag efter hundra meter och det brakar ut ur marken. Hämtar hundkräket och går in på ett annat ställe. Upptag direkt, buktar hela två varv innan det brakar åt h...vete.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blev det ju livat!

Jagade idag: hon kom tebax till upptagsplatsen två gånger, dvs tre drev startades från samma ställe! Misstänker dovhjort....

p.

Har ni ingen snö så ni kan tyda spåren?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hindar och kalvar körde hon runt med mellan jägarna. dom skuttade runt mellan enebuskarna i 40 minuter innan en kom åt att skjuta en hind. den lägger sig efter tio meter och när Doris kommer fram och ska börja lugga far den upp och iväg.

Inte utan att man blir avis på dina jaktmöjligheter!

Skovlarna kör runt bland buskarna men ger aldrig bra skottläge.

Som sagt: liiiite avis blir man

så det var bara att trycka ner henne i ryggsäcken.

Trots att de är jakthundar, så gör de sig bra i ryggan oxå..

Hade tassarna varit hela skulle hon fått fortsätta.

Lurig skare nu... Bra före med bra snö inne i skogen, hård skare där sol och vind kommit åt...

Jag och Doris satte oss och tittade på skovlarna

Oxå en syn!!

Fina bilder!

Vacker tjej!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bara för att göra dig ännu mer avis.

 

När jägaren sköt hinden stod en annan flock bara 100 meter därifrån, också hindar och kalvar.

 

Bra med grannar som begriper att dom måste ha minst en riktig jakthund med bland stöthundarna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara pilla i såret du....

Ev till mark med kron 2/1.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så frustrerande med frusna marker: skare och bomfrusen snö överallt..!!

Blir söndagen som var den sista jaktdagen för säsongen så avslutade hon bra! Mycket och väldigt självständigt sök! Fick till ett drev på ett ensamt dov som hon förföljde i 1.3 km, men söket var jättebra. Efter pausen låg hon ute i 1.5 timme med två kollar på mig på 40 och 80 m! Grymt! Har jobbat riktigt hårt med att göra riktigt lite!!! Dvs stå väldigt still!!

Men, men vi skall väl inte ge upp helt, vädret kan ju vända! Dock ser det mörkt ut för drevprovet vi skulle gå... Domaren har ringt två gånger och två gånger har vi tvingats ställa in...

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Nu kör vi igång tråden igen Taxoholics! Hittills bara två rättrogna och en retsticka i tråden, men jag tror det kommer sig nu.... Många fina kullar som gått i väg till huvudsakligen jägare borde ge ytterligare tryck på denna jaktform!

Skitjakt under premiärhelgen!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter i jaktstugan hos kompisen. 

Änna otrevligt här, tre drevrar, en konstig fyrvägskorsning och bara en tax. Och taxen är dessutom inte min. 

Jag får vänta till söndag innan jag släpper min. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kkjon!

grattis till 1500 inlägget, och det i tråden för DIG!

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taxen fick upp en liten bock ganska så direkt efter släpp. Men de skenade iväg 2 km sen så buktade det fint men tyvärr ingen avslut på det fina drevet. Men taxen fick motion iaf. Jag stod och plockade älgflugor nästan hela tiden :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp, nu är det igång!

Jagade lördag och söndag, med tre taxar. Drev och vila blandat. Rekommenderar verkligen att hitta en till hundförare, eller fler, att köra med. Har nu bildat ett litet nätverk med taxar, där vi kan bjuda på jakt hela dagen, på markerna. Man kan släppa en i taget, släppa en när det dönar iväg för en annan osv osv. Dessutom får de chans att ta igen sig, samt lära sig att inkallning inte innebär slut på jakt, utan bara en stunds vila...

Det blev några timmars drev totalt, med en fälld bock som resultat. Kunde/borde blivit fler, då passarna ofta stod rätt, men sinnen och reaktioner var ringrostiga....

 

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...