Hoppa till innehåll

Sugen på ny bössa, behöver lite åsikter


Takko

Recommended Posts

:huh: Hej, börjar bli lite sugen på att byta bössa under våren och behöver lite expertråd här. Har 2 studsare i klass 1, en Tikka 6,5 x 55 Continental M65 som får vara kvar och en Tikka M65 30-06 som jag funderar på att byta bort. Vad jag vill ha vet jag inte riktigt 100:a men har blivit sugen på något nytt. Ljuddämpare är ju en del som ligger o gnager samt kanske kaliber 308 med en kortare låda. Har gnuggat trådarna men man blir ju riktigt snurrig i denna världen då jag är hagelpangare i grund o botten. Ingen pipbytare i mitt fall men en smidig och välskjutande bössa som är lite lättare än continentalen är nog önskemålet. :ermm:

Kravspecen "kanske" ser ut så här:

Kaliber ej superviktig men snöat in lite på 308.

Ljuddämpare kanske inte vore fel.

Trä eller syntet, helst trä men inte superviktigt.

Inte för tung utan lätthanterlig.

Vettig slutstycksgång.

Ljudlös säkring.

Bra säkerhet i systemet.

Vettigt tryck.

Helst magasin.

Möjlighet till benstöd kanske inte är fel.

Behöver ej rosttrög pipa men funkar också.

En jäkla massa blaja som jag radade upp här men kom med råd och tycke på vilken pang som skulle ramla in på denna kravspec. Har ångest för att välja och egentligen vet jag inte varför jag skall byta bort den trogne vännen men känns som att det är dags :devil:

Kom med tips och motivera gärna :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om den inte måste va sprillans ny skulle jag nog kollat efter en Sako 75. Kryssmag, bra tryck, bra slutstycksgång, säkring som spärrar slagstiftet och plundringsknapp.

Edit: inte att förglömma den kaliber anpassade låda som blir smutt till en 308:a

Nog den enda bössa som kanske skulle kunna peta ut min Sako 75 SS i 6,5x55 är en Sako 75 SS i 308 med en extra pipa i 358 win och kanske en 6xc eller liknande....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om den inte måste va sprillans ny skulle jag nog kollat efter en Sako 75. Kryssmag, bra tryck, bra slutstycksgång, säkring som spärrar slagstiftet och plundringsknapp.

Behöver inte vara sprillans ny på något vis, låter ju vettigt det du nämner. Hur är Sakos nya modeller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara sprillans ny på något vis, låter ju vettigt det du nämner. Hur är Sakos nya modeller?

Hur nya modeller är får nog andra svara på. Min personliga känsla är att kvaliteten gick ner från 75 till 85 (produktionsoptimering som överallt annars) och min kropp samlirar inte med kolvarna på 85:orna. Men det är ju en smaksak som så mycket annat. Bäst är nog att du provar och får en egen uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mauser om man vill ha uppspänningstangent, annars Sauer. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mauser om man vill ha uppspänningstangent, annars Sauer. /Christian

Uppspänningstangenten låter ju onekligen bra ur säkerhetssynpunkt. Smidig eller osmidig i spänningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mauser M03 med uppspänningstangent, väldigt nöjd med den. Det är dock en pipbytare och den väger ca 3,5 kg då det är en stålskena som chassi och en bastant låda för upp till Elefantkaliber. Vill du ha något smidigare kan jag dock rekommendera Mauser M12 som är lättare men har inte uppspänningstangent. Avsevärt roligare byggkvalitet än T3 till likvärdig peng. T3 skjuter bra men är i min mening inte lika påkostad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mauser M03 med uppspänningstangent, väldigt nöjd med den. Det är dock en pipbytare och den väger ca 3,5 kg då det är en stålskena som chassi och en bastant låda för upp till Elefantkaliber. Vill du ha något smidigare kan jag dock rekommendera Mauser M12 som är lättare men har inte uppspänningstangent. Avsevärt roligare byggkvalitet än T3 till likvärdig peng. T3 skjuter bra men är i min mening inte lika påkostad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Uppspänningstangenten låter ju ganska ok men pipbytare går bort eftersom jag inte känner det behovet riktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får inte bättre bössa än din M65 för vettiga pengar

.30-06 Springfield gör precis det samma som en .308W + en liten aning till

Det är inga problem att ljuddämpa en .30-06 och det går även att ha benstöd på den

:30-06 går att korta pipan på med bevarad prestanda om du laddar med snabbare krut

Pengarna du spar på att inte byta bössa betalar en laddutrustning

I min värld håller du på att lösa ett "icke-problem"

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får inte bättre bössa än din M65 för vettiga pengar

.30-06 Springfield gör precis det samma som en .308W + en liten aning till

Det är inga problem att ljuddämpa en .30-06 och det går även att ha benstöd på den

:30-06 går att korta pipan på med bevarad prestanda om du laddar med snabbare krut

Pengarna du spar på att inte byta bössa betalar en laddutrustning

I min värld håller du på att lösa ett "icke-problem"

 

Håller med. Går det inte att "pipa" om 30-06 genom korta patronläget och gänga om pipan mot lådan. Men det kanske inte är så enkelt? :)

 

I om att båda är 7.62 men olika patronlängd.

 

//RmK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nu blir det grillor i huvudet. Ja det är väl lite så att det känns tokigt på något sätt men jag är ju förbaskat sugen på bössbyte. Har haft denna pjäs i många år och visst har den varit trogen och alltid levererat. Men visst kan man kanske gå på linjen med att fixa till den med ljuddämpare mm. Som sagt jag är ju hagelfantast när det gäller bössor och är inte 100: a påläst i denna värld. Jagar älg o gris med denna bössan och det kanske inte styrker ett bössbyte till 100%. Råbockarna tar jag hand om med continentalen. Men ändå, är otroligt sugen på att gradera upp garderoben även om det är vansinnigt. Om man nu diskuterar en budget också och säger att det är ok att slänga ut en 10-15 000 på ett byte, går det då inte hitta ett trevligare/bättre vapen? Riktmedel flyttas bara då jag har en unipoint som jag trivs med. På tal om laddutrustning så låter ju allt jäkligt roligt men känner som så att är det värt det i mitt fall? Skjuter lite på banan och lite råbocksjakt, grisjakt och älgjakten. Ser man till avlossade skott så är det inte många jaktskott även med drillingen inräknad. Har velat i denna punkt länge och vet fasen inte hur jag hittar ut.

Men om man nu skulle tänka på upprustning av nuvarande bössa, förslag?

Mer förslag på bössbyte med. Något skall hända nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än hålla med dansken!

Fast jag är ju lite färgad också.....

Har exakt samma konfiguration själv![emoji3]

Min 30-06 är dock lite kortad, då det är hundförarpangen.

Jag har haft rätt många vapen genom åren, men tror faktiskt inte jag kommer sitta så nöjd som nu......

Vad räknar du med att vinna genom att byta?

Det enda jag inte gillar med tikkorna är kolvarna, har en grs till contenitalen istället, och framtidsplanen för 30-06an är väl en smidig laminatkolv.

I övrigt ser jag ingen anledning till ett byte.....möjligtvis en pipbytare isf.

Tycker det låter som du har för mycket pengar över bara......lägg dom på en uppfräschning av tikkorna istället!! [emoji6]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte denna går att "få till" på en M65? Dom använder samma magasin

http://www.boydsgunstocks.com/FindAStock?Make=7G&Model=A85&Action=4C&Shape=04&Finish=1

Resten är redan klart, och så bra som det kan bli....

52 cm pipa, montera en ljuddämpare, ladda med URP krut....

Nemas problemas...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt, vilken kaliber har du på den?

 

Har ingen själv, kör på M65 och fallblock för egen del. En god vän har dock en Sauer 101 i 8X57JS med syntetstock. Mycket smidig bössa. Som redan påpekats är dock kvaliteten på M65 ypperlig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vet inte riktigt vad vinsten är egentligen. Det ena är ju att jag är sugen på en dämpare och sedan "inbillar" jag mig att det går att få en bättre bössa rent säkerhetsmässigt. Men som sagt när man får feber så är den inte lättbotad direkt. Snackas ju hit o dit om Blazer, Sako, Sauer, Mauser mm och att det är lite mer kvalitet i bössorna, men som sagt jag är ju inte rätt person till att utvärdera det till fullo. Om man skulle hotta upp tickan, har ni förslag,råd hur och var? Den är lite bortskämd med vissa patroner, en del går inte in i läget hur enkelt som helst (tar i lite).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den dag jag jagar lite mer klövvilt än jag gör idag så har jag lovat mig själv att jag ska ha fatt på en Merkel helix..

Provade en sån på skyttebio förra året och det var en enormt trevlig bekantskap..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den dag jag jagar lite mer klövvilt än jag gör idag så har jag lovat mig själv att jag ska ha fatt på en Merkel helix..

Provade en sån på skyttebio förra året och det var en enormt trevlig bekantskap..

Och jag har haft sönder två! En på Tullgarn åkte undan kvickt! Sen en på Virå. Dom blev glada! Att dem blev av med den!;-)

Annars var den skön att skjuta med.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...