Hoppa till innehåll

Allroundbyxor


JaktGripen

Recommended Posts

Har sedan tidigare några bra allroundbyxor av olika no-name-märken där det gemensamma är att de är lätta och i princip suger åt sig vatten som badsvampar. Är nu ute efter ett bar bra och tåliga byxor som klarar av att ta sig igenom tätningar utan att vare sig gå sönder eller för den delen bli genomblöta pga att granarna är blöta efter ett tidigare regn. 

 

Är det bara gore-tex eller liknande som gäller eller vad har ni på er vid rörlig jakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Canadabyxor den här årstiden som står emot bra med kyla o vind.

Rea på dom nu också. Hm! :sad:

https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-canada-byxa-8575.html

Dom håller värmen ner -20 utan långkallingar om man rör sig samtidigt men inte om du sitter stilla o sedan har jag mina kängor som nästan går upp till knäna.

Jag lägger benen utanpå stöveln för annars blir det knöligt på insidan när man remmar dom. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Canadabyxor den här årstiden som står emot bra med kyla o vind.

Rea på dom nu också. Hm! :sad:

https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-canada-byxa-8575.html

Dom håller värmen ner -20 utan långkallingar om man rör sig samtidigt men inte om du sitter stilla o sedan har jag mina kängor som nästan går upp till knäna.

Jag lägger benen utanpå stöveln för annars blir det knöligt på insidan när man remmar dom. :thumbsup:

 

Jag skulle nog "brinna upp" i dessa brallor...  :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog "brinna upp" i dessa brallor...  :wink:

 

Är dom för varma för dig? Dom är sköna i kylan nu o när man sitter på pass under älgjakten. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaxad bomull duger inte för att ta sig igenom planteringar torra. Skinn står emot så länge det står emot. Goretex håller vätan ute.

 

Jag går gärna i vaxade byxor men det gör jag endast torra dagar. Är det en blöt dag tar jag på mig membranbyxor. Jag har två varianter, ett par tvålagers som är bättre för varmare dagar samt ett par trelagers som är tyngre och passar för kallare dagar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är dom för varma för dig? Dom är sköna i kylan nu o när man sitter på pass under älgjakten. :thumbsup:

Absolut, inget tvivel om det. Funderar faktiskt på att skaffa ett par bättre byxor för vinterpass.

 

Men nu var det inte brallor för passjakt i Norrland som TS var ute efter.... :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut, inget tvivel om det. Funderar faktiskt på att skaffa ett par bättre byxor för vinterpass.

 

Men nu var det inte brallor för passjakt i Norrland som TS var ute efter.... :wink:

 

Skönt att inte behöva frysa. :thumbsup: Jaha o vad har Big Jim tänkt sig då för byxor?

Nej, det var det ju inte precis men med tanke på - i hela landet så var det mitt förslag.

-30,8 ute nu. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör nästan uteslutande med lundhags, haglöf hundförar typ av byxor. Förmodligen av den typ du kör med, tycker de är kanon då de torkar lika fort som de blir blöta. Givet senare på säsongen och kallare kan ett par membran åka på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går antingen med pfanner röda skyddsbyxor eller klättermusen Gleipner 2.0

Gleipner är inga membranbyxor men torkar snabbt och har förstärkning fram på benen, klarar buskar och skit bra. KL Megin har ännu bättre förstärkning ( kevlar) på utsatta ställen..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag  har 

https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-byxa-fjeld-mid.html

Bra billig, byxa, torkar snabbt, tål för pengarna mkt stryk.  Framförallt är dom helt ok i ruskväder!

Men, jag har några par att växla emellan, i olika skick, jag räknar ett par per säsong.. och då blir dom andra plan B, byxor, när man trampat ner sig till naveln i .... valfritt surhål

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...