Hoppa till innehåll

Girjas vann striden om fjälljakten


sos

Recommended Posts

18 hours ago Dansken sa:

Hur mycket är dessa renar egentligen "värda" för Sverige?

Det beror på hur man räknar...

Renslakt i kronor https://www.sametinget.se/statistik/ekonomi

Om bidragen  (+800 miljoner) https://www.nsd.se/insandare/rennaringen-och-bidragen-9777541.aspx

Om att väldigt få har lönsamt antal renar (som knappast balanserar -261 miljoner i bidrag (2008)) http://sourze.se/2008/09/27/renskotsel-som-naring---en-ren-myt__67235

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Regnar sa:

Det beror på hur man räknar...

Renslakt i kronor https://www.sametinget.se/statistik/ekonomi

Om bidragen  (+800 miljoner) https://www.nsd.se/insandare/rennaringen-och-bidragen-9777541.aspx

Om att väldigt få har lönsamt antal renar (som knappast balanserar -261 miljoner i bidrag (2008)) http://sourze.se/2008/09/27/renskotsel-som-naring---en-ren-myt__67235

 Så renslakten genererar alltså 120 miljoner per år och kostar 800 miljoner i bidrag? Lite komiskt i såna fall att det kallas för ett "riksintresse" ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastisk. 

Vila mer yrkesgrupper håller vi med konstgjord andning ?

Har väl både Val-harpunerare och Konungs-fogde långt tillbaka i släkten, kan inte jag få skattefinansiering att hålla det yrkena vid liv ? ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-23 at 14:32 Dansken sa:

Hur mycket är dessa renar egentligen "värda" för Sverige?

Om jag inte blir skjuten i sank nu, då lär det aldrig hända, men jag tar mig ändå friheten att vädra en tanke;

Kan man inte räkna värdet i annat än i rent ekonomiska termer !? Jag tänker att det är väl ändå rätt fantastiskt att vi har ett kulturarv i de nordiska länderna som den samiska kulturen faktiskt utgör ? Och då tänker jag inte enbart på de renskötande samerna, (som oftast refereras till, när man talar om samer), utan samer i ett vidare perspektiv, d v s skogs - och fiskesamer jämte de renskötande samerna, för att vara mer precis.

Dessutom utgör den samiska kulturen en turistmagnet i viss mån till de nordliga breddgraderna, precis som norrskenet gör (fast det är i o f s mest på vintern). Sameslöjd är ju vida känt och jag själv tycker mycket om just sameslöjd, även om det för det mesta ligger utom räckhåll för mig (rent ekonomiskt), för samerna vet att ta betalt för sina alster ?.

Men med det sagt, håller jag det inte uteslutet att den som har tjockast plånbok får tillträde till fjällvärldens jakt och fiskemöjlighet, det är väl som precis som med allting annat, antar jag !? 

Vi bör dock, innan vi målar fan på väggen, avvakta och beakta hur utvecklingen fortlöper och hur (i detta specifika fall ) Girjas sameby förvaltar detta. Jag är övertygad om att det följs med stort intresse ?.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är nog mer intresserade av att själva tjäna pengar på jakten än dom är av att renarna ska vara ostörda, så jakt lär ju fortsätta säljas. Problemet är väl mest att det antagligen blir mycket dyrare när det är en part som har monopol på jakten utan att ha något slags intresse av att alla får möjlighet att jaga som väl prisbilden på de tidigare jaktkorten ändå får indikera att staten har haft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago KJE81 sa:

Dom är nog mer intresserade av att själva tjäna pengar på jakten än dom är av att renarna ska vara ostörda.

Uppriktigt sagt så betvivlar jag det.

15 minutes ago KJE81 sa:

så jakt lär ju fortsätta säljas.

Så är det sannolikt.

15 minutes ago KJE81 sa:

Problemet är väl mest att det antagligen blir mycket dyrare när det är en part som har monopol på jakten utan att ha något slags intresse av att alla får möjlighet att jaga

Om utfallet blir sådant, får tiden utvisa, men låt mig dra en parallel; Jag blev erbjuden möjligheten att delta i ett jaktlag på Kobergs marker, närmare bestämt Högeås/Svalehults Jaktklubb vid Kobergs egendom, alternativt Aspås-Borydbergets Jaktklubb vid Kobergs egendom.

Kostnad; 25 000 - 30 000 kr / år. Varför skulle inte samma principer gälla i fjällvärlden, som på dessa områden, eller om man vänder på det, varför skall Kobergs få ta ut sådana höga arvoden, men inte Samerna !?

Nu är skillnaden i o f s den, att Girjas samebys marker tillhör staten och Kobergs är privat, men nu har det konstaterats (och slagits fast i högsta instans) att Girjas har rätten till jakt och fiske i renskötselområdet "av urminnes hävd", men rent principiellt !? Varför skall dom inte få lov att ta ut vilka avgifter dom vill, precis som Kobergs !?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Uppriktigt sagt så betvivlar jag det.

Så är det sannolikt.

Om utfallet blir sådant, får tiden utvisa, men låt mig dra en parallel; Jag blev erbjuden möjligheten att delta i ett jaktlag på Kobergs marker, närmare bestämt Högeås/Svalehults Jaktklubb vid Kobergs egendom, alternativt Aspås-Borydbergets Jaktklubb vid Kobergs egendom.

Kostnad; 25 000 - 30 000 kr / år. Varför skulle inte samma principer gälla i fjällvärlden, som på dessa områden, eller om man vänder på det, varför skall Kobergs få ta ut sådana höga arvoden, men inte Samerna !?

Nu är skillnaden i o f s den, att Girjas samebys marker tillhör staten och Kobergs är privat, men nu har det konstaterats (och slagits fast i högsta instans) att Girjas har rätten till jakt och fiske i renskötselområdet "av urminnes hävd", men rent principiellt !? Varför skall dom inte få lov att ta ut vilka avgifter dom vill, precis som Kobergs !?

 

Det är väl det som är problemet, att dom får ta ut vilka avgifter dom vill=dyrare än när jaktkorten såldes av länsstyrelsen.

Tror också att man får mer för pengarna på Kobergs marker, dvs inte bara ripjakt som ju är fallet med markerna som samebyn tydligen har jakträtten på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Det är väl det som är problemet, att dom får ta ut vilka avgifter dom vill=dyrare än när jaktkorten såldes av länsstyrelsen.

Jag hållet med dig i problembeskrivningen, men då kommer vi tillbaka till resonemanget runt Koberg.

1 hour ago KJE81 sa:

Tror också att man får mer för pengarna på Kobergs marker, dvs inte bara ripjakt som ju är fallet med markerna som samebyn tydligen har jakträtten på.

Sannoliktär det så, att du får ut mer på Kobers marker kvantitativt, men om man är ute efter kvantitet, då jagar man knappast Ripa eller andra typer av skogshöns ?.

Oaktat vilket, så är det en delikat fråga regeringen har fått i knät...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Jag hållet med dig i problembeskrivningen, men då kommer vi tillbaka till resonemanget runt Koberg.

Sannoliktär det så, att du får ut mer på Kobers marker kvantitativt, men om man är ute efter kvantitet, då jagar man knappast Ripa eller andra typer av skogshöns ?.

Oaktat vilket, så är det en delikat fråga regeringen har fått i knät...

Tänkte mer på att det nog är mer varierande jakt, fler arter, både fågel och klövdjur etc?

 

Frågan är om regeringen kan göra något åt det, domstolarna är ju oberoende, men jobbigt för staten är det helt klart. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltihopa är absurt. Bättre att avveckla renskötseln och plantera in vildren som man jagar istället på statens mark. Renägande samerna får väl fixa andra jobb likt alla andra medborgare i Sverige. Det verkar ju redan råda någon slags feodalsamhälle bland samerna och vilka som får bedriva rennäring och vilka som inte får. Vill man se vildren så får man dra till fjälls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago M-98 sa:

Alltihopa är absurt. Bättre att avveckla renskötseln och plantera in vildren som man jagar istället på statens mark. 

Om man tänker i dom banorna så är ju Vildrenen en art vi utrotat i Sverige så sent som 1890talet, varför har vi ingen skyldighet att återinföra och sedan skydda den till Gynnsam bevarandestatus så som vi gjort med andra arter ?

Borde vara ganska problemfritt att "låna" avelsmatriel från Norge som har relativt gott om dom.

Finland har väl Skogsvildren med i fria stammar om jag minns rätt.

Hade vi dom två arterna och hela Sverige att hysa Ulv så skulle tycket på Vargbältet lätta betydligt.

Men å andra sidan skull löshundsjakten i norr få stryka på foten och jag önskar ingen det vi fått på halsen här.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mig inte på juridik, men för en lekman känns detta som en Politisk dom snarare än en juridisk.

Hur kan äganderätten frångås på ett sådant sätt, och vad kommer det föra med sig på andra områden ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion att fiske och skogsamerna nu också vill ha rättigheterna till sina marker tillbaka, det kom väl inte som någon överraskning direkt och i o m att dom har en dom från HD i ryggen, är väl utgången lätt att se. 

Som sagt, en delikat fråga, det här. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MrT. sa:

Hörde på radion att fiske och skogsamerna nu också vill ha rättigheterna till sina marker tillbaka, det kom väl inte som någon överraskning direkt och i o m att dom har en dom från HD i ryggen, är väl utgången lätt att se. 

Som sagt, en delikat fråga, det här. 

Ja, lavinen verkar utlöst. :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Järven sa:

Ja, lavinen verkar utlöst. 

Jo, detta skall bli intressant att följa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-98 sa:

Bättre att avveckla renskötseln // Renägande samerna får väl fixa andra jobb likt alla andra medborgare i Sverige.

Det var väl att dra det lite väl långt !? Det handlar ju inte bara om renen, utan hela den samiska kulturen som är kopplad till renen, (om vi håller oss till de renägande samerna).

Är du bekant med termen folkmord !? För det blir väl det i förlängningen, om man tar ifrån samerna rätten att leva i enlighet med sin kultur.

Att dessutom påstå att bedriva rennäring inte är ett riktigt jobb, är som att påstå att vara bonde inte heller är ett riktigt jobb.

1 hour ago M-98 sa:

Det verkar ju redan råda någon slags feodalsamhälle bland samerna och vilka som får bedriva rennäring och vilka som inte får.

Detta är onekligen ett problem, men det är kanske något samerna själva skall lösa, utan inblandning av majoritetssamhället  !?

En intressant sak i sammanhanget är att jag en gång hörde en same säga att man kan inte bli same, man föds till same.

Dra en parallell till diskussionen om att kunna bli svensk, vilket alla kan bli, enligt rådande uppfattning. Har inte hört några omfattande protester mot påståendet att man inte "kan bli" same.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Om man tänker i dom banorna så är ju Vildrenen en art vi utrotat i Sverige så sent som 1890talet, varför har vi ingen skyldighet att återinföra och sedan skydda den till Gynnsam bevarandestatus så som vi gjort med andra arter ?

En intressant synpunkt och jag förstår att du syftar på vargen. Jag säger inte att du har fel, men var skall man dra gränsen någonstans, om man skall börja återinföra  arter som tidigare fanns i Sverige, men av olika anledningar inte finns kvar längre !? 

Jag tänker osökt då på insekter och växtmaterial, t ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago MrT. sa:

En intressant synpunkt och jag förstår att du syftar på vargen. Jag säger inte att du har fel, men var skall man dra gränsen någonstans, om man skall börja återinföra  arter som tidigare fanns i Sverige, men av olika anledningar inte finns kvar längre !? 

Jag tänker osökt då på insekter och växtmaterial, t ex.

Jag tänker bara på att vissa arter anses väldigt viktiga att bevara och i vissa fall även återinföra.

Bäver, Skarv, Varg, Örn, Utter, mf verkar ha högt bevarandevärde medans andra verkar det inte alls lika noga med som tex Vildren, Visent, vissa fåglar och reptiler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Järven sa:

Jag tänker bara på att vissa arter anses väldigt viktiga att bevara och i vissa fall även återinföra.

Bäver, Skarv, Varg, Örn, Utter, mf verkar ha högt bevarandevärde medans andra verkar det inte alls lika noga med som tex Vildren, Visent, vissa fåglar och reptiler.

Jo, så är det. Undrar vad det för tankegångar som ligger bakom besluten att vissa arter är viktigare än andra !?

Själv hade jag inte haft något emot att se Vincenter i de Svenska skogarna. Dom Europeiska Vincenterna lever ju en tynande tillvaro i Polen, om jag inte är felinformerad. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago MrT. sa:

Jo, så är det. Undrar vad det för tankegångar som ligger bakom besluten att vissa arter är viktigare än andra !?

Om man får vara lite konspiratorisk och lyssnar på vad magkänslan säger om vilken typ av folk som jobbar på våra viltvårdande myndigheter så kan man få för sig att det vi jägare gillar kommer rätt långt bak i kön och vice versa.

Lite med glimten i ögat men viss allvarston som ackompemang.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir det som förr så kommer en jaktvecka till fjälls att kosta mellan 50k och 75k kr. Fisket kan vi nog glömma till fjälls. Men vi får se vad Åkesson gör nästa val. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Nils l sa:

Blir det som förr så kommer en jaktvecka till fjälls att kosta mellan 50k och 75k kr.

Det är ju naturligtvis fullständigt oacceptabelt  !!

25 minutes ago Nils l sa:

Men vi får se vad Åkesson gör nästa val. 

Och vad åsyftar du att han skulle kunna göra i denna frågan !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Hörde på radion att fiske och skogsamerna nu också vill ha rättigheterna till sina marker tillbaka, det kom väl inte som någon överraskning direkt och i o m att dom har en dom från HD i ryggen, är väl utgången lätt att se. 

Som sagt, en delikat fråga, det här. 

Den stora skillnaden är att Jakt- och fiskesamerna är som jag antar att du hänvisar till, iaf är det vad jag hittat när jag sökt, är ett samepolitiskt parti för samer som inte är renskötare. Alla är givetvis välkomna men absoluta lejonparten är icke renägande.

För de samerna är det klurigare att dels få en geografisk enighet, de är ju utspridda över hela sapmie och till del även resten av Sverige, dels så är de inte alltid så väl sedda av samebyarna så deras upprätthållande av sin kultur  motarbetas ibland.

Som ni ser så bara denna korta text lyfter ytterligare ett flertal konflikter i olika grader av aktivitet som kommer att stötas, blötas och tjafsas om säkert i 30 eller 300 år till.

I egenintresse följs utvecklingen ganska noga, jag har tyvärr lågt hopp om att det kommer att bli klara fördelar för min del.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...