Hoppa till innehåll

36:gram i lite olika kombinationer


culot

Recommended Posts

Jag funderar på att göra en liknande test med 36g som jag gjorde med 34g laddningarna,

Krutet kommer bli till en början Vectan A1SP , kanske jag gör ett försök med VV 340 som trots vad

Italienarna säger så hävdar VV att det är ett 36g krut, har även fått tryckskjutna data från Finland av 36g/N340 .

Nu är det idag med de goda komponenter man har tillgängligt faktiskt " svårt" att göra en 36:a

Som är helt kass, dock så är bössorna individer och hanteras av individer på olika avstånd.

Det jag har att tillgå förutom krut är i hylsväg Fiocchi EVO 616 , Cheddite cx2000 , Nobel sport 686

Nobel sport 688 , RIO Piston-G . Jag har även gamla typen av Fiocchi med grå bottenpropp utan tdh,

Så där kan jag välja av de hattar jag köpt i 100 askar , NS686,688,cx2000 ,cx1000 , piston-G.

36:g brukar kräva en förladdning av stl 17-18-19 typ

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ja det har inte hänt mycke med den här tråden ...  Men igår hände nåt skojsigt :D 

Jag idkade lite Trading med en trevlig Nordmann så nu finns ett antal burkar IMR 800-X i min närhet B)

Så det första som kommer testas är VV 340  och nämnda 800-X krut,  undrar om jag inte ska köra lite 

" ICA Basic "  och använda RIO hylsa som är en  i sammanhanget prisvärd " billig" hylsa . 

Det kan vara frestande att köra på säka kort som SuperG förladdning, men den skjuter bra med nästan va fan som helst 

Så det blir nog Z2M18 eller 21 beroende på volymen i VV 340 och 800-X , 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte Blue dot men Longshot 

det sistnämda är väl rätt modernt? Tror det var anledningen till att 4756 las ner , jag laddade med Blue dot

på nittiotalet då Walter borg sålde . Blue dot finns 

däremot i Norge och är hyffsat prisvärt för att va 

jänkekrut . Det 800-X jag nämner ovan är inte alls 

dumt till 16 B)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago sidelock sa:

Är du ägare till de klassiska Blue Dot och Long Shot med? :cool:

Har du behov av tung laddning i 16 ?  Hade jag ett sprillans fjäder och friktionsringset i min A5 /16 så hade jag nog 

testat lite tyngre grejer i 16 nu tycker jag att det inte är nån större vits att gå över 32g även om jänkarna laddar 35gram i 16 

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago sidelock sa:

Är du ägare till de klassiska Blue Dot och Long Shot med? :cool:

Jag tror jag sålde mitt Blue dot till 590A1  som han heter på grannkanalen.. 

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago culot sa:

Har du behov av tung laddning i 16 ?  Hade jag ett sprillans fjäder och friktionsringset i min A5 /16 så hade jag nog 

testat lite tyngre grejer i 16 nu tycker jag att det inte är nån större vits att gå över 32g även om jänkarna laddar 35gram i 16 

 

/ P

Nej det känner jag inget behov av, 30g eller så räcker nog åt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Hur ser det ut med att lura fram Steel då? Herco?

Herco tror jag inte Men STEEL borde gå att beställa om inte annat.   Jaguar 16 stål kan ju lätt plankas , dock inte för 1,80:- 

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska förtydliga !  man kan använda rejält tröga krut till lätta laddningar och få sjuk fart med låga tryck 

Vi snackar runt 500 ms , dock består det alltid av en rejäl slatt för hagelvikten trögt krut . 

I italien kallas förfarandet " Controdose "  och  vad jänkarna kallar det för vet jag inte då dom är ibland 

hyfsat knäppa när det ska laddas hagel.  

Sen är det typ samma förfarande när man sätter sjuk snurr på stål i staterna , men vad det är för vits 

att peta i ca 3,0gram krut till en 24-25grams laddning för att den peta iväg med 600ms vete fan.

Jag g testade ett par 500++  stålisar jag petat ihop på EU trapen  och det går lika bra att bomma med dom som med 

Steelmax :P        

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tröck ihop 5 x 5 st igår kväll ,   kryxet är att  både 340 och  800-X är låga i volym. 

Sen är 800-X ett helvete att dosera då dom ser ut som stora " kakor "  

För 340 så vart det SuperG 19 som förladdning , och 800-X drog en  Z2M-21 faktiskt .

 

340 receptet kallade på 2,0x36  men jag sejfade på 1,90x36  ( 340 är en dröm att dosera) 

800-X  receptet  var jag mer säker på då det kom fr italien  och Gianni Paci  så det vart 1,75 x 36

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago sidelock sa:

Hur ser det ut med att lura fram Steel då? Herco?

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/krutt/alliant   Ser mörkt ut Blue dot finns däremot 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/krutt/imr   IMR har dom gott om , och frågan ä om 4756 är restlager 

Då det inte finns i staterna längre ( iaf vad de säger ) 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/krutt/hodgdon   Longshot finns i större förpackning 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett att en del använder skopor och doserar hagelkrut baserat på volym efter en provvägning, kanske funkar bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lär funka sämre , däremot finns det krut som tål stora variationer och ändå 

ger hyffsat lika prestanda , dock är dessa kruter inte vanliga i Sverige 

 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var ute för lite test av 36g laddningar på skjutbanan + lite i 16  men allt gick åt H-E  ! 

Först var batteriet till Magnetospeed V3  kronon  slut + att  reservbatteriet sönder korroderat ..

Sen indikerade både laddningen m 800-X och VV 340 att trycket var högt , VV laddningen hade jag fått av en finne 

och dom är ju förvisso inte blyga som sina svenska grannar så det borde jag förstått, men 1,90x36 med den lot:en  var to much ! 

800-x laddningen  tror jag vart för kort i höjd för jag märkte stor skillnad fr 57.6-58mm  ( 57,6 hoppa thd ut ) 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Living on the edge, :)

http://www.unlimitedammo.fi/lyijy.html

Ger en del data för 340 krutet, jag skulle nog säga spontant att runt 1,7-1,8 är max om man inte kör de finska laddningarna i amerikanska hylsor som anges på länken ovan. Verkar vara väldigt ineffektiva laddningar. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Christian N sa:

Living on the edge, :)

http://www.unlimitedammo.fi/lyijy.html

Ger en del data för 340 krutet, jag skulle nog säga spontant att runt 1,7-1,8 är max om man inte kör de finska laddningarna i amerikanska hylsor som anges på länken ovan. Verkar vara väldigt ineffektiva laddningar. /C

Grejen är att receptet kallade på 2.0x36 :wacko: men jag vet att Frank på Gyttorp på min fråga varför dom inte använde 340 svarade att det inte är stabilt mellan batcher. Sen verkar alla data fr unlimit ammo vara dragna till max för ingen 36g jag kört med Vectan A1sp har stött så förbenat , och då har även fartena vart runt 430ms+  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så är helt klart fallet, finnarna laddar så att till och med friska tänder håller på att falla ur, 

men du får väl backa en del, börja om på 1,65 kanske och se om det går att köra till 1.75~ish. Jag vill tro och hoppas att det går att ladda 340 till bra farter och med stabila laddningar så att det finns krut mer nära till hands för oss. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Christian N sa:

Så är helt klart fallet, finnarna laddar så att till och med friska tänder håller på att falla ur, 

men du får väl backa en del, börja om på 1,65 kanske och se om det går att köra till 1.75~ish. Jag vill tro och hoppas att det går att ladda 340 till bra farter och med stabila laddningar så att det finns krut mer nära till hands för oss. /C

Grejen är att jag laddat samma krut för länge sedan med 1,90x38 , tror laddningarna ligger 

på Robsft hageldata. Krutet kan ha förvarats lite väl torrt och varmt , men jag ska gå 

ner för dom kändes typ som Fiocchi pluggen jag prova för ett tag sen :-/ 

jag provade även en 36 A1SP laddning m papp för att planka gla Gyttorp blå

1,80x36 kastade hylsan 4 m 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag testade en nedbantad  till 1,65x 36g m 800-X idag och den kändes fortfarande 

rapp men inte hysterisk, och man måste vara noga m höjden .

lite förvånad är jag över att 800-X inte ger den tunga rekylen jag förväntar mig av ett

dubbelbaskrut , tyvärr fick jag ingen juste mätning av farten .

 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hei! Testade lite treffbilder med 800x i helgen!

616, fiocchi t2,1,70-36 z2m 21 #6 supernickel ,58

616,gordon system 1,75-36 sg19 #5 bly ,58

gir fine treffbilder 5/10 choke 35m 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du kunnat testa Farten ?   Gick det bra att få ur Tändhatten på Gordonhylsorna ?? 

Hur kändes rekylen i Gordon jmf med   Fiocchi ?   

Du får lägga upp en bild på träffbilderna :)

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ikke fått ordnet meg chronograf enda så fikk ikke målt fart....gikk greit å få ut tennhettene med en tynn dor...

jeg mener gordon med 1,75 var ganske lik fiocchi 1,70... Vanskelig å si egntlig da...pappen til treffbilderna ligger igjen på skjutbanen.... 

Var mye jamnere med supernickel hagl....

sparer resten av supernickel til jakten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...