Hoppa till innehåll

När ryssen kommer...är ni redo?


MKJ

Recommended Posts

http://www.atl.nu/lantbruk/finland-redo-vid-kris

 

Jag är bondgrabb och har hela mitt liv utbildat mig/jobbat nära den livsmedelsförsörjande näringen. Ser med viss avund hur finnarna förbereder sig i det tysta, samtidigt som vi god fart monterar ner vårt eget samhälle beträffande självförsörjning. Stängda gränser får inom en vecka sådana konsekvenser som vi inte sett sedan ransoneringstiden.

 

Jag har också sett konflikthärdar i civiliserade samhällen på nära håll. Uppdraget som sådant var mycket kopplat till basförsörjning av förnödenheter samt att upprätthålla samhället så att inte anarki utbröt, gick så där i mellanåt men jag vet vad människor under stor press kan utsätta andra för då jag sett det.

 

Vårt svenska samhälle är otroligt bräckligt, sätt dig i en bilkö så ser du vad människan är kapabel till för att man riskerar bli 5 minuter sen till barnens fotbollsträning. Tänk dig samma dåre utan mat i en vecka....

 

Mörkt intro men lider pga detta av en paranojja light. Jag kommer inte svälta och inte på annat sett heller gå under för att jag står helt oförberedd, likt en ekorre hamstrar jag basvaror som drivmedel, ved, konserver, sjukvårdsgrejor, ammunition etc.

 

Det är inte av gigantiska mått och allt omsätts vartefter men vad gör ni själva? Vad tar ni er till om strömmen går, när inte vattnet kommer ur kranen och toaletten inte går att spola? Kan ni salta kött och har ni tillgång till ett eget potatisland? :smile:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har alltid hävdat att ett lands köttproduktion är en del av civilförsvaret och det ska inte redovisas för främmande makt som vi nu gör inför EU. Att göra så borde vara belagt med samma straff som grovt spionage. Nu lägger vi ner allt småskaligt jorbruk och låter vargplågan breda ut sig. Om vi inte haft det jordbruk vi hade under första och andra världskriget så hade vi svält ihjäl. Jag har ett litet skogsbruk tillsammans med syskonen där det finns möjlighet att odla gröda så att det täcker året. Har faktiskt funderingar på att köpa på mig några kW solpaneleffekt förutom de 400W som jag installerat i mammas sommarstuga för att kunna driva en frys i ett krisläge. Jag ser var det barkar men hoppas att jag slipper vara med när det smäller ordentligt. Som sann norrlänning så är frysen så gott som alltid full. Där syns skillnaden tydligt mot södra sverige där man på sin höjd har ett frysfack med ett paket glass och några gorby panpizzor om det krisar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope, jag är ingen prepper. Inte redo alls, på det sättet. Däremot ganska välutrustad och kompetent när det gäller spritkök, vattendunkar och primitiv matlagning. Sommarstugan några mil bort är helt självgående utan el om man vill, med jordkällare, bäck med bra vatten, vedspis och utedass.

 

Det är det ena, det andra, som är ett större och viktigare problem du adresserar är den nationella förmågan att klara sig på inhemsk produktion. Där har landets politiker kört i diket för många årtionden sedan. Den sammanlagda bilden av lantbrukspolitik, skogsvårdspolitik, naturvårdspolitik, småföretagarpolitik, djurskyddsregler/matproduktion/import, militär politik inklusive synen på försvar, hemvärn, civila skytterörelsen etc etc gör mig riktigt förtvivlad ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag hinner åka till gården så man inte blir kvar i stan så... Ammunition, kulor, krut, båt och fisknät finns. Vedspis finns men inte inkopplad... Veden skulle räcka över ett år. Även för värme! Stallet och spiltorna är dock tomma...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Manfår väl köpa sig ett par renar från koncessionssamebyn här i Kalix så att man har kött.

En del fiskeredskap finns kvar så matväg ska man klara sig o så även ammo till byssorna.

Kojan står på övervintring just nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir nästan värre om detta går igenom o EU gk det hela o ge Kina marknadsekonomisk status. :verymad: Undergången för svensk stålnäring.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6364448

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

Samma här! Detta land och dess styre är inget att vara rädd om öht...

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

för tillfället så tillåter inte min bostad att jag sammlar på mig så hemskt mycke ;) så jag nöjer mig med att hålla min byssa och mina fiske redskap i trim å har ett bälte med smått å gott redo ;P nån prepper kommer jag nog aldrig att bli men jag är nyfiken av mig så jag läser en hel del å försöker i största möjliga mån praktisera de jag läst om (det är för övrigt ett stort intresse hos mig) ^^ just nu så håller jag på att läsa om gammeldags jordbruk :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Solpaneler är min nästa investering också, de är idag prisvärda och bara att smälla upp på uthuset i söderläge. Har idag ett litet och extremt snålt bensinelverk men solpaneler är förstås bättre.

 

Har en grävd brunn med ursprunglig handpump på gården. 

 

Beträffande drivmedel så har jag ett 200l fotogenfat med diesel som alltid är fullt, vartefter jag tankar en traktor så fyller jag på med nytt. 60 liter aspen 4t finns alltid hemma. Andra saker i moblager är stearinljus och fotogen och grovsalt. Konserver finns nog så vi kan leva på det i ett halvår. 

 

Men det viktigaste av allt är jordkällaren, håller kylskåpstemp 3-8 grader året runt. 

 

Om jag erkänner att jag har en akut inköpslista klar för om det börjar dra ihop sig så är stofilprofilen fulländad. :wink:

Alltid bra att vara förberedd men solpaneler är ingen viktig överlevnads pryl för mig. Visst toppen till lyse och ladda små el prylar men har det i stugan men skulle överleva minst lika länge utan ;) Att man har murstock och möjlighet att elda är den viktiga biten resten man lösas när man måste för mig :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut Lars, blir det kris på vintern så flyttar vi ut i gäststugan (Brokeback), 30m2, välisolerat och en stor roslagsspis som är lätt att elda.

 

Tror dock att ha möjligheten att ladda kommunikativ utrustning är värdefullt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tänkte passa på att tipsa om en sida som passar i denna tråden imo ;) survivalistboards.com är en sida med de mesta som kan intresera hoppas jag på dem har även en gör de själv tråd som tipsar om hur man kan tillverka allt från tändstickor till värmekällor osv ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill till att folk läser på innan nätet släcks ner isf. :wink:  Farmors gamla handbok i självhushållning kan bli guld värld.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt med stollar! Tanken att bunkra har infunnits sig ibland men stannat där, vi reder oss någon vecka som det ser ut nu. Har däremot varit mer inne på att ha en grabväska om det skulle skita sig big time, den vore rolig med bara att planera den.

Hela västeuropa ser nog lika illa ut, öst däremot lever nog långt närmare nåt sorts grundläggande.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ visst är de så tryck är alltid bäst ;) men jag tänkte att den sidan kanske kunde intresera folket på de här forumet och att dem isin tur kan sprida de vidare osv ^^ och som man brukar säga kunskap är alltid bra att ha ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

strävhår BOB bags är de bara att googla på så kanske du får nå ideer ;) hahah jupp visst är de uppfriskande med stollar ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

strävhår BOB bags är de bara att googla på så kanske du får nå ideer ;) hahah jupp visst är de uppfriskande med stollar ;)

Ja du Lynx, det kanske är dags att skrida till verket. Tänk bara vad spännande att införliva sambon i tankebanorna :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst känns det smått stolligt och avlägset, men dagens urbaniserade samhälle skulle nog kollapsa rätt fort utan tex ström!

Inte många som idag klarar att göra det nybyggarna gjorde packa en ryggsäck och dra iväg och bygga upp ett nytt hem :woot:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars tyvär så har vi blivit läskigt beroende av ström och mycke av den kunskapen har tyvär gått förlorad,,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

undra egentligen hur många procent av befolkningen som ens kan de mest grundälggande sakerna för att överleva? tror det är väldigt många som har noll koll. men hade varit kul att veta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

undra egentligen hur många procent av befolkningen som ens kan de mest grundälggande sakerna för att överleva? tror det är väldigt många som har noll koll. men hade varit kul att veta

Som när en del inte ens kan skita på utedass, än mindre på en pinne.

Slå ihjäl det jag skall äta?! Hellre svälter jag :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det säkert bra att ha massa mat å konstiga prylar som stillar nått sorts samlingsbehov men det viktigaste är kunskap och beväpning så vid en fullskalig ryssattack tar jag med familjen till sommarstugan och fyller en släpkärra med gamlingar från olika ålderdomshem för utan google kan jag knappt nått vilket man knappast kan säga om våra äldre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För många år sen ville Mogens Glistrup avskaffa det Danska försvaret och ersätta det med en automatisk telefonsvarare som sa på Ryska: "Vi ger oss"

Därigenom skulle vi kunna spara mycket pengar till annat.

Så här är det: Vill Ryssen ta oss så tar han oss..

Vad spelar det för roll att det står en nedkrympt mini arme' i ett Lilleputt land och skjuter med automatkarbiner mot Ryssen om han kommer tromlande in?

Preppa?

Jag tror att om man preppar mot något då händer det något annat. Det lärde jag mig på mina år med motorcyklar: Har man laglappar, bensinslang och buntband med skulle man behövt nya tändstift och brytarspetsar i stället när hojen stannar...

Hålla huvudet kallt: tanke, påhittelighet och händighet kommer att bli viktigare den dagen..

Jag tar det lugnt och ser vad som händer.. När det är dags är det dags

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...