Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kul tråd![emoji3]

Känner mig skapligt trygg. ..

Kör redan idag värme genom braskamin och köksspis.

Vatten..... Har en gammal grävd brunn kvar.

Jordkällare.... Of course! Dessutom nymålad i vitt, tack vare inspiration från någon tråd på forumet.

Potatisland..... Tyvärr för dålig jord, fast å andra sidan har jag fri tillgång till vassrötter för kolhydratintaget 120m från tomten.

Skog med vilt....check.

Ammo......rcbs redo.... Check

Hundar....om dom är hela.....!?[emoji6]

Känns som att det enda som krävs för ett års överlevnad är ett gäng aa batterier till hundpejlen, då dacke har lite halvkasst skall![emoji6] [emoji6]

Posted

Läs en bra bok. Stjärnklart av Wilderäng (?). Får vem som helst att bli prepper

• Like 1
Posted

Solpaneler är min nästa investering också, de är idag prisvärda och bara att smälla upp på uthuset i söderläge. Har idag ett litet och extremt snålt bensinelverk men solpaneler är förstås bättre.

Har en grävd brunn med ursprunglig handpump på gården. 

Beträffande drivmedel så har jag ett 200l fotogenfat med diesel som alltid är fullt, vartefter jag tankar en traktor så fyller jag på med nytt. 60 liter aspen 4t finns alltid hemma. Andra saker i moblager är stearinljus, fotogen och grovsalt. Konserver finns nog så vi kan leva på det i ett halvår. 

Men det viktigaste av allt är jordkällaren, håller kylskåpstemp 3-8 grader året runt. 

Om jag erkänner att jag har en akut inköpslista klar för om det börjar dra ihop sig så är stofilprofilen fulländad. :wink:

Började funder på hur det ligger till med solpaneler egentligen. Behöver man bygglov för att smälla upp solpaneler på taket till huset eller någon ekonomibyggnad?

Huruvida det råder krav på bygglov för själva ekonomibyggnaderna på en lantbruksfastighet är väl något av en gråzonen vad jag kan begripa, så detta lär väl inte vara enklare.

Någon som har koll?

MVH

Alias

Posted

Började funder på hur det ligger till med solpaneler egentligen. Behöver man bygglov för att smälla upp solpaneler på taket till huset eller någon ekonomibyggnad?

Huruvida det råder krav på bygglov för själva ekonomibyggnaderna på en lantbruksfastighet är väl något av en gråzonen vad jag kan begripa, så detta lär väl inte vara enklare.

Någon som har koll?

MVH

Alias

En survivor med bygglov!
Posted

För många år sen ville Mogens Glistrup avskaffa det Danska försvaret och ersätta det med en automatisk telefonsvarare som sa på Ryska: "Vi ger oss"

Därigenom skulle vi kunna spara mycket pengar till annat.

Så här är det: Vill Ryssen ta oss så tar han oss..

Vad spelar det för roll att det står en nedkrympt mini arme' i ett Lilleputt land och skjuter med automatkarbiner mot Ryssen om han kommer tromlande in?

Preppa?

Jag tror att om man preppar mot något då händer det något annat. Det lärde jag mig på mina år med motorcyklar: Har man laglappar, bensinslang och buntband med skulle man behövt nya tändstift och brytarspetsar i stället när hojen stannar...

Hålla huvudet kallt: tanke, påhittelighet och händighet kommer att bli viktigare den dagen..

Jag tar det lugnt och ser vad som händer.. När det är dags är det dags

skulle det vara så att ryssen vill ta Sverige så gör dom det, där håller jag med dig. men finns andra länder som troligtvis inte bara kommer att lägga sig platt och problemet är ju att vi klarar oss inte utan mat import mer än max en vecka. och att import av ström, mat och andra nödvändigheter skulle flyta på som vanligt vid ett eventuellt krig har jag svårt tro. att inte vara förberedd överhuvudtaget på någon form av kris situation, skulle jag mer vilja likna med att försöka starta motorcykeln på tom tank. för allt kan hända men oavsett vad som händer så kommer man alltid att behöva mat,vatten och värme :thumbsup: räcker ju gott att se till så man har lite konserver, ljus, tändstickor och vatten hemma så klarar man sig de första dagarna tills man fått lite grepp om situationen.  :smile:        

Posted

Några kilowatt solpaneler på ett södertak och en omformare kan sänka elräkningen med styvt två kr timmen. Återbetalningstiden blir ca tjugo år med dagens elpris. Däremot slipper man sitta i mörkret och blinka vid strömavbrott. Med en hyfsad batteribank så snurrar cirkulationspumpen infinity. Så även om det inte är Putin som blir trött på att lilla Sverige gläfser som en dvärgpudel mot en rottis så kan det vara bra att ha. Men bara den utrustning som normalt ligger i min bil kan få den mest inbitne preppern att nicka gillande. Såg, yxa, extrakläder, eldstål och så vidare är helt normalt att ha i bagaget.

• Like 2
Posted

När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

Förväntad livslängd för en rysk man är 63år... 3år mindre än i Irak och Nordkorea.

Posted

Prylar och konserver mm mm är väl egentligen bara konstgjordandning en stund. Goda kunskaper fysik och ett bra pannben är långt viktigare, tror många skulle förvånas hur mycket dem klarar. Överlevnadsinstinkten är väldigt stark hos dem flesta

Håller helt med! Det viktigaste sitter innan för pannbenet. Att bara tänkt tanken är första steget åt rätt håll. Vi fick ett litet test vid Gudrun stormen. Är ganska tydligt att med lite sunt förnuft kommer man långt de första 72 timmarna. Vatten o värme är det basala. Matförråd underlättar och resten är mer för att skapa en bekvämare tillvaro.

Tror många klarar de första dygnen i en kris, vilket nog är det troligaste scenariot. Pratar vi veckor blir saken en annan..

• Like 1
Posted

Är det bara en själv man har att bry sig om är det väl en sak, finns barn i hemmet lär man tänka ett steg till.

Posted

När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

vi har ryssar här på jobbet. dom håller inte med dig.

• Like 2
Posted

själv har jag det man behöver för ca 2 veckor. jobbet har skolat en, beredskap är ett omfattande ord som innebär allt från strategi till mat på bordet.

har flera elverk, bränsle mm jag behöver för ett par veckor. vedvärme likaså, där klarar jag vintern om det behövs, så länge jag får igång cirkpumpen 2 timmar per dag. har inverter till det.

(har gasolspis för 1 år)

det jag inte skäms för är den välutvecklade tjuvjakt jag kommer bedriva i ett sånt läge :) (skämt med lite allvar)

mat har vi hemma, odla själv gör vi också, kan ta cykeln till allt jag behöver inkl föräldrar mm.

Det jag inte har är tillräckligt med djurfoder. till hästar, hundar och katter. där går det torrt på 2 veckor.

på mitt jobb så har vi pratat om det (arbetet för en in på sådant) och sekreterarens uttalande glömmer jag aldrig:

"jag tänker flytta hem till kalle för där vet jag finns mat".

det vittnar om oförmågan hos många och de riktiga problemen jag kommer få (när jag inte delar med mig).

Posted

MKJ,

Jag tycker det är en bra/kul tråd.

Tänker på alla som tittar på mig här på Sjukhuset mitt i malmö på lunchen och det ANTAL gånger de frågat:

"vad äter du?"

man har genom åren svarat ; "kanin, gås, hare, vildsvin, duva, råka, anka, hjort, älg, rådjur...." och i de flesta fall rynkar folk på näsan. det är ju inte äckligt för jag äter ju det. jag är rätt petig.

det har gått så långt att statsmänniskan sorterar redan vid namnet på det djur som man äter och inte smaken på maten.

Eftersom jag/vi jobbat mycket med MSB så vet man idag att stor del av en kris med matproblem kommer förstärkas med att folk inte vill äta vissa saker. Och dom kommer hålla fast vid det. så långt har det gått, det vet jag. Vissa saker äter inte folk längre och svälter hellre den dagen.

En person, min närmsta kollega är dock tvärtemot övriga och vill även ha vilt som han gör vid själv om jag får över. Hans föräldrar är överläkare båda två, men han har köpt större frys nu ;)

• Like 1
Posted

Du ozzian jag tror inte veganer smakar så gott pga alla lattes och smoothis dom dricker konstant

• Like 1
Posted

Jag tror på att sitta still första veckan. Och den klarar jag nog utan problem. Dilemmat är barnen. 

Gissar på när bränslebristen gör sig påmind så kommer det stora kaoset. 

Försvinner strömmen klarar jag nog matlagningen någon/några veckor. Men annars klarar nog frysen någon månad.

Någon kommer ta hand om mig , itshtf.

Problemet blir nog xfrun,barn,hundar övrig familj.

Och jag äter nog det mesta, hungern är en bra krydda.

Posted

varför inte modda bilen/bilobjekt för gengas ? då tar ni er fram även fast bränslet tryter (bara de brinner så är de bara att gasa på) ;P fungerar visst att koppla gengas till generatorn med ( vet inte hur säkert de är på en skala dock) men kul att veta iaf ;)

Posted

Ryssen, jaa (haha). Vi har redan en annan typ av fiende i landet. Så ryssen ska jag skåla för om dom kommer ;)

Men visst lev på den tron ni... Ryssen.

Gissar att du ser Islam som den stora potentiella fienden? Tror du det är potentiell islamisering finnarna bunkrar för också?

Med viss insikt i livsmedelssituationen i ryssland så betecknar jag dem som en tickande bomb, landet är i oerhört dåligt skick och alla utom en liten maktelit har fått kraftigt devalverad livssituation och det är väst som är boven i inrikesmedia.

Med baltstaternas Natomedlemsskap är Gotland högsta prioritet följt av hamnarna längs Sveriges östkust, dessa platser är Natos enda chans att hjälpa deras allierade i östersjön. Huruvida det är jänkarna eller ryssarna som slår ut strömförsörjningen spelar i sammanhanget mindre roll.

Jag bor 5 mil från Forsmark f.ö. En terrorattack där och då är det bara att köra så länge soppan räcker.

Posted

Pratade med vet. idag när vi var där och trådens kärna kom på tal, de var inne på samma lika. Vi har haft det för bra för länge för att kunna tro att nåt skall kunna hända, nåt jag tror många som det skitit sig för känt också.

Såg Ryssen mer som en samlande namn för oförhappandes faror, det rör sig i omvärlden, flyktingströmmar, terror och inte minst klimatet. Och för den delen grannen i öster.

Vad händer om Trump blir världens mäktigaste man? Det är farorna som man inte vet som är farliga.

• Like 1
Posted

MKJ

Du snuddar vid något intressant. Gotland och några sydostliga hamnar ligger högt upp på önskelistan för en eventuellt expensiv Putin. Men det är också sådant som Nato skulle ställa upp att försvara oavsett om vi är medlemmar eller ej. Hur många dagar tar det att be om hjälp? Hur länge tror politikerna vi skulle kunna hålla dessa hamnar själva?

Posted

Ukraina skrattar då inte åt Putin och det gör inga andra än trygga lilla Sverige som inte varit i krig på över 200 år. Men oavsett om det är Putin, Allah, eller punktering i en reaktorhärd som är orsaken så tror jag att det är bra att tänka igenom sin situation om landet drabbas av katastrof och inte förlita sig på andra. De pengar vi strör omkring oss i bidrag är nog inget vi kan förvänta oss tillbaka om det behövs.  Har nitton mil till stugan där inga militära mål finns i närheten. Gruvan är inget bra ställe att vara vid. Där har jag skog, jordkällare, odlingsbar mark, ved och en kanske fiktiv trygghet för stunden men i allafall en chans att klara mig för året.

• Like 2
Posted

Nils I håller med å de är som det som är preppernas/survivalisternas kärna med (två namn samma innebörd ungefär) att kunna klara sig sj den tiden som behövs utan att offra allt för mycke komfort ;) och de oavsett vad som händer krig/svält/reaktor smälta exetera så ska man kunna leva på ungefär som vanligt (med vissa försändringar förstås) tills dess man kan ta upp sitt gamla liv igen^^

Posted

hoppas verkligen att våra politiker får upp ögona för civilförsvaret å självförsörjningen igen :/