Nils l Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 hoppas verkligen att våra politiker får upp ögona för civilförsvaret å självförsörjningen igen :/ Kostar ju pengar så det kommer inte att hända. De har ju allt förberett inuti "elefanten" långt under jord. Mat,ventilation, el och strålskydd så de är skyddade oavsett. 1 Quote
lodjuret88 Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Nils I anar en ironi där men de är så pass nära saningen skulle jag kunna tro att man bli mörkrädd,,, 1 Quote
Islänningen Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Kul tråd, och ganska aktuellt ämne. Det kan finnas många orsaker till att ett samhälle kollapsar, inte bara "Ryssen kommer" Naturkatastrofer, (ni kommer väl ihåg vulkanutbrottet i Eyjafjallajökull?), terrorangrepp mm. Diskuterade detta senast för någon vecka sedan med en polare, där vi pratade om hur kunskap går förlorad. Hur många vet hur man plogar en åker med häst och plog? Att kunna klara sig utan smartphones, internet och andra moderna påfund, är något som merparten av befolkningen inte klarar av längre. Man behöver inte vara en "Doomsday Prepper", men att kunna överleva på det som man har tillgång till, är ju bra. Min skytteväska är lite av en BOB Bag. Har sjukvårdsmaterial, tändstickor/tändstål, tändmaterial, karta, kompass, vätskeersättning mm. så jag kan klara mig i skogen några dygn om olyckan är framme. 1 Quote
Nils l Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Elefanten är nerlagd men jag garanterar att det finns en plan för våra styrande och den får vilken amerikansk zoombieattack prepper att kännas som en ganska frisk person. 1 Quote
Popular Post Mad Mike Posted February 10, 2016 Popular Post Posted February 10, 2016 Gissar att du ser Islam som den stora potentiella fienden? Tror du det är potentiell islamisering finnarna bunkrar för också? Vilket hot man ser skiljer sig nog rätt mycket beroende på var i världen man befinner sig, i min närmiljö är det definitivt inte ryssen jag är orolig över. /Mike 3 Quote
Roleinwe Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jag är mest rädd för att extremister får tag i svenska jaktvapen då kan vi hälsa hem Leif Quote
Nils l Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jag är mest rädd för att extremister får tag i svenska jaktvapen då kan vi hälsa hem Leif Med tanke på hur mycket det redan skjuts så tror inte jag att de behöver beväpna sig mera. Bara organisera sig. 1 Quote
Mads Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jag blir faktiskt orolig över att en del tänker ta emot ryssarna med öppna armar och vurmar för Putin. Ryssarna ställer ju till en massa problem och är på väg i helt fel riktning. De kommer inte att angripa Sverige men vid en konflikt i Baltikum kan man ju alltid "låna" Gotland ett litet tag. 2 Quote
dru Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jag blir faktiskt orolig över att en del tänker ta emot ryssarna med öppna armar och vurmar för Putin. Ryssarna ställer ju till en massa problem och är på väg i helt fel riktning. De kommer inte att angripa Sverige men vid en konflikt i Baltikum kan man ju alltid "låna" Gotland ett litet tag. ...lite som när tyskarna "lånade" Sveriges järnvägar under WW2 när de bara var på genomresa till/från Norge? ;-) Quote
Nils l Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jo men nu går det inte att lura tyska eller ryska flygare att tro att höhässjorna är kamouflerade kanoner och uttrycket "vårt försvar är gott" funkar inte heller. Däremot så verkar uttrycket "en svensk Tiger gälla i alla sammanhang numera och man får bara uttrycka sig så länge man är politiskt korrekt. 1 Quote
henke67 Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jo det är ju knappast en hemlighet vilket parti som står närmast Ryssen idag. Jag kan ha viss förståelse för rädslan som finns gällande extremistisk islam. Men att Putin skulle vara bättre? Då har man dålig koll på Rysk historia... 1 Quote
Mads Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Trind, tror du att balterna tycker som du. De har ju en viss erfarenhet av att styras av ryssarna, vilket tack och lov inte Sverige har. Dru, Sverige eller Nato kan aldrig acceptera ett lån så om det sker kommer det att smälla ordentligt. Tysktågen acceperades ju av Sverige vilket jag anser var fel. Läs jägarchefens blogg så får ni en bild av vad ryssarna ägnar sig åt. Quote
MKJ Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Ja alltså, ryssen var en metafor för förändring/försämring av standarden på livet som de allra flesta tar för givet. Ibland när jag käkar lunch i min egen stad så känner jag en stagnerande oro, jag snubblar på tiggare utanför varje dörr, utlandsfödda ungdomsgäng står och skriker på varandra på gågatan så gamla knappt vågar passera. Generellt känns samhället mycket mer otryggt än bara för ett par år sedan, och till det finns såväl domestiska som externa hot. Huruvida vi är kalifat om 10 år kan man bara sia ikring men vi svenskar är tyvärr veka och naiva samtidigt som världen runtom är hård. Som folkgrupp är vi jägare väl förberedda, känner mig inte som mcgyver men jag kan jaga, jag kan bygga, jag kan odla jorden och jag kan hugga ihop värme. Men allt detta är mer eller mindre avhängt insatsvaror och insatsvaror blir hårdvaror i en krissituation. Trådens andemening är just hur förberedd är du när det du tar för givet inte finns att köpa, när pengar blir värdelösa och kunskap, förberedelser och praktiska förutsättningar blir rent essentiella. Quote
Mads Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Jag kan förstå att man är orolig för utvecklingen i landet. Det är jag också men att hoppas på Putin och Ryssland övergår mitt förstånd men det är kanske lite klent frågan. Jag hoppas att vi tar itu med de (in)hemska problemen och att vi tar tag i försvaret så ryssarna ger fan i Baltikum. Men tråden är bra i övrigt för den moderna människan är dåligt förberedd på kriser så även samhället. Quote
grym Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 vet inte om jag borde starta en demostration för att sverige ska gå med i nato eller skaffa en rysksvensk ordbok det ena eller andra lär behöva göras 1 Quote
Mad Mike Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Som jägare känner jag mig väl förberedd för att klara mig själv men om vi tänker lite längre än så. Ett inbördeskrig i sverige kommer utspela sig i städer och förorter av diverse fraktioner,det kommer att vara lågintensivt och tillsynes utan slut. Tar man sig som svensk till landsbygden/skogen så kommer man ha det förhållandevis lugnt men om 8 miljoner svenskar gör det så hur länge räcker viltet att föda oss året runt? och klarar landets 300 000 jägare att förse de övriga 7.7 miljonerna med kött? Att odla och processa spannmål/grönsaker till alla är totalt ogörligt. Att bara tänka på sig själv i en sån här situation funkar inte för mig då gamla,sjuka,barn och folk helt utan kunskaper om självförsörjning skulle lämnas åt sitt öde=helt otänkbart. /Mike 2 Quote
MKJ Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Som jägare känner jag mig väl förberedd för att klara mig själv men om vi tänker lite längre än så. Ett inbördeskrig i sverige kommer utspela sig i städer och förorter av diverse fraktioner,det kommer att vara lågintensivt och tillsynes utan slut. Tar man sig som svensk till landsbygden/skogen så kommer man ha det förhållandevis lugnt men om 8 miljoner svenskar gör det så hur länge räcker viltet att föda oss året runt? och klarar landets 300 000 jägare att förse de övriga 7.7 miljonerna med kött? Att odla och processa spannmål/grönsaker till alla är totalt ogörligt. Att bara tänka på sig själv i en sån här situation funkar inte för mig då gamla,sjuka,barn och folk helt utan kunskaper om självförsörjning skulle lämnas åt sitt öde=helt otänkbart. /Mike Har du varit i en krigszon? Lars skrev tidigare ovan att vi fysiskt tål mer än vad vi tror, jag lovar att vi också är beredda att göra betydligt mer för att överleva än vad vi vill medge idag när snaran väl dras åt. Survival of the fitest, så lyder djungelns lag. Men det som skiljer oss från djuren är vår förmåga att planera och anpassa oss, det gör man i en krissituation och den förmågan är betydligt mer framgångsrik än att springa snabbast eller lyfta mest i bänkpress. Den som planerat en gnutta innan har ett försprång från de som börjar på ruta ett. Empati är inte ett framträdande karaktärsdrag hos historiska överlevare i krissituationer. 2 Quote
Popular Post alias Posted February 10, 2016 Popular Post Posted February 10, 2016 Har du varit i en krigszon? Lars skrev tidigare ovan att vi fysiskt tål mer än vad vi tror, jag lovar att vi också är beredda att göra betydligt mer för att överleva än vad vi vill medge idag när snaran väl dras åt. Survival of the fitest, så lyder djungelns lag. Men det som skiljer oss från djuren är vår förmåga att planera och anpassa oss, det gör man i en krissituation och den förmågan är betydligt mer framgångsrik än att springa snabbast eller lyfta mest i bänkpress. Den som planerat en gnutta innan har ett försprång från de som börjar på ruta ett. Empati är inte ett framträdande karaktärsdrag hos historiska överlevare i krissituationer. Får mig osökt att tänka på uttrycket: "Under civilisationens tunna fernissa är vi alla djur!" De flesta djur visar inte aggression mot sina artfränder om det inte råder konkurrens om knappa resurser eller det hamnar i en särskilt trängd situation - människan är inget undantag. MVH Alias 3 Quote
Popular Post Mad Mike Posted February 10, 2016 Popular Post Posted February 10, 2016 Empati är inte ett framträdande karaktärsdrag hos historiska överlevare i krissituationer. Då kommer jag stupa i min strävan att hjälpa andra för i en värld utan empati vill jag inte leva. /Mike 3 Quote
MKJ Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Då kommer jag stupa i min strävan att hjälpa andra för i en värld utan empati vill jag inte leva. /Mike Då står du också med öppna armar och välkomnar krigets flyktingar till tryggheten i söderort? Finns gott om plats där nere för att hjälpa många fler har jag hört från säkra politiska källor. Quote
Mad Mike Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Då står du också med öppna armar och välkomnar krigets flyktingar till tryggheten i söderort? Finns gott om plats där nere för att hjälpa många fler har jag hört från säkra politiska källor. Ska vi göra det larvigt så visst....... Inom begreppet empati så ingår det att man förstår och värdesätter de eller den andres lidande vilket jag gör för mitt eget folk,knappast för det ockuperande liksom.... /Mike Quote
19Henke94 Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Som jägare känner jag mig väl förberedd för att klara mig själv men om vi tänker lite längre än så. Ett inbördeskrig i sverige kommer utspela sig i städer och förorter av diverse fraktioner,det kommer att vara lågintensivt och tillsynes utan slut. Tar man sig som svensk till landsbygden/skogen så kommer man ha det förhållandevis lugnt men om 8 miljoner svenskar gör det så hur länge räcker viltet att föda oss året runt? och klarar landets 300 000 jägare att förse de övriga 7.7 miljonerna med kött? Att odla och processa spannmål/grönsaker till alla är totalt ogörligt. Att bara tänka på sig själv i en sån här situation funkar inte för mig då gamla,sjuka,barn och folk helt utan kunskaper om självförsörjning skulle lämnas åt sitt öde=helt otänkbart. /Mike För att hjälpa den stora massan krävs politiska beslut och åtgärder, men dessa tar tid. Jag tror inte dessa beslut kommer att komma i tid till ett ev. krig/kris/naturkatasrof. När det väl händer något, så är nog prio 1 att klara sin familj och sina närmaste vänner för de flesta. och så tror jag även att jag hade resonerat, att hjälpa hela grannskapet bara för att jag har en gård, mat, värme och har tänkt till lite ser jag som högst osannolikt. måste man välja mellan att ha mat till sin familj/närmaste och klara sig lite längre eller att hjälpa så många det går en kortare tid. då vet jag iaf vad jag hade valt. Quote
MKJ Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Ska vi göra det larvigt så visst....... Inom begreppet empati så ingår det att man förstår och värdesätter de eller den andres lidande vilket jag gör för mitt eget folk,knappast för det ockuperande liksom.... /Mike Vad är larvigt, kanske aningen tillspetsat med tanke på vad du skrev för bara ett par inlägg sedan om hur du såg på kulturberikningen som pågår och sedan utlägget om din vilja att dö för din näste, men du är inte olik nån annan. Tror absolut du är en empatisk person men empatin har gränser och det var min poäng, i en krissituation och när det gäller äkta kamp om knappa resurser kommer dessutom dina inskränkningar av denna empati bli betydligt mer påtaglig. Selektiv empati har vi redan idag. Quote
Lars Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Trevlig tråd detta! Men jag tror det är rätt hopplöst att försöka svara på hur man skulle fungera när det väl kommer till liv och död. Är väl bevisat att den normalt väldigt empatiska kan släppa empatin helt när överlevnadsinstinkten kickar in. Quote
Recommended Posts