Hoppa till innehåll

När ryssen kommer...är ni redo?


MKJ

Recommended Posts

jag tänker såhär, vad fn ska ryssen göra med sverige?

inget, bara en plats närmare nato, så jag tar familjen till skogs o klarar min familj mens dom håller på. sossarna lär inte hjälpa sverige.

 börjar gå från moderat, nu centern och tittar på kristdemokraterna o liberalerna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är larvigt, kanske aningen tillspetsat med tanke på vad du skrev för bara ett par inlägg sedan om hur du såg på kulturberikningen som pågår och sedan utlägget om din vilja att dö för din näste, men du är inte olik nån annan. Tror absolut du är en empatisk person men empatin har gränser och det var min poäng, i en krissituation och när det gäller äkta kamp om knappa resurser kommer dessutom dina inskränkningar av denna empati bli betydligt mer påtaglig. Selektiv empati har vi redan idag.

Nu får du nog ta och tagga ner lite för du tillskriver mig åsikter som jag inte yttrat utan vad du tror.....

 

Alla ni som tänker lämna civilisationen med fru och barn för att leva trapperliv för evigt,om alla gjorde så vad tror ni händer med svenskar som folkgrupp och sverige som nation?

 

Om landet inte har ett sammanhållet folk som kämpar för our way of life,tror ni att livet kommer fortskrida i en rosa glasbubbla påtandes i trädgårdslandet och jagandes i skogarna runt ert lilla torp?

 

Om ingen fungerande statsapparat finns och gränserna är vidöppna så kommer inga andra att ta för sig av det övergivna landet sverige va?

 

Ensam är stark eller? ni lär få ett bryskt uppvaknande en vacker dag.

 

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad som händer. katastrof, inbördeskrig eller invaderade av ryssen. katastrof eller invaderade av en stormakt så handlar det mer om att överleva och invänta vad som händer näst. om ett inbördeskrig startar så handlar det mer om att välja sida. för mot ett inbördes krig finns där ju en chans att (Rätt) sida vinner. men vid en invasion av en stormakt så finns där ingen chans i H-vete att Sverige för blir det Sverige det är idag och då tror jag vi kommer stå utan Stadsapparat under en längre tid vare sig vi kämpar eller inte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog ta och tagga ner lite för du tillskriver mig åsikter som jag inte yttrat utan vad du tror.....

 

Alla ni som tänker lämna civilisationen med fru och barn för att leva trapperliv för evigt,om alla gjorde så vad tror ni händer med svenskar som folkgrupp och sverige som nation?

 

Om landet inte har ett sammanhållet folk som kämpar för our way of life,tror ni att livet kommer fortskrida i en rosa glasbubbla påtandes i trädgårdslandet och jagandes i skogarna runt ert lilla torp?

 

Om ingen fungerande statsapparat finns och gränserna är vidöppna så kommer inga andra att ta för sig av det övergivna landet sverige va?

 

Ensam är stark eller? ni lär få ett bryskt uppvaknande en vacker dag.

 

/Mike

Om vi ser historiskt hur folk har hanterat krig och större kriser så ser man att folk flyr städerna. De grundläggande behoven är torr varm och mätt. Det två sista kriterierna är absolut lättast att uppnå på landsbygden. Illusionen att städerna föder landsbygden fungerar bara så länge städerna har kontinuerlig tillförsel av mat och energi för att tillgodose de två sista kriterierna av de grundläggande behoven.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men gränserna är i dagsläget redan vidöppna och något försvar har vi inte. Fungerande statsapparat är rätt tveksamt och gamarna har redan landat för att kalasa på kadavret av svensk välfärdspolitik, den som mina föräldrar och farföräldrar byggde upp.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle det bli tal om nån sorts fullskalig invasion eller total katastrof så är jag en av dom första som överger det här landet med familj, till första bästa flygplats sedan mot Thailand där boende och allt står färdigt.

Att man lyckats köra ett så fint land så djupt ner i skiten på så kort tid är helt otroligt, förutom politikerna så har nog domstolarna rätt stort ansvar då dom släpper ut precis allt polisen kommer in med..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle bli aktuellt så drar jag till gården i Rättviks-skogarna.

Där kan jag leva i stort sett självförsörjande hur länge som helst, skulle iof behöva handla typ salt och toapapper.

 

Sjö att fiska i, skog att jaga och hugga ved i, betesvall, vattendriven ramsåg och en gammal kvarn.

Har även ett eget vattnenkraftverk som förser stugan med el.

 

Dessutom finns det ingenting som fienden skulle intressera sig för i närheten.

 

Det enda problemet skulle vara att jag inte vet hur man bränner hemma.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog ta och tagga ner lite för du tillskriver mig åsikter som jag inte yttrat utan vad du tror.....

 

Alla ni som tänker lämna civilisationen med fru och barn för att leva trapperliv för evigt,om alla gjorde så vad tror ni händer med svenskar som folkgrupp och sverige som nation?

 

Om landet inte har ett sammanhållet folk som kämpar för our way of life,tror ni att livet kommer fortskrida i en rosa glasbubbla påtandes i trädgårdslandet och jagandes i skogarna runt ert lilla torp?

 

Om ingen fungerande statsapparat finns och gränserna är vidöppna så kommer inga andra att ta för sig av det övergivna landet sverige va?

 

Ensam är stark eller? ni lär få ett bryskt uppvaknande en vacker dag.

 

/Mike

 

Jag har aldrig medvetet taggat upp så det är lugnt. Vill man undvika att bli missförstådd så får man vara konsekvent i argumentationen, jag var inte den som drog i flyktingströmmar i tråden. Men om jag använt "jag" form i skrivandet kring empatiskt beteendemönster under extrem press så kanske det varit mindre stötande, så beklagar om du kände dig uthängd men det var tänkt att vara mer generellt.

 

För vad det är värt har jag ändå sett hur folk fungerar i krig, i ett krig som började som en etnisk konflikt och som någon skrev är gränsdragningen mellan djur och människor hårfin i konflikter av stora mått.

 

När jag ändå Quotar ditt inlägg så finns det för civilister alltid olika strategiska val. De flesta civila flyr regionen/landet då det är deras säkraste väg till överlevnad då man inte längre har kunskapen/viljan att leva "trapperlivet". Hur långt man kan fly är bl.a. avhängt ekonomi och fysik. Ta syrierna som exempel som kommer till Sverige är (lite generellt) antingen väl bemedlade eller just den fysiskt starkaste i en familjekonstellation. Därför lämnas ofta kvinnor och barn kvar i flyktingläger och förhoppningen ligger att mannen skall bana väg via en krävande flyktväg och asyl för att sedan plocka in resten av familjen som svensk medborgare. Om man vidare tittar på flyktingarnas tidigare demografi så återfinns väldigt få landsbygdsbor bland dem, det är i princip uteslutande stadsbor som flyr landet och de vill därför också helst bo i städer efter asyl. De som finns kvar att bygga landet bakefter är antingen folk av enkel och fattig härkomst eller som var rustade att överleva en kris.

 

Men det finns alltid en stridande och smått hyperpatriotisk rebellfraktion i alla konflikter, de som via pickuper, grg och automatkarbiner gör raider på gatorna helt utan plan, avsikt eller lojalitet samtidigt som man skriker ut sin lojalitet till gud.

 

Vi har ett bra land att gömma sig i med stora vilttilgångar m.m. Stora områden utan militärstrategisk nytta varför de förmodligen kommer att lämnas i fred vid en fientlig aggression, från vem det nu än må vara.

 

Jag kommer inte att fly, jag kommer inte joddla på ett pickupflak i städerna utan jag kommer vid behov röra mig i skogarna och försöka överleva. Som flygbasjägare fick vi ofta träna sådan scenarior avskurna från civilisation. Tror vi är många här på sidan som är bäst skickade att överleva den vägen.

 

Men en kris behöver inte innebära ett fullskaligt krig, det kan vara en isolerad händelse som sätter stadsapparaten ur spel under begränsad tid, exempelvis ett terrorhot mot våra kärnkraftverk med strömransonering som följd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har personligen varit färdig för att överleva utan moderna saker flera år,potatis och andra gröna saker för vintern från eget,kött/fisk i flera olika former

så jag kan försörja ca 7-10 pers en vinter men jag är mest orolig för alla wannabes om det skulle hända nåt,för mycket av jag tycker är basic kunskap

har folk glömt mest för att jag tror att dom tycker det är jobbigt,finns folk som säjer att dom fixar fisk med spö sant men tror inte dom står där flera dar för att

få nån enstaka fisk,samma med jakt,ser man tillbaka i tiden så är det fångst som gäller oftast om man ska lägga mat på bordet,och sen ska man lära sig att

äta fisk ,det går inte gå om kring och leta ''ätbarfisk'' tex sik,lax och öring,det går att äta fisk som är fula som tex lake,brax mm

har varit på ett par resor till ryssland och blir imonerad av deras självhushåll,där har dom kvar kunskapen av at odla för egetbruk samt lager hållning av maten,

till och med från storstäderna åker dom hem till byn för att sköta om kolonilotterna precis som det var hör fram till ca 70talet men sen blev ju det så ofint att böka

i jorden mycket lättare att fara på ica eller konsum.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finland har varit med om att hantera ryssen förut, de vet hur de ska göra. Det är våran egentliga trygghet i dessa dagar förutom ett par JAS i luften ett par timmar i veckan. 

Möjligen ett par ubåtar utan direkta användbara missiler.  

 

 

Skulle ryssen annektera Gotland, va fan skulle vi göra då? Grina lite i FN, tjata lite på NATO och försöka låta Wallström sköta det diplomatiskt, good luck... 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hubler ja,,, vi kan alltid skicka jägar kåren :thumbsup: hahah nja skämt å sido så tror jag mer på strävhårs version att nato aldrig kommer att tillåta att ön faller ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NATO tillåter inte Putin att ta ön, aldrig.

 

Eller....

 

hubler ja,,, vi kan alltid skicka jägar kåren :thumbsup: hahah nja skämt å sido så tror jag mer på strävhårs version att nato aldrig kommer att tillåta att ön faller ^^

 

Jag anser inte Nato har visat någon typ av ryggrad. Kolla vitryssland ..

Putin har i princip fritt spelrum, då alla andra bara säger ajjabajja.

Kolla vad han pysslar med i syrien.

Att hylla ryssland, och välkomna dom är att inte ha koll på bakgrunden. Ja, såvida man inte är laggd åt det hållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går nog banne mig fortare att få pansarförare från Usa än från Skövde som idag är fallet när en stridsvagn skall startas på Gotland.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I samma SVT dokumentär som avslöjade detta fick man se hur NATO invasionstränade (simulering) på svenska fastlandet med bas från Holland, såg bl.a Hultsfred på kartan som svischade förbi. Så nej, Onkel Sam låter knappast Sverige falla i ryska händer utan strid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I samma SVT dokumentär som avslöjade detta fick man se hur NATO invasionstränade (simulering) på svenska fastlandet med bas från Holland, såg bl.a Hultsfred på kartan som svischade förbi. Så nej, Onkel Sam låter knappast Sverige falla i ryska händer utan strid.

 

Jag antar att några av er läst Wilderängs böcker och kan skapa er en egen bild, utan att påstå att det skulle vara facit. Om inte, läs dem. Grymt underhållande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, jag tror iofs att du förlägger din flykttidpunkt lite sent i förloppet, eller tror att du kan ta dig före i kön till de sista flygbiljetterna, men det är min bedömning, jag är inte freds och konfliktforskare.

 

Ett par splittrade tankar i detta,

 

Sverige har som land varit långsamt och vek att reagera/agera mot 

tiggare dvs EU-migranter av ekonomisk art,

BUV- Barn utan vårdnadshavare ( som inte är asylsökande) har gått från ett fåtal till ett okänt, flera tusental av nordafrikanska unga män/pojkar som livnär sig på brott 

 

"flyktingvågen" som i varje fall alla initierade har insett sedan länge skulle komma men politikerna vägrat att se som ett faktum, varför lägga kraft på att förbereda, bättre att agera i panik

 

Hade vi haft någon form av ledning i landet, Lövén kom igen, Ygerman har ju tagit över helt, så hade dessa frågor kunnat hanterats mer långsiktigt och med mindre reaktionära överdrifter.

 

Den fria rörligheten inom EU förutsätter att man vid bosättning i annat land ordnar med boende, arbete och sätter sina barn i skolan,

att inte uppfylla de kraven medför att man måste återvända efter 3 månader, idag har vi ingen kontroll på när någon reste in, ingen passkontroll, om man inför ett krav på inresestämpel i passet, annars har man varit här i 3 månader så kan vi effektivt verkställa de som kvarblir här,

utnyttjar man därefter rätten att omhänderta/förvarsta dessa personer så kommer vi att kunna reglera detta mer effektivt, dvs de kan komma och tigga i 3 månader och sedan åka ut och inte få komma tillbaka mer.

 

Illegala bosättningar- är just det de är illegala och man skall inte behöva acceptera dem, allemansrätten har aldrig omfattat husvagns-städer.

 

Övrig brottslighet relaterad till tiggare- Polisen har varit extremt motvillig att beivra och lagföra tiggare iom att de är omöjlig att få tag på för normala brott, krävs alltid häktning/smöjlighet för att de skall agera, vilket har lett till ett envist och omfattande rykte om att allt i Sverige är gratis, ok att ta om man kan klara att bära det med sig, den organiserade brottsligheten från vissa fattiga Eu-länder är extremt omfattande.

 

BUV- Upptäcktes för 3-5 år sedan ett antal unga pojkar/barn i sthlm/Gbg som inte sökte asyl, som var från Nordafrika och som levde genom brott eller prostitution, situationen var sådan att det fåtal som påträffades inte hanterades effektivt och ryktet har gått att det går bra att leva som kriminellt "gatubarn" i ett antal år i Sverige innan man lagförs ordentligt, i dag är det antalet BUV som man tror finns i Sverige mellan 3-6000.

 

Ensamkommande flyktingbarn, det har kommit över 50 000 de senaste 4 åren, över 7 000 har försvunnit, de övriga är en grupp som vi lägger enorma resurser på för lite effekt/nytta.

 

Nu har vi tagit det hårda beslutet att familjeåterförening inte kommer att tillåtas, något vi annars har lovat FN att alltid hedra, det kommer att utsläcka helt vågen med ensamkommande barn, eller i varje fall nästan helt. Som kommentar kan konstateras att det är väl ingen som tror att en familj anser sin 15-18 årige son, son nr 3-5 förövrigt vara den som är bäst lämpad/starkast för att klara en flyktingresa, utan det är löftet som systemet har meddelat familjen att får man fram barnet och det får PUT så kommer familjen efter.

 

Det är ett moment av oro och socialt förfall som måste hanteras, en sista kommentar är ju att jag som privatperson reagerar negativt över att se tiggare gå straffria och risken är överhängande att enskilda tar sig rättigheter till egen lagföring som inte kommer att vara bra för någon eller systemet.

 

Oron över en samhällelig kollaps, lång eller kortvarig,

 

kortvarigt har jag koll på läget och rätt gott om mat och andra förnödenheter, tillika förmåga

 

långvarigt, saknar jag egen uthållighet i frågan om resurser och råvaror

 

 

Jag är dock inte så brydd över en sådan sak iom att jag har tillgång till familjegården och att jag vet att vi kraftsamlar där, där har vi allt nödvändigt och det tar 20 min dit i bil, 3 timmar till fots osv.

 

 

En ockupation eller invasion, se ovan med tillägget att vi som bor i Skåne kommer att få ägna mycket tid åt att försvara oss/hota bort plundrare som kommer att infinna sig när resurserna har sinat så är ingen av de platser där jag bor av strategiskt intresse, med mindre än att vi bombas bort från kartan så kommer vi att kunna vara uthålliga.

 

Personligen tror jag att den svåra frågan, för mig i varje fall är, när drar jag gränsen, slutar att hjälpa andra och när tar jag till våld för att skydda mig och vårt mot plundring. 

 

W- jag kan bränna, det blir både stark och gott, skall jag hålla kurs?

 

/CHristian

 

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/intern-rattsskipning-snarare-regel-undantag-polisen-varnar-parallellsamhallen-i-ny-rapport

 

Som en kommentar till mitt eget inlägg,

 

när tilliten till demokratin, till polis och rättsväsenden övergår i egna åtgärder hamnar man snabbt i en inbördeskrigsliknande konflikt i det egna landet. 

 

Troligen är detta farligare än Putin. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/intern-rattsskipning-snarare-regel-undantag-polisen-varnar-parallellsamhallen-i-ny-rapport

 

Som en kommentar till mitt eget inlägg,

 

när tilliten till demokratin, till polis och rättsväsenden övergår i egna åtgärder hamnar man snabbt i en inbördeskrigsliknande konflikt i det egna landet. 

 

Troligen är detta farligare än Putin. /Christian

Som av en händelse gick det en dokumentärfilm häromdagen på just det temat.

Rättsväsendet lyser med sin frånvaro i vissa delar av Mexico och Arizona så medborgarna tar till "egna åtgärder" i kampen mot drogkartellerna.

http://www.svtplay.se/video/6306069/cartel-land/dox-cartel-land-avsnitt-1

 

Dock tyckte jag att frånvaron av rättsväsende var mer nedslående att bevtittna än "egna åtgärder", utan att för den skull tycka att "egna åtgärder" var ngt värdigt substitut till ett fungerande rättsamhälle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart i landet tror ni man har störst möjlighet att klara köttet/maten och överlevnaden med hjälp av jordbruk, jakt och fångts?

södra delarna: väldigt mycket vilt, men också många människor på liten yta, mildare klimat.
kontra.

Norra delarna: väldigt lite vilt, men också väldigt få människor på stor yta, hårdare klimat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart i landet tror ni man har störst möjlighet att klara köttet/maten och överlevnaden med hjälp av jordbruk, jakt och fångts?

södra delarna: väldigt mycket vilt, men också många människor på liten yta, mildare klimat.

kontra.

Norra delarna: väldigt lite vilt, men också väldigt få människor på stor yta, hårdare klimat.

...och sedan kan man köpa sig en o en annan ren av en same i koncessionssamebyn i Kalix.

Fisk har vi i älvar o i Bottenviken.

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...