nuke Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 6 minutes ago faxe sa: En flygande Mynta labbe eller kan det vara en Pointer? Det blir f-n inte bättre än så här. /M 2 Quote
Sun Flower Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 48 minutes ago nuke sa: Tror att man bara tittar 3 generationer bakåt i Storbrittanien? Jag tror dock inte så mycket på Pointer, hade nog satsat på Border collie. Har för mig att jag läst att både pointer och border collie är inkorsade innan det blev en ras i slutet på 1800-talet. Men man kanske har fyllt på senare. 8 minutes ago faxe sa: En flygande Mynta labbe eller kan det vara en Pointer? Så jäkla vackert! 16 minutes ago strävhår sa: Dual purpose, kallas väl den tredje varianten. Eller lagom ...eller inte riktigt bra på nåt.. Quote
andershermansson7 Posted November 12, 2017 Author Posted November 12, 2017 3 hours ago faxe sa: En flygande Mynta labbe eller kan det vara en Pointer? Eran uppfödning? Fin bild! Quote
Popular Post faxe Posted November 12, 2017 Popular Post Posted November 12, 2017 5 minutes ago andershermansson7 sa: Eran uppfödning? Fin bild! Jag hon heter Stenburryblack Myntha och är inköpt men moder till tre kullar här hemma. Japp, Åsa lyckades ta en mycket bra bild på henne. Jag tror det var på Tullgarns mässans labbe uppvisning den togs, idag så är hon 11 år men still going strong. 3 Quote
culot Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 9 hours ago Sun Flower sa: Ok, jag fattade det som att detta var ett stort problem men nu uppfattar jag det som att du baserar din åsikt på 4-5 individer? Du behöver självklart inte smygfotografera, jag tänkte mer om du hittade nåt exempel på Google. Problem och problem, jag vill när det är dags att leta uppfödare ha en som har hundar som ser ut som en labbe. Quote
faxe Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 13 minutes ago culot sa: Problem och problem, jag vill när det är dags att leta uppfödare ha en som har hundar som ser ut som en labbe. Då måste du visa upp en bild på hur du anser att en riktig labbe skall se ut enligt dig! För så mycket fågel som du jagar så måste du vara en bra köpare av en apportör. Quote
culot Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 30 minutes ago faxe sa: Då måste du visa upp en bild på hur du anser att en riktig labbe skall se ut enligt dig! För så mycket fågel som du jagar så måste du vara en bra köpare av en apportör. Ja man tycker ju det men frågan är om det räcker när det går upp för dom att jag inte är intresserad av jaktprov. Jag ska se om jag hittar en bild av Undis för hon var riktigt fin i mina ögon. Ginza min gulröda labb är inte lika fager med min egen måttstock trots föräldrar som såg ut som dom skulle, sen att hon är det bästa apportör jag haft är en annan sak . Ingen av mina hundar är grova inte ens våran Chesapeake. /P Quote
Hipshot Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 På 2017-11-11 at 12:28 strävhår sa: Tycker mig se labbespöar´n Frost i båten bakom? Stämmer 1 Quote
culot Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 1 hour ago faxe sa: Då måste du visa upp en bild på hur du anser att en riktig labbe skall se ut enligt dig! För så mycket fågel som du jagar så måste du vara en bra köpare av en apportör. Var inte helt lätt att hitta, våra egna har frugan nån stans och alla på nätet så sitter ju hundarna så det är svårt att se hur dom är i kroppen, men lite snabbt så hittade jag 2 jag tyckte ser ut som jag vill 1 Quote
nuke Posted November 12, 2017 Posted November 12, 2017 Maries hundar kanske kan vara något för dig. http://kullaholms.se/hundar/hanar.html /Markus Quote
Popular Post Mads Posted November 12, 2017 Popular Post Posted November 12, 2017 På 2017-11-11 at 07:55 culot sa: Uppfödare av en ras borde väl för hela friden avla fram rastypiska hundar ? Fast är verkligen en fläsklabbe rastypisk? Rastypiskt för hundar borde utgå ifrån egenskaper och inte utseende. Tyvärr har ju utställningarna lett fram till en osund hund som inte passar för jakt. Jaktlabben är en mycket mer sund hund både fysiskt och mentalt och de avlas efter jaktegenskaper och inte utseendet. Det borde vara rastypiskt. 3 Quote
culot Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 11 hours ago Mads sa: Fast är verkligen en fläsklabbe rastypisk? Rastypiskt för hundar borde utgå ifrån egenskaper och inte utseende. Tyvärr har ju utställningarna lett fram till en osund hund som inte passar för jakt. Jaktlabben är en mycket mer sund hund både fysiskt och mentalt och de avlas efter jaktegenskaper och inte utseendet. Det borde vara rastypiskt. är labbarna på bilderna jag la in Fläsklabbar ?? Måste " labbarna " se ut som man korsat in Greyhound ( ?) och varför är dom friskare helt plötsligt ? är det för att det korsats in annat ?? Blandraser är ju ansett som friskare ... Nu är det ju helvetiskt känsligt att kommentera Barn och andras hundar, men sorry jag ser inte Labben i de spinkiga varianterna Utställnigar kan vara ett helvete för raser kolla bara på schäfern och Siameskatten. 11 hours ago Mads sa: 1 Quote
Popular Post Hipshot Posted November 13, 2017 Popular Post Posted November 13, 2017 Varför de är friskare? Ganska enkelt vettu, man har avlat på hundar som fungerar på jakt och inte brytt sig i vad utställningscirkusen vill ha. Då blir det bra och då är de inte feta. Det har inget med inkorsade raser att göra utan sund avel. 4 Quote
Sun Flower Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 59 minutes ago culot sa: är labbarna på bilderna jag la in Fläsklabbar ?? Måste " labbarna " se ut som man korsat in Greyhound ( ?) och varför är dom friskare helt plötsligt ? är det för att det korsats in annat ?? Blandraser är ju ansett som friskare ... Nu är det ju helvetiskt känsligt att kommentera Barn och andras hundar, men sorry jag ser inte Labben i de spinkiga varianterna Utställnigar kan vara ett helvete för raser kolla bara på schäfern och Siameskatten. Jag anser inte att hundarna på bilderna du la in är fläsklabbar. De är väl lite åt det stabbigare hållet kanske, särskilt den gula. Återigen så är jag inte riktigt med på vad du menar med spinkiga labbar som ser ut som man korsat in greyhound? Vad anser du om hunden på bilden Faxe la in? Är det typen du är emot. Sedan tror inte jag att du skulle få några problem att köpa en bra labbe med tanke på att du jagar mycket. De flesta uppfödare vill nog främst att deras hundar ska få ett bra liv. Quote
Popular Post JPA Posted November 13, 2017 Popular Post Posted November 13, 2017 Vet inte om det tillför diskussionen något men här två bilder på jaktlabbar från förr i tiden. Ser ju ut som jaktlabbarna ser ut idag tycker jag nog 3 Quote
Sun Flower Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Här har ni en utställningschampion från 60-talet och en "best of opposite sex" från westminster 2015. Har ju inte hänt så mycket där heller... 2 Quote
Jan-Erik1 Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Helt fel har ju inte Culot angående aveln av labbarna, när vi behöver använda oss av neoprenvästar på hundarna vid apportering i kalt vatten för de att skall orka hålla på länge och slippa skador. En av mina har problem i rygg nacke, och måste ha medicinering för att kunna hålla på och arbeta. Sedan för att få fram en snabbare och följsammare labbar, så har det blivit vanligare med pipigare och stissigare hundar. Huvudsaken när man bara skall använda dom till jakt är att hundarna har en j..... jaktlust, för det viktigaste är ju att fåglarna kommer in sedan om det är snyggt eller inte spelar ingen roll. Ta till ex. när man jagar änder på sträck på kvällarna och det regnar och är så svart så man ångrar att man inte skaffade en gul labb istället, så man åtminstånde kunnat se hunden på 10 m. Vid sådan jakt är det tvunget att hunden kan jobba självständigt och inte ger sig, då du inte kan hjälpa den med dirigering eller skjuta på vattnet. 1 Quote
killer_mouse Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 1 hour ago Jan-Erik1 sa: Helt fel har ju inte Culot angående aveln av labbarna, när vi behöver använda oss av neoprenvästar på hundarna vid apportering i kalt vatten för de att skall orka hålla på länge och slippa skador. En av mina har problem i rygg nacke, och måste ha medicinering för att kunna hålla på och arbeta. Sedan för att få fram en snabbare och följsammare labbar, så har det blivit vanligare med pipigare och stissigare hundar. Huvudsaken när man bara skall använda dom till jakt är att hundarna har en j..... jaktlust, för det viktigaste är ju att fåglarna kommer in sedan om det är snyggt eller inte spelar ingen roll. Ta till ex. när man jagar änder på sträck på kvällarna och det regnar och är så svart så man ångrar att man inte skaffade en gul labb istället, så man åtminstånde kunnat se hunden på 10 m. Vid sådan jakt är det tvunget att hunden kan jobba självständigt och inte ger sig, då du inte kan hjälpa den med dirigering eller skjuta på vattnet. Det är då man kör neprenväst och lyspuck Quote
Mads Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 2 hours ago Jan-Erik1 sa: Helt fel har ju inte Culot angående aveln av labbarna, när vi behöver använda oss av neoprenvästar på hundarna vid apportering i kalt vatten för de att skall orka hålla på länge och slippa skador. En av mina har problem i rygg nacke, och måste ha medicinering för att kunna hålla på och arbeta. Huvudsaken när man bara skall använda dom till jakt är att hundarna har en j..... jaktlust Satt bara och väntade på att neoprenvästargumentet skulle komma. . Du behöver ingen neoprenväst men det är ju ganska humant och hyggligt att ha en på hunden eller hur? Ja de ska ha en jäkla jaktlust men det har inte fläsklabbarna. De kan ju knappt springa. 1 Quote
Mads Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 5 hours ago culot sa: är labbarna på bilderna jag la in Fläsklabbar ?? Måste " labbarna " se ut som man korsat in Greyhound ( ?) och varför är dom friskare helt plötsligt ? är det för att det korsats in annat ?? Blandraser är ju ansett som friskare ... Nu är det ju helvetiskt känsligt att kommentera Barn och andras hundar, men sorry jag ser inte Labben i de spinkiga varianterna Utställnigar kan vara ett helvete för raser kolla bara på schäfern och Siameskatten 5 hours ago culot sa: är labbarna på bilderna jag la in Fläsklabbar ?? Måste " labbarna " se ut som man korsat in Greyhound ( ?) och varför är dom friskare helt plötsligt ? är det för att det korsats in annat ?? Blandraser är ju ansett som friskare ... Nu är det ju helvetiskt känsligt att kommentera Barn och andras hundar, men sorry jag ser inte Labben i de spinkiga varianterna Utställnigar kan vara ett helvete för raser kolla bara på schäfern och Siameskatten. Jag har bara en labbe kvar nu och gått över till spaniel så för min del är det inte ett känsligt ämne men jag tycker synd om hundarna. Labbarna ska vaRa smala och starka. Inte stora och klumpiga. Quote
Hipshot Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 5 hours ago Jan-Erik1 sa: Helt fel har ju inte Culot angående aveln av labbarna, när vi behöver använda oss av neoprenvästar på hundarna vid apportering i kalt vatten för de att skall orka hålla på länge och slippa skador. Samma lika här, våra behöver inga västar öht men vi har möjligheten att göra detta för dem och då känns det rätt givet att göra det. De här riktigt sura eftersöken som vi gjorde förr där man höll på från 8 på morgonen och var oftast klar runt 12 i bästa fall.. Timtal med konstant jobb i vassarna, tacka fan för att man hänger på dem en neoprenväst när de är i vattnet och drar över en värmeväst när de är i båten. Kan ju vänta på det och undra hur f-n man är funtad om man inte använder dessa tingestar när de finns tillgängliga? 1 1 Quote
Jan-Erik1 Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 3 hours ago Mads sa: Satt bara och väntade på att neoprenvästargumentet skulle komma. . Du behöver ingen neoprenväst men det är ju ganska humant och hyggligt att ha en på hunden eller hur? Ja de ska ha en jäkla jaktlust men det har inte fläsklabbarna. De kan ju knappt springa. Jo det behöver jag, är han i kalt vatten mer än 1/2 - 1 timme utan väst så blir han så stel att han inte får ned huvudet till golvet utan måste äta på med skålen på en pall och ibland får han svårt att resa sig. Och det är ju inte så konstigt när de flesta labbar har så dålig och tunn päls Hadde jag kört med neoprenväst värmetäcke från början kanske att han klarat ryggen vem vet, men i fortsättningen kommer jag att använda det till alla. 1 Quote
culot Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 8 hours ago Sun Flower sa: Jag anser inte att hundarna på bilderna du la in är fläsklabbar. De är väl lite åt det stabbigare hållet kanske, särskilt den gula. Återigen så är jag inte riktigt med på vad du menar med spinkiga labbar som ser ut som man korsat in greyhound? Vad anser du om hunden på bilden Faxe la in? Är det typen du är emot. Sedan tror inte jag att du skulle få några problem att köpa en bra labbe med tanke på att du jagar mycket. De flesta uppfödare vill nog främst att deras hundar ska få ett bra liv. 1 hour ago Jan-Erik1 sa: Jo det behöver jag, är han i kalt vatten mer än 1/2 - 1 timme utan väst så blir han så stel att han inte får ned huvudet till golvet utan måste äta på med skålen på en pall och ibland får han svårt att resa sig. Och det är ju inte så konstigt när de flesta labbar har så dålig och tunn päls Hadde jag kört med neoprenväst värmetäcke från början kanske att han klarat ryggen vem vet, men i fortsättningen kommer jag att använda det till alla. Där är ju hunn utsträckt som ett streck, skulle hellre se en bild stående fr sidan. Jag jagar ända in i januari och det blir stundtals mkt apport och sedan lång väntan, så neoprenväst är bra skit , och dom ska gå ner på njurarna jag ser skillnad som natt och dag när jag började m väst . Men det får inte vara varmt för det kan bli tvärt om och ge hypotermi . /P Quote
Stainless steel Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Tycker såhär om en neoprenväst behövs för att apportera i vanligt svenskt svenskt klimat så är det ju fan fel hund man har valt "för tunn". Kan förstå argumentet med att det är bättre. Det är det och man borde använda neoprenväst speciellt på hösten hunden mår faktiskt bättre av det. Men att skaffa hund som inte klarar av vårt klimat utan väst kommer då inte klara hösten bra när det bildas tunna islager på morgonen osv då kommer den få massa problem med att den blir för kall. Lagom ska hunden vara inte för tunn eller för tjock vilket kan vara en svår uppvägning att nå upp till men jag skulle nog välja en hund lite mer åt det tjocka hållet för då vet jag att hunden inte kommer må dåligt på grund av kylan som vi har. Lite som att välja skor på vintern dom flesta skulle nog välja lite för stora skor men som är bra isolerade kontra ett par skor som du kommer kanske förfrysa dina tår i men som du kan ta dig fram snabbare med men riskera dina tår. Quote
culot Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 7 hours ago Sun Flower sa: Här har ni en utställningschampion från 60-talet och en "best of opposite sex" från westminster 2015. Har ju inte hänt så mycket där heller... Den bruna kallat jag fläsklabbe , den gula är fin i mina ögon. /P 1 Quote
Recommended Posts