Jump to content

jaktlabbe?

Recommended Posts

Posted
2 minutes ago Stainless steel sa:

Tycker såhär om en neoprenväst behövs för att apportera i vanligt svenskt svenskt klimat så är det ju fan fel hund man har valt "för tunn". Kan förstå argumentet med att det är bättre. Det är det och man borde använda neoprenväst speciellt på hösten hunden mår faktiskt bättre av det. Men att skaffa hund som inte klarar av vårt klimat utan väst kommer då inte klara hösten bra när det bildas tunna islager på morgonen osv då kommer den få massa problem med att den blir för kall. 

Lagom ska hunden vara inte för tunn eller för tjock vilket kan vara en svår uppvägning att nå upp till men jag skulle nog välja en hund lite mer åt det tjocka hållet för då vet jag att hunden inte kommer må dåligt på grund av kylan som vi har. Lite som att välja skor på vintern dom flesta skulle nog välja lite för stora skor men som är bra isolerade kontra ett par skor som du kommer kanske förfrysa dina tår i men som du kan ta dig fram snabbare med men riskera dina tår.

Dom blir stela även med lite hull , jag har även Chesapeake och haft 3 till innan det och 

inland har dom frusit fast i durken på båten , så varför inte ha väst ?  

Täcke har jag dock aldrig tyck vart behov av, jag köpte jäkligt bra västar fr Cabelas 

Posted
53 minutes ago culot sa:

Där är ju hunn utsträckt som ett streck, skulle hellre se en bild stående fr sidan. 

Ok, då kvarstår ju frågan om du kan visa något exempel på en sådan spinkig labbe som du rasar mot där det syns tydligt att pointer och/eller greyhound är inkorsat. 

50 minutes ago culot sa:

Den bruna kallat jag fläsklabbe , den gula är fin i mina ögon.

/P

Där är vi överens. :thumbsup:

Posted
1 hour ago culot sa:

Dom blir stela även med lite hull , jag har även Chesapeake och haft 3 till innan det och 

inland har dom frusit fast i durken på båten , så varför inte ha väst ?  

Täcke har jag dock aldrig tyck vart behov av, jag köpte jäkligt bra västar fr Cabelas 

Klara sig bra betyder inte att det är onödigt med väst. Utan det kan bli bättre det jag mer menade är väst ett måste i normala förhållanden så kommer nog inte västen hjälpa nog när det är extra kallt.

Posted

Självklart ska man ha väst på dem när det är svinkallt, säger sig själv oavsett hullet. Badandet och simmandet är inte problemet under normal apportering utan det jobbiga för dem är väntan och passivitet i stark kyla och blöta. Ska man vara riktigt talibansk så skulle jag säga skit i neoprenväst och kör en rejält varm väst i passivitet i skyddet. Men nu är jag inte talibansk och jag är väldigt rädd om våra vovvar så självklart väst. Sen är det grymt värdefullt för dem att få kuta på land ett tag som omväxling efter att ha simmat länge i kallt vatten. Det blir andra muskler som får jobba och de blir snabbt varma och pigga.. När vi körde våra långa eftersök så gjorde vi stopp när det började gå tungt och lät dem kuta av sig på land. De piggnar till direkt då!

• Like 2
Posted
12 hours ago Sun Flower sa:

Ok, då kvarstår ju frågan om du kan visa något exempel på en sådan spinkig labbe som du rasar mot där det syns tydligt att pointer och/eller greyhound är inkorsat. 

Där är vi överens. :thumbsup:

Det är alldeles för känsligt att lägga ut sådant ,  jag vill inte ha mjältbrandsvirus i min brevlåda.

Posted

Jag ska skaffa min första labbe till våren och tittar mer på innehållet än förpackningen. 

Rent subjektivt så är såklart smäcker vackrare än för kraftig.  :P

Posted
52 minutes ago culot sa:

Det är alldeles för känsligt att lägga ut sådant ,  jag vill inte ha mjältbrandsvirus i min brevlåda.

Så för att sammanfatta så argumenterar du utifrån en känsla du har utan några egentliga belägg... :rolleyes:

Här är våra labbar. De tycker jag, helt objektivt :P, ser perfekta ut! IMG_3808.JPG.ebade4da4a7fc0b849e246caa6583057.JPGIMG_3801.JPG.d8017b68b2d0208b87cd10aca0cd008c.JPG

• Like 1
  • Haha 1
Posted
6 hours ago JPA sa:

@Sun Flower

Särskilt den gula ;)

Nu pratat dom om labbar. 

• Haha 1
Posted
6 hours ago JPA sa:

@Sun Flower

Särskilt den gula ;)

1 minute ago strävhår sa:

Nu pratat dom om labbar. 

Sådärja! Nu kan tråden bli fyra sidor till. :lol:

• Like 1
  • Haha 1
Posted
5 minutes ago strävhår sa:

Nu pratat dom om labbar. 

hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip

• Thanks 1
Posted
Posted
23 hours ago Sun Flower sa:

Så för att sammanfatta så argumenterar du utifrån en känsla du har utan några egentliga belägg... :rolleyes:

Här är våra labbar. De tycker jag, helt objektivt :P, ser perfekta ut! IMG_3808.JPG.ebade4da4a7fc0b849e246caa6583057.JPGIMG_3801.JPG.d8017b68b2d0208b87cd10aca0cd008c.JPG

Det där var rätt onödigt !  hade tänkt föreslå att jag skulle skicka i PM istället men nu la du det på en annan nivå ...

Dina hundar ser dock fina ut  spevciellt den Gula, den svarta är lite väl slimmad för min smak men det kanske är en unghund.

Posted
46 minutes ago culot sa:

Det där var rätt onödigt !  hade tänkt föreslå att jag skulle skicka i PM istället men nu la du det på en annan nivå ...

Det kanske det var? Jag ber om ursäkt om du känner dig kränkt. Jag tröttnade lite när du argumenterar för en sak men trots att jag frågar flera gånger kan du inte lägga fram några bilder utan bara slingrar dig. Du har ju haft några timmar på dig att skicka PM om du nu skulle ha velat göra det. 

Hela tråden (och även tidigare på forumet) så har du skrivit massor om hur spinkiga jaktlabbarna är och hur det ena och andra är inkorsat. Då är det ju inte så konstigt om man ber om någon slags belägg för dina påstående. När de då uteblev så ledsnade jag lite och kanske blev väl kärv i tonen. 

Du är ju heller inte sen att ta upp hur du aldrig skulle få köpa en jaktlabbe och att alla är så snobbiga på proven. Min upplevelse är precis den omvända, vi fick ju (som jag nämnde tidigare) köpa hund av en av Sveriges mest framgångsrika kennlar utan att känna en käft inom retrievervärlden eller ha satt en fot på någon godsjakt. De prov vi varit med på har vi blivit mycket väl mottagna av övriga deltagare och funktionärer trots avsaknad av såväl "rätta" kläder och kontakter som blått blod. Så när du och jag uppenbarligen har så olika upplevelser så är det väl inte så konstigt att man frågar efter belägg. 

Egentligen spelar det ju inte så stor roll för mig personligen, då jag har en ganska klar bild av retrievervärlden men det är ju tråkigt om någon som är intresserad av att köpa en labbe avstår pga. av dina inlägg. I synnerhet som de inte verkar gälla överallt. Därför svarar jag emot och om det blev fel nivå för dig så du känner dig kränkt så ber jag såklart om ursäkt för det.

Den svarta är sju år på bilden. 

• Like 2
Posted
9 hours ago Sun Flower sa:

Det kanske det var? Jag ber om ursäkt om du känner dig kränkt. Jag tröttnade lite när du argumenterar för en sak men trots att jag frågar flera gånger kan du inte lägga fram några bilder utan bara slingrar dig. Du har ju haft några timmar på dig att skicka PM om du nu skulle ha velat göra det. 

Hela tråden (och även tidigare på forumet) så har du skrivit massor om hur spinkiga jaktlabbarna är och hur det ena och andra är inkorsat. Då är det ju inte så konstigt om man ber om någon slags belägg för dina påstående. När de då uteblev så ledsnade jag lite och kanske blev väl kärv i tonen. 

Du är ju heller inte sen att ta upp hur du aldrig skulle få köpa en jaktlabbe och att alla är så snobbiga på proven. Min upplevelse är precis den omvända, vi fick ju (som jag nämnde tidigare) köpa hund av en av Sveriges mest framgångsrika kennlar utan att känna en käft inom retrievervärlden eller ha satt en fot på någon godsjakt. De prov vi varit med på har vi blivit mycket väl mottagna av övriga deltagare och funktionärer trots avsaknad av såväl "rätta" kläder och kontakter som blått blod. Så när du och jag uppenbarligen har så olika upplevelser så är det väl inte så konstigt att man frågar efter belägg. 

Egentligen spelar det ju inte så stor roll för mig personligen, då jag har en ganska klar bild av retrievervärlden men det är ju tråkigt om någon som är intresserad av att köpa en labbe avstår pga. av dina inlägg. I synnerhet som de inte verkar gälla överallt. Därför svarar jag emot och om det blev fel nivå för dig så du känner dig kränkt så ber jag såklart om ursäkt för det.

Den svarta är sju år på bilden. 

Hade tänkt att skita i detta men anledingen till att jag inte ville lägga in några bilder på " jaktlabbar " som jag tycker ser ut som nåt snabbsprunget är inkorsat är tydligen är den gängse uppfattningen här att så ska dom se ut och reaktionen lär bli som om jag sagt att deras barn är fula ..  

• Haha 1
Posted
12 hours ago culot sa:

Hade tänkt att skita i detta men anledingen till att jag inte ville lägga in några bilder på " jaktlabbar " som jag tycker ser ut som nåt snabbsprunget är inkorsat är tydligen är den gängse uppfattningen här att så ska dom se ut och reaktionen lär bli som om jag sagt att deras barn är fula ..  

Fast det där är ju bara trams. Det är ju precis lika illa att skriva det i så fall. Det är ju t.o.m fler som kan ta illa upp av det då när man inte riktigt vet vilka hundar du menar. Det är ju inte så snyggt att vräka ur sig en massa påståenden som man sedan inte kan backa upp, det har ju pågått ett tag nu också.

Sedan tror jag att du överskattar hur lättkränkta vi är här på forumet. För min del får du gärna ta nån av bilderna på mina hundar för att visa din poäng om du vill det. Det är inte farligt att ha olika åsikter. :thumbsup:

Posted
3 hours ago Sun Flower sa:

Fast det där är ju bara trams. Det är ju precis lika illa att skriva det i så fall. Det är ju t.o.m fler som kan ta illa upp av det då när man inte riktigt vet vilka hundar du menar. Det är ju inte så snyggt att vräka ur sig en massa påståenden som man sedan inte kan backa upp, det har ju pågått ett tag nu också.

Sedan tror jag att du överskattar hur lättkränkta vi är här på forumet. För min del får du gärna ta nån av bilderna på mina hundar för att visa din poäng om du vill det. Det är inte farligt att ha olika åsikter. :thumbsup:

Inte ?  Jag tyckte reaktionerna visade att det var jäkligt känsligt, och att ingen hade nånsin sett en sådan ” jaktlabb”  , dock har jag aldrig sett en gul som ser ut på det viset..  

men lägg upp en bild på din svarta stående och från sidan så får vi se. 

Posted
11 minutes ago culot sa:

Inte ?  Jag tyckte reaktionerna visade att det var jäkligt känsligt, och att ingen hade nånsin sett en sådan ” jaktlabb”  , dock har jag aldrig sett en gul som ser ut på det viset..  

men lägg upp en bild på din svarta stående och från sidan så får vi se. 

Vilka "reaktioner"? Att folk ifrågasätter vad du menar? Eller att man efterfrågar bevis när du påstår att både den ena och andra rasen är inblandad? Då är du kanske lite väl ömhudad för att komma med så pass kontroversiella påståenden. 

Jag tror att det nog inte skiljer så himla mycket i våra preferenser. De hundar du la in bilder på var ju definitivt inga tjocklabbar t.ex. Så jag tror att om du bara kunde prestera en bild på en hund där man ser tydligt att pointer och/eller greyhound var inkorsad så tror jag att rätt många här skulle hålla med dig om att den hunden var för mager. 

Om du tittar på bilder från retrievermästerskapet som var i helgen så tror jag du kommer att se att hundarna inte ser så tokiga ut. 

Angående min svarta labbe så bor hon inte här längre så det är svårt att ta nån ny bild men jag ska definitivt kolla om jag kan hitta nån gammal om det kan vara till hjälp. Måste leta i datorn då. När jag köpte henne trodde jag att man inte kunde få köpa en hund från någon stor kennel som nybörjare utan köpte en hund från första bästa kennel som ville sälja till oss. Detta gav oss en hund som inte ville gå i vatten, inte spontanapporterade och var extremt vek. Tillsammans med en nybörjare i andra änden på kopplet blev det inte det hundliv jag hade tänkt mig. Det är väl det huvudsakliga skälet till att jag argumenterar mot ditt snack om hur svårt det är att få köpa labbe och hur uppnosta alla retrievermänniskor är. 

Posted

IMG_3817.thumb.JPG.e030829afe6c644f8721c14d6bb5bbd7.JPGHittade till slut! Tyvärr är det nåt jäkla filter på. Hon är alltså inte grönskimrande... :rolleyes:

Posted

Det roliga är att det mest pointeraktiga i labbeväg finns redan i tråden.. Bilden som Faxe petade in, Mynta.. den tiken är så otroligt tunn så det finns inte. Med detta sagt så skulle jag aldrig hävda att det var det ena eller tredje inkorsat :D

Culoten.. du fick mothugg med viss rätt, du tycker det ser ut som att ..var det pointer.. var inkorsad i rasen. Det kan du tycka men du måste dock acceptera att de som är mer insatta förklarar att du har fel. Man har alltså via avel fått fram lättare och därmed även snabbare hundar utan att korsa in annat. Se på utställningsraserna, välj vilken som, så kommer du att se att det skiljer sig hårt från förr och nu. Om en ..mops kan få plattare nos varför skulle då inte en labbe kunna få en buklinje som syns? 

Och som sagt ämnet är inte känsligt men det hettar till när du inte tar till dej det som förmedlas.. 

Culot: Ok ingen setter inavlad, fine, men jag tycker de ser ut som fågelhundar! 

---> Helt okay B)

• Like 2
Posted
2 hours ago Hipshot sa:

Culot: Ok ingen setter inavlad, fine, men jag tycker de ser ut som fågelhundar! 

---> Helt okay B)

Var detta menat till mig egentligen? Min svarta är ju i minsta laget och jag antar att det är den typen Culot far efter. Jag har nämligen aldrig sett en mindre/smalare hund och fick alltid höra hur liten hon var när vi gick kurs. Men nån setter är hon ju inte... 

Skulle man skicka mjältbrandsvirus så fort nån hade en annan åsikt om hur ens hund såg ut skulle ju JPA och jag få skicka flera kilo i veckan till Strävis.:yes:

• Haha 1
Posted
4 hours ago Hipshot sa:

Det roliga är att det mest pointeraktiga i labbeväg finns redan i tråden.. Bilden som Faxe petade in, Mynta.. den tiken är så otroligt tunn så det finns inte. 

Lika bra att jag kläcker det självB). Inte som husse sin då:wink:. Fast igentligen heter det ju "Sådan hund sådan husse":yes:.

• Haha 1
Posted
2 hours ago Sun Flower sa:

Var detta menat till mig egentligen? Min svarta är ju i minsta laget och jag antar att det är den typen Culot far efter. Jag har nämligen aldrig sett en mindre/smalare hund och fick alltid höra hur liten hon var när vi gick kurs. Men nån setter är hon ju inte... 

Skulle man skicka mjältbrandsvirus så fort nån hade en annan åsikt om hur ens hund såg ut skulle ju JPA och jag få skicka flera kilo i veckan till Strävis.:yes:

Nja.. jag skrev uttryckligen Faxa har jag för mej och hundnamnet Mynta.. Om Faxe fixar en annan bild så kommer du att förstå.. 

För inte är du väl lättkränkt och tar åt dej :D:D

Och jag hajjar inte detta.. om ngn säger att Zacko är fet, vår numera tjockerspaneil så inte skulle jag komma på tanken att bli kränkt.. 

• Confused 1
Posted
2 minutes ago Hipshot sa:

Nja.. jag skrev uttryckligen Faxa har jag för mej och hundnamnet Mynta.. Om Faxe fixar en annan bild så kommer du att förstå.. 

För inte är du väl lättkränkt och tar åt dej :D:D

Och jag hajjar inte detta.. om ngn säger att Zacko är fet, vår numera tjockerspaneil så inte skulle jag komma på tanken att bli kränkt.. 

Nja, tänkte på det jag citerade (om du orkar scrolla upp och kolla det :rolleyes:) Du skrev till Culot men pratade om att det inte var nån setter inkorsad så jag tänkte att du kanske menade mig. 

Nä, jag är inte så lättkränkt. Mjältbrandsviruset som kommer på posten är mer menat som en kul grej... :thumbsup: