Jump to content

Blaser R8X

hs_merkel

Recommended Posts

Hitta en modell som gått mig förbi.

Blaser R8X

https://www.google.se/search?q=blaser+R8X&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiW2uWl8-3LAhWGBSwKHSG2AuAQ_AUIBigB#imgrc=uJuovuAh26MqpM%3A

Den har inge löstagbart magasin, saknar öppna riktmedel och är färdiggängad 15x1 spigot.

priset ligger på ca 22000kr.

Någon som vet när den kommer till Sverige?

Tycker den verkar intressant.

S

Funnits ett tag. Främst framtagen för jänkarna vill jag minnas. Men skulle även komma till vårt lilla land.

En bra variant av r8an. Sliöper det dyra löstagbara magasinet som m gärna låser i vapnet ändå. Öppna riktmedel skruvas allt som oftast bort ändå.

Ja en bättre variant av r8an helt enkelt.

Funnits ett tag. Främst framtagen för jänkarna vill jag minnas. Men skulle även komma till vårt lilla land.

En bra variant av r8an. Sliöper det dyra löstagbara magasinet som man gärna låser i vapnet ändå. Öppna riktmedel skruvas allt som oftast bort ändå.

Ja en bättre variant av r8an helt enkelt.

Varför låser man gärna magasinet i vapnet? Själv har jag aldrig gjort det och har aldrig hört om ett R8-magasin som lossnat ofrivilligt. Tejpar/limmar du fast magasinet på vanliga bultbössor också? Och vart har du fått informationen om att de öppna riktmedlena oftast skruvas bort?

R8x är en snikmodell, helt enkelt.

Varför låser man gärna magasinet i vapnet? Själv har jag aldrig gjort det och har aldrig hört om ett R8-magasin som lossnat ofrivilligt. Tejpar/limmar du fast magasinet på vanliga bultbössor också? Och vart har du fått informationen om att de öppna riktmedlena oftast skruvas bort?

R8x är en snikmodell, helt enkelt.

Använder inte r8an själv men har väl sålt en och annan samt pratat med kunderna efteråt. Av dom stamkunderna jag pratade med som gick mkt med hund under jakt eller gjorde eftersök så låste dom oftast magasinet i vapnet, varför vet jag inte utöver att de kändes bättre. Nej bara hört om 2st som tappat det så marginellt.

Angående öppna riktmedel, somsagt sålt någon r8 eller två genom åren. Många sätter dämpare och tar då bort främre. Istället för öppna så såldes lågförstorande sikten eller aimpoint.

Och vafan har de med övriga vapen att göra? Lägg ner din dryga jävla attityd. Men som svar på frågan nej jag limmar inte eller tejpar inte fast magasinen. Men å andra sidan så har jag inte heller en R8x. Men till skillnad från dig så kan jag tänka utanför ramen av vad just jag vill ha....

I Per Gustavssons (här på forumet) senaste film på tuben om eftersök så tappar han sitt R8 magasin i en sekvens. Om jag förstod det rätt så bakspårade han via gps:en och hittade till slut magasinet.

Så det är nog ett problem som finns där ute.

Mvh

Joacim

Därför jag inte vill ha löst magasin annat än på en drevjaktsbössa eller pyrch.

Varför betala för någe jag inte kommer att använda?

Synd på de öppna bara. Men går nog att dela då en gängad bör vara lättare att sälja?

Men blir nog en R93 till.

S.

Använder inte r8an själv men har väl sålt en och annan samt pratat med kunderna efteråt. Av dom stamkunderna jag pratade med som gick mkt med hund under jakt eller gjorde eftersök så låste dom oftast magasinet i vapnet, varför vet jag inte utöver att de kändes bättre. Nej bara hört om 2st som tappat det så marginellt.

Angående öppna riktmedel, somsagt sålt någon r8 eller två genom åren. Många sätter dämpare och tar då bort främre. Istället för öppna så såldes lågförstorande sikten eller aimpoint.

Och vafan har de med övriga vapen att göra? Lägg ner din dryga jävla attityd. Men som svar på frågan nej jag limmar inte eller tejpar inte fast magasinen. Men å andra sidan så har jag inte heller en R8x. Men till skillnad från dig så kan jag tänka utanför ramen av vad just jag vill ha....

Och det är dina argument för att R8x är en "bättre" bössa än vanlig professional? Att den saknar valmöjligheter när det gäller magasin och öppna riktmedel? Själv tycker jag det är en utmärkt lösning att kunna låsa magasinet om behovet finns, och låta det vara olåst t.ex. på pass när man vill ladda bössan ljudlöst och ha möjligheten att snabbt byta magasin. Vidare har jag uppfattat det som att många väljer Blaser pga. sadelmontaget och möjligheten att snabbt plocka av kikaren för att använda öppna riktmedlen.

Leta magasin till R8 verkar vara en vanlig hobby tydligen?

Prata med en bekant som är handlare.

S.