Hoppa till innehåll

Vilket knivstål ska man ha och vart köper man det?


Sebastian223

Recommended Posts

Hej!

Ska göra en kniv, vilket stål ska jag använda? vart köper man det? är det lätta att jobba med manuella verktyg såsom bågfil och fil? 

Vet att 440c och 1095 är bra men vet vet inta vart man köper det. Tacksam för svar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

brisa.fi och mixfishing.se (f.d Nordell Knives) är bra ställen att köpa material hos.

Beroende på vad du vill ha - kolstål eller rostfritt - så finns det en hel uppsjö av olika stålvarianter att köpa, men vill du ha något som du kan härda själv utan allt för mycket utrustning och kunskaper så är UHB 15LM ett bra val. Det är ett bra kolstål för knivtillverkning. 

Skall du ge dig på rostfritt så är O1 och AEB-L riktigt bra, men de kräver lite mer komplicerade metoder för härdning så jag rekommenderar inte att du börjar med dessa om du inte har tillgång till ugnar och liknande.

Andra bra sätt att hitta knivämnen är om du har en riktigt gammal spark eller dito lika gammal bladfjäder från en bil. Det är utmärkta smidesstål att göra knivblad med, men då behöver du också ha essja, städ osv så UHB 15LM är nog ett bättre val att börja med om du vill slipa fram formen på bladet och inte smida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat sparkmedar till ett par knivar. Det är helt ok kolstål i dem. Kolstål är relativt lät att härda och därför bra att börja med. Jag vet att Lars lars använder sparkmedar till de flesta av sina fina köksknivar: http://www.larskallgren.se/

cf361980e5-dmangapng.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset berättar även en saga om förväntad kvalité, jag skulle inte handla för billigt stål, iom att det kan bli svårt att härda, alternativt att det är svårt att hålla en egg på. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och med tanken på den tid det tar att framställa en egen kniv så är det i min värld dumt att inte lägga pengar på ett bra stål/blad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är priset för bra stål ett problem i dagsläget så är det avsevärt mycket bättre att skaffa medarna till en gammal rutten sparkstötting än att köpa något nytt billigt ospecificerat "kolstål för knivsmide" för det är både bättre och oftast gratis ;)

En annan sak som också funkar riktigt bra att göra knivblad av är gamla filar. Notera att när vi skriver "gamla" så pratar vi om prylar fram till 2:a världskriget (och i viss utsträckning lite senare), sen blev det för mycket återvinning i stålproduktionen och det blir då allt för svårt att garantera att skiten skall gå att härda efteråt. Det enda kruxet med en gammal fil är att du inte bara kan ta och slipa fram ett knivblad ur filen utan att först hetta upp filen till kritisk temperatur (dvs tills den blir så het att den inte längre är magnetisk) och sen låta den ligga kvar i essjan medans den kallnar. Sen blir filen tillräckligt mjuk för att kunna bearbeta och så får man härda den igen när man är klar.

Inte det optimala startämnet när man skall göra sitt första knivblad, men på en budget får man vara beredd att jobba lite hårdare än om man köper något tillverkat för ändamålet från början. Har man en gammal sågklinga från något timmerverk/sågverk så är det också källan till bra stål för knivämnen men nya sågklingor och sågblad till kallsågar skall man undvika eftersom de alla är snorfulla med molybden och är skitjobbiga att jobba med...

Vart bor du i landet? Är du i Skåne så är det bara att svänga förbi och hämta lämplig bit i smedjan att göra ditt första knivblad med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor precis utanför Göteborg. Jag kommer att använda en filing jig till att göra mina knivar så vill ha ett stål som är ganska "lätt" att jobba med. Hittade några fler kolstål här http://www.slojdfokus.se/shop/kolstaal-736c1.html Kostade runt 130kr vet inte om det är mycket för bra stål men kan tänka mig att det är rättså billigt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sådan jigg funkar bra men räkna inte med att det går fort... ;) MEN det går och det är det som är det viktigaste! Vill du fuska lite så kan du göra grovjobbet med en vinkelslip. Så gjorde jag mitt första knivblad.

Hur har du planerat att härda kniven efteråt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort, tänkte använda en denna metoden gasolbrännare, stengrejen och olja. Sedan lägga den i ugnen men har du en annan metod skulle jag gärna vilja höra den. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte koll på det stålet du har köpt men det är skillnad på att härda kolstål och O1 - även om principen är den samma.

Men vet du vad... Skit i att fundera så mycket mer på detta nu och bara kör på! Man kan inte hänga upp sig så mycket på alla detaljer i början och även om det inte blir 100% perfekt så kommer det säkert ändå att bli hyfsat, och Rom byggdes inte på en dag! ;) 

Hade jag lyssnat på alla experter när jag började banka järn här hemma hade jag knappast kommit ur startgroparna... Man lär sig bäst av att testa och se vad som händer, och går det åt pipan - ja då vet man det till nästa gång och så provar man igen!

Inte alla kommer att hålla med mig i det jag säger här men ibland räcker det med 90% perfekt. Lycka till och dokumentera ditt arbete så vi får se hur det fortlöper!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte köpa UBH 15lm stål på mixfishing.se men man kunde inte betala genom internet där. På brisa.fi hade de UBH20C stål är det lätt att härda hemma samt jobba med? Ps kan man betala genom internet där eller måste man betala extra för faktura och skit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








  • Liknande innehåll

    • seved
      2
    • seved
      0
    • seved
      16
      Edc
    • seved
      2
    • seved
      4
×
×
  • Skapa ny...