Jump to content

Räv 2016-2017

19Henke94

Recommended Posts

Själv har jag inte hjärta längre att skjuta de små liven, utan väntar till 1 aug. Man har blivit blödig på senare år:yes:. Men till er andra, Skit jakt på er:thumbsup:. Och var noga med att inte ta de vuxna, då de kan se små ut i sommar pälsen.

• Like 2

Vad är det för regler kring jakten på valparna? Försökte googla men hittade inget specifikt kring valpjakten..

Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) 

Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni.

• Like 1

14 hours ago faxe sa:

Själv har jag inte hjärta längre att skjuta de små liven, utan väntar till 1 aug. Man har blivit blödig på senare år:yes:. Men till er andra, Skit jakt på er:thumbsup:. Och var noga med att inte ta de vuxna, då de kan se små ut i sommar pälsen.

Ja lite söta är de allt, nu när de dräller omkring :) och gränsen för mig går väl ungefär nu när de börjar leta runt lite själva. Nu är det ganska lätt att skilja dem från de vuxna men fram i juli kan det vara lite lurigt, är det då i skymning med så får man kolla extra noga.
6 rävar observerades under kvällen 3 stora och 3 valpar.  

• Like 1

Detta var i nordöstra skåne, ja de är ute och rör på sig, dessa var minst 200 meter från grytet men kan varit längre, då vi inte vet exakt vart det ligger. Storleks mässigt (mätte/vägde inte dom) men betydligt större än en katt, och vikt kanske 2-2,5kg :)

• Like 1

• 2 weeks later...
6 hours ago M-Ola sa:

Gjorde första skarpa försöket på rävvalp i kväll och gick rakt på en valp som låg och solade på en stenmur. Stor han-valp men efter den så såg jag inget mer. Fler försök i veckan.

Glad hund var med.

2016-06-19 19.56.49.jpg

Undrar om jag kommer att kunna hålla mig till 1 Aug:unsure:. Grattis.

• 2 weeks later...

Varit ute på vakpass tre gånger utan resultat.. har inte sett nån räv vare sig levande eller död... det brukar ju ligga döda längs vägarna när de lämnat gryten..

På Sunday, July 10, 2016 at 10:25 vildmark sa:

Varit ute på vakpass tre gånger utan resultat.. har inte sett nån räv vare sig levande eller död... det brukar ju ligga döda längs vägarna när de lämnat gryten..

Inte en valp efter vägarna här heller, än kanske ska tilläggas. Dock sett nån som hjulat omkring längs dem, varav en vid vår postlåda...

Syns ingen räv här heller men däremot massor med hare. Tror att vår insats har gjort verkan.

• Like 1

• 2 weeks later...

Nu är det dags för den stora premieren:yes:. Ni är väl vakna och på väg ut:thumbsup:. Skit jakt på er.

Räven raskade till grannen. Men jag fick se en i alla fall.