Popular Post 19Henke94 Posted June 5, 2016 Popular Post Share Posted June 5, 2016 Nu börjar en av favorit tiderna på året, predator jakten innan bockjakten! Trevligt att komma ut och göra lite nytta samtidigt som man kan spana in lite bockar. Den riktiga premiären är ju 1a Aug, så än så länge går de vuxna fria. Verkar vara bra fart ute i markerna redan nu, De som jag sett verkar vara välväxta och fina för att vara så tidigt. Senaste passet gick väldigt bra. 3 stycken rävvalpar fick vi, först en dubble och sen ytterligare en valp i det sista ljuset. Dessa sköts ett par hundra meter från där vi misstänker det är ett gryt så de har nog kommit igång lite med sina kvälls och morgon rundor. Kort sagt en väldigt trevlig kväll! Mobilkameran är inte den bästa när man tar i mörker, men försökte justera kontrasten och zoom lite, så de två första syns iallafall. knäck och bräck till alla rävjägare! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Själv har jag inte hjärta längre att skjuta de små liven, utan väntar till 1 aug. Man har blivit blödig på senare år. Men till er andra, Skit jakt på er. Och var noga med att inte ta de vuxna, då de kan se små ut i sommar pälsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alexb Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Vad är det för regler kring jakten på valparna? Försökte googla men hittade inget specifikt kring valpjakten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19Henke94 Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 14 hours ago faxe sa: Själv har jag inte hjärta längre att skjuta de små liven, utan väntar till 1 aug. Man har blivit blödig på senare år. Men till er andra, Skit jakt på er. Och var noga med att inte ta de vuxna, då de kan se små ut i sommar pälsen. Ja lite söta är de allt, nu när de dräller omkring och gränsen för mig går väl ungefär nu när de börjar leta runt lite själva. Nu är det ganska lätt att skilja dem från de vuxna men fram i juli kan det vara lite lurigt, är det då i skymning med så får man kolla extra noga. 6 rävar observerades under kvällen 3 stora och 3 valpar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daavviid Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 Är valparna redan ute och springer? vart i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19Henke94 Posted June 7, 2016 Author Share Posted June 7, 2016 Detta var i nordöstra skåne, ja de är ute och rör på sig, dessa var minst 200 meter från grytet men kan varit längre, då vi inte vet exakt vart det ligger. Storleks mässigt (mätte/vägde inte dom) men betydligt större än en katt, och vikt kanske 2-2,5kg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post M-Ola Posted June 19, 2016 Popular Post Share Posted June 19, 2016 Gjorde första skarpa försöket på rävvalp i kväll och gick rakt på en valp som låg och solade på en stenmur. Stor han-valp men efter den så såg jag inget mer. Fler försök i veckan. Glad hund var med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Grattis Ola! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 6 hours ago M-Ola sa: Gjorde första skarpa försöket på rävvalp i kväll och gick rakt på en valp som låg och solade på en stenmur. Stor han-valp men efter den så såg jag inget mer. Fler försök i veckan. Glad hund var med. Undrar om jag kommer att kunna hålla mig till 1 Aug. Grattis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Husqvarna30-06 Posted June 27, 2016 Popular Post Share Posted June 27, 2016 Grattis på er! Var ute en sväng ikväll men såg bara en fin bock och en get. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildand Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Sköt en valp häromdagen, mitt inne i hägnet där vi släppt fasaner.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 Varit ute på vakpass tre gånger utan resultat.. har inte sett nån räv vare sig levande eller död... det brukar ju ligga döda längs vägarna när de lämnat gryten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 På Sunday, July 10, 2016 at 10:25 vildmark sa: Varit ute på vakpass tre gånger utan resultat.. har inte sett nån räv vare sig levande eller död... det brukar ju ligga döda längs vägarna när de lämnat gryten.. Inte en valp efter vägarna här heller, än kanske ska tilläggas. Dock sett nån som hjulat omkring längs dem, varav en vid vår postlåda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Husqvarna30-06 Posted July 13, 2016 Popular Post Share Posted July 13, 2016 Jag och kompisen tog varsitt pass intill ett gryt och lockade med muspip och fågelångest, och det gick ju bra! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 14, 2016 Share Posted July 14, 2016 Grattis grabbar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Längtar till premiären 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vildmark Posted July 17, 2016 Popular Post Share Posted July 17, 2016 fick en rävvalp på åteln ikväll. Den var troligen på plats när jag kom för det prassla några meter bakom tornet när jag klättrade upp. Efter 3 min hade jag sett den två gånger.. Hade den i siktet till och från i en halvtimme innan jag sköt.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Grattis vildmark! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Syns ingen räv här heller men däremot massor med hare. Tror att vår insats har gjort verkan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post M-Ola Posted July 31, 2016 Popular Post Share Posted July 31, 2016 2 timmar och 44 minuter kvar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Nu är det dags för den stora premieren. Ni är väl vakna och på väg ut. Skit jakt på er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildand Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Hur går det för er andra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Grattis Vidland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-Ola Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Räven raskade till grannen. Men jag fick se en i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts